Divinitatea Duhului Sfant

       Divinitatea Duhului Sfant

      Dovezile biblice directe cu privire la divinitatea Duhului Sfant sunt putine la numar. Din aceasta cauza, unii crestini se indoiesc de divinitatea Sa, care este mai degraba dedusa din unele afirmatii biblice, decat prezentata in mod explicit. Totusi, Scriptura ne prezinta suficiente dovezi in favoarea divinitatii Duhului Sfant, care este una in esenta si egal in maretie si putere cu Dumnezeu Tatal si Dumnezeu Fiul.

     Argumente care demonstreaza divinitatea Duhului Sfant

1) Duhul Sfant are atribute divine, asemenea Tatalui si Fiului:

Omniprezenta – Psalmul 139, 7: “Unde ma voi duce departe de Duhul Tau si unde voi fugi departe de Fatza Ta ?”

Atotputernicia – Zaharia 4, 6: “Lucrul acesta nu se va face nici prin putere, nici prin tarie, ci prin Duhul Meu, zice Domnul.

Vesnicia – Evrei 9, 14: “… cu cat mai mult sangele lui Christos, care prin Duhul cel vesnic S-a adus pe Sine Insusi jertfa fara pata lui Dumnezeu…( vezi Deuteronomul 33,27  – “Dumnezeul cel vesnic” )

El este viata – Romani 8, 2: Legea Duhului de viata in Christos Iisus m-a izbavit de legea pacatului si a mortii.

El este adevarul – Ioan 14, 17: “Si anume Duhul adevarului pe care lumea nu-l poate primi pentru ca nu-L vede si nu-L cunoaste.”

– 1 Ioan 5, 6 up.: Duhul este adevarul.”

El este iubire – Romani 15, 30: “Va indemn dar , fratilor, pentru Domnul nostru Iisus Christos si pentru dragostea Duhului, sa va luptati impreuna cu mine in rugaciunile voastre catre Dumnezeu pentru mine.

Sfintenia – Efeseni 4, 30: Sa nu intristati pe Duhul Sfant al lui Dumnezeu prin care ati fost pecetluiti pentru ziua rascumpararii.”

2) Duhul Sfant poarta nume divine:

“Duhul Meu” – Geneza 6, 3: Duhul Meu nu va ramanea pururea in om.”

“Duhul lui Dumnezeu” – Geneza 1, 2: “Si Duhul lui Dumnezeu se misca pe deasupra apelor.”

“Duhul Domnului” – Isaia 11, 2: Duhul Domnului se va odihni peste El.”

– “Duhul lui Iisus” – Faptele apostolilor 16, 7: Duhul lui Iisus nu le-a dat voie

3) Biblia prezinta Persoana Duhului Sfant in asociere cu celelalte doua Persoane divine:

   – Formula rostita la botez – Matei 28, 19: …Botezandu-i in numele Tatalui, si al Fiului, si al Sfantului Duh.”

– Binecuvantarea apostolica – 2 Corinteni 13, 14: “Harul Domnului Iisus Christos si dragostea lui Dumnezeu si impartasirea Sfantului Duh sa fie cu voi cu toti !”

– Asocierea intre Pesoanele divine facuta de Petru – 1 Petru 1, 2: “Dupa stiinta mai dinainte a lui Dumnezeu Tatal, prin sfintirea lucrata de Duhul, spre ascultarea si stropirea cu sangele lui Iisus Christos.”

4) Marturia lui Iisus Christos – In fagaduinta trimiterii Mangaietorului, Domnul Christos vorbeste despre un “alt Mangaietor”, punand astfel Duhul Sfant pe aceeasi treapta cu Tatal si Fiul – Ioan cap. 14-16. Termenul grecesc din care a fost tradus cuvantul “alt” este “allos”, care inseamna “altul de acelasi fel”, indicand faptul ca Duhul Sfant este “de acelasi fel”, adica are aceeasi natura, acelasi caracter, aceleasi atribute si aceleasi scopuri ca Mantuitorul.

5) Biblia vorbeste despre Duhul Sfant ca despre o Persoana divina

– 1 Corinteni 3, 16.17: “Nu stiti ca voi sunteti templul lui Dumnezeu si ca Duhul lui Dumnezeu locuieste in voi ?

– Faptele apostolilor 5, 3.4: Pentru ce ti-a umplut Satana inima ca sa minti pe Duhul Sfant ? N-ai mintit pe oameni, ci pe Dumnezeu.”

6) Duhul Sfant participa activ la lucrarile lui Dumnezeu:

Creatiunea – Geneza 1, 2: “Pamantul era pustiu si gol; peste fatza adancului de ape era intuneric si Duhul lui Dumnezeu se misca pe deasupra apelor.”

Nasterea din nou – Tit 3, 5: “El ne-a mantuit nu pentru faptele facute de noi in neprihanire, ci pentru indurarea Lui, prin spalarea nasterii din nou si prin innoirea facuta de Duhul Sfant.”

Invierea – Romani 8, 11: “Si daca Duhul Celui ce a inviat pe Iisus dintre cei morti locuieste in voi, Cel ce a inviat pe Christos Iisus din morti va invia si trupurile voastre muritoare din pricina Duhului Sau, care lucuieste in voi.”

