Samson – invins sau invingator ?

Samson – invins sau invingator ?

In pregatirea noastra pentru viata viitoare, o viata traita alaturi de un Dumnezeu sfant si intre fiinte sfinte, legile lui Dumnezeu, normele, regulile, poruncile, sfaturile,  indemnurile si avertismentele isi au locul lor important. Insa, daca apreciem  metodele folosite de Dumnezeu in Cuvantul Sau pentru a ne creste spiritual, dupa eficienta lor, trebuie sa recunoastem ca una din cele mai eficiente metode este studiul biografiilor biblice.

Prezentarea vietii unor barbati si femei asa cum au fost in realitate, cu calitati si defecte, cu lumini si umbre, ne poate influenta viata de multe ori mai mult decat o porunca sau un indemn direct. Este vorba de asa-numita educare prin aluzie, care s-a dovedit deosebit de eficienta.

Spre deosebire de biografiile pe care le intalnim in literatura profana, de cele mai multe ori denaturate, romantate si modificate dupa cine stie ce interese, biografiile  intalnite in Cuvantul lui Dumnezeu sunt realiste. Ele nu sunt nici poleite, nici infrumusetate, nici romantate, si aceasta pentru simplul motiv ca personajele in cauza sunt privite nu dintr-o perspectiva umana, de cele mai multe ori subiectiva, ci dintr-o perspectiva divina, care nu greseste niciodata in aprecierea unui om.

Atunci cand studiem viata unui om care a trait cu mii de ani in urma, cand venim in contact cu calitatile, dar si cu lipsurile si defectele lui de caracter, cand vedem cum a lucrat Dumnezeu in viata lui pentru a face din el un cetatean al Imparatiei cerurilor, invatam mult mai mult decat atunci cand citim legi si reguli, oricat ar fie le de bune si necesare. Este ceva in structura noastra interioara care ne face sa invatam mai mult si mai usor din exemple practice, decat din reguli abstracte.

Acesta este motivul pentru care Dumnezeu a randuit ca biografiile sa ocupe un spatiu destul de insemnat in Cuvantul Sau.

Pentru aceasta ocazie va propun sa ne oprim asupra vietii unui om care a trait in vremurile Vechiului Testament, cu peste patru mii de ani in urma, dar cu care ne putem identifica atat ca persoana, cat si ca biserica . Este vorba de Samson, judecatorul lui Israel intr-o perioada in care natiunea era confruntata cu numeroase probleme si incercari.

Text biblic: Judecatori 13, 1-5. 24.25

O prima observatie care trebuie facuta este urmatoarea: Din cele douazeci si unu  de capitole ale cartii Judecatori, patru sunt dedicate vietii lui Samson, acest Hercules al poporului evreu. Aceasta  inseamna ca Providenta divina a considerat ca avem multe de invatat din viata acestui om.

Intrebarile la care am cautat un raspuns in legatura cu viata acestui om, citat de Pavel intre eroii credintei din Evrei cap. 11, sunt:

A fost Samson un invingator sau un invins ?

– Care au fost cauzele esecului planului lui Dumnezeu cu Samson ?

– In ce privinta riscam sa repetam experienta lui, atat ca individ, cat si ca biserica ?

Informatii generale despre Samson si familia lui

Samson s-a nascut intr-o familie apartinand semintiei lui Dan, al carui teritoriu se invecina cu cel al filistenilor. Mai mult decat atat, parintii lui Samson locuiau in Torea, o localitate aflata exact la granita cu filistenii ( daca privim o harta a Palestinei de pe timpul judecatorilor ).

Acest amanunt ne poate ajuta sa descoperim una din cauzele care au dus in final la esecul planului lui Dumnezeu cu Samson: influentele pagane, lumesti, care , asemenea unui macaz de cale ferata, l-au aruncat pe omul lui Dumnezeu pe o directie gresita, pe o linie moarta.

