Sabatul biblic – Generalitati

Sabatul biblic – Generalitati

Cuvantul “sabat” din limba romana isi are originea in termenul ebraic “sabat”, care inseamna “zi de odihna”. Este semnificativ faptul ca, la evrei, ziua a saptea – sabatul – era singura zi care purta un nume, restul zilelor fiind identificate prin numerale: ziua intai, ziua a doua, ziua a treia, etc. Ziua a sasea mai era supranumita si “ziua pregatirii” ( Luca 23,54 ).

In Sfanta Scriptura, Sabatul zilei a saptea apare sub mai multe expresii:

– “Sabatul”: Exod 16,23: “Maine este ziua de odihna, Sabatul inchinat Domnului.”

– “Ziua Sabatului” : Exod 35,3: “Sa n-aprinzi foc in niciuna din locuintele voastre in ziua Sabatului.”

– “Ziua a saptea”: Exod 35,2: “Sase zile sa lucrati, dar ziua a saptea sa va fie sfanta

– “Sabatele Mele”: Exod 31,13: “Sa nu care cumva sa nu tineti Sabatele Mele

– “Sabatul Domnului”: Levitic 23,3: “…Este Sabatul Domnului in toate locuintele voastre

– “Ziua Mea cea sfanta”: Isaia 58,13: “Daca-ti vei opri piciorul in ziua Sabatului ca sa nu-ti faci gusturile tale in ziua Mea cea sfanta…

– “Ziua Domnului”: Apocalipsa 1,10: “In ziua Domnului eram in Duhul…

De retinut este faptul ca “Ziua Domnului” ( Dies Domini ) nu este duminica, ci sambata. Pe vremea scrierii Apocalipsei, catre sfarsitul primului secol al erei crestine, nu exista termenul “duminica” folosit pentru denumirea primei zile a saptamanii. Doar lipsa simtului istoric ii determina pe unii crestini sa afirme ca “ziua Domnului” din Apocalipsa 1,10 s-ar referi la duminica. De altfel, Insusi Mantuitorul S-a numit pe Sine “Domn al Sabatului” ( Marcu 2, 28 ), aratand ca adevarata “zi a Domnului” este sambata, ziua a saptea, si nu duminica, ziua intai a saptamanii.

In lumea crestina exista mai multe biserici si grupari religioase care respecta ziua a saptea ( sambata ) ca fiind Sabatul biblic. Iata cateva exemple de biserici si grupari crestine care au redescoperit in ultima perioada Sabatul biblic:

Wesley Synod, o miscare reformata metodista care a redescoperit Sabatul in 1996. Miscarea porneste de la traditia wesleyana, sustinand ca insusi John Wesley a respectat, pentru un timp, atat Sabatul biblic, cat si legile biblice  referitoare la dieta. Membrii acestei congregatii nou infiintate pazesc Sabatul de vineri de la apus pana sambata la apus, merg la biserica sambata dimineata, se abtin de la munca zilnica obisnuita si folosesc timpul, dedicandu-l preocuparilor spirituale. ( 7 )

Open Bible Church, devenita Biserica lui Israel dupa redescoperirea Sabatului biblic in 1987, dupa doi ani de studiu intens al Bibliei. Pastorul Dan Gayman, cel care a condus studiile in cei doi ani, conchide: “Transferarea de la duninica la Sabatul biblic a fost unul din cele mai importante evenimente din viata bisericii. Ea a produs o puternica transformare in viata tuturor membrilor bisericii. Biserica s-a dublat ca marime si si-a extins lucrarea evanghelistica in fiecare stat al Americii. Biserica a impartasit marturia ei despre Sabat unui mare numar de persoane si mai bine de o mie de persoane din cuprinsul Statelor Unite s-au unit cu biserica in sarbatorirea Sfantului Sabat.” ( 8 )

Comunitatile mesianice evreiesti , care initial au serbat duminica in cinstea invierii lui Iisus, au redescoperit Sabatul biblic, observand ca atat Iisus, cat si apostolii, au serbat ziua a saptea, nu duminica. De altfel, daca apostolul Pavel, atat de mult combatut pentru problema circumciziunii, ar fi incercat sa schimbe ceva din Legea morala, in deosebi Sabatul, ar fi fost violent atacat de catre evrei. Absenta oricarei controverse pe aceasta tema este o dovada ca el niciodata nu a intentionat sa schimbe ziua de odihna si sa predice acest lucru.

