Scopul si semnificatiile Sabatului

Scopul si semnificatiile Sabatului

     Prezenta Sabatului in cadrul Legii lui Dumnezeu are profunde semnificatii spirituale:

     1) Sabatul este un memorial perpetuu al Creatiunii

Aceasta este semnificatia fundamentala pe care Decalogul o acorda Sabatului zilei a saptea: “Caci in sase zile a facut Domnul cerurile, pamantul si marea si tot ce este in ele, iar in ziua a saptea S-a odihnit; de aceea a binecuvantat Domnul ziua de odihna si a sfintit-o.” ( Exod 20,11 ) Referindu-se la Sabat, psalmistul David spune ca Dumnezeu “ a lasat o aducere aminte a minunilor Lui…” ( Psalm 111,4 )

Pazirea Sabatului isi are motivatia directa in actul Creatiei si este o obligatie perpetua pentru intregul neam omenesc. Cei ce il pazesc recunosc prin aceasta ca Dumnezeui este Creatorul tuturor lucrurilor si Suveranul de drept al omenirii, nu doar al unui popor sau al unei biserici. Aceasta semnificatie a Sabatului nu va inceta niciodata in vesnicie, de aceea Sabatul va fi pazit de cei mantuiti si pe Noul Pamant ( vezi Isaia 66,23 ).

     2) Sabatul este un simbol al eliberarii

Cand Sabatul a fost dat poporului evreu pe Sinai, el era deja un memorial al Creatiunii. La Sinai, odata cu darea Legii, el a capatat o semnificatie in plus, devenind un monument al aducerii aminte a eliberarii.

     “Adu-ti aminte ca si tu ai fost rob in tara Egiptului si Domnul Dumnezeul tau te-a scos din ea cu  mana tare si brat intins; de aceea ti-a poruncit Domnul Dumnezeul tau sa tii ziua de odihna.”  ( Deuteronom 5,15 )

Acest text este folosit de adversarii Sabatului pentru a demonstra ca Sabatul a fost dat doar evreilor in amintirea eliberarii lor din Egipt. Acest argument dovedeste insa o intelegere ingusta a problemei zilei de odihna. Cand poporul Israel a fost eliberat din Egipt, Sabatul avea deja o semnificatie : era un memorial al Creatiunii, o semnificatie perpetua si universala. Faptul ca la iesirea din Egipt Sabatul a dobandit o noua semnificatie pentru evrei nu anuleaza in niciun fel prima semnificatie a lui, ci dimpotriva, o imbogateste.

Insa Sabatul a capatat aceasta noua semnificatie nu doar pentru poporul evreu, ci pentru orice om.  Sabatul a devenit un simbol al eliberarii din robia pacatului. Dupa cum evreii au fost eliberati de Dumnezeu din robia egipteana sub conducerea lui Moise, in mod asemanator crestinii sunt eliberati de Dumnezeu din robia pacatului sub conducerea lui Fiului Sau Iisus Christos.

3) Sabatul este un semn de identificare intre Dumnezeu si poporul Sau

De ce e nevoie de un asemenea semn ?

     a) Daca privim lucrurile dinspre om spre Dumnezeu:

Lumea e plina de tot felul de zei, dumnezei si idoli ( numai in teologia hindusa exista in jur de trei milioane de zei ! ). In fatza atator asa-zisi dumnezei, orice om se intreaba, ca si poetul:

“Atatea lucrui vin si trec,

‘Naintea carui sa ma plec ?

Atatea lucrui trec si vin,

‘Naintea carui sa ma-nchin ?”

  Sabatul ne ajuta sa-L identificam pe adevaratul si viul Dumnezeu Creator. “Caci chiar daca ar fi asa-numiti “dumnezei”, fie in cer, fie pe pamant ( cum si sunt , in adevar, multi “dumnezei”  si multi “domni” ), totusi pentru noi nu este decat un singur Dumnezeu: Tatal, de la care vin toate lucrurile si pentru care traim si noi, si un singur Domn: Iisus Christos, prin care sunt toate lucrurile si prin El si noi.” ( 1 Corinteni 8, 5.6 )

      b) Daca privim lucrurile dispre Dumnezeu spre om:

Lumea e plina de oameni care se considera evlaviosi si care pretind ca sunt inchinatori adevarati ai lui Dumnezeu. Titlul de “Biserica lui Dumnezeu”, de exemplu, este folosit de peste doua sute de denominatiuni diferite in SUA. Intr-o astfel de lume, Dumnezeu are nevoie de un semn, un criteriu dupa care sa-Si identifice adevaratii inchinatori. De fapt, nu Dumnezeu are nevoie de semnul acesta, El cunoscand inima fiecaruia, ci Univerul , ingerii, fiintele necazute in pacat au nevoie de acest semn de identificare.

