Poporul Israel – un popor ales ?

Poporul Israel – un popor ales ?

Rolul poporului evreu in istoria mantuirii nu poate fi contestat. Argumentul suprem in acest sens il reprezinta afirmatia facuta de Domnul Christos in dialogul purtat cu femeia din Samaria la fantana lui Iacov: “Noi ( evreii ) ne inchinam la ce cunoastem, caci mantuirea vine de la iudei” ( Ioan 4, 22 ).

Intr-adevar, cine poate contesta faptul ca radacinile crestinismului se regasesc in religia mozaica ? Cum ar fi aratat crestinismul astazi, una din cele trei mari religii monoteiste, daca poporul evreu nu ar fi pastrat si nu ne-ar fi transmis adevarul existentei unui singur Dumnezeu, Creatorul tuturor lucrurilor vazute si nevazute ?

De la evrei avem Biblia, depozitarul intregului adevar mantuitor, si tot de la ei Il avem pe Mesia, Mantuitorul lumii. Nimeni nu poate contesta faptul ca Iisus a fost evreu, in ceea ce priveste natura Sa umana. De asemenea, ucenicii Sai au fost evrei, iar primii crestini au fost si ei , in majoritatea cazurilor, tot evrei.

Daca crestinismul este coroana, atunci iudaismul este trunchiul “maslinului bun” de care vorbeste Pavel in epistolele sale ( Romani 11, 17-24 ), “seva” vietii fiind acelasi Duh Sfant care i-a calauzit pe copiii lui Dumnezeu, atat in dispensatiunea Vechiului Testament, cat si cea a Noului Testament.

Biblia ne arata clar ca in planul lui Dumnezeu poporul evreu a ocupat pentru o perioada rolul poporului ales, biserica Sa din acele vremuri.  “Caci tu esti un popor sfant pentru Domnul, Dumnezeul tau”, le spune Moise israelitilor cu putin timp inainte de moartea sa. “Domnul Dumnezeu te-a ales ca sa fii un popor al Lui dintre toate popoarele de pe fatza pamantului” ( Deuteronom 7,6 ).

Motivul alegerii israelitilor nu trebuie cautat in meritele lor personale, in capacitatile, inteligenta sau realizarile lor. Adevaratul motiv este subliniat de Moise in acelasi discurs de ramas-bun: “Nu doar pentru ca intreceti la numar pe toate celelalte popoare S-a alipit Domnul de voi si v-a ales, caci voi sunteti cel mai mic dintre toate popoarele. Ci pentru ca Domnul va iubeste, pentru ca a vrut sa tina legamantul pe care l-a facut parintilor vostri, pentru aceea v-a scos Domnul cu mana Lui puternica si v-a izbavit din casa robiei, din mana lui faraon, imparatul Egiptului” ( Deuteronom 7,7.8 ).

Asadar, nu meritele lor personale i-au adus in pozitia favorabila de a deveni poporul ales, ci credinciosia lui Dumnezeu care a dorit sa-Si respecte promisiunea facuta lui Avraam ca rasplata a ascultarii: “Iata legamantul Meu pe care-l fac cu tine: vei fi tatal multor neamuri. Nu te vei mai numi Avram, ci numele tau va fi Avraam, caci te fac tatal multor neamuri. Te voi inmulti nespus de mult; voi face din tine neamuri intregi, si din tine vor iesi imparati. Voi pune legamantul Meu intre Mine si tine si samanta ta dupa tine din neam in neam; acesta va fi un legamant vesnic, in puterea caruia Eu voi fi Dumnezeul tau si al semintei tale dupa tine” ( Geneza 17, 4-7 ).

In virtutea acestui legamant, poporul evreu se considera si astazi “poporul ales”, mostenitor al privilegiilor care rezulta din aceasta calitate. Mai mult decat atat, in randurile crestinilor exista curente de gandire care sustin ca in derularea evenimentelor escatologice ( care privesc sfarsitul lumii ), poporul evreu va avea un rol important in calitatea lui de popor ales.

O astfel de conceptie o au sustinatorii premilenismului dispensationalist, teorie adoptata de majoritatea bisericilor protestante din America ( in mod deosebit de baptistii conservatori ),  si mai putin de cele din Europa

Dispensationalistii cred intr-o domnie literala a iudeilor pe pamant, dupa ce vor fi persecutati de antichrist in timpul celor sapte ani de necaz si dupa ce Il vor primi pe Domnul Christos, devenind din nou poporul lui Dumnezeu.