Parintii lui Samson erau oameni simpli, muncitori, de conditie modesta, insa deosebit de credinciosi. Din raportul biblic, nu gasim nimic care ar putea sa le fie reprosat in legatura cu educatia pe care i-au dat-o fiului lor. Dimpotriva, citind cap. 13 din Judecatori, se poate observa grija lor deosebita pentru cunoasterea tuturor lucrurilor pe care trebuiau  sa le implineasca astfel incat planul lui Dumnezeu cu copilul lor sa nu dea gres. Erau oameni cu temere de Dumnezeu, deplin constienti de responsabilitatea lor in calitate de parinti.

“Doamne, te rog”, spune Manoah, “sa mai vina o data la noi omul lui Dumnezeu pe care l-ai trimis si sa ne invete ce sa facem pentru copilul ce se va naste!” ( Judecatori 13, 8 )

Chiar dupa ani, cand Samson era deja in plinatatea varstei si cand ei observa ca fiul lor trage cu ochiul dincolo de gard, vrand sa se insoare cu o filisteanca, ei fac tot ceea ce pot intr-o asemena situatie: “Tatal sau si mama sa i-au zis: “Nu este nicio femeie intre fetele fratilor tai si in tot poporul nostru , de te duci sa-ti iei nevasta de la filisteni, care sunt netaiati imprejur ?” ( Cap. 14, 3 )

Influentele prenatale

Parintii lui Samson au primit din partea lui Dumnezeu o serie de indrumari pe care trebuiau sa le respecte, indeosebi mama, daca doreau sa aiba un copil sanatos:

“Acum ia bine seama, sa nu bei nici vin, nici bautura tare, si sa nu mananci nimic necurat… Sa nu guste niciun rod din vita, sa nu bea nici vin, nici bautura tare si sa nu manance nimic necurat; sa pazeasca tot ce i-am poruncit.” ( cap. 13, 4.14 )

Fara a insista asupra acestui aspect, care el insusi merita o abordare aparte, este demn de remarcat influenta obiceiurilor mamei in timpul sarcinii ( stil de viata, odihna si activitate, problema fumatului, alcoolului si drogurilor, stresul fizic si emotional ) asupra viitorului copilului ce se va naste.

Nazireatul

Planul lui Dumnezeu pentru Samson era sa fie un nazireu pe viata. Biblia ne raporteaza doar doua cazuri de nazireat pe viata:  Samson si Samuel.

Termenul “nazireu” provine de la ebraicul ”nazar” care inseamna “a se lega”. Nazireul era acea persoana care era inchinata lui Dumnezeu pentru o anumita perioada de timp, ramanand in stare de puritate pe toata durata nazireului sau.

Legamantul de nazireat se facea si pentru si barbati, cat si pentru femei. Durata lui era de minimum treizeci de zile si se facea , de regula, din propria vointa. In perioada nazireatului erau cateva interdictii de care nazireul trebuia sa tina seama:

-Nu avea voie sa consume vin, bauturi alcoolice si niciun produs al vitei;

– Nu avea voie sa-si taie parul

– Nu avea voie sa se apropie de vreun cadavru, chiar daca era vorba de o ruda sau membru al familiei. Atingerea accidentala de un mort facea ca legamantul de nazireat sa fie intrerupt, el urmand sa fie refacut dupa ce parul de pe cap era ras.

In cazul nazireatului pe viata, nu mai exista interdictia de a nu se atinge de un mort. Acest nazireat pe viata se facea, de obicei, dupa dobandirea sanatatii dupa o boala grava, dupa nasterea unui copil mult asteptat sau pur si simplu pentru purificare.

Rabinii evrei descurajau legamantul de nazireat, ca de altfel, orice practica de asceza. Potrivit lor, nazireatul era posibil doar pe teritoriul lui Israel si doar pe timpul in care preotii puteau sluji in templu. Cu toate acestea, au existat si cazuri de nazireat in diaspora ( in afara granitelor lui Israel ).

Cu privire la nazireatul lui Samson se ridica o intrebare justificata: Daca nazireatul era un legamant de buna voie, facut intre un om si Dumnezeu, de ce atunci familiei  lui Samson i s-a impus de catre Dumnezeu acest nazireat ?  Samson s-a nascut nazireu, fara ca el sa-si dea consimtamantul.