Menonitii sabatarieni, urmasi ai anabaptistilor, dovesesc si ei interes fata de Sabatul biblic, tinand cont de faptul ca inaintasii lor au cunoscut acest adevar.

Adunarile lui Yahveh ( Assemblies of Yahveh ) cu sediul in Bethel, Pensylvania, biserica aparuta in 1962 in urma lucrarii lui Iacob O. Mayer. Acesta, in urma studiului personal al Bibliei, a ajuns la convingerea ca adevaratul Sabat este ziua a saptea, nu duminica, hotarandu-se sa-l pazeasca impreuna cu familia. Ca urmare a lucrarii lui, numeroase comunitati din America pazesc Sabatul biblic.

Adevarata Biserica a lui Iisus, o biserica sabatariana din China si Pacificul de Sud, infiintata in 1917 la Beijing de Paul Wei, Ling-Shen si Barnabas Chung. Intre punctele de credinta, figureaza si pazirea Sabatului: “Ziua de Sabat, ziua a saptea a saptamanii ( sambata ) este o zi sfanta, binecuvantata si sfintita de Dumnezeu. Ea trebuie sa fie pazita prin harul Domnului, pentru comemorarea Creatiunii si a mantuirii si cu speranta odihnei vesnice” ( 9 )

Activitatea acestei biserici s-a extins din China in Pacificul de Sud, in Rusia, Asia de Sud-Vest, numarand peste un milion de  membri.

– Biserica Mondiala a lui Dumnezeu (  Worldwide Church of God, WCG)  a respectat Sabatul biblic pana in 1995. In acel an insa, pastorul general al WCG, Joseph Tkach junior, sustinut de consilieri apropiati, a lansat ideea ca Sabatul, zecimea, legile sanitare legate de deosebirea animalelor curate de cele necurate, etc., faceau parte din vechiul legamant , ele nemaifiind obligatorii pentru crestinii de azi. Schimbarile doctrinale impuse bisericii de conducatorii ei au dus la ruperea bisericii in doua mari grupe: cei care au admis schimbarile si au ramas in WCG, si cei care au ramas fideli pazirii Sabatului ( circa 70 000 ), care au preferat sa paraseasca WCG , decat sa renunte la doctrina Sabatului.

Biserica Unitatii Fratilor Polonezi , la o intalnire a 1500 de conducatori de comunitati din Ucraina de Vest, din 1992, au pus bazele unei noi biserici pazitoare a Sabatului.

La aceasta lista pot fi adaugati si sabatarienii din Transilvania, baptistii de ziua a saptea, anabaptistii si Biserica Restaurata a lui Dumnezeu. Insa denominatiunea cea mai importanta care respecta ziua a saptea ca fiind Sabatul biblic este Biserica Adventista de Ziua a Saptea. In „Puncte fundamentale”, cap.19, se afirma:

„Adventistii de Ziua a Saptea cred ca binefacatorul Creator, dupa cele sase zile ale Creatiunii, S-a odihnit in cea de-a saptea zi si a instituit Sabatul pentru toti oamenii, ca un monument de aducere aminte al Creatiunii. Porunca a patra a Legii de neschimbat a lui Dumnezeu cere pazirea zilei a saptea ca zi de odihna, de inchinare si slujire. In armonie cu invatatura si practica lui Iisus, Domnul Sabatului. Sabatul este o zi de o placuta comuniune cu Dumnezeu si intre credinciosi. El este un simbol al rascumpararii in Christos, un semn al sfintirii noastre, o dovada a loialitatii si o pregustare a viitorului nostru vesnic in Imparatia lui Dumnezeu. Sabatul este semnul perpetuu al lui Dumnezeu, al legamantului vesnic dintre El si poporul Sau. Pazirea plina de bucurie a acestui timp sfant, de seara pana seara, de la apus de soare pana la apus de soare, este o celebrare a actelor creatoare si rascumparatoare ale lui Dumnezeu.”