In timpul mileniului, iudeii vor conduce natiunile nelegiuite, templul din Ierusalim va fi reconstruit, iar sistemul jertfelor va fi restabilit. In esenta, premilenismul dispensationalist se refera doar la restaurarea poporului Israel in zilele din urma, biserica crestina fiind doar o paranteza. Adevaratul popor al lui Dumnezeu este considerat a fi poporul Israel, iar fagaduintele si profetiile Vechiului Testament cu privire la Israel sunt privite ca fiind neconditionate. Se crede ca toate aceste promisiuni se vor implini in timpul mileniului cu poporul literal al lui Israel, nu cu cel simbolic – biserica.

Dispensationalistii acorda o mare importanta unor evenimente ca infiintarea statului evreu in 1948, incorporarea Ierusalimului in statul evreu in 1967, criza petrolului din 1970, etc.

Intrebarea care se pune este urmatoarea: Mai sunt evreii poporul ales astazi ? Mai au ei un rol special in Planul de Mantuire care se apropie de finalul lui ?

Fara a da un raspuns transant la aceste intrebari, trecerea in revista a catorva argumente biblice, preluate mai ales de pe paginile Noului Testament, ne va ajuta sa ne raspundem singuri.

Noul Testament, in general, si Evangheliile, in special, ne ofera cateva indicii potrivit carora poporul evreu era pe cale de a fi lepadat de Dumnezeu dupa prima venire a lui Iisus Christos. Iata cateva din acestea:

1) Matei 10 – Ni se relateaza despre trimiterea ucenicilor in lume pentru a predica Evanghelia mantuirii. In indemnurile pe care Mantuitorul le-a dat ucenicilor Sai, exista cateva indicii care arata ca poporul evreu, in marea lui majoritate, va respinge Evanghelia:

“Iata, Eu va trimit ca pe niste oi in mijlocul lupilor…” ( vers.16 pp. ). Poporul evreu e asemanat in acest context cu o haita de lupi gata sa-i sfasie pe cei care vor accepta noua invatatura.

“Paziti-va de oameni, caci va vor da in judecata soboarelor si va vor bate in sinagogile lor” ( vers. 17 ). Cei doi termeni: “sobor” si “sinagoga” fac referire la poporul evreu, devenit ostil Evangheliei, si nu la popoarele pagane. Este evident ca Domnul vorbeste aici de o persecutie crunta care ii asteapta pe crestini din partea “poporului ales” al lui Dumnezeu.

2) Matei 11,16-19 - Mantuitorul rosteste un cuvant de mustrare poporului iudeu, care l-a respins mai intai pe Ioan Botezatorul, apoi pe Insusi Fiul lui Dumnezeu, pentru diferite motive inventate.

3) Matei 11,20-24 – Domnul mustra cateva cetati evreiesti in care facuse multe minuni, dar care nu se pocaisera: Horazin, Betsaida si Capernaum, spunand ca in ziua judecatii va fi mai usor pentru unele cetati pagane , ca Tir, Sidon si Sodoma, decat pentru acestea. Mai mult decat atat, despre Capernaum El spune: “Si tu, Capernaume, vei fi oare inaltat pana la cer ? Vei fi coborat pana la Locuinta mortilor…” ( vers. 23 ).

4) Matei 11,25 – Rugaciunea lui Iisus este surprinzatoare: “Te laud, Tata, Doamne al cerului si al pamantului, pentru ca ai ascuns aceste lucruri de cei intelepti si priceputi si le-ai descoperit pruncilor.”

Cine erau acei “intelepti si priceputi” care si-au inchis inima fatza de adevarurile mantuitoare ale Evangheliei, daca nu carturarii, fariseii si invatatorii Legii, adica toata spuma religiozitatii si intelectualitatii poporului evreu ?

5) Matei 12, 1-8 – Domnul ii mustra pe farisei, clasa cea mai religioasa din vremea aceea, pentru ca acestia nu cunosteau ce inseamna “mila voiesc, iar nu jertfa.” Mustrarea Mantuitorului arata ca poporul evreu pierduse din adevaratele valori morale si din cunoasterea adevaratului caracter al lui Dumnezeu.

6)  Matei 12, 9-14 – Cu prilejul vindecarii omului cu mana uscata, vindecare care a avut loc in zi de Sabat si in sinagoga, fariseii se revolta si se sfatuiesc “cum sa omoare pe Iisus” ( vers. 14 ). Este evidenta atitudinea ostila a conducatorilor religiosi ai poporului evreu fatza de Iisus si Evanghelie.