Trebuie sa recunoastem ca avem in atentie un caz unic. Chiar daca si Samuel a fost un nazireu pe viata, totusi, in cazul lui, parintii l-au inchinat Domnului de buna voie. In cazul lui Samson, nazireatul se pare ca a fost impus prin hotarare divina. Este corect lucrul acesta ?

Da, la prima vedere se pare ca este vorba de o hotarare arbitrara a lui Dumnezeu. El porunceste, iar omul trebuie sa se conformeze…

In realitate, ceea ce pare a fi o hotarare divina arbitrara nu este altceva decat un plan al lui Dumnezeu pentru Samson, pentru familia sa si pentru intreg poporul Israel. Un plan pe care parintii puteau sa-l refuze sau sa-l zadarniceasca daca doreau aceasta, un plan pe care insusi Samson putea sa-l refuze sau sa-l zadarniceasca, daca dorea – lucru care, de fapt, s-a si intamplat.

De fapt, experienta vietii lui Samson este o ilustrare a modului in care un om poate , prin propria lui vointa, sa zadarniceasca planurile lui Dumnezeu cu el. Rolul parintilor in acest nazireat era acela de a-l educa si a-l influenta pe copilul Samson sa accepte acest plan divin si sa-l determine sa se consacre pe sine pentru a-l indeplini.

Din nefericire, in pofida sinceritatii si eforturilor facute de parinti, la maturitate Samson a refuzat sa-si duca viata conform planului lui Dumnezeu . Consecinta ? Propria sa viata, pecum si planul divin cu el si poporul din care facea parte, au esuat lamentabil.

Uneori se predica de la amvoanele bisericii ca vina pentru alegerea gresita a copiilor crescuti intr-un camin crestin le apartine in totalitate parintilor, acestia nestiind sa-i educe. S-a spus chiar ca acesti parinti, ai caror copii au ales la maturitate calea lumii, au avut o viata dubla, iar aceasta duplicitate i-a determinat pe copii sa se indeparteze de biserica.

Nimeni nu poate nega faptul ca parintii pot gresi uneori in educatie. Toti gresim in multe feluri si nu suntem scutiti nici la acest capitol. Am vazut insa familii in care parintii au facut greseli grave, atat in ce priveste educatia, cat si in ceea ce priveste exemplul dat copiilor. Parinti care se pretind buni crestini, dar care sunt supusi viciilor, neglijenti, calcatori ai poruncii a saptea, mincinosi si violenti au parte , in mod paradoxal, de copii care la varsta maturitatii raman langa Dumnezeu si biserica Sa.

Din nefericire, exista si familii in care parintii au facut tot ce au putut cu ajutorul lui Dumnezeu pentru a-si creste copiii in credinta si totusi, copiii lor, aflati la varsta alegerilor, au preferat, pentru moment, sa aleaga calea lumii. Pot fi acuzati acesti parinti ca au avut o viata dubla ?

Priviti la parintii lui Samson ! Cu cata grija cer ei instructiuni de la Dumnezeu cu privire la cresterea copilului promis ! Desi Biblia nu ne ofera detalii cu privire la perioada copilariei si adolescentei, putem intelege printre randuri ca parintii lui Samson si-au facut datoria pe deplin, urmand toate indicatiile lui Dumnezeu pentru cresterea copilului.

Si totusi… La varsta maturitatii, Samson a ales singur drumul pe care dorea sa-l urmeze. Iar alegerea lui a fost profund gresita, spre totala nefericire a parintilor lui si a lui Dumnezeu si spre nenorocirea propriei vieti si a unui popor intreg.

Ce usor ne pricepem sa-i invainuim pe semenii nostri cand vin in viata lor necazuri de felul acesta ! Oare Adam si Eva au avut o viata dubla, astfel incat Cain a ales sa traiasca asemenea unui criminal, fugind intreaga viata de Dumnezeul sau ? Oare Samuel a avut si el o viata dubla, astfel incat Scriptura sa firme despre copiii sai ca “n-au calcat pe urmele lui, ci se dedau la lacomie, luau mita si calcau dreptatea ?” ( 1 Samuel 8, 3 ) ?

