Ce spune Biblia despre…rai

Ce spune Biblia despre…rai

 

Credinta populara ( dar nebiblica ! ) in nemurirea sufletului atrage dupa sine intrebari inerente: Daca sufletul continua sa existe dupa moarte, ce se intampla cu el ? Cele mai multe religii au rezolvat problema, trimitand sufletele celor nelegiuiti in iad, iar pe cele bune in rai. Biserica occidentala a inventat inca un loc- purgatoriul – pentru acele suflete care nu sunt cu totul rele si carora li se ofera o a doua sansa. Dincolo de traditiile si prejudecatile omenesti, pentru noi este mult mai important ce spune Biblia despre acest subiect.

Ce a promis Dumnezeu ca rasplata celor credinciosi: cerul sau pamantul ?

– Desi crestinismul traditional considera cerul ca fiind recompensa celor mantuiti, Biblia nu promite niciodata cerul ca recompensa. Mostenirea celor mantuiti va fi Noul Pamant, recreat dupa incheierea istoriei pacatului: Isaia 65, 17; Matei 5, 5; 2 Petru 3, 13; Apocalipsa 21, 1.

– De ce ar crea Dumnezeu un pamant nou, daca nimeni nu ar locui pe el ? Cui i-ar folosi aceasta noua creatiune ? Pamantul asa cum este el, cu amintirile legate de trista istorie a pacatului, este totusi caminul nostru. Oricat de frumos ar fi cerul, cu sutele de milioane de galaxii ce ascund frumuseti nebanuite, pamantul va ramanea totusi caminul nostru si un dor inexplicabil ne va conduce mereu gandurile spre el.

Cum se explica afirmatia Bibliei ca cei mantuiti “vor imparati cu Christos o mie de ani” ( Apocalipsa 20, 4 up. ) ?

– Faptul ca cei mantuiti vor imparati cu Christos o mie de ani, dupa prima inviere, nu schimba cu nimic afirmatia anterioara. Biblia ne asigura ca dupa mileniu, dupa curatirea pamantului de orice urma a pacatului si dupa ce Dumnezeu va crea un Nou Pamant din cenusa celui vechi, cetatea Noul Ierusalim se va cobora din cer pe pamant , iar acesta va deveni pentru totdeauna caminul celor mantuiti: Apocalipsa 21, 1-27.

Exista un loc ( rai ) in care sufletele celor drepti ar putea merge dupa moarte ?

– Biblia sustine in tot cuprinsul ei ca sufletul este muritor si ca in starea de moarte nu exista constienta de sine, nici intelepciune, nici activitate: Psalmul 6, 5; 88, 10-12; 115, 17; Eclesiastul 9, 5-6.10; Ezechiel 18, 4 up. 20 pp. Prin urmare, daca sufletele sunt muritoare, existenta unui loc pregatit pentru ele devine inutila. Raiul, asa cum este el prezentat in credintele populare, nu exista acum.

Totusi Biblia vorbeste despre rai, in trei pasaje din Noul Testament. Ce semnificatie are termenul de “rai” in cele trei pasaje biblice ?

-1) 2 Corinteni 12, 2-4: Pavel relateaza o experienta personala in timpul careia a fost rapit pana la al treilea cer. Este evident ca el vorbeste aici despre cer ca locuinta a lui Dumnezeu, insa nu aminteste nimic ce ar putea sa ne conduca la concluzia ca sufletele celor drepti s-ar duce acolo imediat dupa moarte.

– 2) Apocalipsa 2, 7: Pomul vietii se afla acum in cer. Insa Apocalipsa ne invata ca, dupa mileniu, cetatea Noul Ierusalim va cobora din cer pe pamant, impreuna cu tronul lui Dumnezeu si cu pomul vietii: Apocalipsa 21, 1-4; 22, 1-5.

– 3) Luca 23, 42-43: Iisus ii promite talharului pocait ca va fi cu El in rai. Problema care se ridica este urmatoarea: Cand urma sa se implineasca fagaduinta facuta talharului: imediat dupa moartea acestuia sau la revenirea lui Christos ? Biblia ne spune ca Mantuitorul nu S-a suit la cer in ziua mortii Sale pe cruce: Ioan 20, 17. Prin urmare, nici sufletul talharului nu putea sa ajunga in rai imediat dupa moarte. Un studiu aprofundat al pasajului biblic amintit ne conduce la o corecta interpretare  a lui: “Adevarat iti spun astazi, vei fi cu Mine in Paradis”. Ceea ce inseamna ca raiul nu este o realitate prezenta, ci una viitoare. De fapt, marea problema care il framanta pe talhar nu era cand va ajunge in rai, ci daca va ajunge si el acolo. Domnul Iisus il asigura ca, desi era complet lipsit de merite, el putea fi mantuit prin meritele jertfei de pe Calvar. Prezenta Mantuitorului pe cruce este garantia mantuirii tuturor pacatosilor care isi pun nadejdea in marea jertfa a Fiului lui Dumnezeu.

Lori Balogh

This entry was posted in Ce spune Biblia ..., Starea omului in moarte. Bookmark the permalink.

50 Responses to Ce spune Biblia despre…rai

  1. ioan says:

    FRATI ROMANI SI DE CREDINTA VREAU SA VA SPUN CITEVA CUVINTE MINAT DE DUHUL DOMNULUI SI SPER DIN TOT SUFLETUL SA LUA-TI AMINTE LA ELE.EU NU FAC PARTE DIN NICI-UN CULT,SECTA SAU ALTA RELIGIE,FAC PARTE CA SI VOI TOTI DIN BISERICA LUI HRISTOS,MA BUCUR NESPUS DE MULT CA ATI INTRAT PE ACEST SAIT AL FRATELUI LORI BOLOG,NU ESTE INTIMPLATOR,EU NU SINT UN OM CU SCOALA MULTA,SI NICI NU-L CUNOSC PE FRATELE BOLOG,DAR AS DORII CA SA VA SFATUIESC SA URMATI INVATATURILE PE CARE LE EXPUNE ACEST FRATE,CALAUZIT DE CATRE DUHUL DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS,V-AS RUGA FOARTE MULT SA NU MAI GASITI ATITEA PRILRJURI DE POTICNIRE IN RASPUNSURILE SALE,PENTRU-CA SE VEDE FOARTE CLAR CACI VA RASPUNDE DOMNUL IISUS PRIN SCRIPTURA,LUATI BINE SEAMA SI APRECIATI EFORTUL FRATELUI NOSTRU DE A RASPUNDE FIECARIA DIN NOI,SI DE A ADAUGA FOARTE MULTE INVATATURI BIBLICE ADEVARATE,EL FACE O MUNCA TITANICA,MAI BINE RUGATIVA PENTRU EL,SA-I DE-A DOMNUL IN CONTINUARE PUTERE,LUMINA,SI INTELEPCIUNE.INAINTE DE A INTRA PE ACEST SAIT V-AS RUGA SA VA RUGATI INAINTEA DOMNULUI,CA SA VA DESCHIDA MINTEA SI INIMA PENTRU A PUTEA INTELEGE ACESTE DESCOPERIRI DUMNEZEIESTI.EU CRED CA UN LUCRU FOARTE APRECIAT SI BINEVENIT INAINTEA DOMNULUI NOSTRU AR FI CA SA VORBITI DESPRE ACEASTA COMOARA DE ADEVAR BIBLIC,ORTODOCSILOR CATOLICILOR SI ALTOR OAMENI PENTRU CA SI EI SA AIBA PARTE DE ADEVARUL FRUMOS SI CURAT AL SCRIPTURII.LASA-TI LA O PARTE TOATE DOCTRINELE SI INVATATURILE FALSE IN CARE SINTE-TI ACUM.CERCETATI-VA CU SINCERITATE INIMILE SI LASATI-VA CALAUZITI DE DOMNUL IISUS HRISTOS.CERETII DOMNULUI UN SEMN IN LEGATURA CU ACEST SAIT SI VE-TI VEDEA CA VE-TI PRIMI RASPUNS.INCOLO FI-TI SANATOSI DOMNUL NOSTRU VINE.