7) Matei 12, 24-32 – Cu ocazia vindecarii unui indracit mut si orb, aceiasi farisei le sugereaza celor prezenti ca “omul acesta nu scoate dracii decat cu ajutorul lui Beelzebul, domnul dracilor” ( vers. 24 ). In acelasi context, Mantuitorul vorbeste despre pacatul impotriva Duhului Sfant, care nu va putea fi niciodata iertat. Spunand acestea, Iisus face aluzie la faptul ca poporul evreu, prin conducatorii sai religiosi, era pe cale sa comita acest pacat de neiertat, ale carui consecinte sunt vesnice. In aceeasi imprejurare, Domnul ii numeste pe farisei “pui de naparci” ( vers. 34 ).

8) Matei 12, 43-45 - Domnul rosteste Pilda duhului necurat care iese din om si care, la intoarcerea lui, gasind casa goala, mai aduce cu sine alte sapte duhuri rele. Concluzia Mantuitorului este evidenta, facand aluzie la poporul evreu: “Tocmai asa se va intampla si cu acest neam viclean” ( vers. 45 up. ).

9) Matei 12,46-50 – Ne este relatata scena in care Iisus este cautat de mama si fratii Lui . Raspunsul Domnului: “Caci oricine face voia Tatalui Meu care este in ceruri, acela Imi este frate, sora si mama” ( vers. 50 ) ne arata clar ca Dumnezeu nu poate avea partasie cu un popor care respinge mantuirea oferita prin Fiul Sau.

10) Matei 13, 10-15 – La intrebarea ucenicilor adresata Mantuitorului: “De ce le vorbesti in pilde?”, Acesta le raspunde, folosindu-se de o profetie din Vechiul Testament ( Isaia 6,9 ): “Caci inima acestui popor s-a impietrit. Au ajuns tari de urechi, si-au inchis ochii ca nu cumva sa vada cu ochii, sa auda cu urechile, sa inteleaga cu inima, sa se intoarca la Dumnezeu si sa-i vindec” ( vers.15 ).

11) Matei 13, 53-58 – In Nazaret, locul Sau natal, Iisus nu a putut face multe minuni. Cauza ? “Si n-a facut multe minuni in locul acela din pricina necredintei lor.” Necredinta locuitorilor din Nazaret era o stare generala, caracterizand intregul popor care se pregatea sa-L respinga pe Mesia.

12) Matei 15, 1-9 – Scena e cunoscuta sub titlul : “Fariseii si datina batranilor”, demonstrand inca odata ca intre conducatorii religiosi ai natiunii iudaice si Iisus, Fiul lui Dumnezeu, era un conflict care mocnea latent. Concluzia pe care o trage Mantuitorul este dureroasa: “Norodul acesta se apropie de Mine cu gura si Ma cinsteste cu buzele, dar inima lui este departe de Mine” ( vers.8 ).

13) Matei 15, 12-14 – Discutand cu ucenicii sai, dupa dialogul avut cu fariseii pe tema datinei batranilor, Mantuitorul face o afirmatie socanta, ca un avertisment al unei posibile lepadari a poporului evreu: “Orice rasad pe care nu l-a sadit Tatal Meu cel ceresc, va fi smuls din radacina” ( vers. 13 ). Apoi, referindu-se la aceiasi conducatori religioasi ai natiunii, El adauga: “Lasati-i ! Sunt niste calauze oarbe; si cand un orb calauzeste pe un alt orb, vor cadea amandoi in groapa”( vers.14 ).

14) Matei Matei 15, 21-28 – Vindecarea fiicei femeii siro-feniciene este un alt indiciu cu privire la faptul ca Domnul incepe sa se indrepte si spre cei din afara poporului ales, tratandu-i pe pagani cu aceeasi dragoste.

15) Matei 16, 1-6 – La cererea fariseilor si saducheilor de a le da un semn al mesianitatii Sale, Iisus pune un diagnostic dureros: “Un neam viclean si preacurvar cere un semn: nu i se va da alt semn decat semnul prorocului Iona” ( vers. 4 ). Apoi, indreptandu-se spre ucenicii Sai, ii sfatuieste sa se pazeasca de “aluatul “ fariseilor si saducheilor, adica sa nu se lase contaminati de spiritul lor necredincios.

16) Matei 17, 11-13 – La intrebarea ucenicilor cu privire la revenirea lui Ilie, Domnul le raspunde ca “Ilie a si venit, si ei nu l-au cunoscut, ci au facut cu el ce au vrut. Tot asa are sa sufere si Fiul omului din partea lor” ( vers. 12 ). Domnul Iisus face aluzie la Ioan Botezatorul si la sfarsitul lui tragic, subliniind ca poporul evreu a avut prin acesta o ocazie de pocainta pe care a pierdut-o.

