Apocalipsa cap. 13 – Vremea fiarelor: Introducere

Apocalipsa cap. 13 – Vremea fiarelor: Introducere

Capitolul 13 contine doua tablouri care ne deschid perspectiva unei adevarate panorame a istoriei. Doua fiare unice, cu trasaturi diferite, care apar in istorie in regiuni geografice diferite si care actioneaza diferit, dar care au ceva in comun: sunt “fiare”, adica sunt puteri politice sau politico-religioase ,folosite de Satana, marele balaur rosu, pentru a controla si manipula constiintele oamenilor.

Capitolul este captivant nu doar prin acuratetea detaliilor legate de cele doua puteri politice aparute pe scena, si care ne ajuta sa le identificam fara ezitare, ci si pentru faptul ca ne regasim undeva, intr-un moment precis al derularii evenimentelor descrise, putand constientiza cat mai este pana la finalul luptei dintre bine si rau.

Cele doua fiare care intra in scena in acest capitol profetic, desi sunt diferite prin locatia in care apar ( prima iese din mare, in timp ce a doua apare din pamant ), si desi sunt atat de deosebite ca infatisare, ele ajung sa colaboreze in ultima faza a derularii istoriei.

Profetia spune ca acestea isi vor da mana pentru a da nastere unei organizatii noi ( “chipul fiarei” ), foarte asemanatoare primei fiare,  si care va cauta sa dirijeze prin forta si amenintare viata omenirii. Cei ce nu vor merge impreuna cu ei si nu vor accepta semnul autoritatii acestei noi puteri vor trebui sa suporte consecintele: de la boicot economic pana la pierderea vietii.

In acest punct al luptei dintre bine si rau, profetia ne arata ca societatea omeneasca se va polariza , ramanad doar doua clase distincte: unii care, de teama represiunii sau din convingere, vor recunoaste autoritatea noului organism, iar altii care, cu riscul pierderii bunurilor materiale si chiar a propriei vieti, vor refuza sa faca acest lucru, ramamand fideli lui Dumnezeu si Legii Sale.

Suntem, asadar,  in momentul derularii evenimentelor finale din cadrul Planului de Mantuire . Daca in cap. 11 ni se vorbeste despre cartea lui Dumnezeu ( “carticica” ) , daca  in cap. 12 ni se vorbeste despre poporul lui Dumnezeu, aici, in cap. 13 ni se prezinta opozitia fatza de Dumnezeu si poporul Sau in ultimele zile de har acordate pamatului.

Aceasta opozitie il are in centru pe “balaur”, “sarpele cel vechi, numit Diavolul si Satana”( cap. 12, 9 ) care, stand pe tarmul marii, isi cauta instrumentele omenesti de care se va folosi in ultima lupta impotriva lui Dumnezeu si a poporului Sau. Neputand sa-I mai faca vreun rau Pruncului nascut din femeie si luat la cer , balaurul isi mobilizeaza cohortele de demoni pentru a nimici “ramasita semintei femeii” , adica pe credinciosii ultimei biserici.

Comentatorii Apocalipsei sunt unanim de acord ca acest capitol descrie aparitia lui Anticrist si persecutarea bisericii de catre acesta ( 1 ). Leon Morris scoate in evidenta ideea ca in ultimele zile ale istoriei omenirii “va avea loc o izbucnire deosebita a puterii celui rau. Uneori, aceasta este asociata cu o persoana ce poate fi denumita “antichrist” ( 1 Ioan 2, 18 ), sau “omul faradelegii” ( 2 Tesaloniceni 2, 3 ). Acest personaj se afla in spatele viziunii de la inceputul acestui capitol. Ioan nu-l numeste, ci ii spune “fiara”. O bogatie de detalii infatiseaza grozaviile ce ii sunt asociate. El este strans legat de Satana si este realmente o intruchipare a raului. Multi interpreti moderni vad in aceasta fiara o referire la Imperiul Roman. Dar ar fi prea simplu. Putem vedea in imperiu o manifestare preliminara a raului ce intr-o zi va fi pe deplin manifestat in antichrist. Dar aceasta fiara este ceva mult mai mult decat a fost vechea Roma”  ( 2 )

“Capitolul 12 din Apocalipsa”, ne spune St. Haskell, “ne ofera o privire de ansamblu asupra bisericii din vremea Domnului Christos pana la implinirea Planului de Mantuire. Capitolul 13 se ocupa mai direct cu natiunile, care sunt actorii principali in marea lupta la care se face referire in capitolul precedent.” ( 3 )

Din punct de vedere structural, cap. 13 poate fi impartit in trei sectiuni principale:

1) Vers. 1-9 reprezinta sectiunea exclusiv istorica, vorbindu-ne despre opozitia fatza de Dumnezeu de-a lungul veacurilor

2) Vers. 10-14 este sectiunea istorica si profetica, vorbind despre aparitia fiarei din pamant si actiunile ei viitoare

3) Vers. 15-18 reprezinta sectiunea exclusiv profetica, vorbindu-ne despre asaltul final impotriva bisericii ramasitei.

Fara acest cap. 13 nu am fi avut nicio perspectiva asupra ultimelor scene ale luptei dintre bine si rau si nu am fi avut dimensiunea opozitiei balaurului fatza de biserica credincioasa. Insa detaliile nu ne-au fost date pentru a ne satisface curiozitatea , ci pentru a ne pregati sa intram in aceasta ultim act al dramei pacatului.

Lori Balogh

Referinte:

( 1 ) – R. Mounce, The Book of Revelation, p. 248; G. E. Ladd, A Commentary on the Revelation, p. 176

( 2 ) – Leon Morris, The Revelation of St. John, p. 165, citat de D. Popa in Apocalipsa lui Ioan, apostolul, vol. II, p. 262

( 3 ) – St. Haskell, The Story of the Seer of Patmos, p. 224, citat de D. Popa in Apocalipsa lui Ioan, apostolul, vol. II, p. 262

Acest articol a fost publicat în Apocalipsa și etichetat cu . Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Spam protection by WP Captcha-Free