Nasterea din nou

Nasterea din nou

Nasterea din nou este o experienta spirituala care trebuie sa aibe loc in viata oricarui om care doreste mantuirea. Ioan 3, 3

Nasterea din nou nu este reincarnare intr-o existenta viitoare, ci transformarea vietii prezente. Efeseni 4,22-24

Nasterea fizica:– este un proces fiziologic dureros ( singurul )

-o realizeaza altcineva decat cel care vine pe lume ( mama )

-aduce pe lume o fiinta noua ( nou-nascut )

Nasterea din nou ( renasterea spirituala):

-este, de asemenea, un proces dureros, implicand multe lupte sufletesti, lacrimi, framantari… Galateni 4, 19

– nu este realizata de om, prin propriile sale eforturi, ci o realizeaza Duhul lui Dumnezeu. Ioan 3,5

-aduce pe lume o fiinta cu totul noua din punct de vedere spiritual Coloseni 3,9-10; Efeseni 4,22-24; Romani 12,2

Imprejurarea in care Biblia vorbeste despre nasterea din nou– discutia dintre Mantuitorul si fariseul Nicodim: Ioan 3, 1-21

Necesitatea nasterii din nou:

-Prin nasterea fizica, venim in lume cu o natura pacatoasa, cu inclinatii spre pacat  Psalm 51, 5; Romani 3, 23; Ioan 8, 44

-Natura pacatoasa nu poate mosteni Imparatia lui Dumnezeu 1 Corinteni 15, 50 ;Isaia 6,5

-Pentru a locui in prezenta unui Dumnezeu sfant, o intreaga vesnicie, avem nevoie de o natura noua, neprihanita. 1 Petru 1, 3-4

Rolul eforturilor personale in nasterea din nou

Educatia, cultura, vointa  si eforturile omenesti pot aduce unele imbunatatiri exterioare, insa nu pot produce renasterea spirituala, care este lucrarea in exclusivitate a Duhului Sfant. Ieremia 13,23

“Este imposibil sa scapam, prin noi insine, de prapastia pacatului in care ne-am afundat. Inimile noastre sunt rele si nu le putem schimba. Cum ar putea sa iasa dintr-o fiinta necurata un om curat? Nu poate sa iasa niciunul, caci umblarea dupa lucrurile firii pamantesti este vrajmasie impotriva lui Dumnezeu, caci ea nu se supune Legii lui Dumnezeu si nici nu poate sa se supuna. Educatia, cultura, exercitarea vointei, eforturile omenesti, toate acestea isi au sfera lor de actiune, dar aici sunt fara putere. Ele pot produce o corecta comportare exterioara, dar nu pot schimba inima; ele nu pot curati izvoarele vietii. Trebuie sa existe o putere care sa lucreze dinlauntru, o viata noua de sus, mai inainte ca oamenii sa poata fi schimbati de la pacat la sfintenie. Aceasta putere este Hristos.” Calea catre Hristos pag. 16

Cine produce nasterea din nou ?

Un singur raspuns: Duhul Sfant  Ioan 3, 5.8

“Cand Duhul lui Dumnezeu ia inima in stapanire El transforma viata. Gandurile pacatoase sunt inlaturate, faptele rele sunt parasite, iubirea, umilinta si pacea iau locul maniei, invidiei si certurilor. Bucuria vine in locul intristarii, iar fata oglindeste lumina cereasca. Nimeni nu vede mana care ridica poverile, nimeni nu vede lumina care se coboara de sus; binecuvantarea vine atunci cand sufletul se preda prin credinta lui Dumnezeu. Apoi, acea putere pe care niciun ochi omenesc nu o poate vedea, creaza o faptura noua dupa chipul lui Dumnezeu.” Hristos Lumina Lumii pag. 124

Brusc sau treptat ?

Nasterea din nou este un proces , uneori necesitand un timp indelungat. Omul in cauza poate ca nici nu este constient de transformarea care se produce in el. Prin rugaciune, studiu si meditatie cu privire la adevarurile Bibliei, omul se simte tot mai aproape de Dumnezeu. Apoi, cand Duhul Sfant face un apel direct la inima omului, are loc predarea. Aparent este o convertire brusca; in realitate este un proces, uneori indelungat.

Nasterea din nou = pocainta: Marcu 1,15

Pocainta este o adanca parere de rau pentru pacatele savarsite si o continua ferire de a le mai face. Este o schimbare radicala de atitudine fata de pacat si fata de Dumnezeu.

Regretul este sincer si nu este cauzat de frica pedepsei.