17) Matei 17, 14-21 – Pasajul cuprinde relatarea vindecarii unui lunatic, vindecare pe care ucenicii nu au putut sa o faca. Intrebat de ce, Iisus le raspunde printr-o mustrare care pune un diagnostic al spiritualitatii intregului popor: “O, neam necredincios si pornit la rau ! Pana cand voi fi cu voi ? Pana cand va voi suferi ?” ( vers. 17 ). Cuvintele Domnului arata ca exista o limita a harului oferit de Dumnezeu chiar si poporului Sau ales.

18) Matei 21,28-32 – In Pilda celor doi fii, Domnul ii acuza pe iudei ca au respins lucrarea lui Ioan Botezatorul, punandu-se intr-o situatie mai rea decat aceea a vamesilor si desfranatelor care au primit lucrarea lui, s-au intors la Dumnezeu si vor mosteni Imparatia cerurilor. Iisus ii identifica pe evrei cu fiul din parabola care promite , dar nu face, cazand astfel in dizgratia tatalui sau.

19) Matei 21,33-46 – Pilda vierilor reprezinta una din cele mai clare avertismente cu tinta precisa: poporul ales. Cuvintele de mustrare ale Mantuitorului sunt fara echivoc: “Via o va da altor vieri” ( vers. 41 ) si “Imparatai lui Dumnezeu va fi luata de la voi si va fi data unui neam care va aduce roadele cuvenite” ( vers. 43 ).

20) Matei 23, 13-36 – In “vaiurile” pe care le rosteste Mantuitorul catre conducatorii religiosi, El prevede persecutia crestinilor din partea poporului evreu ( vers. 34 ), avertizandu-i ca tot sangele varsat de ei se va intoarce asupra capului lor ( vers. 35 ).

21) Matei 23, 37-39 – Domnul Iisus plange pentru Ierusalim, simbolul natiunii iudaice. El deplange toate ocaziile oferite de Dumnezeu acestui popor de a se intoarce la El, ocazii care au culminat cu venirea Fiului lui Dumnezeu in lume, dar pe care ei le-au respins: “Ierusalime, Ierusalime, care omori pe proroci si ucizi cu pietre pe cei trimisi la tine ! De cate ori am vrut sa strang pe copiii tai cum isi strange gaina puii sub aripi, si n-ati vrut” ( vers. 37 ).

Privind in viitor cu ochii Sai profetici, Mantuitorul deplange urmarile pe care acest popor razvratit urma sa le suporte datorita atitudinii sale ostile fatza de Fiul lui Dumnezeu, fatza de Evanghelia Sa si fatza de cei care au primit aceasta Evanghelie in viata lor: “Iata ca vi se lasa casa pustie” ( vers. 38 ).

22) Matei 24,31 – Vorbind despre ziua revenirii Sale, Iisus spune: “El va trimite pe ingerii Sai cu trambita rasunatoare si vor aduna pe alesii Sai din cele patru vanturi, de la o margine a cerurilor pana la cealalta.”

Din cele spuse de Mantuitorul reisese clar faptul ca la revenirea Sa “alesii Sai” nu vor mai fi reprezentatii unei singure natiuni, fie aceasta chiar si natiunea iudaica, ci “oameni din orice neam, din orice semintie, din orice norod si din orice limba” ( Apocalipsa 7,9 ), oameni care L-au primit pe Fiul lui Dumnezeu ca mantuitor personal si care fac voia Tatalui ceresc oglindita in Legea Sa.

Ei sunt adevaratul popor ales, Israelul spiritual, “caci”, spune apostolul Pavel, “nu toti cei ce se coboara din Israel sunt Israel si, macar ca sunt samanta lui Avraam, nu toti sunt copiii lui Avraam… Aceasta inseamna ca nu copiii trupesti sunt copii ai lui Dumnezeu, ci copiii fagaduintei sunt socotiti ca samanta” ( Romani 9, 6 up.-8 ).

Cat despre biserica sa, formata din credinciosi din orice neam, popor, limba si semintie, apostolul Petru declara: “Voi insa sunteti o semintie aleasa, o preotie imparateasca, un neam sfant, un popor pe care Dumnezeu Si l-a castigat ca sa fie al Lui, ca sa vestiti puterile minunate ale Celui ce v-a chemat din intuneric la lumina Sa minunata” ( 1 Petru 2,9 ).

Lori Balogh

This entry was posted in Subiecte controversate and tagged , . Bookmark the permalink.

17 Responses to Poporul Israel – un popor ales ?

  1. Samson says:

    Vad ca folositi din Romani numai textele ce va plac.De ce nu amintiti si Romani 11,1-2 si multe altele.Este asa de simplu din 2,3 versete sa-ti faci o doctrina.Va rog meditati asupra cuvantului “nicidecum”.