Si, dati-mi voie sa merg pana la extrem cu exemplificarea: Oare Dumnezeu a avut o viata dubla din moment ce fiii Sai, Adam si Eva, au ales sa asculte mai mult de sarpele cel viclean decat de porunca Lui ?

Cei care se grabesc sa judece in astfel de situatii delicate si deosebit de dureroase pentru parinti nu numai ca dau dovada de lipsa de dragoste, intelegere si compasiune fatza de cei intristati, dar ei dovedesc faptul ca nu au inteles nimic din ceea ce inseamna adevarata libertate de alegere pe care Dumnezeu o acorda fiecarui om.

Lectii din viata lui Samson

Din trista experienta alui Samson invatam o multime de lucruri:

1) Samson L-a iubit pe Dumnezeu. L-a iubit mult, cu pasiune chiar. Vedem lucrul acesta din faptele lui marete, demne de un adevarat erou national, asemenea lui Hercules al grecilor. Problema lui a fost aceea ca s-a iubit pe sine mai mult decat pe Dumnezeu, iar pe femei le-a iubit mai mult decat pe sine.

Scriptura ne relateaza ca in viata lui Samson au existat trei femei, toate aflate dincolo de gard, toate filistence. Probabil ca aceasta inclinatie a lui Samson pentru ce se afla dincolo de principiile morale invatate de la parintii sai se datora si vecinatatii foarte apropiate cu filistenii. Un proverb spune ca cine umbla cu lupii invete sa urle ca ei. Torea, localitatea natala a lui Samson,  se afla, asa cum am vazut, chiar la granita cu filistenii… Cat de primejdios este pentru un copil al lui Dumnezeu sa-si traiasca viata la granita dintre biserica si lume, dintre cerintele lui Dumnezeu si pretentiile lumii !

Dintre cele trei femei, una i-a devenit sotie ( cel putin in acte ), una a fost o prostituata, iar a treia , Dalila, era o metresa. Nu ni se spune daca Samson avea intentia de a se casatori cu Dalila. Femeile – aceasta a fost slabiciune lui, slabiciune care l-au facut sa uite complet de nazireatul lui si de chemarea facuta de Dumnezeu pentru o lucrare speciala, intr-un timp de criza pentru popor.

Samson a uitat textul din Geneza 2, 24: “De aceea, va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va alipi de nevasta sa; si cei doi se vor face un singur trup.” El a interpretat acest principiu, stabilit de Creator inca din primele zile ale existentei lumii noastre, intr-un mod cu totul personal si original: “De aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va alipi de … nevestele sale…” , incercand sa obtina acelasi rezultat: “ sa fie un singur trup.” Numai ca schimbarile facute de om in ecuatia lui Dumnezeu nu duc la acelasi rezultat …

Si iata-l pe Samson incheindu-si viata, pe cand era in deplina maturitate si putere fizica si intelectuala, singur si parasit de aceia si acelea pe care i-a iubit.

2) Al doilea lucru pe care il invatam din trista experienta a lui Samson este acela ca Dumnezeu nu-si abandoneaza copiii atat de usor pe cat credem noi.

Stiti cat timp a fost Samson judecator in Israel ? Douazeci de ani ! In tot acest timp Dumnezeu a aratat indelunga rabdare fatza de copilul sau rebel, incercand pe toate caile sa-i indrepte pasii pe calea cea buna. L-a sprijinit cand a avut nevoie, l-a avertizat,  a ingaduit sa vina in viata lui Samson tot felul de incercari si suferinte, dar nu l-a abandonat. Dumnezeu stia ca in inima lui Samson , oricat de lumeasca parea, mai licarea o scanteie de credinta si dragoste dupa neprihanire.