  2. ioan says:

    fratilor moartea a doua este conform cuvintului lui Dumnezeu moartea sufletului,adica stergerea lui din existente,nu credeti voi ca este o pedeapsa destul de severa,de ce vreti voi ca omul sa sufere vesnic dupa ce moare,oare nu crede-ti ca este destul de grozava pedeapsa pe care o primesc cei nemintuiti si anume sa nu mai traiasca vesnic fara lacrimi,durere,boli,chin dar mai ales sa nu-l vada niciodata pe DOMNUL IISUS HRISTOS CEL CARE A MURIT IN CHINURI PENTRU NOI,SA NU VADA INGERII PAZITORI,PE CE-I DRAGI DE PE PAMINT,PARINTI FRATI COPII,CHIAR NU CREDE-TI CA ESTE O PEDEAPSA MARE,EU CRED CA DA.CEL CARE MERITA CHINUL VESNIC ESTE DIAVOLUL SI INGERII LUI CARE INSALA TOT PAMINTUL SI AU INSELAT CHIAR SI INGERII DIN CERURI,OARE NU TOT SATANA AR AVEA DE CISTIGAT DIN TOT CHINULUI VESNIC,SUFLETESC AL BIETULUI OM.NU MAI FI-TI ATIT DE RAI,CIT SINT DE INDEPARTATE CERURILE FATA DE PAMINT,ATIT ESTE DE MARE DRAGOSTEA LUI DUMNEZEU FATA DE TOTI OAMENII SI FATA DE TOATA CREATIA SA.FI-TI BINECUVINTATI TOTI CEI CARE AVETI CREDINTA MINTUIRII DOMNULUI IISUS IN INIMA,MILA SI INDURAREA DOMNULUI BIRUIESTE JUDECATA.AMIN

  3. Lori Balogh says:

    Imi declar deplina adeziune la cele afirmate de d-v. Din nefericire, d-l Andrei este adeptul unei teologii ( filosofii ) care inca nu-mi este clara.
    Cu stima,
    Lori B.

  4. Dorin says:

    Domnule Andrei, ati intrebat daca Isus a mai avut functiile fiziologice (chiar daca exprimarea v-a fost mult mai plastica) dupa inviere. Puneti-va doar intrebarea cum a putut fi atins (daca era doar spirit) de catre Toma si cum a putut sa manance o mancare fizica, un fagure de miere daca era doar in corp spiritual.
    In ceea ce priveste ultimele idei exprimate, va rataciti amarnic, din pacate pentru d-voastra. Daca citim in geneza vedem cum Dumnezeu i-a creat pe Adam si Eva din materie fizica, le-a spus ce sa manance si a dat in stapanirea lor toate celelalte vietuitoare de pe pamant. Acum, ce sa intelegem, faptul ca Adam si Eva erau in corpuri fizice la acel moment, inseamna ca erau limitati, „sclavi” ai materiei? Nu, nicidecum. Daca observam in Geneza 2:19-20 Dumnezeu a lasat pe om sa dea nume tuturor vietuitoarelor de pe pamant. Aveti idee cate astfel de vietuitoare sunt (sau mai sunt ca incet incet actiunile omului le omoara pe toate)? Va inchipuiti inteligenta si memoria lui Adam inainte de caderea in pacat? Si totusi era fiinta atat fizica cat si spirituala. Dar prin cadere (ceea ce numim noi corpuri fizice azi) avem de-a face cu ceea ce vedem: boala, imbatranire, moarte. Asta este pretul pacatului iar moartea nu este doar fizica. Dar corpul creat de Dumnezeu lui Adam si apoi Evei n-a fost asa! Stiinta de azi spune ca folosim doar 10-15% din materia cenusie din tartacutza! Noi ne raportam doar la ce vedem si intelegem azi, ca fiinte supuse procesului de imbatranire si moarte, dar cum demonstrati ca un astfel de corp fizic n-a fost creat sa traiasca pentru eternitate si sa nu imbatraneasca? Nu aveti cum dar asa a fost.
    Iar cu privire la cei inviati la moartea lui Isus, cum putem cere dovezi istorice despre acestia cand nici despre Isus nu sunt prea multe desi toata Biblia vorbeste despre El, in special Noul Testament?
    Fiti binecuvantat

  5. Andrei says:

    Si daca tot m-ai intrebat referitor la scopul crearii trupului fizic – acum mi-i interesant si mie pentru ce Dumnezeu l-a creat pe om cu suflet (spirit) daca oricum in cele din urma el va trai etern in corp fizic? pentru ce exista lumea spirituala daca oricum omul acolo nu poate ajunge?

  6. Andrei says:

    Totusi, Iisus a zis despre Sine: “Eu sunt invierea…” ( Ioan 11, 25 ) si a mai promis: “Eu il voi invia in ziua de apoi” ( Ioan ( Ioan 6 44 up. ).

    Daca moartea nu este altceva decat o trecere de la viata fizica la viata spirituala, ce rost si ce logica mai are invierea de care vorbeste Iisus ?

    partial deja s-a explicat ce rost are invierea despre care vorbea Isus – Invierea reprezinta revenirea la viata – deci din punct de vedere spiritual – viata adevarata – inseamna o viata in care Dumnezeu salasluieste in inima omului. Deci Isus este mijlocitorul prin care este posibil ca Dumnezeu sa revina in inima omului. Iar timpul cand vor fi zilele de apoi, atunci cand Mesia va veni a doua oara va fi posibil ca aceasta sa se realizeze in deplina masura si invierea despre care am vorbit mai sus – va fi realizata pe deplin.

    Ce rost a mai avut crearea trupului ? De ce Creatorul nu i-a creat pe oameni doar spiritual, fara sa le complice viata cu un trup, asemenea unei colivii ?

    ca sa pot raspunde la aceasta intrebare – trebuie sa intelegeti mai intai pentru ce Dumnezeu a creat Omul in general? Pe scurt – În ce mod poate creaţia să-I aducă cea mai mare bucurie lui Dumnezeu? La urmă, după ce a

    făurit restul lumii creaţiei, Dumnezeu a creat omul după asemănarea cu natura Sa interioară

    (sung-sang) şi forma Sa exterioară (hyung-sang), şi l-a înzestrat cu capacitatea de a fi sensibil

    la emoţii, deoarece, dorea să Se bucure privindu-l. Dacă, după ce i-a creat Dumnezeu, oamenii

    ar fi construit ţara Lui, adică – Împărăţia cerurilor, bucurându-se de aceasta, conform celor trei

    mari binecuvântări date de Dumnezeu: „Creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l supuneţi.”

