Prezenta Fiului lui Dumnezeu in Vechiul Testament

Prezenta Fiului lui Dumnezeu in Vechiul Testament

In Noul Testament exista o multime de declaratii potrivit carora niciun om nu L-a vazut vreodata pe Dumnezeu. Iata cateva dintre ele:

– 1 Timotei 6, 16: “Singurul care are nemurirea, care locuieste intr-o lumina de care nu poti sa te apropii, pe care niciun om nu L-a vazut, nici nu-L poate vedea, si care are cinstea si puterea vesnica.

– Ioan 1, 18: “Nimeni n-a vazut vreodata pe Dumnezeu; singurul Lui Fiu, care este in sanul Tatalui, Acela L-a facut cunoscut.”

– 1 Ioan 4, 12: “Nimeni n-a vazut vreodata pe Dumnezeu

– Ioan 6, 46: Nu ca cineva a vazut pe Tatal, afara de Acela care vine de la Dumnezeu; da, Acela a vazut pe Tatal.

( vezi de asemenea: 1 Timotei 1, 17; Ioan 5, 37; Coloseni 1, 15; Evrei 11, 27 )

Acest adevar este intr-o aparenta contradictie cu un alt grupaj de texte biblice care sustin contrariul:

– Geneza 3, 8-23 – Domnul Dumnezeu umbla prin gradina Edenului si vorbea cu primii oameni fatza catre fatza.

– Geneza 18, 16-33 – Domnul ii face o vizita lui Avraam impreuna cu doi ingeri.

– Exod 3, 1-10 – Domnul i se arata lui Moise in pustiu, in rugul aprins.

– Exod 24, 9-11 – Moise, Aron, Nadab si Abihu, impreuna cu saptezeci de batrani ai poporului Il vad pe Dumnezeu.

( vezi de asemenea si Geneza 16, 1-13; 32, 30; Exod 19, 18.19;33, 11; Numeri 12, 8;  Iosua 5, 13-15; Isaia 6, 1-5; 1 Regi 22, 19 )

Iata doua serii de texte ce contin afirmatii aparent contradictorii. Prima serie de texte afirma ca niciun om nu L-a vazut  pe Dumnezeu, in timp ce a doua serie de texte afirma contrariul.

Daca crestinismul ar sustine ca exista doar o singura Persoana a Dumnezeirii, atunci problema ridicata ar fi de nerezolvat. Insa dat fiind faptul ca invatatura crestina are la baza adevarul despre Trinitate ( Dumnezeirea alcatuita din trei Persoane divine care formeaza unicul si adevaratul Dumnezeu), dificultatea este depasita.

Astfel, textele care vorbesc despre un Dumnezeu pe care niciun om nu L-a vazut, se refera la Persoana Tatalui. Se nasc atunci unele intrebari justificate: Cine S-a descoperit oamenilor, in diferite momente ale istoriei Vechiului Testament ? Cine a vorbit cu Adam si Eva in Eden ? Cine a vorbit cu Moise “gura catre gura” ? Pe cine au vazut Moise, Aron, Nadab, Abihu si cei saptezeci de batrani pe munte ? Cine a stat inaintea lui Iosua, recomandandu-Se drept “Capetenia ostirii Domnului”? Cine l-a vizitat pe Avraam si a vorbit cu el ?

La toate aceste intrebari nu exista decat un singur raspuns logic: Iisus Christos, cea de-a doua Persoana a Dumnezeirii, Fiul lui Dumnezeu care S-a intrupat adesea temporar in vremurile Vechiului Testament, Cel care a fost intotdeauna Mijlocitorul neamului omenesc.

Aparitii ale Fiului lui Dumnezeu in Vechiul Testament

1) La Creatiune – Geneza 1, 1. 26. 27; 3, 22

In textele biblice care relateaza despre actul Creatiunii intalnim cuvantul ebraic “Elohim” ( pluralul cuvantului “Dumnezeu” ), ceea ce ne demonstreaza ca toate Persoanele divine au participat la Creatiune.