Exemple de falsa pocainta: Iuda

Exemple de adevarata pocainta: Petru : Matei 26, 75; David: Psalmul 51

Etapele pocaintei

1. Recunoasterea  pacatului ( cu mintea ) :Luca 5,8

2. Regretul ( cu inima ) :Ieremia 31, 19

3. Marturisirea pacatului ( cu gura ): 1 Ioan 1,9

4. Parasirea pacatului ( cu intreaga fiinta: trup, minte, inima ) Ioan 8, 11

5. Consacrare ( cu intreaga fiinta ) : Romani 12,1

Concluzii: Psalmul 51, 10

“Zideste in mine o inima curata, Dumnezeule, si pune in mine un duh nou si statornic!”

This entry was posted in Doctrine - Rezumate and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Nasterea din nou

  1. Lori Balogh says:

    La fel cred si eu, doar ca ne exprimam diferit. Totul depinde de modul in care definim termenii, indeosebi pocainta si nasterea din nou. Important este sa traim zilnic o noua experienta cu Domnul, fie ca o numim nastere din nou, fie pocainta.
    Cu stima,
    Lori B.

  2. remus says:

    Diferenta dintre pocainta si nasterea din nou consta si in faptul ca nasterea din nou este un act unic iar pocainta trebuie repetata.De ce ? Pentruca prin actul nasteri din nou devenim copii ai lui Dumnezeu cum a zis Ioan ,,tuturor celor ce l-au primit adica celor ce cred in Numele luile-a dat dreptul sa se faca copii ai lui Dumnezeu NASCUTI …..din Dumnezeu. Prin pocainta noi ne reparam greselile ori de cite ori pacatuim deacea ea se repeat (vezi.cele 7 scrisori ale Apocalipsei .Noi nu putem deveni copii ai lui Dumnezeu de mai multe ori pentruca chiar si fizic nu te poti naste decit odata dar repararea greselilor trebuie facuta ori de cite ori pacatuim.Cit priveste expresia ,,odata mintuit pentru todeauna mintuit ” este adevarata dar nu in sensul ca dupa mintuire poti sa faci ce vrei ci omul mintuit va cauta sa faca binele pentruca ,,cel nascut din nou nu pacatuieste ….si nu poate pacatui pentruca este nascut din Dumnezeu” spune Ioan.

  3. Lori Balogh says:

    Nasterea din nou trebuie sa fie o experienta zilnica din cauza firii noastre pamantesti, de care nu putem scapa decat la proslavire. Daca nu ne reinnoim zilnic devotamentul fatza de Dumnezeu, firea pamanteasca ne va duce departe de Dumnezeu. In Ezechiel 33,13 sta scris: „Cand zic celui neprihanit ca va trai negresit, daca se increde in neprihanirea lui si savarseste nelegiuirea, atunci toata neprihanirea lui se va uita, si el va muri din pricina nelegiuirii pe care a savarsit-o”
    Biblia nu sustine teoria care circula intre anumiti crestini evanghelici, potrivit careia un om odata mantuit va fi cu siguranta mantuit, indiferent de faptele pe care le savarseste dupa convertire. Expresia „lupta credintei”, folosita de Pavel, tocmai la acest aspect se refera: zilnic trebuie sa alegem sa ramanem langa Dumnezeu si principiile Sale, sa ne nastem din nou si sa ascultam de El. Puterea de a birui ne va fi data de El, dar alegerea este a noastra.
    D-v spuneti ca pocainta duce la nasterea din nou, dar nu este nastere din nou. Fie si asa. Dar oare nu trebuie sa ne pocaim zilnic ? Si daca ne pocaim zilnic, nu trebuie sa ne nastem din nou zilnic ?

  4. remus says:

    Nu inteleg cum anume nasterea din Duh trebuie sa se repete zilnic? Nimeni nu se naste zilnic ci o singura data. Botezul nu poate fi nasterea din apa pentruca apa este ceva pamintesc dar nasterea din nou este de sus. Nu trebuie confundata pocainta cu nasterea din nou . Pocainta duce la nasterea din nou nu este ea insasi nasterea din nou.

  5. Lori Balogh says:

    Este adevarat ca firea pamanteasca se poate afla sub cele doua legi amintite de d-v. Insa cine stabileste sub care dintre cele doua legi se afla ea zi de zi ? Aici e vorba de liberul arbitru care actioneaza zilnic. Eu vad tocmai in aceasta alegere zilnica o nastere din nou continua, care dureaza intreaga viata.
    Cred ca judecata lui Dumnezeu trebuie sa ne gaseasca pe drumul cel bun, adica alegand in fiecare zi ” legea duhului de viata”. Mantuitorul i-a spus lui Nicodim: „Adevarat, adevarat iti spun ca, daca nu se naste cineva din apa si din Duh, nu poate sa intre in Imparatia lui Dumnezeu” ( Ioan 3, 5 ). „Nasterea” din apa are loc o singura data, la botez. Insa „nasterea” din Duh trebuie sa se repete zilnic, tocmai pentru a alege legea sub care va functiona firea pamanteasca.
    Sunt convins ca probabil vedem lucrurile la fel, dar le exprimam diferit.
    Cu stima,
    Lori B.

