Interpretarea textului biblic

Interpretarea textului biblic

– principii de hermeneutica –

Hermeneutica ( de la Hermes, zeul care era purtatorul mesajelor ) este stiinta care stabileste regulile de interpretare si aplicare a Bibiei.

Deoarece insasi Biblia sustine ca este o carte inspirata, ale carei origini ajung  pana la Dumnezeu, ea nu poate fi tratata asemenea unei opere literare oarecare. Fiind de origine divina, nu exista un standard de comparatie in afara ei insasi. Biblia trebuie comparata cu ea insasi si trebuie interpretata dupa reguli care sa izvorasca din ea insasi.

Prin urmare, cel ce se apropie de Scriptura trebuie sa aiba o anumita atitudine care sa fie acceptata de Autorul ei:

– Umilinta – dispozitia de a te lasa invatat

– Sinceritate in cautarea si trairea adevarului descoperit

– Abandonarea prejudecatilor

“Cand studiati Cuvantul, lasati la usa cercetarii parerile voastre preconcepute si ideile voastre mostenite si cultivate. Nu veti ajunge niciodata la adevar daca studiati Scripturile pentru a va sustine propriile teorii. Lasati toate aceste lucruri la usa si, cu o inima pocaita, intrati inauntru pentru a auzi ce are sa va spuna Domnul.” E. G. White, Signes of the Times, octombrie, 1903

Calauzirea Duhului Sfant

Este o conditie sine qua non a studiului Bibliei, deoarece pacatul a alterat modul de gandire si intelegere al omului.

Referindu-se la evrei, apostolul Pavel afirma ca au ramas “greoi la minte” in privinta intelegerii Vechiului Testament ( 2 Corinteni 3, 14 ). Tot el afirma ca cei ce se afla pe “calea pierzarii” au mintea orbita de “dumnezeul veacului acestuia ca sa nu vada stralucind lumina Evangheliei slavei lui Christos” ( 2 Corinteni 4, 4 ). De asemenea, este cunoscuta afirmatia aceluiasi apostol: “Nimeni nu cunoaste lucrurile lui Dumnezeu, afara de Duhul lui Dumnezeu.” ( 1 Corinteni 2, 11-15 )

Exista doua dificultati majore in calea intelegerii Cuvantului lui Dumnezeu:

1) Transmiterea si perceperea ideilor prin cuvinte este imperfect

2) Adevarul spiritual nu poate fi inteles pe deplin decat daca este experimentat.

Lucrarea Duhului Sfant acopera toate aceste domenii. Primul pas in orice studiu trebui sa fie rugaciunea pentru calauzirea Duhului Sfant, asteptand implinirea promisiunii Mantuitorului: “Cand va veni Mangaietorul, Duhul adevarului, are sa va calauzeasca in tot adevarul…” ( Ioan 16, 13 )

O atitudine corecta fata de adevar este conditia principala pentru intelegerea lui: “Daca vrea cineva sa faca voia Lui, va ajunge sa cunoasca daca invatatura este de la Dumnezeu sau daca Eu vorbesc de la Mine” ( Ioan 7, 17 ). Cuvantul lui Dumnezeu nu ne-a fost lasat pentru satisfacerea curiozitatii, ci pentru aflarea mantuirii.

Principii de baza in interpretarea textului biblic

De ce Biblia trebuie interpretata ? Pentru ca ea a fost scrisa de-a lungul mai multor secole, in imprejurari deferite si in limbi pe care nu le citim sau vorbim de obicei. De aceea, se impun cateva reguli de baza ( 4 ) in interpretarea Bibliei:

1) Biblia este propriul ei interpret ( analogia credintei )

Este un principiu protestant, contrar pretentiei bisericilor istorice care sustin ca Biblia nu poate fi interpretata decat de preoti unsi. Acest principiu sustine ca exista o armonie intrinseca a Scripturii,  un pasaj biblic putand explica un alt pasaj biblic.