    (Facerea 1:28), atunci şi Dumnezeu ar fi simţit cu siguranţă cea mai mare bucurie urmărind

    acest lucru.

    De vreme ce universul a fost creat după modelul omului care reprezintă imaginea

    caracteristicilor duale ale lui Dumnezeu, nu există nici o făptură care nu s-ar asemăna cu forma

    de bază a omului alcătuit din suflet şi corp (Creaţia 1.2). În mod corespunzător, în lumea

    creaţiei există nu doar lumea substanţială materială asemănătoare corpului uman, dar şi lumea

    substanţială imaterială, care este subiectul primei şi se aseamănă cu sufletul omului. Aceasta

    este numită lumea substanţială imaterială din motiv că nu poate fi percepută cu ajutorul celor

    cinci simţuri fizice, ci doar cu ajutorul celor cinci simţuri spirituale. Această lume imaterială este

    o lume substanţială care, prin experienţe spirituale şi cu ajutorul celor cinci simţuri spirituale

    poate fi simţită real, întocmai cum simţim lumea materială. Aceste două lumi substanţiale: cea

    materială şi cea imaterială luate împreună, le numim cosmos.

    Sufletul se poate dezvolta doar în baza eului fizic. Astfel, relaţia dintre eul fizic şi eul spiritual

    este asemenea celei dintre pom şi fructul său. Când sufletul corpului acţionează în acord cu

    cerinţele sufletului spiritului şi corpul fizic începe să se mişte urmărind scopul sufletului spiritului,

    corpul fizic primeşte elemente spirituale devenind întruchiparea binelui. Apoi, corpul fizic îi

    poate întoarce eului spiritual elemente bune ale vitalităţii şi în acest mod eul spiritual creşte în

    mod normal, urmărind binele.

  7. Andrei says:

    Da, Lazar, fiica lui Iair si fiul vaduvei din Nain au murit inca o data, dupa ce si-au trait viata randuita de Creator. – deci ei vor invia a doua oara si daca nu au trait conform Vointei lui Dumnezeu vor muri a 3-a oara? Reiese ca pentru unii sunt un fel de legi si pentru altii altfel? unii mor doar de 2 ori, altii de 3 ori? unii inviaza odata, altii de 2 ori? si de ce dupa inviere au mai murit odata? dupa cate stiu eu voi credeti ca dupa inviere oamenii vor trai etern, nu?
    Cum ramane cu celelalte intrebari?
    Totusi cum ramane cu mortii care au iesit din mormintele lor si umblau prin cetati?
    arata-mi macar o carte din istorie care sa vorbeasca despre ei.
    Si ce s-a intamplat cu ei pana la urma? unde sunt? nu cumva au murit a doua oara? si la a doua venire vor invia iar sau cum?

  8. Lori Balogh says:

    Domnul Dorin v-a explicat acum cateva zile ca moartea clinica nu este moarte reala. Iar in cazul lui Lazar, nici nu poate fi vorba de asa ceva, caci trecusera patru zile de la moartea lui. Chiar surorile lui Lazar I-au spus lui Iisus: „Doamne, miroase greu caci este mort de patru zile” ( Ioan 11,39 ). Este clar ca in cazul lui Lazar, cel putin, este vorba de moarte biologica, nu clinica. Sunt convins ca Iisus a intarziat intentionat sa ajunga la mormantul lui Lazar, pentru ca minunea invierii fizice sa nu mai fie contestata de nimeni, decat de cei care si-au propus sa nu creada in ciuda tuturor evidentelor.
    Da, Lazar, fiica lui Iair si fiul vaduvei din Nain au murit inca o data, dupa ce si-au trait viata randuita de Creator. Da, ei vor invia la a doua venire a lui Iisua, daca si-au sfarsit viata intr-o relatie buna cu Dumnezeu. Acesta este nadejdea crestina. Fara aceasta nadejde, am fi orice altceva, dar nu am mai fi crestini.
    Cu stima,
    Lori B.

  9. Lori Balogh says:

    Da, d-v imi oferiti inca odata confirmarea ca tema invierii fizice este „buturuga” de care se impiedica multi, din nefericire chiar crestini. Totusi, Iisus a zis despre Sine: „Eu sunt invierea…” ( Ioan 11, 25 ) si a mai promis: „Eu il voi invia in ziua de apoi” ( Ioan ( Ioan 6 44 up. ). Daca moartea nu este altceva decat o trecere de la viata fizica la viata spirituala, ce rost si ce logica mai are invierea de care vorbeste Iisus ? Ce rost a mai avut crearea trupului ? De ce Creatorul nu i-a creat pe oameni doar spiritual, fara sa le complice viata cu un trup, asemenea unei colivii ? D-v considerati invierea fizica o „poveste” ? Exista insa si „povesti” adevarate… Va veti convinge la timpul potrivit, insa va fi prea tarziu…Nu–mi ramane decat sa ma rog pentru d-v, ca sa acceptati prin credinta marele adevar al invierii.
    Cu stima,
    Lori B.

  10. Andrei says:

    Referitor la moartea lui Lazar si a fiicei lui Iair deja mi-am expus anterior parerea personala – mantuitorul se refera la „moartea” lor spunand ca nu au murit dar dorm – pentru ca intr-adevar nu au murit – dar au avut moarte clinica – si nu avea cum sa le explice la oameni simpli asa detalii.
    Totusi cum ramane cu mortii care au iesit din mormintele lor si umblau prin cetati?
    arata-mi macar o carte din istorie care sa vorbeasca despre ei.
    Si ce s-a intamplat cu ei pana la urma? unde sunt? nu cumva au murit a doua oara? si la a doua venire vor invia iar sau cum?
    Dar lazar si fiica lui Iair – au mai murit odata si ei? si vor invia iar la doua venire?

  11. Andrei says:

    Deci concluzia veche – toti citesc aceeasi biblie dar o interpreteaza fiecare cum ii este comod.
    De ce este mai simplu sa credeti in povesti de genu invierea in corp fizic (care nu vad nici un sens in ea), oameni zburatori, corp fizic etern etc. decat intr-o explicatie logica si cu sens – despre lumea spirituala?
    Unde a fost Isus in timpul dintre moartea pe cruce – si invierea sa?
    cine a fost Moise care a aparut si a vorbit cu Isus?
    versetul care vi l-am aratat are autoritate net superioara fata de cele din Iov, Eclesiastul sau oricare altul spus in VT- caci el reprezinta cuvintele lui Isus.