Noul Testament ne arata ca Persoana divina prin care s-a relizat acest act a fost Fiul lui Dumnezeu:

“Toate lucrurile au facute prin El si nimic din ceea ce a fost facut n-a fost facut fara El” ( Ioan 1, 1-4 )

“Pentru ca prin El au fost facute toate lucrurile care sunt in ceruri si pe pamant, cele vazute si cele nevazute: fie scaune de domnii, fie dregatorii, fie domnii, fie stapaniri. Toate au fost facute prin El si pentru El.” ( Coloseni 1, 16 )

2) Agar in  pustie– Geneza 16, 7-14

Textul foloseste expresia “Ingerul Domnului”, ceea ce ar putea sa ne faca sa credem ca lui Agar i s-a aratat unul din ingerii cerului. Sensul termenului “inger” este acela de “sol, trimis”, putandu-se referi atat la fiintele ceresti, cat si la cele omenesti, atunci cand sunt insarcinate de Dumnezeu sa transmita un mesaj din partea Sa oamenilor.

In cazul Agarei, “Ingerul Domnului” vorbeste cu autoritatea de Dumnezeu. Agar insasi e constienta ca a avut o intalnire nemijlocita cu Dumnezeu, caruia Ii da si un nume: “El Roi”“Tu esti Dumnezeul care ma vede”.

Daca pe Tatal nu L-a vazut si auzit nimeni, conform textelor citate mai sus, cine putea fi Persoana divina care i S-a aratat Agarei ?

3) Avraam primeste oaspeti – Geneza 18, 1-33

Chiar din primele versete se specifica faptul ca “Domnul i s-a aratat la stejarii lui Mamre…” Din cele trei persoane care l-au vizitat pe patriarh, doi erau ingeri si a treia Persoana era chiar Domnul. Pasajul biblic ne lasa sa intelegem ca Avraam stia ca Cel din fatza sa era chiar Domnul, caci I se inchina si I se adreseaza cu cuvantul “Doamne” ( vers. 2 ).

Intregul dialog redat in Geneza demonstreaza ca inaintea lui Avraam nu se afla un simplu inger, ci Dumnezeu in persoana. Insa cine putea fi Acea Persoana divina care S-a prezentat patriarhului in chip omenesc decat Fiul lui Dumnezeu ?

4) Lupta lui Iacov – Geneza 32, 24-30

Numele pe care-l primeste Iacov in urma luptei cu “omul” necunoscut este “Israel” – “Cel ce se lupta cu Dumnezeu”. De asemenea, textul biblic afirma ca Iacov s-a luptat cu un “om”, insa “omul” acesta spune ca Iacov s-a luptat cu Dumnezeu. Cine era acel om-Dumnezeu ?

Iacov insusi numeste locul in care s-a desfasurat lupta “Penie”l – “Fatza lui Dumnezeu”, caci a zis el: “Am vazut pe Dumnezeu fatza in fatza si si totusi am scapat cu viata.” Cine putea fi Persoana divina cu care s-a luptat patriarhul in acea noapte dramatica, decat Fiul lui Dumnezeu ?

5) Iacov la Betel – Geneza 35, 1-14

E vorba de o noua intalnire a lui Iacov cu Domnul, o intalnire personala, reala, in care Dumnezeu ii vorbeste patriarhului direct si personal.

– “Dumnezeu i s-a aratat iarasi…” ( vers. 9 )

– “Dumnezeu i-a zis : Eu sunt Dumnezeul cel Atotputernic…” ( vers. 10. 11 )

– “Dumnezeu S-a inaltat de la el…” ( vers. 13 )

Daca Biblia afirma ca pe Dumnezeu Tatal nu L-a vazut si auzit niciun om, cine putea fi Persoana divina care i s-a aratat lui Iacov la Betel ?

6) Moise si rugul aprins – Exod 3, 1-22; 4, 1-16

La inceputul pasajului biblic se spune ca “ingerul Domnului” i s-a aratat lui Moise intr-o flacara de foc. Apoi Biblia continua, afirmand ca “Dumnezeu l-a chemat din mijlocul rugului” ( Exod 3, 4 ), recomandandu-Se: “Eu sunt Dumnezeul tatalui tau” ( Exod 3, 6 ) si “Eu sunt Cel ce sunt” ( Exod 3, 14 ).

