Legea morala si ceremoniala

Legea morala si ceremoniala

In calitate de conducator al poporul Israel, Moise a primit de la Dumnezeu mai multe feluri de legi, unele avand caracter vesnic, iar altele fiind valabile doar local si pentru un timp limitat. Deoarece in Biblie putem gasi, pe  langa Legea morala,  si legi civile, ceremoniale si sanitare, unii crestini sunt derutati atunci cand incearca sa identifice acea lege desfiintata in Noul Testament, despre care aminteste apostolul Pavel in Epistola catre coloseni:

“A sters zapisul cu poruncile Lui care statea impotriva noastra si ne era protivnic, pironindu-l pe cruce.” ( Coloseni 2,14 )

La care dintre legile Vechiului Testament se refera Pavel in acest text ?  Sa observam trei amanunte ale enuntului facut de Pavel:

1) Cand vorbeste despre legea desfiintata la cruce, Pavel o numeste “zapisul cu poruncile Lui

2) Aceasta lege vechi-testamentala statea “impotriva” omului

3) “Zapisul”cu poruncile Lui a fost pironit pe cruce.

Pentru identificarea “zapisului cu poruncile Domnului” care au fost pironite pe cruce ( desfiintate ), un text din Vechiul Testament aduce lumina de care avem nevoie: Deuteronom 31, 24-26:

Dupa ce a ispravit Moise in totul de scris intr-o carte cuvintele legii acesteia, a dat urmatoarea porunca levitilor, care aduceau chivotul legamantului Domnului: “Luati cartea aceasta a legii si puneti-o langa chivotul legamantului Domnului Dumnezeului vostru, ca sa fie acolo martora impotriva ta.”

Asadar, Moise a primit de la Dumnezeu porunca de a scrie intr-o carte toate oranduielile primite. Acesta carte ( sul ) trebuia asezata langa chivot, ca matora impotriva poporului. Este evident ca nu e vorba de Decalog, caci acesta fusese scris nu de Moise, ci de Insusi Dumnezeu; si nu intr-o carte, ci pe table de piatra ( Deuteronom 10, 1-5 ). Mai mult decat atat, tablele continand Legea morala au fost asezate in chivot, nu langa el ( Exod 31,18 ). Cartea despre care vorbeste Pavel in Coloseni nu este Legea morala, ci legea ceremoniala care continea toate prevederile care reglementau functionarea sanctuarului.

Paralela intre Legea morala si ceremoniala

( I ) Legea morala

– Este numita si Legea lui Dumnezeu ( Romani 7,22.25; 1 Corinteni 9,21 )

– A existat inainte de Sinai ( Geneza 4,6.7; 2,2.3; Romani 2,14 )

– A fost scrisa de Dumnezeu pe table de piatra ( Exod 31,18; Deuteronom 10,1-5 )

– A fost pastrata in chivot ( Deuteronom 10,5 )

–  Prescrie datorii morale si vesnice ( Romani 13,8-10; Matei 22,36-40 )

– Prescrie Sabatul zilei a saptea ( Exod 20, 8-11; Geneza 2,2.3 )

– Este o lege vesnica, neschimbatoare ( Matei 5,17; Evrei 8,10; Psalm 89,35 )

– Este o lege desavarsita ( Psalm 19, 8 )

( II ) Legea ceremoniala

– Este numita si Legea lui Moise ( Luca 2,22; 24,44; Fapte 13,39; 15,5; Evrei 10,28 )

– A fost data dupa Sinai ( Exod 24,3.4; Galateni 3,17 )

– A fost scrisa de Moise pe un sul ( Deuteronom 31,24; Ioan 1,17 )

– A fost pastrata langa chivot ( Deuteronom 31,24-26 )

– Prescrie datorii ceremoniale  temporare ( Evrei 10,1-8; 7,28; Galateni 5,2.3 )

– Prescrie sabate ceremoniale ( Levitic 16, 29-31; 23,6.7.11 )

– Este o lege temporara, valabila pana la venirea lui Mesia ( Coloseni 2,14.16.17; Efeseni 2,15; Galateni 3,10 )

– Este o lege care nu a adus desavarsirea ( Evrei 10,1; 7,16-19 )

Legea ceremoniala a avut un caracter temporar, caci toate prevederile ei erau legate de simboluri care aratau spre Christos. In momentul jertfei, cand perdeaua din templu s-a sfasiat in mod supranatural, cand tipul s-a intalnit cu antitipul, legile ceremoniale si-au incetat rolul. Atunci “zapisul cu poruncile Lui” a fost pironit pe cruce.