In Biblie exista patru texte care vorbesc despre Sabat ca fiind un semn intre Dumnezeu si om:

     “Sa nu care cumva sa nu tineti Sabatele Mele, caci acesta va fi intre Mine si voi si urmasii vostri un semn dupa care se va cunoaste ca Eu sunt Domnul care va sfintesc.” ( Exod 31, 13 )

     “Aceasta va fi intre Mine si copiii lui Israel un semn vesnic, caci in sase zile a facut Domnul cerurile si pamantul, iar in ziua a saptea S-a odihnit si a rasuflat.” ( Exod 31,17 )

“Le-am dat si Sabatele Mele, ca sa fie un semn intre Mine si ei, pentru ca sa stie ca Eu sunt Domnul care-i sfintesc” ( Ezechiel 20, 12 ).

     “Sfintiti Sabatele Mele, caci ele sunt un semn intre Mine si voi, ca sa stiti ca Eu sunt Domnul Dumnezeul vostru” ( Ezechiel 20,20 )

Atunci cand acceptam ca Sabatul este un semn intre Dumnezeu si om, intelegem mai bine la ce se refera profetia din Apocalipsa cap. 13 cand vorbeste despre “semnul fiarei” si despre sigilarea celor credinciosi din ultima generatie ( cap. 7 ).

4) Sabatul este un semn al sfintirii

Sabatul este un semn al puterii transformatoare a lui Dumnezeu, aratandu-ne ca El este Cel ce sfinteste. Omul care pazeste Sabatul Domnului este sfintit prin comuniunea lui cu Creatorul in aceasta zi pusa deoparte.

     5) Sabatul este un semn al loialitatii

Dupa cum credinciosia lui Adam si a Evei a fost pusa la incercare prin pomul cunostintei binelui si raului asezat in mijlocul Edenului,  la fel loialitatea fiecarei fiinte omenesti fatza de Dumnezeu va fi testata prin porunca Sabatului asezata in mijlocul Decalogului.

De ce tocmai Sabatul si nu o alta porunca ? Porunca a patra este singura din Decalog care nu are suport rational. Ea se bazeaza doar pe “Asa zice Domnul”, de aceea pazirea ei probeaza loialitatea si increderea omului in Dumnezeu.

In Eden, porunca de a nu manca din pomul cunostintei binelui si raului nu avea niciun suport rational, in afara de faptl ca ea oglindea vointa divina. Pomul era bun, nu era otravitor si era al lui Dumnezeu ca toti ceilalti pomi. Insa Creatorul a vrut sa probeze loialitatea fiintelor create printr-un test care sa se bazeze pe increderea in El si nimic mai mult.

Biblia descopera ca inainte de revenirea Domnului Christos intreaga lume va fi impartita in doua tabere: unii care vor ramane loiali  prin pazirea tuturor poruncilor lui Dumnezeu, iar altii care se vor inchina fiarei si icoanei ei. In acest context, Sabatul zilei a saptea va reprezenta testul final al loialitatii si credinciosiei fatza de Dumnezeu.

     6) Sabatul este o zi de cult si de comuniune cu Creatorul

La creatiune, Dumnezeu a adus la existenta animalele care sa-l intovaraseasca pe om de-a lungul vietii. Omul avea astfel o anumita partasie. Pentru o comuniune mai inalta, Dumnezeu i-a dat omului prietenia cu alte fiinte omenesti , precum si legamantul casatoriei. Dar cea mai inalta forma de comuniune pe care o poate avea omul este cea cu Creatorul sau. Aceasta comuniune cere insa un timp special, pus deoparte. Fara Sabat, viata ar insemna un sir continuu de munca si griji obisnuite, totul decurgand monoton si fara sens.