Daca noi am fi fost in locul lui Dumnezeu, am fi rabdat toate escapadele lui Samson ? Am fi asteptat douazeci de ani ca omul numarul 1 al natiunii si al bisericii din acea vreme sa-si vina in fire si sa-si indrepte caile ? Si totusi, Dumnezeu il rabda, il ajuta in momentele dificile, iar in final, cand Samson se trezeste la realitate, ii asculta ultima rugaciune si face prin el o lucrare pe care nu o facuse intreaga viata.

Cat de adevarat este cuvantul care spune: “Domnul, Dumnezeu este un Dumnezeu plin de indurare si milostiv, incet la manie, plin de bunatate si credinciosie, care Isi tine dragostea pana in mii de nemuri de oameni, iarta faradelegea, razvratirea si pacatul…” ( Exod 34, 6.7 pp. )  !

3) Samson a avut un caracter dificil. Poate tocmai datorita acestui fapt, in prestiinta Sa, Dumnezeu a dat parintilor lui instructiuni cat se poate de clare cu privire la cresterea lui – legea nazireatului. Insa, desi avea ochi, Samson era orb d.p.d.v.spiritual. Samson nu-si vedea defectele, nu-si recunostea slabiciunile si inclinatiile pacatoase, nu lua aminte la indemnurile celor din jurul sau de a merge pe calea cea buna.

La finalul vietii sale scurte, dar traita la intensitate maxima, asemenea unei lumanari aprinse la ambele capete, Samson a orbit fizic, dar si-a recapatat vederea spirituala. Acolo, in intunericul fiintei sale lipsita de lumina soarelui, dar si in intunericul inchisorii filistene, cand trebuia sa fie condus de mana pentru a supravietui, dar mai ales pe scena pe care a fost umilit sa apara in fatza a peste trei mii de filisteni, vrajmasi ai poporului lui Dumnezeu, acolo Samson a inceput sa vada cu adevarat.

A fost orb cand s-a casatorit cu o filisteanca, orb cand s-a dus la prostituata, orb cand s-a lasat ademenit de farmecele Dalilei, orb cand nu a ascultat de sfaturile bune ale parintilor si de indemnurile Duhului Sfant din constiinta. A fost orb, dar el nu stia ca este orb…

Acum, cand lumina ochilor nu mai era, Samson a inceput sa vada. A inceput sa vada cat era de pacatos si nevrednic pentru o chemare atat de inalta, si cat era de orb fatza de indurarile lui Dumnezeu. A inceput sa fie constient de cata dezonoare i-a adus lui Dumnezeu comportamentul sau si ce lucruri marete s-ar fi putut face prin el pentru poporul sau. Acum vedea, dar era prea tarziu… Mult prea tarziu…

Invins, sau un invingator ?

Privind la intreaga lui viata, ca la un ecran panoramic, putem spune ca Samson a fost un invins. A esuat pe toate planurile, sfarsind singur, orb, umilit, dispretuit de vrajmasii lui Dumnezeu si avand in suflet amaraciunea unui destin atat de luminos, dar ratat.

Si totusi, viata lui Samson se incheie cu o biruinta. Si nu cu o biruinta oarecare, ci cu una care le-a intrecut pe toate celelalte luate impreuna: “Cei pe care i-a prapadit la moartea lui au fost mai multi decat cei pe care ii omorase in timpul vietii.” ( Judecatori 16, 30 up. )

O biruinta castigata tarziu, cu pierderi uriase pentru el, dar prin care Dumnezeu a fost onorat in final. De fapt, adevarata biruinta de la sfarsitul vietii lui Samson a fost biruinta asupra lui insusi. Cand Samson se roaga: “Doamne, Dumnezeule ! Adu-ti aminte de mine, Te rog ! Dumnezeule, da-mi putere numai de aceast adata si cu o singura lovitura sa-mi razbun pe filisteni pentru cei doi ochi ai mei” ( Judecatori 16, 28 ), de fapt el cere : :”Vreau , Doamne, sa salvez onoarea Ta.”