Lori Balogh

This entry was posted in Adevaruri biblice and tagged , . Bookmark the permalink.

14 Responses to Legea morala si ceremoniala

  1. Eugen Duțu says:

    Pacea Domnului Isus Hristos să fie în inima dumneavoastră, frate Iulian.

    Să stați liniștit, nimeni dintre crestinii azș care scriu aici nu s-a supărat din cauza cuvintelor dumneavoastră „prietenoase”.

    Vă doresc binecuvântarea Domnului Isus Hristos peste dumneavoastră și familia dumneavoastră.

  2. Iulian says:

    Pace fraților…

    Parerea mea este sa nu va mai pierdeți timpul. Matei 7:6.

    Nu vedeti ca ei sunt din secta adventistilor??
    Nu ai.cu cine vorbi oricâte argumente le ai aduce…ocolesc sa raspunda la intrebari .
    Au un potop de cuvinte dar vorbesc mult si spun puțin .

    Când mai e cate unul care le da peste nas nu ii raspunde dar cand e unul de la ei imediat ii spune multumesc frate

    Cu. Oamenii ăștia nu ai ce vb.
    Sunt spălați pe creier si NU AU DUHUL LUI HROSOTS !!!
    Fiindcă cauta sa ne aduca la pazirea legii si a sabatului pe care scrie clar ca isus l a desființat.

    Nu va mai pierdeți timpul .
    Nici voi nu i convingeti pe ei nici ei pe noi.

    Este vremea să ne pregătim candelele căci mirele apare !!!doamne ajuta ne.!!!

  3. Eugen Duțu says:

    Frate Dorin, Domnul Isus Hristos să te binecuvânteze.

    Cum am scris mai sus, doar am încercat.

    Înțeleg că din tot ce-am scris, nimic nu-i de băgat in seamă, doar omisiunea de a mă referi la fetița fruntașului sinagogii.

    Uite o fac acum :
    Ambii evangheliști prezintă același episod. Țin minte că am mai discutat împreună despre faptul că mărturiile sinopticilor se completeaza.
    Luca scrie clar : „a apucat-o de mână ȘI A STRIGAT CU GLAS TARE …”
    Căci morții învie la glasul Domnului.

    Despre atingere, nu mă mai repet, am scris despre Ilie.
    Legea lui Israel nu se aplica orbește, frate drag.
    Iar Domnul nu îngăduie păcatul în Împărăția Sa.

    Ți-a scris și fratele Lori despre aceeași problemă.
    E suficient.

    Cred totuși că-i vorba de alegere atunci când afirmi că Domnul nostru a călcat Legea, ca să ne arate că-i de lepădat, iar noi astăzi să ne putem delecta cu șorici, nestingheriți de conștiință.
    Printre altele.
    De fapt toată discuția despre Lege vizează numai și numai legitimarea zilei întâia a săptămânii.

    Dar asta e altă discuție.

    Mai amintesc doar un lucru. Mi s-a întâmplat și mie, mai știu și pe alții care un timp am trăit numai cu predicile altora.
    Vine vremea însă când trebuie să citești Cartea Vieții numai pentru tine.
    Te încurajez în această direcție.

    Frate, mai am doar o singură așteptare de la tine : în ziua când sângele meu și al altor frați va curge pentru vina de a crede altfel decât majoritatea, să nu-ți împietrești inima.

    Dacă nu se va întâmpla așa ceva, să nu te temi de nimic. Dar de se va întîmpla, adu-ți aminte.

    Până atunci, Domnul bun să se îndure de fiecare dintre noi.
    Amin.

  4. Dorin says:

    Frate Eugen Dutu, eu nu aleg sa inteleg Cuvantul dupa cum vreau. Ideea aceasta despre curat si necurat am auzit-o intr-o predica in Biserica pe care o frecventez. Ori nu cred ca acel pastor doreste sa induca in eroare oameni „flamanzi” care merg acolo ca sa se hraneasca. Iar daca vreti argumente biblice ca Isus a atins oameni morti, cititi Matei 9:18-25 si Luca 8:49-54.
    Fiti binecuvantat