    • Lori Balogh says:

      Nimeni nu a sustinut ca evreii , ca indivizi, nu mai pot face parte din “poporul ales” actual, din Israelul spiritual. Textele pe care le citati, chiar ele sunt o dovada ca nu tot Israelul trupesc reprezinta poporul ales, ci “ramasita” ( vers.5 ), adica cei “sapte mii de barbati care nu si-au plecat genunchiul inaintea lui Baal” ( vers. 4 ).
      Cand faceti afirmatii atat de categorice, va rog sa citit si putin mai sus, si putin mai jos de textul care va convine, adica sa priviti subiectul in contextul lui. Daca ati fi facut acest lucru, comentariul d-v nu ar mai fi existat.

  2. geni says:

    excelent articol!

  3. simon petru says:

    Crestinii trebuie sa se roage si chiar sa-si iubeasca si cei mai inversunati dusmani ai lor…adica pe acesti falsi evrei cazari convertiti la Mozaism in 740 in timpul regelui Bulan ! Evreii din ziua de azi , conform enciclopediei iudaice din 1913, 1972 si 1973 recunoaste faptul ca in proportie de 90-95% din cei ce astazi spun ca sunt evrei nu sunt ci, sunt Iafetiti ( falsi evrei cazari) despre care Apoc. 2:9 si 3:9 marturiseste ca de fapt sunt o sinagoga a Satanei ! Acesta e adevarul si ceea ce e trist , aproape intreaga lume este condusa de ei ! Femeia adultera , numita si Babilonul cel Mare sau, Cetatea cea Mare din Apoc 17, este tocmai Ierusalimul> Vezi demnstratia din Apoc 11:8. Evreii conduc astfel si SUA si de 25 de ani si Romania prin evreii precum Brucan ( decedat) Petre Roman ( Neulander, Iliescu, C-tinescu, Basescu , Ponta , Itzak Isarescu, Adrian Severin, Berceanu, Videanu, Ciorbea, MR Ungureanu, Oprescu…etc. ISIS, este o emanatie a MOSSAD-ului, avandu-l ca sef pe Abu Bakr al Baghdadi, pe numele sau real Shimon Elliot un evreu ! Crestinii din necunostiinta de cauza , au devenit niste inchinatori ai lui Anticrist, intru-cat evreii il neaga pe Cristos si ce e mai trist, pentru ei Cristos este un bastard, ce se afla in iad , fieband in excrementle lui ! Asta afirma carte sfanta a evreilor, Talmudul Babilonian ! Evreii nu sunt nici sfinti si nici alesi ! Singurul popor sfant si ales in NT este Biserica lui Cristos !( Gal 3:16). Inchei prin a spune : DAC CINEVA POATE DEVENI SFANT SI ALES, FARA CRISTOS….ATUNCI DEGEABA A MURIT CRISTOS PE CRUCE ! ! !

  4. Dorin says:

    Articolul despre Teoria inlocuiri l-am gasit pe blogul domnului Dan Branzei (http://barzilaiendan.com/2015/10/05/teologia-inlocuirii/) si am pus acolo intrebarea daca intr-adevar mai este poporul evreu poporul ales. Am scris ca fiii lui Avraam sunt cei ce cred, si declaratiile lui Petru privind poporul Lui Dumnezeu (cu textele din Biblie aferente). Raspunsul pe care il asteptam n-a venit, mai mult mi s-a sters comentariul desi n-am injurat pe nimeni si nici n-am fost ironic sau rauvoitor. Aici am fost la inceput rauvoitor si ironic dar nu mi s-a judecat sa zicem “slabiciunea”. Mie imi place sa invat din “intelepciunea” primita de altii dar se pare ca nu toti accepta dialogul.
    Fiti binecuvantat

    • Lori Balogh says:

      Probabil ca d-l Branzai Dan, fiind evreu din cate stiu, este sensibil la ideea ca poporul evreu nu ar mai fi poporul ales de astazi, ci biserica.

  5. georgiana says:

    Poporul lui Dumnezeu sunt toti aceia, care tin poruncile lui Dumnezeu si credinta lui Isus Cristos.
    Fie iudeu, fie grec ………

    • Mario says:

      Gresit, poporul lui Dumnezeu este si va fi mereu Israel(alte promisiuni, alte cerinte,alte binecuvantari, alt mesaj etc), cei care isi pun increderea in Isus sunt…Biserica(Mireasa Domnului)…! Cititi cu mare atentie Romani 11:1-36. De aceea atata confuzie, de aceea se predica gresit din Matei 24 ca si cum mesajul ar fi pentru Biserica, de aceea se confunda rapirea cu a doua venire a Domnului Isus, trambitele din apocalipsa(in care vor suna ingerii) cu trambita din 1 Tesaloniceni 4:16 de la rapire etc.etc.etc.Fiți iubiți și binecuvântați de Cel ce vine CURÂND să-Și ia Mireasa…!!! ☝ Amin.