   7) Sabatul este un simbol si o pregustare a odihnei mantuirii

Dupa cum dupa sase zile de truda fizica si sufleteasca vine o zi de odihna fizica si spirituala, tot la fel , dupa ce istoria pacatului se va fi incheiat, va urma viata vesnica a odihnei, lipsita de truda fizica si de lupte sufletesti. Sabatul este o prefigurare a acestei odihne a mantuirii.

     “Ramane dar o odihna ca cea de Sabat pentru poporul lui Dumnezeu. Fiindca cine intra in odihna Lui, se odihneste si el de lucrarile lui, cum S-a odihnit Dumnezeu de lucrarile Sale. Sa ne grabim dar sa intram in odihna aceasta….” ( Evrei 4, 9-11 )

Lori Balogh

This entry was posted in Adevaruri biblice, Ziua de odihna and tagged , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Scopul si semnificatiile Sabatului

  1. Sandu Ciobanu says:

    Oameni buni eu nu sunt pocait,sant credincios in isus si in biblie,dar vreau sa zic ca am avut ocazia prin imprejurari deosebite de a cunoaste persoane de cult adventist care m-au ajutat chiar impotriva vointei mele de a cunoaste si pastra sabatul.Si vreau sa va zic ca am avut trairi spirituale care pur si simplu nu sant de pe lumea aceasta…!!Chiar daca ai fi prost ,sau stiu eu idiot tot ti-ai da seama ca sabatul este sfant si toti cei care il tin nu o fac asa de dragul de a fi crestini sau pocati…o fac ca se simt cu adevarat liberi si fericiti….Asa cum spune si in biblie ”Adevarul va va face liberi”…LAUDAT SA FIE DOMNUL NOSTRU ISUS CHRISTOS!!

  2. Lori Balogh says:

    Stimate frate Radu,

    Oare ce fel de lucrari facea Mantuitorul in zi de Sabat ? Ati citit undeva ca El se ducea in atelierul de tamplarie sau la muncile campului ? Lucrarile pe care le-a facut Domnul In Sabat arata exact care este intentia si planul lui Dumnezeu pentru aceasta zi: o zi in care sa slujim lui Dumnezeu si aproapelui, alinand suferinte fizice sau sufletesti si fiind in comuniune atat cu fratii de credinta, dar mai ales cu Dumnezeu si cu natura creata de El. Mantuitorul „a dezlegat” Sabatul de molozul traditiilor si regulilor rabinice, redandu-l liber spre fericirea omului. Insa a dezlega nu inseamna a desfiinta. Cel care dezleaga o vita priponita, nu o desfiinteaza…

    Faptul ca d-v considerati Sabatul ca fiind dat in exclusivitate evreilor este cea mai mare eroare pe care o poate face un cunoscator al Bibliei. Faptul ca „Sabatul a fost facut pentru om” ( Marcu 2,27.28 ), nu pentru evrei, dupa cum ne asigura Insusi Mantuitorul, nu va spune nimic ?

    Faptul ca cei care au trait inainte de darea Legii pe Sinai au numarat timpul tinand cont de ciclul saptamanal, nu va spune nimic ? Daca nu ar fi existat Sabatul zilei a saptea ca reper, de ce au socotit acei oameni timpul, mai bine de doua milenii si jumatate, folosindu-se de ciclul saptamanal ?

    Faptul ca insasi Porunca a patra, pe care d-v o desconsiderati in mod fatis, incepe cu indemnul:”Adu-ti aminte…” nu va spune ca aceasta porunca era cunoscuta, dar oamenii o uitasera si o neglijasera ?

    Cum puteti afirma ca Sabatul a fost dat doar evreilor, din moment ce la Creatiune nu existau evrei ? Pentru cine a sfintit ( a pus deoparte ) si a binecuvantat Creatorul ziua a saptea ? Din moment ce evreii inca nu aparusera pe scena lumii ( mai trebuiau sa treaca vreo doua mii de ani ! ), oare nu pentru intreaga omenire a facut Creatorul lucrul acesta ?