Este evident ca nu un inger ceresc i s-a descoperit lui Moise ( termenul “inger” semnifica ideea de “sol”, “trimis” al lui Dumnezeu ). In Evanghelii, Insusi Mantuitorul Se recomanda cu Numele “Eu sunt”:

– Ioan 8, 24: “Daca nu credeti ca Eu sunt, veti muri in pacatele voastre

– Ioan 8, 28: “Cand veti inalta pe Fiul omului, atunci veti cunoaste ca Eu sunt…”  ( vezi si Ioan 8, 58; 18, 5.6 ).

De asemenea, “Ingerul Domnului” care i s-a descoperit lui Moise in rugul aprins i-a pretins acestuia inchinare, ceea ce un inger ceresc nu ar fi facut ( vers. 5; vezi si Apocalipsa 22, 8.9 ). Concluzia este aceea ca “Ingerul Domnului” din rug nu putea fi altcineva decat Iisus Christos, marele “Eu sunt”.

7) La Sinai, cu ocazia darii Legii – Exod 19, 10-25; Deuteronom 4, 12.33.36; 5, 24.26; Neemia 9, 13

Textele afirma ca Domnul se coborase pe Muntele Sinai si ca Moise vorbea cu El. Neemia spune: “Te-ai pogorat pe Muntele Sinai, le-ai vorbit din inaltimea cerurilor si le-ai dat porunci drepte.” Rememorand evenimentele care au insotit darea Legii, Moise ii aminteste poporului, spre sfarsitul vietii sale: “Domnul v-a vorbit din mijlocul focului; voi ati auzit sunetul cuvintelor Lui, dar n-ati vazut niciun chip, ci ati auzit doar un glas.” ( Deuteronom 4, 12 )

Este evident ca , pe Sinai, Domnul S-a implicat personal in actul solemn al darii Legii. Totusi, exista texte biblice care afirma ca Legea a fost data prin ingeri ( Faptele apostolilor 7, 38.53; Galateni 3, 19; Evrei 2,2 ).

Am vazut ca sensul cuvantului “inger” este mult mai larg decat acela de fiinta cereasca. Un “inger” este un sol, un trimis din partea lui Dumnezeu cu un mesaj special catre oameni. Acesta poate fi o fiinta cereasca creata, un om cu o solie deosebita, sau chiar Fiul lui Dumnezeu trimis cu o astfel de solie. In contextul darii Legii, Fiul lui Dumnezeu a avut rolul de “inger” ( sol ceresc ), caci era trimis de Tatal cu misiunea de a rosti aceasta Lege cu glas tare in auzul intregului popor.

Daca pe Dumnezeu Tatal nu L-a vazut niciun om, cine putea fi Persoana divina care a rostit Decalogul pe Sinai ? Nu ramane decat sa intelegem ca Fiul lui Dumnezeu a fost acea Persoana.

8) Descoperirea lui Dumnezeu – Exod 24, 1-11

Biblia afirma ca Moise, Aron, Nadab si Abihu, impreuna cu saptezeci de batrani ai poporului, au fost chemati pe Sinai pentru a vedea ceva din slava lui Dumnezeu. Textul spune ca “ei au vazut pe Dumnezeul lui Israel… Ei au vazut pe Dumnezeu, si totusi au mancat si au baut” ( vers. 10.11 ).

Este evident ca acesti oameni L-au vazut pe Dumnezeu. Insa, potrivit celor scrise in Noul Testament, nu este vorba de Dumnezeu Tatal, ci de Fiul lui Dumnezeu, descoperit in slava Sa, intr-o forma suportabila pentru fiinta omeneasca pacatoasa.

9) Slava lui Dumnezeu descoperita lui Moise – Exod 33, 18-23

Moise cere sa vada slava lui Dumnezeu. Dar tot Scriptura ne spune ca Moise vorbea fatza catre fatza cu Dumnezeu ( Numeri 12, 6-8 ). Intelegem de aici ca Persoana divina cu care vorbea el nu era imbracata in slava cerului. E un argument in plus ca nu era vorba de Dumnezeu Tatal, ci de Persoana Fiului lui Dumnezeu.