  5. Eugen Duțu says:

    Pacea Domnului Isus Hristos să fie în inimile tuturor.
    Se pare că trăim în timpul în care argumentele biblice nu mai contează, ci doar felul în care fiecare alege să înțeleagă Scriptura.
    Totuși încerc.
    Atingerea Domnului a avut permanent legătura cu credința bolnavului, nu era călcare de Lege.
    Unii dintre cei bolnavi care au venit la Domnul CREDEAU că atingerea le rezolvă problema și Domnul a răspuns credinței fiecăruia după modelul ei.
    Leprosul atins e din această categorie. Să ne amintim de cuvintele lui Naaman când s-a crezut respins de Elisei.
    Femeia cu scurgerea de sânge e și ea din aceeași categorie, a credinței bazate pe atingere.
    De observat ce spune Domnul : credința TA te-a mântuit.
    Să observăm deasemenea că au existat oameni cu altfel de credințe. Sutașul roman cu robul bolnav și cei 10 leproși fac parte din alte categorii, ca să amintesc numai două.
    Legat de morți. Domnul nu s-a atins de fiul vaduvei din Nain. Fratele Luca spune că de racla s-a atins Domnul, iar mortul I-a auzit glasul și a înviat, ceea ce este în acord cu învățătura Mântuitorului. Morții vor ieși din morminte la glasul Lui, nu la atingere.
    Legat de atingerea de un mort, aș dori să atrag atenția asupra fiului vaduvei din Sarepta Sidonului. Scriptura ne învață că Ilie l-a atins bine de tot. Or proorocul a fost înălțat la cer.
    Vreau să spun că dacă nu ești cumva canalul de care se folosește Tata pentru vindecarea unui bolnav sau învierea unui mort, atunci păzea. Dar de ești, atingerea are rostul ei.
    De greșesc în argumentație, înseamnă că Tata a ridicat la cer un păcătos cu notorietate. Dacă nu, atunci avem explicația atingerii bolnavilor sau a morților, fără ca asta să însemne călcare de Lege.

  6. Dorin says:

    Daca intrebati in evreu sau un mahomedan de ce nu mananca carne de porc o sa va raspunda: pentru ca e animal necurat. Deci animalul il considera necurat si nu carnea. Eu n-am vorbit aici de ideea de a manca din ele (doar nu o sa mancam carne de om, nu?) ci ideea mea e aceasta impartire intre curat si necurat prezenta in Legea data lui Israel.
    In Levitic 11-15 apar toate aceste porunci cu privire la lucruri si fiinte necurate: animale, obiecte, oameni. Nu cred ca putem face distinctie aici intre prima parte (Levitic 11) si restul. Cu alte cuvinte, toate sunt articole ale aceleiasi Legi. Isus Christos era inca in viata pe pamant cand s-a lasat atins de o femeie „necurata”, a atins leprosi si oameni morti (perdeaua era inca intacta). Toate acestea sunt „necurate” prin prisma acelei Legi, date de Dumnezeu prin Moise. Cand Petru refuza sa manance din cele puse pe masa in viziunea ce o gasim in Fapte 10, el vorbeste de animal necurat, spurcat, inca crezand ca mai exista asa ceva. El pe animal il face spurcat nu carnea in sine. Daca Isus ca Legiuitor e primul care nu respecta Legile date, atunci apare haosul. Chiar credeti ca Dumnezeu ar incalca o Lege data chiar de EL? Nonsens! Singura concluzie (daca e a judecam duhovniceste, prin Duhul Sfant) e ca pentru Isus Christos, Mantuitorul nostru, nu mai erau valabile acele articole de Lege (daca pot spune asa) cu privire la a fi sau a nu fi curat. EL chiar asta a aratat in toate aceste vindecari, ca „ce a curatat Dumnezeu sa nu numim spurcat”. Pana la urma exemplul de vindecare a femeii cu metroragie de 12 ani (asa s-ar defini azi problema) e pusa in Biblie pentru doua lucruri: pentru credinta acelei femei care era uriasa si pentru faptul ca Dumnezeu nu o mai considera „necurata”!
    Chiar si Pavel prin Duhul Sfant spune in Romani 14:14 ca „nimic nu este necurat” (si mai sunt si in alte parti exemple destule). Noi ca si crestini trebuie sa judecam lucrurile doar duhovniceste: pofta este necurata si dragostea este curata, duhurile rele sunt necurate si Duhul lui Dumnezeu e curat. Noi suntem duhovnicesti si nu terestri, am murit pentru viata asta. Un alt exemplu de trecere din plan fizic in spiritual este circumcizia care este in inima nu in carne, exterioara.
    Inchei citindu-va „Daca cerem intelepciune de la Duhul Sfant, El ne va arata sensul pe care trebuie sa-l luam in considerare. Altfel, ajungem sa credem doar ce ne place si se potriveste cu preconceptiile noastre.”. Desi as rectifica: sensul pe care il da Duhul Sfant a Lui Dumnezeu.
    Fiti binecuvantat