  12. Lori Balogh says:

    Domnule Andrei,
    Daca doriti sa intelegeti o doctrina, cum este in cazul de fatza doctrina biblica cu privire la starea omului in moarte, nu trebuie sa va cramponati de un singur verset biblic, pe care il puteti interpreta cum doriti. Eu merg des pe munte si am invatat un lucru f.important: daca vreau sa ajung la o tinta precisa, trebuie sa fiu atent la toate marcajele de pe traseu. Drumul spre tinta trece in mod obligatoriu prin toate marcajele, nu doar prin unele. Daca m-as opri doar in dreptul unui singur marcaj, el nu mi-ar indica directia corecta. In privinta interpretarii Scripturii, un adevar trebuie sa treaca prin toata Scriptura. D-v va opriti doar la Ioan 11,26, dar adevarul cu privire la starea omului in moarte trebuie sa treaca si prin Eclesiastul 9,5.6.10, si prin Iov 14,10-12, si prin Psalmul 6, 5, si prin Psalmul 30,9, si prin Isaia 38, 18, si prin o multime de alte pasaje biblice care se refera sa moarte.
    Cum inteleg eu textul din Ioan 11,26 ? Citind cu atentie intregul capitol, vom observa ca Iisus foloseste termenul de „somn” atunci cand se refera la moarea lui Lazar, adica la moartea de obste, sau prima moarte. „Lazar, prietenul nostru doarme; dar Ma duc sa-l trezesc din somn…Iisus vorbise despre moartea lui…Atunci Iisus le-a zis pe fatza: „Lazar a murit” ( Ioan 11, 11.13.14 )
    Asadar, in conceptia Mantuitorului , moartea aceasta nu este de fapt o moarte adevarata, ci un „somn”, adica o stare de inconstienta totala pana la invierea trupului. Adevarata moarte, din care nu mai exista trezire, este moartea a doua, de care vorbeste Apocalipsa 20. Cand Iisus a spus ca „cine crede in Mine nu va muri in veac”, El a vrut sa ne invete ca cel care crede in El si Il accepta ca Mantuitor, nu va avea parte de moartea a doua, adica de adevarata moarte, dincolo de care nu mai exista nimic, decat neantul.
    Cu stima,
    Lori B.

  13. Andrei says:

    Isus a mai spus: „Şi oricine trăieşte şi crede în Mine nu va muri în veac.” (Ioan 11:26)
    Cum interpretati acest verset? Oare nu spune Isus ca cel ce crede in el nu va muri in veac?
    Spunând că credincioşii nu vor muri niciodată, el dorea să spună că aceia care cred în Isus în cursul vieţii lor pământeşti vor căpăta viaţa eternă nu în această lume, ci în spirit, în sfera iubirii lui Dumnezeu. Ei vor fi vii atât în această viaţă, cât şi în cealaltă.

  14. Lori Balogh says:

    Cu prima parte a afirmatiilor d-v sunt de acord: exista oameni vii trupeste, dar morti spiritual. Cu a doua parte insa, nu pot fi de acord, caci Biblia nu-mi permite sa cred in nemurirea sufletului, ci doar in viata vesnica oferita de Dumnezeu dupa invierea fizica. Aici e mult de discutat, de aceea ma abtin. Articolele de la categoria „Lemea tacerii” cuprind intregul meu crez legat de acest subiect.
    Cu stima,
    Lori B.

  15. Andrei says:

    Repet – nu sunt crestin.
    Nu sustin faptul ca iadul va exista etern.
    Nu sustin ca invierea va avea loc doar dupa moarte
    Nu sustin ideea de inviere in corp fizic
    Moartea a doua din apocalipsa – reprezinta esuarea de a invia (spiritual) a doua oara.
    cum interpretezi aceste cuvinte – „şi iadul au dat pe morţii lor” din acelasi capitol?
    Învierea înseamnă revenirea la viaţă. A reveni la viaţă implică faptul de a fi mai întâi mort.

    Pentru a sonda înţelesul învierii, trebuie clarificate mai întâi conceptele biblice asupra vieţii şi a

    morţii.

    1.1 Conceptele Biblice despre viaţă şi moarte

    Atunci când un ucenic l-a întrebat pe Isus dacă ar putea merge acasă să îşi îngroape tatăl care

    murise, Isus a spus: „Lasă morţii să-şi îngroape morţii lor” (Luc. 9:60). Din aceste cuvinte ale lui

    Isus este clar că Biblia conţine două concepte diferite despre viaţă şi moarte. Primul concept

    despre viaţă şi moarte priveşte viaţa fizică. Aici „moartea” înseamnă sfârşitul vieţii fizice, aşa

    cum era şi în cazul morţii tatălui discipolului, care trebuia înmormântat. „Viaţa” în acest sens

    înseamnă starea în care eul fizic îşi întreţine funcţiile fiziologice.

    Cel de al doilea concept despre viaţă şi moarte îi priveşte pe acei oameni care trăiesc, şi care

    s-au adunat să îl îngroape pe cel mort, oamenii pe care Isus îi numeşte „morţi”. De ce Isus s-a

    referit la oamenii ale căror corpuri erau vii şi active ca fiind morţi? El a intenţionat să spună că

    din moment ce nu l-au acceptat pe Isus, ei au fost îndepărtaţi de iubirea lui Dumnezeu şi trăiau

    sub stăpânirea lui Satan. Acest al doilea concept despre moarte nu se referă la încheierea vieţii

    fizice. El reprezintă părăsirea centrului iubirii lui Dumnezeu şi căderea în domnia lui Satan.

    Conceptul corespunzător al vieţii se referă la starea de viaţă potrivit voinţei lui Dumnezeu, în

    sfera stăpânirii iubirii infinite a Domnului. Prin urmare, chiar dacă eul fizic al persoanei este viu,

    dacă ea se găseşte în afara stăpânirii lui Dumnezeu şi este subjugată lui Satan, ea este moartă

    după criteriul originar de măsură. O concluzie similară poate fi trasă din cuvintele prin care

    Domnul îi judeca pe necredincioşii bisericii din Sardes: „Ai nume, că trăieşti, dar eşti mort.”

    (Apoc. 3:1)

    Pe de altă parte, chiar dacă viaţa fizică a persoanei poate să fi expirat, ea rămâne vie în

    adevăratul sens, dacă spiritul ei trăieşte în împărăţia cerurilor în cer, ţinutul lumii spirituale unde

    Dumnezeu domneşte prin intermediul iubirii. Atunci când Isus a spus: „cel ce crede în Mine,

    chiar dacă va muri, va trăi.” (Ioan 11:25), el a intenţionat să spună că cei ce cred în el şi trăiesc

    sub stăpânirea lui Dumnezeu au viaţă. Chiar după ce corpurile lor fizice vor fi înapoiate ţărânii,

    spiritele lor se vor bucura de viaţă în sfera stăpânirii lui Dumnezeu. Isus a mai spus: „Şi oricine

    trăieşte şi crede în Mine nu va muri în veac.” (Ioan 11:26). Spunând că credincioşii nu vor muri

    niciodată, el dorea să spună că aceia care cred în Isus în cursul vieţii lor pământeşti vor căpăta

    viaţa eternă nu în această lume, ci în spirit, în sfera iubirii lui Dumnezeu. Ei vor fi vii atât în

    această viaţă, cât şi în cealaltă. Cuvintele lui Isus ne asigură că moartea, în sensul încheierii

    vieţii fizice, nu are nici o urmare asupra vieţii noastre eterne.Isus a spus: „Cine va căuta să-şi scape sufletul, îl va pierde, iar cine îl va pierde, acela îl va

    dobândi.” (Luc. 17:33). Acei ce încalcă voinţa Domnului pentru a-şi păstra bunăstarea trupului

    lor, chiar dacă trupurile le sunt vii, sunt morţi. Pe de altă parte, cei care îşi sacrifică trupurile

    pentru voinţa Domnului sunt vii, chiar dacă trupurile lor sunt îngropate şi descompuse. Ei trăiesc

    veşnic drept spirite aflate în iubirea lui Dumnezeu.