  6. remus says:

    Este posibila o intoarcere in masa in viitor la Dumnezeu a evreilor .Totus nu exista argumente in Scriptura ca Israelul va inlocui in viitor Biserica.Ca popor ales lor li s-a rinduit conform lui Daniel cap 9 -70 de saptamini (cred de ani) adica 490 ani.Daca pornim calculul din 457 i.H ,primele 69 de saptamini ajung in anul 26 d.H an in care Isus si-a inceput lucrarea ,apoi saptamina 70 se inparte in doua :3 ani jumate lucrarea lui Isus pe pamint apoi la jumatatea saptamini Unsul este stirpit iar evreilor li se mai da har ca natiune inca 3 ani jumate pina undeva prin anul 33 d. H (calculul este aproximativ). Cei ce vorbesc de viitorul lui Israel ca inlocuitor al Biserici cred ca intre saptamina 69 si 70 este o paranteza care este vremea Bisericii dar nu este in textul din Daniel nici un argument care sa ne determine sa consideram ca cele 70 de saptamini se vor desfasura cu o anumita perioada de intrerupere in timp. Biserica nu este o paranteza in planul lui Dumnezeu ci ea a inlocuit Israelul fiind Noul Israel .Exista doar un singur trup a lui Hristos format din Neamuri si Israel.Ei au fost lepadati ca natiune ,au fost judecati in anul 70 cind a cazut Ierusalimul judecata despre care a vorbit Isus si probabil Ioan in Apocalipsa cind vorbeste de caderea Babilonului care este posibil sa fie o referire la Ierusalim ,si pot fi mintuiti ca indivizi ,,ori de cite ori vreounul se intoarce la Domnul” cum zice Pavel corintenilor.

    • Lori Balogh says:

      Sunt perfect de acord cu cele prezentate, cu o singura precizare: Babilonul din Apocalipsa nu poate fi Ierusalimul, caci cele doua cetati au fost intodeauna antagonice. Dat fiind faptul ca la data scrierii Apocalipsei Babilonul istoric nu mai exista, in NT el trebuie sa simbolizeze o putere spirituala care se impotriveste Ierusalimului ceresc si Bisericii lui Christos.

  7. Dorin says:

    Apostolul Pavel descrie Biserica ca fiind mireasa lui Christos. Iar in Osea 2:19,20 vedem cum Dumnezeu vorbeste de o logodna. Intre cine si cine? Intre Dumnezeu si o “femeie”. Cine ar putea sa fie aceasta “femeie”? Ar putea Dumnezeu sa spuna ca are doua femei? Nu. Dumnezeu spune chiar ca o va curata de orice idolatrie.
    Dar cum interpretati totusi capitolul 3 din Osea? Acolo scrie ca Israel va ramane multa vreme fara imparat, fara capetenie, fara jertfa!!!! Iar ca in vremurile din urma copiii lui Israel se vor intoarce si vor cauta pe Dumnezeu.
    Fiti binecuvantat cu pacea Domnului ostirilor

    • Lori Balogh says:

      Dumnezeu a avut un singur popor al Sau de-a lungul istoriei, popor care trebuia sa fie o lumina a lumii ( Fapte 13,47 ). In VT acesta a fost poporul Israel, in NT este Biserica lui Christos ( din care fac parte, desigur si evreii care L-au primit pe Christos ). Asadar, nu poate fi vorba de doua “femei” ( femeia fiind simbolul poporului lui Dumnezeu ), ci de una singura, in diferite etape istorice.
      Problema cu “mireasa” lui Dumnezeu se complica putin in NT. In Pilda celor zece fecioare ( Matei 25 ), Biserica e simbolizata nu prin mireasa Mirelui, ci prin cele zece fecioare care Il asteapta pe Mire. De asemenea, in Apocalipsa 21, 9-27 “mireasa” Mielului este identificata prin cetatea Noului Ierusalim ceresc. Oricum, nu trebuie sa ne cramponam in aceste lucruri, caci in Biblie un simbol ( in cazul nostru “mireasa” ) poate avea mai multe semnificatii, iar o realitate poate fi zugravita prin mai multe simboluri.
      Cand citim cartea lui Osea trebuie sa tinem cont de contextul istoric in care a fost scrisa: secolul al VIII-lea i.Chr., cu putin timp inainte ca Regatul de Nord sa cada sub dominatia asiriana si sa dispara. Fagaduintele facute evreilor cred ca se refereau la intoarcerea lor din robie, cand aveau sa-L caute pe Dumnezeu, renuntand la idolatrie. Expresia “in vremile din urma” din cap.3,5 nu trebuie inteleasa ca referindu-se la timpul sfarsitului, ci la timpul intoarcerii poporului din exilul babilonian.
      Cu stima,
      Lori B.