  7. Lori Balogh says:

    Multe intrebari, putin timp pentru a le clarifica pe toate. Ar fi mult mai simplu pentru mine sa va pun o mie de intrebari, iar dv. sa-mi raspundeti la ele. De altfel, v-am pus multe intrebari in comentariile trecute la care nu mi-ati raspuns.
    Pe scurt: Iisus a implinit Legea, atat cea morala, cat si prevederile Legii lui Moise. De altfel, pana la cruce, pana la sfasierea perdelei din templu, legea ceremoniala era inca in vigoare. Cat priveste legea sanitara, nu cred ca cineva se indoieste de faptul ca Iisus nu a consumat carne din animale considerate necurate, cu atat mai mult cu cat era evreu in ce priveste natura umana. Daca au fost situatii in care El pare sa nu fi respectat unele prevederi ale Legii lui Moise ( atingerea de morti, leprosi, etc. ), acestea trebuie intelese prin prisma faptului ca El nu era doar un simplu evreu, ci era si Fiul lui Dumnezeu, Datatorul Legii. El se putea atinge de un lepros sau un mort fara sa fie contaminat.
    Intelesul termenului „Lege” in scrierile lui Pavel difera in functie de context. Uneori sa refera la Decalog, alteori la intreaga Tora, alteori la legile ceremoniale. Daca cerem intelepciune de la Duhul Sfant, El ne va arata sensul pe care trebuie sa-l luam in considerare. Altfel, ajungem sa credem doar ce ne place si se potriveste cu preconceptiile noastre.
    Asocierea termenilor „tzap”, reprezentandu-l pe Satana, si acela de „leu”, simblizandu-L pe Christos, cu legea privitoare la alimente curate si necurate, mi se pare nepotrivita. Nici „Leul din semintia lui Iuda’, nici „tzapul pentru Azazel” nu sunt de mancare…
    Cu stima,
    Lori B.

  8. Dorin says:

    De unde trageti concluzia ca Pavel se refera nu la toata Legea (Decalog plus Legea lui Moise), nici macar la toata Legea lui Moise ci doar la acele prevederi ceremoniale care reglementau functionarea sanctuarului? Aceasta concluzie nu este biblica pentru mine.
    In alta ordine de idei, a respectat Mantuitorul nostru Isus Christos toata Legea sau doar Decalogul? In predica de pe munte Isus spune ca „nu va trece o iota sau o frantura de slova din Lege cata vreme nu va trece cerul si pamantul”. La care Lege face referire? Vedem in continuarea capitolulu 5 ca Mantuitorul citeaza atat din Decalog cat si din „Legea lui Moise”. Atunci cum putem sa zicem ca exista porunci din Legea lui Moise care au fost desfiintate si altele care nu au fost? Mai mult, exista prevederi in Legea data prin Moise (pe care le vedem in Levitic 11,12,13 etc) care par a nu fi respectate de Mantuitorul nostru. S-a lasat atins de o femeie ce avea o „scurgere de sange de 12 ani”, a atins leprosi si oameni morti. Putem spune ca Isus Christos a fost „necurat” pana la asfintitul zilei? E un nonsens. Ce sa intelegem noi prin toate acestea? Isus a fost perfect ca fiinta umana, deci pentru ce erau date toate aceste porunci? Mai sunt ele valabile, au fost desfiintate? Daca au fost desfiintate avem intre ele si poruncile cu privire la animale curate si necurate, iar Isus este „leul din Iudeea” iar diavolul un „tzap”. Tzapul este curat sau necurat? Leul este curat sau necurat? Stiu ca sunt multe intrebari aici dar cred ca sunt importante de clarificat.
    Fiti binecuvantati

  9. covaci gheorghe says:

    Cu nadejdea ca acesta invatatura sa ajute pe cei care nu inteleg din Biblie care este ziua Domnului, ziua de inchinare.