  16. Andrei says:

    Draga Dorin,
    Nu sunt crestin.
    Nu cred ca Isus a suferit o moarte clinica – si nu am sustinut aceasta niciodata.
    Nu cred in iad cu foc – literalmente.
    Biblia este plina de metafore – cuvantul Focul deasemenea este folosit drept metafora deseori.
    Deoarece intelegerea pe timpurile acelea era limitata deseori Isus era nevoit sa se exprime mai simplist.
    Dupa cum a spus si Isus – deoarece nu pricepem bine nici cele lumesti (lumea fizica) – este greu de explicat despre cele ceresti (spirituale)
    Daca ai cunoaste cat de vasta si de interesanta este lumea spirituala poate ai fi inteles de ce eu consider ca nu are sens sa ne intoarcem in corpurile noastre care sunt net limitate in comparatie cu spiritele noastre.
    Si spune-mi te rog – corpul lui Isus dupa inviere a fost la fel ca si inainte?
    El se manca, se defeca, respira Oxigen si expira CO2? Avea rinichi, pancreas, intestine?

  17. Lori Balogh says:

    Domnule Andrei,
    pasajul din Efeseni 2,1-6 este destul de explicit pentru a-l intelege oricine. Pavel vorbeste de doua categorii de oameni : unii care, desi sunt vii d.p.d.v. fizic, totusi sunt morti spiritual ( datorita vietuirii in pacat, departe de Dumnezeu si mantuire ), si altii care sunt vii si fizic si spiritual, pentru ca au gasit calea mantuirii in Iisus Christos. Exista deci o inviere spirituala, care are loc in timpul vietii omului ( nu dupa moartea lui, asa cum incercati d-v sa sustineti ! ). Invierea spirituala poate fi numita si convertire, nastere din nou, pocainta sau intoarcere la Dumnezeu. Pasajul citat din Efeseni nu ne permite sa aplicam invierea spirituala la un alt timp dincolo de viata pe care o traim pe pamant.
    „Morti in greseli si pacate” este o expresie care ne arata ca un om care nu a acceptat mantuirea oferita de Iisus Christos este condamnat la moarte vesnica prin propria lui alegere. Desi traieste ( si poate ca traieste mai bine ca altii ), pe fruntea lui scrie: „nemantuit”, adica mort spiritual, fara perspectiva vietii vesnice.
    Viata traita impreuna cu Iisus Christos este o viata in armonie cu vointa Sa, oglindind caracterul Sau, avand aceleasi idealuri cu ale Lui, aceeasi dragoste de oameni, acelasi spirit de sacrificiu ca El, etc. Aceasta viata incepe pe pamant pentru cei ce au inviat spiritual, si va continua in vesnicie, dupa inviere.
    Cu privire la textul din Ioan 11, 25, raspunsul se afla chiar in cuvintele Mantuitorului: cel credincios, desi are si el parte de prima moarte, totusi el va trai vesnic dupa invierea dreptilor. E adevarat ca nu sta scris ca dupa ce va muri va invia, dar sta scris altceva pe care nu trebuie sa-l ignorati: „Eu sunt INVIEREA si viata”. Ceea ce explica totul… Nici vorba de viata spirituala dupa moartea fizica.
    Un principiu de baza al hermeneuticii ( interpretarii ) Bibliei este acela ca o invatatura doctrinala nu se extrage dintr-un singur verset biblic. Un adevar trebuie sa strabata ca un fir rosu intreaga Scriptura. Asadar, Ioan 11,25 trebuie inteles prin asociere cu alte versete care vorbesc de inviere, de viata vesnica, de mantuire, etc.
    Ca sa nu ma repet la nesfarsit, va rog sa cititi articolele pe care vi le-a recomandat in legatura cu „Lumea tacerii”, adica in legatura cu starea omului in moarte. Daca nu le veti citi, eu nu voi avea timpul sa va raspund la toate intrebarile al caror raspuns va este deja oferit in acele articole.
    In legatura cu intrebarile, si eu v-a adresat mai multe intrebari in comentariile mele anterioare, insa nu ati raspuns la ele. Una din ele era legata de cum intelegeti d-v conceptul de „moarte a doua” din Apocalipsa cap. 20, daca iadul pe care il sustineti presupune o viata vesnica traita in chinuri. Deci si cei nelegiuiti vor trai vesnic, doar ca in iad. Atunci de ce mai vorbeste Biblia despre „moartea a doua” daca nu exista decat viata vesnica, fie in rai, fie in iad ?
    Cu stima,
    Lori B.

  18. Dorin says:

    Domnule Andrei, nu sunt un adventist dar daca vreti sa intelegeti cum sta treaba cu invierea, cititi Luca 24:36-43. Cred ca e foarte clar acolo ca Isus a inviat in trup fizic si nu spiritual. Iar daca tot v-ati bagat in nisipurile miscatoare ale stiintei, sa stiti ca moartea clinica nu este de fapt o moarte. Chiar recent s-a facut o meta-analiza cu persoane ce au experimentat aceasta „moarte clinica” si s-a ajuns la concluzia (nu de catre preoti sau alti lideri religiosi) ca acestia n-au murit de fapt. Daca Isus n-ar fi inviat cu adevarata, noi crestinii n-am mai avea sens sa existam. Daca vreti sa spuneti cumva ca Isus a suferit o „moarte clinica”, asta nu inseamna inviere, deci omul ar fi inca sub pacat si nu sub noul legamant al harului care are ca baza insasi invierea lui Christos.
    In plus, spuneti ca daca Isus si alti oameni ar fi inviat in trup chiar Dumnezeu ar incalca propriile legi. Chiar asa sa fie? Spuneti-mi, daca ati merge in timp cu un celular (undeva prin spania din perioada inchizitiei) ce s-ar intampla cu d-voastra? Rugul ar scrie pe fruntea d-voastra! De ce? Pentru ca oamenii acelei vremi n-ar putea pricepe ce inseamna un celular si v-ar considera vrajitor, om al diavolului. Atata stiau ei atunci. Tot asa si azi exista o evolutie tehnologica prin care descoperim incet incet secretele lumii fizice dar mai este mult pana sa le descoperim pe toate. Deci afirmatia ca Dumnezeu ar contrazice chiar legile fizice printr-o inviere fizica in trup este un non-sens, noi oamenii, fiind dotati doar cu o inteligenta limitata, nu ne putem inchipui cum s-ar putea realiza asta. Dar Dumnezeu stie cu s-o faca, ca doar el a creat universul dupa niste legi fizice, legi care sunt multe si nu descoperite in totalitate omului.
    In Iuda 1:7 de care amintiti (ne stau inainte ca o pilda, suferind pedeapsa unui foc vesnic) avem pentru cuvantul „vesnic” in original cuvantul „aionios” care inseamna „fara inceput si fara sfarsit”! Deci credeti domnule Andrei ca focul Sodomei n-a avut inceput? Chiar acolo spune „ne stau inainte ca o pilda”. Incepeti sa pricepeti cate ceva? Sodoma este pana la urma o cetate fizica, cum sufera ea pedeapsa unui foc vesnic? Il vedeti undeva acest foc? Focul, este tot material, plasmatic, nu o sa gasiti foc in lumea spirituala, pentru ca lumea spirituala nu este fizica, deci nu poate arde.
    Sa fiti binecuvantat de Creator cu intelepciune sa pricepeti