Dar chiar fiind vorba de Fiul lui Dumnezeu, Acesta ii raspunde lui Moise: “Fatza nu vei putea sa Mi-o vezi, caci nu poate omul sa Ma vada si sa traiasca” ( Exod 33, 20 ). De aici tragem concluzia ca in toate ocaziile in care Moise L-a vazut pe Dumnezeu si a vorbit cu El, a fost vorba de Persoana Fiului care i S-a descoperit intr-o forma lipsita de slava divina, o forma suportabila pentru natura umana decazuta.

10) Pacatul Mariei – Numeri 12, 6.8

Pentru aplanarea conflictului izbucnit intre  Maria si Aron, pe de o parte, si  Moise pe de alta parte, Insusi Dumnezeu intervine categoric, spunand: “Eu ii vorbesc ( lui Moise ) gura catre gura, Ma descopar lui nu prin lucruri grele de inteles, ci el vede chipul Domnului.”

Cine este “Chipul Domnului” , potrivit celor descoperite in Noul Testament ? Nu este altcineva de cat Iisus Christos ( vezi : Coloseni 1, 15; Evrei 1, 3; 2 Corinteni 4, 4; Filipeni 2, 6 )

11) Iosua si “Capetenia ostirii Domnului” – Iosua 5, 13-15

Retinem din lectura pasajului biblic trei amanunte importante:

1) Cel care i s-a descoperit lui Iosua parea a fi un om, caci Iosua il vede ca fiind un soldat.

2) Dupa ce “omul’ care se recomanda a fi “capetenia ostirii Domnului”, Iosua I se inchina, ceea ce ne face sa intelegem ca fiinta din fatza lui Iosua nu putea fi nici om, nici inger, ci o Fiinta divina.

3) Cerinta ca Iosua sa-si scoata incaltamintea din picioare, ca si in cazul lui Moise la rugul aprins, demonstreaza ca Iosua se afla in prezenta unei Persoane divine. Doar prezenta lui Dumnezeu poate sfinti un loc. Nu gasim nicio dovada biblica ca un inger ar pretinde sfintirea locului in care se descopera omului.

In concluzie, Capetenia ostirii Domnului nu putea fi nici om, nici inger, nici o alta fiinta creata, nici Dumnezeu Tatal, ci numai Dumnezeu Fiul.

12) Ghedeon – Judecatori 6, 11-24

Scriptura afirma ca lui Ghedeon i s-a descoperit Ingerul Domnului. In versetul 14 ni se spune ca “Domnul S-a uitat la el si a zis… Oare nu te trimit Eu?” Acest “Inger al Domnului” vorbeste in numele unei autoritati care o depaseste pe cea a unei fiinte create. De altfel, citind cu atentie intregul pasaj, observam ca exista o alternanta intre titlul de “Ingerul Domnului” si cel de “Domnul”, ceea ce ne face sa intelegem ca “Ingerul Domnului” care i-a vorbit lui Ghedeon nu era o fiinta creata, ci Insusi Fiul lui Dumnezeu, in calitatea Sa de sol, mesager al Tatalui.

13) Viziunea lui Mica – 1 Regi 22, 19

“Am vazut pe Domnul stand pe scaunul Lui de domnie, si toata ostirea cerurilor stand langa El, la dreapta si la stanga Lui.”

Mica are o viziune in care slava lui Dumnezeu e acoperita pentru a fi suportabila pentru omul decazut. Insa Persoana divina vazuta de Mica nu putea fi Tatal, ci doar Fiul lui Dumnezeu.

14) Viziunea lui Isaia – Isaia 6, 1-5

Isaia marturiseste: “Am vazut pe Domnul sezand pe un scaun de domnie…Am vazut cu ochii mei pe Domnul, Imparatul ostirilor…”

Din nou, nu putea fi vorba de Dumnezeu Tatal, caci Biblia nu se poate contrazice, ci este vorba de o viziune a Fiului lui Dumnezeu a carui slava era voalata pentru a putea fi supartata de om.