    Imi dau seama insa, ca argumentele, oricat ar fi de convingatoare si numeroase, sunt inutile pentru un om care are fixate niste idei preconcepute. De aceea, nici nu voi continua polemica cu d-v, deoarece este fara sens. Daca totusi doriti sa cunoasteti mai multe despre problema in discutie, va invit sa cititi urmatoarele materiale postate:

    https://www.loribalogh.ro/2014/10/este-sabatul-zilei-a-saptea-o-umbra-a-lucrurilor-viitoare/
    https://www.loribalogh.ro/2010/11/decalogul-porunca-a-patra-respect-fata-de-memorialul-creatiunii-16/
    https://www.loribalogh.ro/2013/03/schimbarea-zilei-de-odihna/
    https://www.loribalogh.ro/2013/01/ziua-a-saptea-sambata-sau-duminica/
    https://www.loribalogh.ro/2013/01/sabatul-in-noul-testament/
    https://www.loribalogh.ro/2012/12/sabatul-inainte-se-sinai/ si multe altele…

    Cat despre barbieritul in zi de Sabat, nu stiu cine v-a informat, dar v-a informat gresit. Daca ati cunoaste cu adevarat spiritul in care ar trebui serbat Sabatul ( si cum ar trebui sa serbati si d-v duminica – „ziua soarelui” ), ati intelege ca nu exista reguli impuse de oameni, asa cum faceau rabinii, in afara celor care rezulta clar din enuntul Poruncii a patra: abtinerea de la lucrarile obisnuite pentru castigarea existentei. Daca exista reguli, ele sunt strict personale, stabilite de fiecare in functie de propria constiinta si de felul in care intelege respectarea Sabatului. Mai ales ca Sabatul a fost facut pentru om, pentru desfatarea lui ( vezi Isaia 58, 13.14 ), pentru bucuria si fericirea lui. Ma intreb daca d-v, care sustineti ca paziti duminica in amintirea invierii Domnului, respectati porunca asa cum o cere Dumnezeu. Va spun lucrul acesta deoarece unul din prietenii mei ( un baptist convins ) merge la serviciu duminica fara nicio problema de constiinta.

    Stimate frate Radu,
    Eu nu sustin ca cine nu tine Sabatul nu poate fi mantuit. Mantuirea e lucrarea lui Dumnezeu si eu nu am dreptul sa ma amestec in ea. Sunt convins ca multi din cei ce n-au cunoscut adevarul despre Sabat, dar au fost curati cu inima, Il vor vedea pe Dumnezeu. Dar mai sunt convins ca cei care au cunoscut acest adevar si totusi s-au impotrivit lui cu bunastiinta, vor trebui sa dea socoteala lui Dumnezeu pentru atitudinea lor.

    Eu va invit cu toata dragostea frateasca (desi nu facem parte din aceeasi biserica ) sa va rugati pentru ca Duhul lui Dumnezeu sa va lumineze in privinta adevaratei zile de odihna pe care o cere Dumnezeu. Nu este o problema minora, caci la sfarsitul timpului, la judecata, Domnul va spune multor crestini care au crezut ca sunt pe calea cea buna, dar s-au inselat: „Nu orisicine-Mi zice: „Doamne, Doamne !” va intra in Imparatia cerurilor, ci cel ce face voia Tatalui Meu care este in ceruri. Multi Imi vor zice in ziua aceea: „Doamne, Doamne ! N-am prorocit noi in Numele Tau ? N-am scos noi draci in Numele Tau ? Si n-am facut noi multe minuni in Numele Tau?” Atunci le voi spune curat: „Niciodata nu v-am cunoscut; departati-va de la Mine, voi toti care lucrati faradelege” ( Matei 7, 21-23 ).

    Stiti ce inseamna faradelege, nu-i asa ? Cel care lucreaza, fie chiar si pentru Dumnezeu, in totala neascultare de Legea Sa, sau chiar si fatza de o singura porunca din ea ( Iacov 2,10 ). Or, eu nu doresc ca d-v sa faceti parte din acea categorie. Poate nu la intamplare Duhul lui Dumnezeu v-a calauzit spre acest articol…

    Cu stima, Lori B.