  10. Lori Balogh says:

    Va multumesc pentru comentariul d-v plin de respect si finete. Intr-un alt articol, care se ocupa de textul din Coloseni 2,14, am prezentat diferitele interpretari date de cercetatorii Bibliei expresiei „a sters zapisul cu poruncile Lui”. Daca nu gresec, mi se pare ca argumentele d-v se potrivesc cu cea de-a treia interpretare pe care am prezentat-o in acel articol, si cu care sunt de acord. Articolul se afla la adesa: https://www.loribalogh.ro/2013/09/coloseni-214-a-sters-zapisul-cu-poruncile-lui/
    Cu stima,
    Lori B.

  11. Albulescu Ioan says:

    Autorul paginii de faţă subliniază caracterul profetic al ceremoniilor şi interpretează pironirea zapisului ca o desfiinţare a acestor ceremonii odată cu împlinirea profeţiilor lor. În consecinţă, dacă ceremoniile au fost desfiinţate, atunci şi Legea Ceremonială a fost desfiinţată. Hmmm … Această teorie are mai multe lacune:
    1) nu toată Cartea Legii face referire la ceremonii (mai exact antetipuri)
    2) nu toate ceremoniile (antetipurile) din Cartea Legii s-au împlinit (şi-au găsit tipul) în lucrarea hristică de până acum.
    Aşadar, faptul că Decalogul şi Cartea Legii au fost scrise în împrejurări diferite şi depozitate diferit nu ne dă dreptul să facem o asemenea listă de diferenţe între ele, doar ca să o putem păstra una dintre ele şi da desfiinţării pe cealaltă. Bineînţeles, asta doar ca să mulţumim textele noutestamentale care vorbesc despre desfiinţarea Legii.
    Pironirea zapisului nu are de a face cu împlinirea profeţiilor ceremoniale în lucrarea histică. Pavel ne-a învăţat că Legea are stăpânire asupra omului câtă vreme acesta trăieşte (Rom 7,1) şi că omul, atunci când moare, moare de fapt omorât de Lege, dar şi faţă de Lege (Gal 2,19). Potrivit cu acest mare adevăr, anume că mortul e mort şi Legea nu mai are treabă cu el (pentru că nu poate), creştinii, spre deosebire de restul oamenilor, au atribuită moartea trupească a lui Isus, care a murit pe cruce, ca ei astfel să fie morţi faţă de Lege. În consecinţă, pironirea pe cruce a zapisului face referire la pironirea pe cruce a Legii, mai exact la pironirea lui Isus pe cruce în locul nostru pentru ca noi să fim morţi faţă de Lege.
    După cum vedeţi eu nu am împărţt legea în două, ci am spus simplu Lege. Asta pentru că omul nu poate muri trupeşte doar faţă de Cartea Legii şi nu şi faţă de Decalog. Împărţirea în două este corectă şi se poate uza în alt parte, dar nu aici.
    Un alt lucru important ce trebuie spus este că pironirea pe cruce a zapisului (a Legii) nu înseamnă desfiinţare. Înseamnă simplu, aşa cum am exlicat deja, că omul încreşinat a murit prin moartea lui Isus faţă de Lege. Iar când spunem că a murit faţă de Lege, facem referire la Legea scrisă, primită de om de la Dumnezeu pe o cale externă, pe o cale a minţii, nu direct în fiinţa lui. Aceeaşi Lege însă omul o are în el, de aceea a zis Pavel că Legea a fost dată din pricina călcărilor de lege (Gal 3,19) şi de aceea a mai zis Pavel că evreii pier cu Lege şi neamurile pier fără Lege, pentru că omul este pentru el însuşi Lege (Rom 2,14). Aşadar, Legea nu a fost desfiinţată şi nu poate fi desfiinţată, pentru că Legea o avem în noi.
    Deci, noi am murit faţă de Lege ca să nu mai fim robii slovei, dar trăim după Lege, pentru că o avem în noi şi pentru că avem Duhul lui Dumnezeu, care ne învaţă să păzim Legea din noi. Glorie lui Dumnezeu!