Mai este de retinut faptul ca porunca a patra, care reglementeaza pazirea zilei a saptea ca zi de odihna, este singura porunca din Decalog care nu are o baza rationala, in afara de faptul ca ea reflecta vointa lui Dumnezeu.. Dupa terminarea Creatiunii, Dumnezeu ar fi putut alege ca memorial al actului Sau creator oricare din zilele saptamanii. El ne-ar fi putut cere sa respectam prima zi a saptamanii ( duminica ) , dat fiind ca in aceasta zi a pus temeliile Creatiei. Sau, la fel de bine El ar fi putut alege ziua a sasea, in care l-a creat pe om… Dumnezeu insa gasit de cuviiinta sa aleaga ca memorial al Creatiei Sale ziua a saptea, sambata. Doar pentru ca asta a fost vointa Lui.

Deoarece temeiul pazirii Sabatului biblic nu este rational, el aflandu-se doar in vointa Creatorului, porunca a patra a devenit un test al credinciosiei omului fatza de Dumnezeu. Acelasi motiv va face din pazirea Sabatului biblic si testul final al credinciosiei adevaratei biserici a lui Christos.

Lori Balogh

Acest articol a fost publicat în Adevaruri biblice, Ziua de odihna și etichetat cu . Salvează legătura permanentă.

5 răspunsuri la Sabatul biblic – Generalitati

  1. Alex spune:

    Sunt interesat de ceva material despre cultura, istoria si viata Caldeilor(haldei)

  2. Ana+Idarb spune:

    Extras din “Curs de ebraică”, de Timothy Crow şi Silviu Tatu, Editura Institutului Biblic “Emanuel”, Oradea, 1999
    Problema rădăcinii comune a cuvintelor
    – substantivul SABAT = zi de odihnă sau sâmbătă şi
    – numeralul ŞAPTE = 7

    SABAT se scrie שּׁבּ ת şi se pronunţă ŞABAT(h)

    Şapte = 7 se scrie שּׁ ב י ע י şi se pronunţă ŞEVI’I

    Lăsând la o parte pronunţia diferită, trebuie să observăm GRAFIA DIFERITĂ. Numai primele două litere sunt identice, dar deja a doua se pronunţă diferit. Ce ne facem însă cu literele celelalte ?”
    Vă invit să urmăriți continuarea pe http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=12138.
    Sabat nu înseamnă sâmbătă și asta o știe orice profesor de ebraică. Saturn are mai multe înțelesuri, în cultura noastră din timpurile trecute. Ea reprezintă „Sâmbătă”, în care a 7-a zi a săptămânii a fost numită dupa planeta Saturn nu mai târziu de secolul al doilea.
    Acest lucru este explicat în acest link: http://en.wikipedia.org/wiki/Saturday .
    H7676, – שׁבּת shabbâth ,shab-bawth’
    Ziua de sabat nu este numai sâmbăta, ci o zi în care încetează activitățile cotidiene, o zi de odihnă și comuniune cu Creatorul.
    Exodul 16:23 Şi Moise le-a zis: „Domnul a poruncit aşa. Mâine este ziua de odihnă H7677, Sabatul H7676 închinat Domnului; coaceţi ce aveţi de copt, fierbeţi ce aveţi din fiert şi păstraţi până a doua zi dimineaţa tot ce va rămâne!”
    Exodul 16:25 Moise a zis: „Mâncaţi-o azi, căci este ziua Sabatului H7676; azi nu veţi găsi mană pe câmp.

    Leviticul 23:3 Şase zile să lucraţi; dar ziua a şaptea este Sabatul H7676 , ziua de odihnă H7677 cu o adunare Sfântă. Să nu faceţi nici o lucrare în timpul ei: este Sabatul H7676 Domnului, în toate locuinţele voastre.

    Nu doar sâmbăta este o asemenea zi ci și ziua Ispășirii:
    Leviticul 16:31 Aceasta să fie pentru voi o zi de Sabat H7676, o zi de odihnă H7677, în care să vă smeriţi sufletele. Aceasta să fie o lege veşnică.
    Sabat este și anul sabatic:
    Leviticul 25:6 Ceea ce va ieşi de la sine din pământ în timpul Sabatului H7676 lui, să vă slujească de hrană, ţie, robului şi roabei tale, celui tocmit de tine cu ziua şi străinului care locuieşte cu tine

    Leviticul 25:2 „Vorbeşte copiilor lui Israel şi spune-le: „Când veţi intra în ţara pe care v-o dau, pământul să se odihnească, H7673 să ţină un Sabat H7676 în cinstea Domnului.
    Sabat este și săptămâna:
    Leviticul 25:8 Să numeri şapte săptămâni H7676 de ani, de şapte ori şapte ani şi zilele acestor şapte săptămâni de ani vor face patruzeci şi nouă de ani.