Nu este vorba aici de o simpla razbunare personala, pentru cei doi ochi scosi de filisteni, caci oricum, atunci cand avea ochi, acestia il condusesera intotdeauna spre pacat. Samson se roaga pentru reabilitarea onoarei lui Dumnezeu in fatza dusmanilor poporului Sau.

Concluzii

Ce legatura exista intre viata lui Samson si noi, fiii veacului al XXI-lea ? Cartea Judecatorii  acorda vietii lui Samson patru capitole. De ce oare ? Ce semnificatie au infrangerile si biruintele lui Samson pentru biserica noastra, acum, la sfarsit de timp si de istorie ?

Samson este un prototip al bisericii Laodicea. Samson suntem noi, cei carora Dumnezeu ne-a facut  o chemare atat de sfanta si pentru care El are planuri atat de marete. Ca si in cazul parintilor lui Samson, bisericii asteptatoare a revenirii Mantuitorului i s-au dat instructiuni detaliate cu privire la cum sa ne comportam in familie si societate, cum sa ne hranim sanatos, cum sa ne recreem, cum sa lucram pentru Domnul.

Din nefericire, Laodicea, asemenea lui Samson, are ochi dar nu vede. Suntem orbi fatza de ocaziile oferite de Dumnezeu, orbi fatza de nevoia noastra de Duh Sfant, orbi cu privire la defectele noastre de caracter, orbi fatza de chemarea facuta de Dumnezeu, orbi fatza de rasplatirea promisa celor mantuiti.

Samson a fost un urias cu simturile morale amortite. Cand s-a trezit insa, zguduit de lucrarea Duhului in constiinta, dar si de curgerea evenimentelor din viata sa, Samson a biruit.

Biserica Laodicea este un urias care doarme. Cand Dumnezeu va considera ca a sosit timpul, El o va trezi din somnul mortii si va folosi acest “urias’ pentru a-Si aduce la ideplinire planurile si pentru ca Numele sau, Legea Sa si adevarul Sau sa fie reabilitate in fatza intregului univers.

Timpul acela nu este departe de noi. Samson si-a incheiat viata cu o biruinta castigata cu un pret urias. La fel, la incheierea istoriei acestei lumi, Laodicea, ultima biserica ce va juca ultimul act al luptei dintre bine si rau, va fi biruitoare.

„Uriasul” care acum doarme se va trezi, iar Dumnezeu va face prin aceasta biserica lucruri nemaiauzite. Lucrarea pe care biserica nu a facut-o in timp de pace si liniste, va trebui sa o faca in timp de criza. Dar o va face cu siguranta !

Daca nu ar fi asa, cum ar fi dat Iisus, Martorul credincios si adevarat, cea mai frumoasa fagaduinta acestei biserici : “ Celui ce va birui ii voi da sa sada cu mine pe scaunul Meu de domnie, dupa cum si Eu am biruit si am sezut cu Tatal Meu pe scaunul Lui de domnie.” ? ( Apocalipsa 3, 21 ).

Problema este ca Laodicea este astazi o biserica inca luptatoare, nu biruitoare. In ea se gasesc: grau, dar si neghina,  pesti buni, dar si pesti rai, robi buni, dar si robi rai,  fecioare intelepte, dar si fecioare neintelepte…

Din care clasa crezi ca faci parte ?

Lori Balogh

This entry was posted in Personaje biblice and tagged . Bookmark the permalink.

6 Responses to Samson – invins sau invingator ?

  1. silvia frenkel says:

    Superb comentariu si de foarte mare ajutor . Domnul sa va dea lumina si intelepciune pe mai departe ! Aveam de pregatit lectia cu Samson si Dalila pentru grupa 10 – 12 … ani ..scopul lectiei ,, neascultarea de parinti duce la rau ” …ma rugam sa gasesc ceva foarte la subiect !
    Domnul a ascultat …am deschis exact acolo unde trebuia ! EL STIE ! Fiti binecuvintat !

