Decalogul

Decalogul

Decalogul ( cele 10 porunci)  reprezinta standardul moral al lui Dumnezeu pentru fiintele create. Aceste porunci definesc relatiile noastre cu Creatorul, dar si datoriile pe care le avem fata de semenii nostri. Exod 20,1-17; Deuteronom 5, 6-21

Pozitia Bisericii Adventiste fata de Legea Morala

“Adventistii de Ziua a Saptea cred ca marile principii ale Legii lui Dumnezeu sunt cuprinse in cele zece porunci si exemplificate in viata Domnului Isus. Ele exprima iubirea, voia si hotararile lui Dumnezeu cu privire la comportarea si relatiile omului si sunt obligatorii pentru toti oamenii din toate timpurile. Aceste precepte constituie baza legamantului lui Dumnezeu cu poporul Sau si etalonul dupa care se desfasoara judecata lui Dumnezeu. Prin intermediul Duhului Sfant ele scot in evidenta pacatul si trezesc un simtamant al nevoii dupa un Mantuitor. Mantuirea este numai prin har si nu prin fapte, dar roada ei este ascultarea de porunci. Aceasta ascultare dezvolta caracterul crestin si are ca rezultat o stare de bine. Ea este o dovada a iubirii fata de El si a preocuparii fata de concetatenii nostri.” Puncte fundamentale, nr. 18

Natura Legii lui Dumnezeu

Orice lege oglindeste caracterul legiuitorului, prin urmare si Legea lui Dumnezeu oglindeste caracterul Acestuia.

1. Legea este sfanta: Romani 7,12

2. Legea este dreapta: Romani 7,12

3. Legea este buna: Romani 7,12

4. Legea este adevarul: Psalmul 119, 142

5. Legea este iubire: Matei 22, 37-40; 1 Timotei 1,5

6. Legea este desavarsita: Psalmul 189, 7

7. Legea este neschimbatoare: Matei 5, 17-18

8. Legea este vesnica: Psalmul 119, 160

Observam ca toate aceste trasaturi ale Legii sunt de fapt atribute ale lui Dumnezeu, caci El este sfant, drept, bun, adevarat, iubitor, desavarsit, neschimbator si vesnic.

Legea celor zece porunci este o lege morala, de aceea este supranumita si Legea Morala, calcarea ei de catre om fiind considerata pacat.   1 Ioan 3,4

Legea celor zece porunci este o lege spirituala, duhovniceasca ( Romani 7, 14 ), deoarece ea nu se opreste la faptele de suprafata, ci patrunde in adancurile fiintei omenesti, judecand gandurile, intentiile, motivatiile, dorintele, aspiratiile, sentimentele si planurile omului. Aceasta dimensiune spirituala a Legii a fost scoasa in evidenta de Insusi Mantuitorul in predica de pe munte, atunci cand a identificat pacatul la nivelul trairilor interioare.  Matei 5, 21; 22; 27; 28

Scopul Legii

1. Descopera voia lui Dumnezeu pentru omenire

2. Este baza legamantului lui Dumnezeu. Cele zece porunci au fost scrise de Insusi Dumnezeu pe doua table de piatra care au fost numite si “tablele legamantului “:Deuteronom 9,9

3. Este standardul judecatii.

4. Pune in evidenta pacatul: Romani 3,20; 7,7 Are rolul oglinzii care ne arata cat de murdari suntem, dar care nu are si puterea de a ne curati.

5. Ne asigura, paradoxal, adevarata libertate: Psalmul 119,45;  Ioan 8,31-32. Este supranumita si “legea slobozeniei” Iacov 1,25

Primele patru porunci din Decalog reglementeaza relatiile omului cu Dumnezeu, in timp ce ultimele sase porunci oglindesc relatiile pe care Dumnezeu le doreste intre oameni.

Perpetuitatea Legii morale

In ciuda unor prejudecati existente in crestinism, potrivit carora Legea Morala nu ar fi vesnica, Biblia declara ca aceasta a existat dintotdeauna si va exista mereu, fiind neschimbatoare, dupa cum Dumnezeu este neschimbator.Matei 5, 17-19; Psalm119, 160

Dovezi ale existentei Legii morale inainte de Sinai

1. Oamenii care au trait inainte de darea Legii pe Sinai aveau notiunea de pacat, ceea ce presupune ca aveau cunostinta de Legea morala: Geneza4,7; 39,9; 18,20; 20,9;

2. Aveau notiunea de neprihanire, ceea ce dovedeste ca aveau un standard moral dupa care apreciau caracterul unui om: Geneza 5, 24; 6,9;15, 6

3. Aveau notiunile de rau, rautate:Geneza 6,5; 18,25; 19,5

4. Existau notiunile de porunca, oranduire, lege: Geneza 26,5; Exod 16,16.18

5. Aveau notiunea de judecata:Geneza 18,25

6. Aveau notiunile de pedeapsa, de dreptate, de bine si rau etc. Daca oamenii care au trait inainte de darea Legii pe Sinai nu ar fi cunoscut aceasta lege, atunci ei nu ar fi avut niciuna din aceste notiuni.

Dovezi ale valabilitatii Legii in Noul Testament

1. Discutia lui Iisus cu tanarul bogat: Matei 19, 17

2. Avertismentul lui Iisus: Matei 7, 21-23

3. Declaratia clara a lui Iisus cu privire la Lege: Matei 5, 17-19

4. Fariseii si datina batranilor: Matei 15, 3.6.9

5. Discutia cu femeia prinsa in adulter: Ioan 8,11

6. Iisus leaga iubirea omului fata de Dumnezeu de pazirea poruncilor: Ioan14, 15;

Ioan 15, 10

7. In predica de pe munte Isus intareste preceptele Legii Morale: Matei 5, 21;27

Legea morala si legea ceremoniala

Moise  a primit mai multe feluri de legi pentru poporul evreu, unele cu caracter vesnic, altele cu caracter temporar si local: o lege morala, una civila, una sanitara, una ceremoniala.

Legea ceremoniala cuprindea reguli cu privire la slujbele din Sanctuar: jertfe, ceremonii, sarbatori, toate valabile doar pana la prima venire a lui Hristos si jertfa Sa pe cruce. Aceasta lege a fost scrisa de Moise intr-o carte si asezata langa chivotul in care se gaseau cele zece porunci: Deuteronom 31, 24-26. La aceasta lege ceremoniala face referire Pavel cand afirma ca a fost “stearsa” Coloseni  2,14.

Legea ceremoniala mai este numita in Biblie si “legea lui Moise”, spre deosebire de Legea Morala care este numita si Legea lui Dumnezeu.

Pazirea Legii morale este un criteriu de cunoastere a adevaratei biserici a lui Dumnezeu din vremea sfarsitului

Apocalipsa 12,17; 14,12

This entry was posted in Doctrine - Rezumate and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Spam protection by WP Captcha-Free