  19. Andrei says:

    da, am citit cu atentie
    totusi raspunsul este incomplet – eu astept ceva detalii
    ce intelegi prin moarte spirituala?
    ce intelegi prin viata spirituala?
    si in ce ar consta procesul de inviere – de trecere de la moartea la viata (in contextul intelegerii acestor concepte din punct de vedere spiritual)?
    De ce se foloseste conceptul de moarte si de viata in acest caz?
    Si de ce crezi ca in asa context nu poate fi folosit si conceptul de inviere tot in sens spiritual?
    Ce inseamna – mort in greseli si pacate?
    ce inseamna viata impreuna cu Christos?
    Sper ca veti raspunde si la celelalte intrebari din alte comentarii
    De exemplu – cum interpretati versetul
    “Şi Iisus i-a zis: Eu sunt învierea şi viaţa; cel ce crede în Mine, chiar dacă va muri, va trăi”
    deci cum este posibil ca omul chiar daca moare – sa traiasca?
    doar nu sta scris – dupa ce va muri – va invia si va trai
    scrie clar – CHIAR DACA moare – va TRAI
    oare nu e clar ca e vorba despre moarte fizica si viata spirituala?

  20. Lori Balogh says:

    Daca ati fi citit cu atentie, ati fi gasit raspunsul in comentariile mele anterioare. Dar trebuie sa ma repet: Efeseni 2,1-5: “Voi erati morti in greselile si pacatele voastre… Dar Dumnezeu… ne-a adus la viata impreuna cu Christos”

  21. Andrei says:

    Aveti dreptate nu sunt crestin – cu toate acestea cunosc teologia diferitor confesiuni crestine – am fost crestin si eu
    Eu tot cred in inviere – dar la fel cum exista moarte fizica si spirituala, la fel exista si viata fizica si spirituala, si la fel exista si inviere fizica si spirituala – cea fizica poate fi doar in cazul mortii clinice, cea spirituala este aceea despre care a predicat Isus
    „Şi Iisus i-a zis: Eu sunt învierea şi viaţa; cel ce crede în Mine, chiar dacă va muri, va trăi” – cu alte cuvinte – chiar daca vom muri fizic – vom trai spiritual – caci Isus este Invierea si viata spirituala
    Mai sus ti-am dat intrebarea – ce intelegi prin moarte spirituala – acum a venit timpul sa te intreb – dar ce intelegi prin viata spirituala? si in ce ar consta procesul de inviere – de trecere de la moartea la viata (in contextul intelegerii acestor concepte din punct de vedere spiritual)?

  22. Lori Balogh says:

    D-v sustineti: „Invierea in corp fizic este un nonsens – stiintific si filosofic”
    Asadar, discutia noastra ajuns intr-un punct mort, de unde nu mai are rost sa continuam. Aici viziunea noastra asupra invierii este radical diferita. Daca d-v nu acceptati adevarul invierii fizice, nu mai sunteti crestin, caci la baza predicarii Evangheliei de catre primii crestini a stat si adevarul invierii mortilor ( Fapte 23,6 ). Nu stiam ca exista saduchei si astazi, caci pe vremea apostolilor doar saducheii refuzau sa creada in inviere, socotind-o un „nonsens stiintific si filosofic”. Ma intreb: daca nu exista inviere fizica, la ce se rezuma nadejdea crestinului ?
    Va doresc sa va rugati mai mult pentru a intelege mult mai profund adevarurile Scripturii, caci de intelegerea lor depinde viata vesnica promisa de Tatal nostru ceresc.
    Cu stima,
    Lori B.

  23. Andrei says:

    Eu sigur folosesc metafore foarte sofisticate – cum si Isus a folosit pilde interesante
    Desigur Isus a inviat in corp spiritual – dupa cum Petru scrie – in trup duhovnicesc
    Exemplele care le-ati dat despre inviere (Lazar, fiica lui Iair) – sunt exemple care arata ca moartea clinica nu reprezinta moarte biologica – dar pe timpul lui Isus aceasta inca nu se stia.
    Totusi cum ramane cu persoanele care au iesit din “morminte” – in corp fizic?
    Iata nici intr-o carte de istorie nu am gasit asa eveniment extraordinar fara precedent in istoria omenirii
    De exemplu invierea lui Lazar si fiicei lui Iair eu pot explica – fara sa contrazic legile lumii fizice – care au fost create de Dumnezeu.
    Insa invierea din morminte a corpurilor demult putrezite – contravine cu multe legi ale lumii fizice – deci Dumnezeu incalca propriile sale legi?

  24. Lori Balogh says:

    Eu nu am sustinut ca invierea de la sfarsitul timpului este una spirituala. Este doar afirmatia d-v. Dupa cum invierea lui Lazar, a fiului vaduvei din Nain, a fiicei lui Iair si a Tabitei au fost invieri cat se poate de fizice, la fel va fi si invierea de la sfarsitul timpului. Dar oare invierea lui Iisus a fost tot o inviere spirituala, dupa opinia d-v ?
    D-v sustineti : „De unde stiti ca in apocalipsa se vorbeste despre invierea in corp fizic? daca ati citi cu atentie ati intelege ca de fapt e vorba despre moarte spirituala si inviere spirituala” Dupa cum observ, nu adventistii folosesc „metafore foarte sofisticate”, ci d-v.

  25. Andrei says:

    Daca privim cu ceva mai multa perspicacitate am putea vedea si oameni morti fizic – dar vii spiritual
    Cateva exemple – Moise, Ilie, Isus si alti sfinti – cei ce au iesit prin cetati dupa invierea lui Isus.
    Sau chiar credeti ca acele persoane au iesit din „morminte” – in corp fizic?
    Iata nici intr-o carte de istorie nu am gasit asa eveniment extraordinar fara precedent in istoria omenirii

  26. Lori Balogh says:

    Priviti in jur, si veti vedea destule exemple !

  27. Andrei says:

    Ea este asemanata in Biblie cu un somn tocmai pentru ca ea va fi urmata de inviere ( una din cele doua )
    Dupa cum am scris mai sus – somn vesnic = moarte fizica, caci moartea fizica este pentru totdeauna
    invierea din apocalipsa se refera la invierea spirituala – la fel cum moartea este spirituala, la fel si invierea poate fi spirituala
    Insasi Biblia ne invata ca de fapt Isus reprezinta Invierea Spirituala – invierea in corp fizic este un nonsens – stiintific si filosofic

  28. Andrei says:

    un “mort spiritual” este un om care inca nu Il cunoaste pe Iisus Christos si nu a facut din El, care este “invierea si viata”
    Aici chiar tu insuti spui ca invierea de fapt este una spirituala
    De unde stiti ca in apocalipsa se vorbeste despre invierea in corp fizic? daca ati citi cu atentie ati intelege ca de fapt e vorba despre moarte spirituala si inviere spirituala

  29. Andrei says:

    Nu, nu este posibil ca un mort fizic sa fie viu spiritual.
    Cum dar e posibil ca un mort spiritual sa fie viu fizic?