  2. Lori Balogh says:

    Domnule Sami,
    As fi putut sa ignor comentariul d-v lipsit de respect si doar sa ma rog pentru ca Dumnezeu sa va ajute sa va schimbati atitudinea fatza de alti crestini care nu gandesc ca d-v. Insa, din respect fatza de alti cititori ai articolului, permiteti-mi sa-mi spun si eu opinia.
    D-v considerati ca am gresit punand o intrebare absurda, metoda care in matematica se numeste „metoda reducerii la absurd”. Eu nu consider ca am gresit cu ceva, nici fatza de Dumnezeu, pe care-L iubesc din toata inima mea, si nici fatza de cititori. Metoda aceasta este des folosita in literatura, pentru a intari o idee, chiar daca ea vizeaza absurdul.
    Amaraciunea de care dati dovada demonstreaza insa ca aveti o problema cu crestinismul practic, care va cere sa fiti ingaduitor si cu opiniile altora. In adresa d-v de e-mail ati introdus cuvantul „har”, un cuvant mare, dar care va este strain, dupa cum rezulta din exprimarea d-v nedemna.
    Si inca ceva: Daca d-v considerati ca am gresit folosind o metoda des intalnita in literatura, nu inteleg de ce generalizati, aducand acuze grave intregii biserici din care fac parte. Asta spune ceva…
    Este scris: „Vorbirea voastra sa fie totdeauna cu har, dreasa cu sare, ca sa stiti cum trebuie sa raspundeti fiecaruia” ( Coloseni 4,6 ). Doresc ca Bunul Dumnezeu sa va schimbe atitudinea si pespectiva prin care ii priviti si judecati pe alti frati crestini.
    Cu stima,
    Lori B.

  3. sami says:

    in excesul de zel de a arata ca nu parintii copiilor sunt vinovati, de esecurile si deraierile acestora si ca nu se pune problema unei vieti duble,era suficienta exemplificarea cu Adam si Eva si chiar cu Samuel.
    Punand o intrebare asa tampita la adresa Lui Dumnezeu,denota nu numai nesimtire dar si o falsa credinta si o falsa relatie cu Tatal Luminilor.
    Probabil biserica din care faci parte este alcatuita din persoane care mimeaza o parere personala,dar in realitate accepta pareri gata formulate,oameni reci,seci si straini de Dumnezeu.

  4. Aurel says:

    Cu tot respectul pentru dvs-tra, asa cum am zis si in alte ocazi, sunt foarte bucuros ca am descoperit acest, multe lucruri am invatat.

    Aveti perfecta dreptate ca Samuel si Samson erau naziereni, dar ati omis poate pe cel mai important naziereu Ioan Botezatorul. Si Ioan Botezatorul a fost naziereu. Deci in total au fost trei.

    Domnul Isus sa va binecuvanteze in tot ce faceti spre Gloria lui Dumnezeu!

  5. eugen dutu says:

    Pacea Domnului Isus Hristos sa fie in inima ta, Lori.
    Tulburatoare intrebarea din finalul articolului.
    Si e posibil ca lipsa comentariilor sa sugereze mustrari de constiinta din partea cititorilor. Poate exact ca acelea pe care le incerc eu acum.
    Totusi, frate, imi iau inima in dinti si raspund : cred despre mine ca sunt o neghina care vrea sa devina grau, un peste rau care-si doreste metamorfoza intr-unul bun, un rob rau care cauta pocainta adevarata si o fecioara neinteleapta care s-a trezit poate mai devreme decat alte „surori” si isi ia ulei de la sursa. Prin harul Domnului Isus Hristos, si cu ajutorul tau.
    Domnul Isus Hristos sa ne ajute tuturor celor din turma Lui, ca Jertfa Sa sa nu fie fara efectul scontat de El in istoria vietii fiecaruia dintre noi.

  6. gianina says:

    iti multumesc pentru ca mi-ai deschis ochii. eram foarte tulburata de comparatia dintre eroii antici”minunati” si personajul (acum stiu ca era cel adevarat)biblic

Dă-i un răspuns lui Aurel

Adresa ta de email nu va fi publicată.