  6. Gabriel says:

    In articol nu am vazut versete care sa sustina ca nasterea din nou este un proces de durata, ba chiar de lunga durata, din acest motiv am intrebat. Stiu logica exprimata traditional insa recent m-am intrebat care sunt versetele sa sustina acest lucru si nu am reusit sa gasesc cam nimic.

    Cred totusi ca exista confuzie cu privire la firea pamanteasca. Conform cu Pavel nu firea pamantesca in sine este problema ci LEGEA SUB CARE SE AFLA, firea pamanteasca. Romani 8: 1-9. Pavel explica faptul ca firea pamanteasca actioneaza in functie de legea in care se afla, nu ca ea in sine ar fi o problema. Aici ca argument vine chiar viata Domnului Isus nascut cu o fire ca a lui Adam de dupa cadere dar complet sub controlul legii duhului de viata. Sau cum spune EGW: ‘Hristos a venit sa ne faca partasi de natura divina si viata lui declara ca omenescul unit cu divinul NU COMITE PACAT’. Domnul era partas de natura divina, un al mod de a spune ca se afla in mod complet sub legea duhului de viata in opinia mea.

    Daca firea pamanteasca se afla sub legea duhului de viata va umbla dupa indemnurile duhului. Daca firea pamanteasca se afla sub legea pacatului si a mortii va face ce aceasta lege ii dicteaza. Ba mai mult, versetul 7 explica ca firea pamanteasca, de una singura, adica in afara legii Duhului de viata nici nu poate sa se supuna legii lui Dumnezeu si daca ar vrea.

    In contextul zilei ispasirii ideea unei nasteri din nou, a unei curatiri de pacatul(din inima) intr-o durata lunga si foarte lunga face si mai putin sens. In ziua ispasirii Lev 16 descria doua lucruri care serau curatate de pacat: sanctuarul si poporul(v.30). Mai mult lucrarea aceasta era o lucrare cu un popor(nu separat cu indivizi) si intr-o singura zi.

    Versete ca Maleahi 3, 1-3(si deodata va intra Domnul in templul Sau), Zaharia 3, 9(intr-o zingura zi voi inlatura neleguirea), Zaharia 3, 1-5(dezbracarea de hainele murdare si imbracarea cu hainele de sarbatoare) , Ieremia 31 :(31), 33, 34, sau Ezechiel 36, 23-29 nu par sa aiba nicio legatura cu vreo lucrare de multa durata, un proces pe ani, si ani zeci de ani si nimeni nu stie pana cand. Aceste versete vorbesc de o lucrare din partea lui Dumnezeu, de o lucrare de creatie sau recreatie a noii fapturi care nu pare a fi niciodata o evolutie.

  7. Lori Balogh says:

    Nu va pot indica alte versete decat cele deja amintite in articol. Daca facem comparatia intre nasterea fizica si cea spirituala, vom intelege ca insasi ideea de nastere implica un proces treptat. Nasterea fizica nu are loc intr-o fractiune de secunda, ci dureaza uneori multe ore, implicand mai multe etape. Nu am auzit inca de niciun om care sa sustina ca el a fost nascut din nou intr-o fractiune de secunda. Toti marturisesc ca Duhul Sfant a lucrat la inima lor uneori ani de zile pana la decizia de a se preda lui Dumnezeu.
    Mai mult decat atat, consider ca nasterea din nou trebuie sa fie un proces continuu. Din cauza firii noastre pamantesti, care nu dispare la convertire, ci este doar „rastignita” ( vezi Galateni 2,20 ), zilnic avem nevoie de experienta nasterii din nou, zilnic trebuie sa ne predam lui Dumnezeu. Se stie ca un om rastignit putea supravietui pe cruce mai multe zile, daca avea o constitutie rezistenta. Or, firea noastra pamanteasca este foarte „rezistenta”. De aceea Pavel nu vorbeste despre moartea firii pamantesti, ci despre rastignirea ei. Iar firea pamanteasca, desi este rastignita, poate sa ne ispiteasca oricand. Si pentru ca ea poate sa ne ispiteasca oricand, avem nevoie de o nastere din nou zilnica. Nu stiu daca sunteti multumit cu aceasta explicatie, insa acesta este crezul meu.
    Cu stima,
    Lori B.

  8. Gabriel says:

    Imi puteti spune versetele din Scriptura care reprezinta suportul pentru ideea ca nasterea din nou se realizeaza in mod treptat, ca e un proces de durata , uneori de lunga durata.

Dă-i un răspuns lui Gabriel

Adresa ta de email nu va fi publicată.