Concluzii: Facand parte din Trinitate, avand aceleasi atribute divine ca si Tatal si Fiul si participand la aceleasi lucrari cu celelalte doua Persoane divine, Duhul Sfant este obiectul adorarii si inchinarii oricarei creaturi. Ca fapturi iesite din mainile lui Dumnezeu, nu avem dreptul sa privam o Persoana divina de inchinarea care I se cuvine, fara ca sa avem de pierdut  din aceasta atitudine.

Lori Balogh

Acest articol a fost publicat în Tri(u)nitatea Divina și etichetat cu . Salvează legătura permanentă.

10 răspunsuri la Divinitatea Duhului Sfant

  1. Lori Balogh spune:

    Am specificat rezervele de rigoare cu privire la acest verset.

  2. paurras spune:

    „Duhul Sfant participa activ la lucrarile lui Dumnezeu:

    – Creatiunea – Geneza 1, 2: “Pamantul era pustiu si gol; peste fatza adancului de ape era intuneric si Duhul lui Dumnezeu se misca pe deasupra apelor.”

    Treaba asta nu o inteleg… de ce DS se plimba? Dumnezeu nu putea sau macar Isus Hristos? E cam tras de par argumentul acesta pt DS…parerea mea. Luam orice cuvant care incepe cu Duh si spunem ca e DS.

    • paurras spune:

      Din textul acesta din Geneza 1.2 eu inteleg ca insusi Dumnezeu (Tatal – ca sa folosesc „ierarhia” trinitariana) se plimba. Oare nu merge si asa interpretat? Nu stiu… intreb.

    • Lori Balogh spune:

      Geneza 1,2 spune ca „Duhul lui Dumnezeu se misca pe deasupra apelor” , atat in versiunea Cornilescu, cat si in cea engleza King James: „And the earth was without form, and void; and darkness [was] upon the face of the deep. And the Spirit of God moved upon the face of the waters.” E limpede ca e vorba de Persoana Duhului Sfant, nu de Tatal, nici de Fiul. De altfel, este foarte greu pentru noi sa delimitam lucrarea facuta de cele trei Persoane ale Dumnezeirii, cand ne este descoperit ca Ele lucreaza intr-o deplina unitate.

  3. ileana spune:

    sincer va doresc tuturor sa-L aveti pe Duhul Sfant ,sa participati la lucrarile LUI minunate.este Darul Suprem ce poate primi un om.

  4. Doru Buiuc spune:

    Este adevärat cä omniprezenta Tatälui si a Fiului este competenta Duhului Sfant,
    sau fiecare este independent de celelalte Persoane ale Dumnezeirii omniprezent?

    • Lori Balogh spune:

      Stimate frate Buiuc,
      Mi-e greu sa raspund la astfel de intrebari, caci ele tin de natura tainica a Dumnezeirii. Poate atunci cand vom ajunge in cer, prin harul Domnului, vom intelege ceva mai mult din natura divina, dar nici atunci nu-L vom putea cuprinde pe infinitul Dumnezeu in mintea noastra limitata. „Terenul” este sfant, si eu imi scot „incaltamintea” din picioare in fatza unor subiecte care ne depasesc.
      Cu stima,
      Lori B.

  5. Doru Buiuc spune:

    In orice caz apreciez onestitatea ta.
    Sunt unii care sustin cä Duhul Sfant este personalitatea, natura divinä a Lui Hristos,
    si prin urmare Hristos in natura Sa umanä slujeste in cer ca Mare Preot,
    iar in natura Sa divinä slujeste ca prezent in Biserica Sa de pe pämant.
    Le-am spus cä aici existä o mare problemä,
    pentru cä intrucat ei inteleg cä Duhul Sfant este Duhul Lui Dumnezeu,
    si prin aceasta Tatäl Insusi, ei anuleazä preexistenta Lui Hristos inainte de intruparea Sa ca om, intrand in erezia „modalistä” a lui Praxeas, Noetus si Sabelia, care sustineau cä existä un singur Dumnezeu, Care este atat Tatäl, cat si Fiul cat si Duhul Sfant in acelasi timp.
    Le-am spus cä Duhul Sfant este o Persoanä distinctä de Tatäl si de Fiul,
    El fiind a treia Persoanä a Dumnezeirii.
    Sper cä nu le-am spus ceva gresit?

    • Lori Balogh spune:

      Da, frate Doru,
      Si eu am acelasi crez cu cel pe care l-ati exprimat in finalul ultimului dv. comentariu. Citez: „Duhul Sfant este o Persoanä distinctä de Tatäl si de Fiul, El fiind a treia Persoanä a Dumnezeirii.” La convingerea aceasta am ajuns pe baza numeroaselor dovezi biblice, care, din nefericire, fie sunt rastalmacite, fie sunt ignorate de unii crestini.
      Cu stima,
      Lori B.

      • remus spune:

        Poate ca Duhul Sfint este o persoana dar nu exclud nici idea ca ar fi personalitatea lui Dumnezeu si a lui Hristos .In 1 Cor.cap 2 Pavel face o analogie intre om- duhul omului si Dumnezeu-Duhul lui Dumnezeu ,acum eu nu sunt o persoana si duhul meu o alta persoana .Daca Pavel prin acea analogie vrea sa spuna ca Duhul Sfint este duhul personal a lui Dumnezeu atunci a afirma ca Duhul Sfint este personalitatea lui Dumnezeu nu este gresit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Spam protection by WP Captcha-Free