15) Ingerul Domnului care l-a calauzit pe Isarel in timpul Exodului – Exod 23,20-23; 32,34; Isaia 63, 9

Exista si texte care spun ca Dumnezeu a fost Cel care S-a coborat in nor ( Exod 34, 5 ), Cel care a mers cu poporul Sau ( Exod 33, 2.14 ; Deuteronom 1, 32.33 ).

Cand Moise era nelinistit dupa pacatul poporului care isi facuse un vitel de aur, Dumnezeu ii promite ca va trimite un inger ca sa calauzeasca poporul spre Canaan. Apoi, la insistentele lui Moise, El promite ca El Insusi va merge cu poporul. Mai mult decat atat, Isaia afirma despre acest “Inger al Domnului” ca l-a mantuit si rascumparat pe poporul Sau ( Isaia 63, 9 ), lucrari pe care nu le poate face un inger ca fiinta creata, ci doar Fiul lui Dumnezeu, in virtutea jertfei Sale. Desigur, impreuna cu poporul iesit din Egipt erau o multime de ingeri ceresti, insa “Ingerul Domnului” era Insusi Fiul lui Dumnezeu.

Concluzii

Biblia spune ca “nimeni nu L-a vazut vreodata pe Dumnezeu”. Si totusi, El S-a descoperit celor din vechime in persoana Fiului Sau. Acesta a fost si va fi intotdeauna Mijlocitorul omenirii, de la Creatiune si pana la finele istoriei pacatului. Inainte de intruparea Sa in ieslea Betleemului, Fiul lui Dumnezeu S-a intrupat temporar in diferite momente ale istoriei poporului Sau, intervenind in calauzirea li si in momentele cheie ale luptei dintre bine si rau.

Lori Balogh

Acest articol a fost publicat în Tri(u)nitatea Divina și etichetat cu . Salvează legătura permanentă.

3 răspunsuri la Prezenta Fiului lui Dumnezeu in Vechiul Testament

  1. Sam spune:

    La punctul 7″La Sinai,cu ocazia darii Legii”ati afirmat ca pe Dumnezeu Tatal nu l-a auzit nici un om.Aveti suport biblic la aceasta afirmatie?

    • Lori Balogh spune:

      Lucrurile care decurg logic nu trebuie sustinute suplimentar cu texte biblice. Totusi, pentru ca cereti asa ceva, va indic doar Isaia 33,22: „Caci Domnul este Judecatorul nostru, Domnul este Legiuitorul nostru, Domnul este Imparatul nostru; El ne mantuieste.”
      Sunt amintite aici patru functii: judecator, legiuitor, imparat si mantuitor. Toate sunt functii ale Domnului Christos, sau mai bine-zis, functii ale Dumnezeirii care au fost preluate in cadrul Planului de Mantuire de catre Fiul lui Dumnezeu ( pot fi date texte biblice ).
      Daca Domnul Iisus este Legiuitorul ( Datatorul Legii ), este evident ca glasul care a fost auzit pe Sinai este al Sau, nu al Tatalui.
      Totusi, acest amanunt este mai putin important pentru noi. Indiferent Cine a rostit Legea pe Sinai, important pentru noi este sa dam ascultare acestei Legi. Nu credeti acest lucru ?

  2. Ianos spune:

    Pacea lui Dumnezeu!
    Nu este necesar sa il rupem pe Dumnezeu in doua (sau in trei) ca sa rezolvam misterul contradictiei in acest fel. Caci nu se poate. Facand astfel nu rezolvam nimic. Daca Fiul este Dumnezeu, textele citate la introducerea articolului ar suna si lui. Ca sa fim consecventi citatelor, versetele in cauza ar trebui extinse si asupra Fiului, daca el ar fi Dumnezeu. Exista o alta explicatie si anume ca versetele au fost masluite (corectate), ca sa para ca ingerul sau ingerii in cauza care au vorbit oamenilor, au fost nimeni altul decat insusi Dumnezeu. Se pare ca la mijloc este mana sistemului saducheu, care nu credeau in ingeri nici in duhuri, ci doar in existenta unei singure fiinte, Dumnezeu. Daca ei totusi au aparut in Scripturi, ei au modificat anumite cuvinte care sa lase impresia ca ingerii respectivi sunt aratarea lui Dumnezeu in forma umana.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Spam protection by WP Captcha-Free