  30. Lori Balogh says:

    Imi pare rau sa va contrazic, dar moartea aceasta nu este „pentru totdeauna”. Ea este asemanata in Biblie cu un somn tocmai pentru ca ea va fi urmata de inviere ( una din cele doua ). Vesnica va fi doar moartea a doua, de care vor avea parte cei nelegiuiti la sfarsitul timpului ( vezi Apocalipsa 20 )
    Cu privire la interpretarile pe care le faceti textelor amintite, va recomand cu cea mai mare dragoste frateasca sa studiati problema sufletului: muritor sau nemuritor ? Aici se afla „macazul” unde conceptiile noastre difera radical.
    Cu stima,
    Lori B.

  31. Lori Balogh says:

    Daca ati fi citit cu atentie rapunsul meu anterior, ati fi inteles ca un „mort spiritual” este un om care inca nu Il cunoaste pe Iisus Christos si nu a facut din El, care este „invierea si viata”, Domnul si Mantuitorul lui personal.
    Cu stima,
    Lori B.

  32. Lori Balogh says:

    Nu, nu este posibil ca un mort fizic sa fie viu spiritual. Este un nonsens. Biblia nu sustine ideea de origine pagana a nemuririi sufletului. Ca sa nu ma repet, va rog sa cititi articolele de la categoria „Lumea tacerii”.
    Cu stima,
    Lori B.

  33. Andrei says:

    vedeti cum intelegerea ca exista lumea spirituala si viata in lumea spirituala – rezolva totul?
    si in asa fel nu trebuie de inventat ca vesnic de fapt nu este vesnic – doar ca sa reiasa ca aveti dreptate.
    In plus insusi Isus spunea ca Imparatia este in Ceruri, deci daca poate fi o imparatie in ceruri, de ce nu poate fi inteles ca si o tara poate fi in ceruri si in acea tara si case si oameni?

  34. Andrei says:

    somnul cel de veci = moartea fizica, este o expresie, si moartea fizica este pentru totdeauna
    „pe vecie” – in al doilea verset – daca sa consideram ca exista lumea spirituala unde oamenii locuiesc etern – este simplu de inteles ca este posibil si David si copii lui sa locuiasca vesnic
    Casa din lumea spirituala in al 3-lea verset la fel este posibil sa existe etern

  35. Andrei says:

    Cum intelegi tu – mort spiritual? ce inseamna asta?

  36. Andrei says:

    Si deci cum e posibil omul sa fie mort spiritual dar in acelasi timp viu fizic?
    In acelasi context – oare nu ar fi posibil un om mort fizic – sa fie viu spiritual?

  37. Lori Balogh says:

    Efeseni 2,1: „Voi erati morti in greselile si pacatele voastre…” Mie mi se pare clar ca atat Pavel, cat si Domnul Iisus se refera la moartea spirituala in care se afla toti cei ce inca nu L-au primit pe El ca Domn si Mantuitor. Aici este intr-adevar vorba de o metafora, insa metafora este simpla si la indemana tuturor cititorilor Bibliei.
    Cu stima,
    Lori B.

  38. Lori Balogh says:

    Nimeni nu a afirmat ca termenul „vesnic” este o metafora, ci doar ca acest cuvant are diferite intelesuri in limbile orientale. Cand citim Biblia, bunul simt ne arata ca „vesnic” nu inseamna intotdeauna „infinit”. Cateva exemple:
    Ieremia 51,39: „Cînd vor fi încãlziti de vin, le voi da sã bea, si-i voi îmbãta, ca sã se veseleascã, si apoi sã adoarmã somnul cel de veci, ca sã nu se mai scoale, zice Domnul.” – Biblia vorbeste despre cele doua invieri, care vor intrerupe „somnul de veci” al celor amintiti. Deci expresia „in veci” inseamna „pana la inviere”, nu „pentru eternitate”. Aici nu este vorba de nicio metafora, ci de interpretarea corecta a textului biblic.
    Ezechiel 37,25: „Vor locui iarãsi în tara, pe care am dat-o robului Meu Iacov, si pe care au locuit-o si pãrintii vostri. Da, vor locui în ea, ei, copiii lor, si copiii copiilor lor, pe vecie, si Robul Meu David va fi voievodul lor în veci. – Tot Biblia vorbeste de un sfarsit al acestui pamant si crearea unui pamant nou. Asadar, termenul „pe vecie” nu se refera la eternitate, la un timp infinit, ci la intreaga perioada a istoriei pamantului.
    2 Cronici 6,2: ” Si eu am zidit o casã care-Ti va fi locuinta, un loc unde vei locui în veci!” Este evident ca Domnul urma sa locuiasca in Templu atata vreme cat acesta exista, nu in eternitate. Chiar daca Templul ar fi ramas in picioare si astazi, el tot nu ar mai exista in forma aceea pe noul pamant.
    Deci expresia „in veci” trebuie inteleasa in functie de context, iar a intelege sensul unui cuvant in functie de context nu inseamna a face din el o metafora.
    Cu stima,
    Lori B.

  39. Andrei says:

    Referitor la moarte si viata
    Haideti sa analizam scripturile
    Cum intelegeti versetul – Lasa mortii sa-si ingroape mortii lor?
    Cine sunt „mortii” in primul caz si cine sunt in al doilea caz?

  40. Andrei says:

    Cum decideti care versete sunt literalmente si care reprezinta metafore ?

    cum asa “sabatul” este obligator “sambata”, iar cuvantul “vesnic” nu este numaidecat “etern”?

  41. Lori Balogh says:

    Vorbiti prea la general si nu va pot raspunde punctual. Va rog sa dati exemple concrete despre „metaforele foarte sofisticate” pe care le folosesc adventistii in apararea doctrinei lor, pentru ca sa va pot raspunde concret.
    Cat despre textele biblice care vorbesc despre „focul cel vesnic”, sau altele asemanatoare, pentru ca sa nu ma repet, va rog sa cititi, daca doriti, articolele de la urmatoarele adrese:
    https://www.loribalogh.ro/2010/11/dincolo-de-pragul-mormantului-iadul-mit-sau-realitate-5/
    https://www.loribalogh.ro/2010/11/dincolo-de-pragul-mormantului-adevarul-despre-iad-6/
    https://www.loribalogh.ro/2010/11/dincolo-de-pragul-mormantului-crestinismul-invata-de-la-paganism-4/
    https://www.loribalogh.ro/2010/11/dincolo-de-pragul-mormantului-originea-ideii-de-nemurire-a-sufletului-3/
    https://www.loribalogh.ro/2010/10/2-cultul-mortilor-in-credintele-de-ieri-si-de-azi/ si multe altele.
    Oricum, dupa cum vad, d-v sustineti ca si cei nelegiuiti vor avea viata vesnica. Doar ca ei o vor petrece intr-un iad teribil. Cum ramane atunci cu moartea a doua de care vorbeste Apocalipsa ? Moartea a doua este tot „viata vesnica” ? Ma intreb: Cum Il cunoasteti d-v pe Dumnezeu ?
    Cu stima,
    Lori B.

  42. Andrei says:

    Deci eu prin spiritualizarea iadului vorbesc despre o invatatura nebiblica.
    dar cum ramane cu “focul care nu se stinge” (Marcu 9:43, 44)? si multe alte versete?
    Dupa cum am zis interpretarea celorlalti crestini imi pare mult mai plauzibila, decat incearcarea adventistilor de a explica prin metafore foarte sofisticate unele versete (asa ca sa reiasa ca teologia voastra este corecta), iar altele de genu celor despre sabat (sambata) de a le interpreta literalmente si foarte strict. Cum decideti care versete sunt literalmente si care reprezinta metafore sofisticate?
    deja nici cuvantul vesnic nu mai inseamna vesnic dar altceva
    cum asa „sabatul” este obligator „sambata”, iar cuvantul „vesnic” nu este numaidecat „etern”?