    Leviticus 25:8 (KJV_Strongs)
    8 H5608 And thou shalt number [H8804] H7651 seven H7676 sabbaths H8141 of years H7651 unto thee, seven H6471 times H7651 seven H8141 years H3117 ; and the space H7651 of the seven H7676 sabbaths H8141 of years H705 shall be unto thee forty H8672 and nine H8141 years.
    H7676 din texte 55 și 66 apariții (din 89) noi am găsit sabat săptămânal 51, sabatele plural 4, Ziua ispășirii 2, sabate anuale 8, jubileu 1 .
    H7676 se trage din H7673
    Geneza 2:2 În ziua a şaptea Dumnezeu Şi-a sfârşit lucrarea pe care o făcuse; şi în ziua a şaptea s-a odihnit H7673 de toată lucrarea Lui pe care o făcuse.
    Corespondentul grecesc a lui H7676 este G 4521.
    G4521, σάββατον, din 59 de versete și 64 apariții este repartizat așa: ziua a șaptea de 57 de ori și săptămâna de 7 ori.
    Luca 13:10 Isus învăţa pe norod într-o sinagogă în ziua Sabatului G4521.

    Ion 5:16 Din pricina aceasta, Iudeii au început să urmărească pe Isus şi căutau să-L omoare, fiindcă făcea aceste lucruri în ziua Sabatului G4521.

    Marcu 16:9 (Isus, după ce a înviat, în dimineaţa zilei dintâi a săptămânii G4521, s-a arătat mai întâi Mariei Magdalenei, din care scosese şapte draci.

    Deci stimați cititori denumirea de sabat nu se aplică doar la sabatul zilei a șaptea și cu atât mai puțin la sâmbăta care nu exista pe timpul lui Moise.

    • Lori Balogh spune:

      Desigur, pe vremea lui Moise nu exista termenul „sambata”, insa exista sintagma „ziua a saptea”. Biblia face deosebire intre Sabatul zilei a saptea, numit si „Sabatul Domnului” ( Leviticul 23, 3. 38 ) sau „Ziua Mea cea sfanta” ( Isaia 58,13 ) si Sabatele celelalte din Legea mozaica, numite si „Sabatul vostru” ( Leviticul 23, 32 ).

  3. Alex spune:

    Oameni au ales ziua sabatului sa fie numita și ținuta Simbata așa ca la evrei Dumnezeu a spu șase zile sa lucrezi și a șaptea sa odihnești după cum e scris in vechiul testament ….
    Mântuirea e prin credință in Isus Cristos nu prin faptele legi ……
    Toată legea se include in doar 2 porunci de-acord cu cespene Isus ….

  4. Iosif Suciu spune:

    Incercările de subapreciere a sfinţeniei zilei a şaptea prin demonstraţii lingvistice sau ale evoluţiei istorice a respectării sau nerespectării acesteia, pălesc in faîa unei descrieri simple de la inceputul Bibliei cu privire la începutul sau creării Zilei a Saptea (Shabbat…care nu înseamnă Sâmbătă, denumire căpătată ulterior), dar care corespunde cu Sâmbăta păzită de către evrei şi astăzi.
    Isus ne-a arătat clar care este această zi, fiind El Însuşi Domnul ei, iar de atunci ciclul săptămânal a rămas neschimbat, indiferent de schimbările din calendare, survenite pe parcursul vremii sau evoluţia denumirii zilelor la diferite popoare în funcţie de anumite practici.
    Este clar, de asemenea că referirea la Shabbat privitoare la alte sărbători sau „zile de odihnă” din Vechiul testament, este depăşită odată cu venirea lui Isus şi împlinirea tuturor referirilor pe care evreii le învăţau cu privire la El, in cadrul slujbelor de la Cortul Întâlnirii, clădit de Moise, la indicaţiile precise ale lui Dumnezeu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Spam protection by WP Captcha-Free