Acest principiu se mai numeste si “analogia credintei” ( analogie = a pune alaturi lucruri aparent neasemanatoare pentru a le gasi un sens ). Acest principiu spune ca pot fi puse alaturi texte biblice care nu se aseamana pentru a gasi numitorul lor comun.

Niciun punct de credinta nu trebuie sa fie intemeiat pe un singur text, mai ales pe un text in care se foloseste o vorbire figurata. Fiecare adevar major strabate Biblia de la un capat la celalalt, de aceea aflarea adevarului presupune compararea tuturor textelor relative la un anumit subiect, fara nicio prejudecata.

Nu e nevoie sa lasam laoparte un verset biblic doar pentru ca nu se potriveste cu parerea noastra. Acel verset isi are locul lui in armonia marelui edificiu al adevarului. O poteca de munte, pentru a ne duce la tinta, trebuie sa treaca prin toate marcajele. Cel care se opreste doar la un singur marcaj, cautand drumul, risca sa se abata din drum. Directia cea buna este cea care trece prin toate marcajele.

Termenul “exegeza” semnifica ideea de extragere a ceva dintr-un continut. Termenul “eisegeza” semnifica, dimpotriva, ideea de introducere. Principiul de interpretare biblica de care ne ocupam are la baza exegeza biblia, nicidecum eisegeza.

2) Scriptura spune exact ceea ce spune cu exceptia situatiei in care exista un motiv evident pentru a gandi altfel.

Acest principiu de interpretare consta folosirea regulilor gramaticale normale in interpretarea limbajului Bibliei. Daca, de exemplu, in Apocalipsa 12, 3 se vorbeste despre un balaur rosu cu sapte capete, este clar ca suntem in fata unui simbol care necesita interpretare, nicidecum in fata unei realitati. Daca in 1 Corinteni 1, 14-16 apostolul Pavel spune ca nu-si mai aminteste de numele tuturor celor pe care i-a botezat, trebuie sa intelegem exact ceea ce scrie, si anume ca a uitat numele unora dintre ei.

Un element deosebit de util in intelegerea semnificatiei autentice a textului biblic este cunoasterea contextului ( ceea ce precede si urmeaza pasajul pe care il studiem ). Capitolul 10 al cartii Faptele Apostolilor ne vorbeste despre viziunea lui Petru cu privire la animalele necurate din care era indemnat sa manance. Fara o cunoastere a contextului, suntem in primejdia de a intelege gresit mesajul lui Dumnezeu. Din context aflam ca viziunea nu se refera la permisiunea lui Dumnezeu de a consuma din carnea animalelor necurate in Noul Testament, ci la ducerea Evangheliei la popoarele pagane. Versetul 28 clarifica modul in care trebuie inteleasa viziunea: “…Dar Dumnezeu mi-a aratat ca nu trebuie sa numesc pe niciun om spurcat sau necurat.”

Un pericol ce tine de principiul in discutie este literalismul extrem ( a lua totul prea ad literam ). Scriitorii Bibiei folosesc numeroase mijloace literare pentru a exprima ideile: paralelismul, chiasmul ( repetarea ideei in X ), metaforele, comparatia, hiperbola, etc. De aceea este necesar mult bun simt pentru a aplica regulile gramaticale de baza. De exemplu, expresia folosita de Mantuitorul: “paiul si barna” din ochi este evident o hiperbola si nu trebuie interpretata ad literam.

3 ) Ce a insemnat atunci si ce inseamna acum

Biblia a fost scrisa intr-un anumit context istoric si cultural. Modalitatile ei de exprimare a ideilor  pot diferi de modalitatile noastre, potrivit contextului cultural actual. In studiul Bibliei trebuie sa identificam acele principii, doctrine, invataturi si aplicatii care sunt in afara timpului si culturii. Pentru aceasta, doua intrebari ne vor ajuta sa intelegem care sunt aceste principii:

a ) Ce a insemnat atunci, in contextul geografic, cultural si istoric, ceea ce a scris autorul ?

b) Ce inseamna acum acel lucru, sau cum se poate aplica astazi invatatura sau principiul respectiv ?