  8. Mario says:

    ,,Fraţilor, pentru ca să nu vă socotiţi singuri înţelepţi, nu vreau să nu ştiţi TAINA aceasta: o parte din Israel a căzut într-o împietrire care va ţinea până va intra numărul deplin al neamurilor”-Romani 11:25 Cititi TOT cu atentie, cu un duh de rugaciune, cereti intelepciune de la Domnul si dupa aceea dati-va cu parerea…!
    ,,Orbirea lui Israel
    1 Întreb dar: „A lepădat Dumnezeu pe poporul Său?” Nicidecum! Căci şi* eu sunt israelit, din sămânţa lui Avraam, din seminţia lui Beniamin.
    2 Dumnezeu n-a lepădat pe poporul Său, pe care l-a* cunoscut mai dinainte. Nu ştiţi ce zice Scriptura în locul unde vorbeşte despre Ilie? Cum se plânge el lui Dumnezeu împotriva lui Israel, când zice:
    3 „Doamne*, pe prorocii Tăi i-au omorât, altarele Tale le-au surpat; am rămas eu singur şi caută să-mi ia viaţa?”
    4 Dar ce-i răspunde Dumnezeu? „Mi-am* păstrat şapte mii de bărbaţi, care nu şi-au plecat genunchiul înaintea lui Baal.”
    5 Tot aşa*, şi în vremea de faţă, este o rămăşiţă datorită unei alegeri prin har.
    6 Şi dacă* este prin har, atunci nu mai este prin fapte; altminteri, harul n-ar mai fi har. Şi dacă este prin fapte, nu mai este prin har; altminteri, fapta n-ar mai fi faptă.
    7 Deci, ce urmează? Că Israel* n-a căpătat ce căuta, iar rămăşiţa aleasă a căpătat, pe când ceilalţi au fost împietriţi,
    8 după cum este scris: „Dumnezeu* le-a dat un duh de adormire, ochi** ca să nu vadă şi urechi ca să n-audă, până în ziua de astăzi.”
    9 Şi David zice: „Masa lor să* li se prefacă într-o cursă, într-un laţ, într-un prilej de cădere şi într-o dreaptă răsplătire.
    10 Să* li se întunece ochii ca să nu vadă şi spinarea să le-o ţii mereu gârbovită.”
    Înştiinţarea neamurilor
    11 Întreb dar: „S-au poticnit ei ca să cadă?” Nicidecum! Ci, prin* alunecarea lor, s-a făcut cu putinţă mântuirea neamurilor, ca să facă pe Israel gelos;
    12 dacă, deci, alunecarea lor a fost o bogăţie pentru lume şi paguba lor a fost o bogăţie pentru neamuri, ce va fi plinătatea întoarcerii lor?
    13 V-o spun vouă, neamurilor: Întrucât sunt* apostol al neamurilor, îmi slăvesc slujba mea
    14 şi caut ca, dacă este cu putinţă, să stârnesc gelozia celor din neamul meu şi să* mântuiesc pe unii din ei.
    15 Căci, dacă lepădarea lor a adus împăcarea lumii, ce va fi primirea lor din nou, decât viaţă din morţi?
    16 Iar dacă cele dintâi roade* sunt sfinte, şi plămădeala este sfântă; şi dacă rădăcina este sfântă, şi ramurile sunt sfinte.
    17 Iar dacă unele* din ramuri au fost tăiate şi dacă tu**, care erai dintr-un măslin sălbatic, ai fost altoit în locul lor şi ai fost făcut părtaş rădăcinii şi grăsimii măslinului,
    18 nu* te făli faţă de ramuri. Dacă te făleşti, să ştii că nu tu ţii rădăcina, ci rădăcina te ţine pe tine.
    19 Dar vei zice: „Ramurile au fost tăiate, ca să fiu altoit eu.”
    20 Adevărat: au fost tăiate din pricina necredinţei lor, şi tu stai în picioare prin credinţă: Nu* te îngâmfa dar, ci teme-te**!
    21 Căci dacă n-a cruţat Dumnezeu ramurile fireşti, nu te va cruţa nici pe tine.
    22 Uită-te dar la bunătatea şi asprimea lui Dumnezeu: asprime faţă de cei ce au căzut şi bunătate faţă de tine, dacă* nu încetezi să rămâi în bunătatea aceasta; altminteri, vei fi tăiat şi** tu.
    23 Şi chiar ei, dacă* nu stăruie în necredinţă, vor fi altoiţi, căci Dumnezeu poate să-i altoiască iarăşi.
    24 Fiindcă, dacă tu, care ai fost tăiat dintr-un măslin care din fire era sălbatic, ai fost altoit, împotriva firii tale, într-un măslin bun, cu cât mai mult vor fi altoiţi ei, care sunt ramuri fireşti în măslinul lor?
    Tot Israelul va fi mântuit
    25 Fraţilor, pentru ca să nu vă socotiţi singuri înţelepţi*, nu vreau să nu ştiţi taina aceasta: o parte din Israel a căzut într-o împietrire** care va ţinea pânㆠva intra numărul deplin al neamurilor.
    26 Şi atunci tot Israelul va fi mântuit, după cum este scris: „Izbăvitorul va veni* din Sion şi va îndepărta toate nelegiuirile de la Iacov.
    27 Acesta* va fi legământul pe care-l voi face cu ei, când le voi şterge păcatele.”
    28 În ce priveşte Evanghelia, ei sunt vrăjmaşi, şi aceasta spre binele vostru, dar în ce priveşte alegerea, sunt iubiţi* din pricina părinţilor lor.
    29 Căci lui Dumnezeu nu-I pare rău de darurile şi de chemarea făcută*.
    30 După cum voi odinioară* n-aţi ascultat de Dumnezeu şi după cum prin neascultarea lor aţi căpătat îndurare acum,
    31 tot aşa, ei, acum, n-au ascultat, pentru ca, prin îndurarea arătată vouă, să capete şi ei îndurare.
    32 Fiindcă Dumnezeu* a închis pe toţi oamenii în neascultare, ca să aibă îndurare de toţi.
    33 O, adâncul bogăţiei, înţelepciunii şi ştiinţei lui Dumnezeu! Cât* de nepătrunse sunt judecăţile Lui şi cât de neînţelese** sunt căile Lui!
    34 Şi în adevăr*, „cine a cunoscut gândul Domnului? Sau cine** a fost sfetnicul Lui?
    35 Cine* I-a dat ceva întâi, ca să aibă de primit înapoi?”
    36 Din El*, prin El şi pentru El sunt toate lucrurile. A Lui** să fie slava în veci! Amin.
    Citint tot pasajul,trebuie sa fie cineva rau intentionat sau orb ca sa sustina ca Biserica substituie Israelul. Fiți iubiți și binecuvântați de Cel ce vine CURÂND să-Și ia Mireasa…!!! ☝ Amin.