  43. Lori Balogh says:

    Maleahi 4, 1.3: „Caci iata, vine ziua care va arde ca un cuptor ! Toti cei trufasi si toti cei rai vor fi ca miristea; ziua care vine ii va arde, zice Domnul ostirilor, si nu le va lasa nici radacina nici ramura… Si veti calca in picioare pe cei rai, caci ei vor fi ca cenusa sub talpa picioarelor voastre, in ziua pe care o pregatesc Eu, zice Domnul ostirilor”
    Profetul vorbeste intr-adevar de un iad, insa nu unul vesnic, ci unul care va fi la sfarsitul timpului si care va aduce nimicirea cer rai. Aici se vorbeste de cenusa celor rai, deci de un foc care si-a incheiat lucrarea. Nu incercati sa spiritualizati pedeapsa finala a celor nelegiuiti, caci a vorbi de un iad in care ard „spiritual” sufletele pentru vesnicie nu este o invatatura biblica.
    Cu stima,
    Lori B.

  44. Andrei says:

    ne stau inainte ca o pilda, suferind pedeapsa unui foc vesnic.” Iuda vers. 7

    daca luam in considerar faptul ca focul vesnic reprezinta iadul – care este in lumea spirituala nu aici pe pamant in lumea fizica – atunci e si normal ca nu vezi focul vesnic al Sodomei si Gomorei – caci ele ard vesnic in iad – in lumea spirituala.
    Si logica celorlalti crestini – care nu sunt adventisti imi pare mai bine fondata – caci este clar scris – “focul care nu se stinge” (Marcu 9:43, 44) – sau vrei sa zici ca si cuvintele – „nu se stinge” reprezinta de fapt ceva finit – si de fapt se stinge?

  45. Lori Balogh says:

    Iti accept regretul pentru ironie… Suntem crestini si trebuie sa ne iertam.
    Cu privire la semantica termenilor biblici, trebuie sa fim foarte atenti atunci cand folosim DEX-ul. Biblia foloseste termeni ale caror sensuri nu se regasesc in dictionarele moderne. Daca se vrea intelegerea exacta a sensurilor termenilor biblici, e nevoie de consulatarea unor dictionare biblice.

  46. Lori Balogh says:

    Iti dau doar un exemplu in care expresia „foc vesnic” nu inseamna un foc care arde in eternitate, ci se refera la efectele vesnice ale pedepsei lui Dumnezeu:

    „Tot asa, Sodoma si Gomora si cetatile dimprejurul lor, care se dadusera ca si ele la curvie si au poftit dupa trupul altuia, ne stau inainte ca o pilda, suferind pedeapsa unui foc vesnic.” Iuda vers. 7

    Ai auzit cumva ca in zona Marii Moarte, locul unde se presupune ca au existat cetatile Sodoma si Gomora, ar arde un foc vesnic ? Eu nu am auzit de asa ceva, desi ma straduiesc sa fiu bine informat…

  47. Estad says:

    Imi pare rau ca ti-am zis ca nu stii sa citesti.
    Am verificat si definita cuvantului „vesnic” in dictionarul roman si este aceasta:
    „Care există de totdeauna și va exista întotdeauna; etern; Care are durată lungă; continuu, permanent.
    etern, nemuritor, nepieritor, nesfârșit, neuitat, perpetuu, viu, nestins” (vezi http://www.dexonline.ro)
    Deci focul vesnic este un foc permanent, perpetuu, nesfarsit, nestins… nu efectele sunt vesnice…in Biblie scrie clar ca focul este vesnic!

  48. Estad says:

    Te rog sa citesti cu atentie ce am scris (sau nu stii sa citesti??).
    Tu sustii ca expresiile „zi si noapte n-au odihna” (Apoc. 14:9-11), „focul care nu se stinge” (Marcu 9:43, 44), „vor fi munciţi zi şi noapte în vecii vecilor” (Apoc. 20:10) sunt expresii care de fapt se refera la o activitate finita ?! ….mda… Mai bine ai scrie o noua Biblie care sa se potriveasca cu ceea ce sustii tu…

  49. Lori Balogh says:

    In Biblie, cuvantul „vesnic” nu inseamna mereu „fara sfarsit”, ci pentru totdeauna, definitiv. Cand Biblia vorbeste despre „focul cel vesnic”, nu se refera la un foc care nu se va stinge niciodata, ci la efectele vesnice ale focului, chiar daca acesta s-a stins, ca in cazul Sodomei.
    Mai multe detalii si explicatii pot fi gasite in articolele din categoria Teme biblice/Lumea tacerii

  50. Estad says:

    Hello,
    am citit si alte comentarii de Lori Balogh si am o singura intrebare. De ce se tot repeta cuvintele „vesnic”, „vecii vecilor”, „zi si noapte n-au odihna” in Bilblie?

    Marcu 9:43-44
    „Dacă mâna ta te face să cazi în păcat, taie-o; este mai bine pentru tine să intri ciung în viaţă, decât să ai două mâini, şi să mergi în gheenă, în focul care nu se stinge, unde viermele lor nu moare, şi focul nu se stinge.”
    Matei 25:41
    „Apoi va zice celor de la stânga Lui: ,Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, care a fost pregătit diavolului şi îngerilor lui!”
    Apocalipsa 20:10, 14, 15
    „Şi diavolul, care-i înşela, a fost aruncat în iazul de foc şi de pucioasă, unde este fiara şi proorocul mincinos. Şi vor fi munciţi zi şi noapte în vecii vecilor.
    Şi Moartea şi Locuinţa morţilor au fost aruncate în iazul de foc. Iazul de foc este moartea a doua.
    Oricine n-a fost găsit scris în cartea vieţii, a fost aruncat în iazul de foc. ”
    Matei 8:29
    „Şi iată că au început să strige: „Ce legătură este între noi şi Tine, Isuse, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici să ne chinuieşti înainte de vreme?” ”
    Apocalipsa 14:9-11
    „Apoi a urmat un alt înger, al treilea, şi a zis cu glas tare: „Dacă se închină cineva fiarei şi icoanei ei, şi primeşte semnul ei pe frunte sau pe mână,
    va bea şi el din vinul mâniei lui Dumnezeu, turnat neamestecat în paharul mâniei Lui; şi va fi chinuit în foc şi în pucioasă, înaintea sfinţilor îngeri şi înaintea Mielului.
    Şi fumul chinului lor se suie în sus în vecii vecilor. Şi nici ziua, nici noaptea n-au odihnă cei ce se închină fiarei şi icoanei ei, şi oricine primeşte semnul numelui ei!”
    2 Tesaloniceni 1:8-9
    „într-o flacără de foc, ca să pedepsească pe cei ce nu cunosc pe Dumnezeu şi pe cei ce nu ascultă de Evanghelia Domnului nostru Isus Hristos.
    Ei vor avea ca pedeapsă o pierzare veşnică, de la faţa Domnului şi de la slava puterii Lui,”

Dă-i un răspuns lui Andrei

Adresa ta de email nu va fi publicată.