In aflarea raspunsului la aceste intrebari sunt cativa pasi importanti:

1 ) Descoperirea a ceea ce are de spus restul Bibliei in aceasta privinta.

2 ) Studierea unei enciclopedii, a unui dictionar sau a unui manual biblic cu privire la subiectul vizat.

3 ) Consultarea unor comentarii biblice realizate de specialisti in domeniu.

4 ) Al patrulea principiu de interpretare : Sa facem deosebire intre interpretare si aplicare.

A interpreta textul biblic inseamna a descoperi mesajul lui; a-l aplica inseamna mult mai mult: a  raporta un adevar inteles si descoperit la viata de zi cu zi. In final, nu cunoasterea teoretica este cea care ne ajuta sa dobandim mantuirea, ci trairea adevarurilor revelate in Biblie – Scrisoarea de dragoste a lui Dumnezeu catre om.

Instrumente utile in studiul Bibliei

1 ) Lucrari ajutatoare: enciclopedii biblice, dictionare biblice, manuale biblice, concordante si lucrari pe diferite teme.

2 ) Metode de studiu:

– Devotionalul este un studiu pentru hrana propriului suflet. El nu este indicat pentru a fi predat altora, continand numeroase elemente subiective legate de experienta personala a fiecaruia cu Dumnezeu.

– Metoda inductiva se bazeaza pe construirea unui model, folosind intuitia personala.

– Metoda biografica, recomandata ca mijloc de educatie moral-spirituala. Se bazeaza pe studierea elementelor biografice legate de un anumit personaj biblic, observand trasaturile pozitive, pe cele negative, felul in care a intervenit Providenta divina in viata acelui personaj, etc.

– Metoda istorica are in vedere studierea detaliilor istorice, cronologice si a dovezilor arheologice legate de un anumit eveniment. Metoda ajuta la intelegerea contextului in care s-au petrecut anumite evenimente.

– Metoda literara are in atentie mijloacele literare folosite in textul biblic.

– Metoda teologica studiaza o doctrina sau un subiect biblic in mod sistematic.

– Metoda geografica studiaza locurile biblice si relatia lor cu evenimentele prezentate.

– Metoda sociologica studiaza moduri de organizare sociala, guverne, organizari militare, sisteme economice, organizarea familiei. De exemplu, studierea leviratului in casatorie e foarte util atunci cand dorim sa intelegem cartea Rut.

– Metoda politica are in vedere studierea tipurilor de guvernare, a conducatorilor, a functiilor si a razboaielor amintite in Biblie.

– Metoda culturala studiaza manierele si obiceiurile din timpurile biblice: muzica, arta, arhitectura, literatura.

– Metoda psihologica are in atentie personalitatea umana, sentimentele, emotiile si motivatiile care au stat la baza unor evenimente pe care le gasim descrise pe paginile Bibliei.

Oricare din metodele folosite in studiul Scripturii il va conduce pe sincerul cautator al adevarului la adevarata sursa a lui: Iisus Christos, “Calea, Adevarul si Viata” ( Ioan 14, 6 )

Lori Balogh

Acest articol a fost publicat în Adevaruri biblice și etichetat cu , , . Salvează legătura permanentă.

4 răspunsuri la Interpretarea textului biblic

  1. florin spune:

    as vrea sa stiu mai multe despre rapirea bisericii { a credinciosilor lui ISUS} va multumesc

  2. Dacă Biblia trebuie interpretată atunci regula după care interpretezi Biblia este adevărata valoare şi nu Biblia în sine.

    • Lori Balogh spune:

      In Biblie sunt pasaje care nu necesita interpretare, dar si pasaje care nu pot fi intelese la simpla lor citire ( ex. parabolele, profetiile ). Unul din principiile de baza ale interpretarii Bibliei este studiul contextului imediat al unei afirmatii, dar si plasarea acelei afirmatii in contextul general al Scripturii. Asadar, „regula” ne trimite tot la Biblie, aceasta fiind criteriul final, nu regula. Logica dv. nu mi se pare corecta, pentru ca este contrazisa de o hermeneutica corecta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Spam protection by WP Captcha-Free