  9. Mario says:

    Reinfiintarea statului Israel in 1948, dupa aproape 2000 de ani de inexistenta nu face decat sa confirme pasajul de mai sus unde Pavel confirma ca este vorba despre O TAINA(de aceea nici nu inteleg toti),si ca ,,Teologia Inlocuirii” este falsa(ca sa nu spun draceasca) si ca nu are fundament Biblic (doar eventual scotand din context anumite versete-cum obisnuiesc si martorii lui iehova care…numai crestini nascuti din nou nu sunt)….! Ca unii au anumite idei dresite nu ar fi atat de grav, grav este ca le urca pe net intoxicand sute de cititori cu invataruri…gresite. ,,Dacă vreunuia dintre voi îi lipseşte înţelepciunea, s-o** ceară de la Dumnezeu, care dă tuturor cu mână largă şi fără mustrare, şi ea îi va fi dată.
    6 Dar s-o ceară cu credinţă, fără să se îndoiască deloc, pentru că cine se îndoieşte seamănă cu valul mării, tulburat şi împins de vânt încoace şi încolo.
    7 Un astfel de om să nu se aştepte să primească ceva de la Domnul,
    8 căci este un om nehotărât şi nestatornic în toate căile sale. Iacov 1:5-8
    Fiți iubiți și binecuvântați de Cel ce vine CURÂND să-Și ia Mireasa…!!! ☝ Amin.

  10. Mario says:

    Nu mai confundati va rog ,,Popor-Natiune” cu ,,Biserica-Mireasa” Domnului (Romani 11:25). Restaurarea ISRAELULUI a inceput deja in 1948, continua si va fi dusa la implinire totala odata cu plecarea Biserii-Miresei pe norii cerului(1 Tesaloniceni 4:13-18)…! Inclusiv al 3-lea templu va fi reconstruit si acolo se va da antihrist drept dumnezeu(2Tes.2:4etc)…!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Spam protection by WP Captcha-Free