  12. Nicu says:

    1. Pe muntele Sinai Yahve nu a spus lui Moise: Îți dau două legi cu totul diferite și contradictorii, una cu milă și alta fără milă, una trecătoare și cealaltă veșnică. Și Legea lui Moise cere milă. Și încălcarea Decalogului va fi tratată în final fără milă. Oamenii au făcut această distincție artificială și Scriptura respectă până la un punct limbajul omenesc. Legea lui Moise a fost rostită de același Mare Creator (în care nu există confuzie și ambiguitate) care a scris Decalogul cu degetul Lui. Nici Decalogul rostit pe Muntele Sinai nu a fost ascultat de popor care l-a pus tot pe Moise să-l recepționeze și apoi să-l transmită tuturor oamenilor ca și cum ar fi Decalogul lui Moise.
    2. Și legea lui Moise a fost dată înainte de Sinai pentru că de ex Patriarhii începând de la Noe nu mâncau carne de porc și au dat zecime, nu tolerau homosexualitatea și nu erau imorali etc. Pentru că legea lui Moise este la fel de morală ca și Legea pe care voi o numiți Morală.
    3. Întradevăr, Legea lui Moise a fost scrisă cu cerneală pe hârtie, dar esența Legii lui Moise a fost scrisă pe două table de piatră și urmează ca Legea dragostei promovată de Moise să fie scrisă prin Cântarea Mielului și a lui Moise pe inimi de carne.
    4. Legea lui Moise era pusă lângă chivot pentru că trebuia citită în fiecare Sabat întregului popor și nu putea fi scoasă de nenumărate ori și pusă la loc în Chivot. Iar Decalogul nu a fost pus în Chivot pentru ca să fie uitată acolo, ci era și el citit în fiecare Sabat pentru că era cuprins în Legea lui Moise.
    5. Este o exagerare, deci o minciună sfruntată să consideri Legea lui Moise ca fiind temporală din moment ce cuprindea și Decalogul. Da, Ceremonia Jertfelor de animale putea fi temporală dar Sărbătorile Creatorului care includ și Sabatul săptămânal după cum arată Lev. 23:1-11, Nu, pentru că și Sabatul este o sărbătoare ca toate celelalte. Sabatul zilei a șaptea e unitatea de măsură a Sabatului anual, jubiliar și Milenial. Dacă acest Sabat e valabil atunci și celelalte care derivă din el sunt valabile și făcute pentru binele și mântuirea oamenilor.
    6. Deci, așa numitele Sabate Ceremoniale anuale, jubiliare și Mileniul sunt trepte ale Sabatului zilei a șaptea pe care trebuie să urce orice om mântuit.
    7. Mărturia lui Moise nu a fost pironită pe lemn pentru că ea cuprinde Decalogul așezat în Chivotul Mărturiei din Cortul Mărturiei. Acest Decalog este o mărturie împotriva noastră și care ne condamnă la moarte. Dar pentru că Mântuitorul a murit pe lemn în locul meu și al păcătosului, ca urmare, nu mai sunt condamnat de Decalog și nici de legea lui Moise. Deci aceste legi nu-și mai exercită efectul judiciar asupra mea dacă îl am pe Yahshua Mesia ca avocat.
    8. Legea Ceremonială a Jertfelor nu putea aduce desăvârșirea fără Mielul jertfit la 14 Nisan, între cele două seri, în anul 31 al erei noastre. De fapt Adam, Abel și toți sfinții VT și NT care au adus ca jertfe niște animale curate știau că acestea vor deveni desăvârșite prin Moartea Ispășitoare a lui Yahshua Mesia, și au adus aceste jertfe de animale în onoarea Marelui Creator care urma să moară în locul creaturii Sale.
    Vă rog, nu vă împietriți inimile ca la Masa Meriba din timpul lui Moise!

  13. vasile says:

    Legea lui dumnezeu nu este impotriva nimanui,ci ea ne apara de hoti si criminali.Dar ea functioneaza la fel ca legile omenesti.Legea nu te condamna ci doar iti spune ce e bine si ce nu.Codul penal in schimb te condamna daca ai calcat legea.Legea celor 10 porunci este tinuta si in ceruri si nici un inger nu se plange de ea,iar cei ce s-au plans au devenit demoni.Ca urmare a calcari legii a aparut codul penal,adica legea ceremoniala care ne arata ca asa cum moare mielul asa trebuie sa murim noi,doar ca in locul nostru a murit Hristos .la cruce condamnarea a disparut pentru cei ce asculta de porunci,si omul poate beneficia de mantuire. astfel noi am scapat de condamnare,,adica de legea ceremoniala.Legea celor 10 porunci ramane insa mai departe valabila.(vezi Romani 13cu 8-10 de ex.).Legea celor 10 porunci nu este zapis pentru ca este scris pe table de piatra.Ea se afla in chivot acolo unde este prezenta lui Dumnezeu.Ea face parte din Dumnezeu ,deci nu se desfiinteaza niciodata,si nici nu exista nici un motiv ,intrucat totul in ea este bun.

Dă-i un răspuns lui Albulescu Ioan

Adresa ta de email nu va fi publicată.