  3. Vali Radu says:

    Inamplator a facut Domnul vindecari in ziua Sabatului,sau intentionat? Si tot intamplator a spus ca lucreaza (si asta la modul literal,evident lucrerile-I specifice)chiar in ziua Sabatului ca si Tatal Sau ,unor oameni car respingeau total ideea muncii in ziua de Sabat(Ioan5:17)? Iudeii a caror inteligenta nu putem s-o subestimam au inteles clar ceea ce si Duhul Sfant confirma:Domnul dezlega ziua Sabatului si se proclama divin(Ioan 5:18) .Daca era normativ Sabatul de ce Consiliul Ierusalim I (Fapt 15) nu spune asta ca era cel mai fierbinte moment s-o faca ? Si cum isi permite Pvel sa le zica colosenilor ca nimeni sa nu-i judece cu privire la sabat (Col.2:16,17)care alaturi de ceremonialul iudaic levitic abolit de Hristos a fost semnul,indicatorul,umbra Domnului care a venit sa implineasca literal si profetic tot iudaismul(aratand astfel Omul desavarsit-Dumnezeu singurul invrednicit la a face ispasirea pacatelor lumii) si sa-i puna capat instituind un Nou Legamant inaugurat in ziua intai(duminica )prin invierea Sa .De ce nici un cuvant despre Sabat timp de sute de ani de la Gen2 pana la Ex 16 care au trecut prin vietile patriarhilor?Moise le spune iudeilor despre Sabat ca zi de odihna cu prileju strangerii manei si il instituie ca zi de odihna si inchinare la Sinai in Exod 20.(Vezi Nemia 9:13,14).Eezechiel 20:11,12,18 alaturi de altele arata lamurit ca Sabatul a fost dat ca semnul Legamantului Dumnezeu -evrei exclusiv.Si Legea si prorocii au tinut pana la Ioan iar referinta expresa este la iudaismul care a incetat odata cu inaugurarea noii epoci a harului dupa inviere.Lasati Sabatul sa fie Memorialul creatiei si indicatorul sau semnul adevaratei odihne nu doar de o zi ci non-stop:cea a mantuirii prin Hristos (Evrei3 si 4).Din pacate iubiti frati faceti ca si iudeii cu poveri de reguli si legi puse intr-o Misna actualizata (sa nu te barbieresti in dimineata zilei de sambata???!!! de ex . si cate si mai cate) . Poveri inutile .Mai rau este ca spuneti in mod indirect dar lamurit ca cine nu tine Sabatul nu-i mantuit….Ma opresc aici si sper sa reflectati iubite fr Balogh la toate acestea cat mai onest.RV

  4. Lori Balogh says:

    Eu va intreb, stimate frate, unde gasiti in NT o porunca a Domnului sau a apostolilor de a inlocui ziua Sabatului cu ziua intai a saptamanii, serbata in lumea pagana ca „ziua soarelui” ? D-v cereti ca sa va aratam in NT un text cu privire la poruca de a tine Sabatul. Dar exemplul Mantuitorului, care a tinut Sabatul, si cel al apostolilor, care si ei au tinut Sabatul, nu este suficient ?
    „Caci cine pazeste toata Legea si greseste intr-o singura porunca, se face vinovat de toate” ( Iacov 2,10 ) Banuiesc ca d-v va straduiti sa respectati celelalte noua porunci din Decalog, caci nu-mi imaginez ca furati, desfranati, huliti Numele lui Dumnezeu, va inchinati si la alti dumnezei, poftiti ce nu este ingaduit, etc. De ce doar noua din porunci si nu toate cele zece ? Mai ales ca Domnul a spus clar: „Sa nu credeti ca am venit sa stric Legea sau Prorocii. Am venit nu sa stric, ci sa implinesc...” ( Matei 5, 17-19 ). Daca Fiul lui Dumnezeu nu Si-a permis sa strice Legea sfanta a lui Dumnezeu, cum de unii crestini isi permit sa o faca ? Si daca ei isi permit acest lucru, oare cum priveste Tatal ceresc acest lucru ?

  5. radu says:

    Vai ce va mai rataciti iubiti frati adventisti luand ce a fost sau va fi al iudaismului si punandu-l pe umerii bisericii asa cum nici Consiliul Ierusalim I (Fapte 15) nu a facut! Cum de nu indrazniti sa aratati lumii macar o singura mentiune din NT cu porunca explicita de a tine Sabatul?Unde porunceste Hristos,Pavel Petru sau Ioan bisericii sa tina Sabatul?

  6. Dumitru says:

    As vrea sa mai adaug , cu permisiunea lui Lory, ca SABATUL se va pastra si pe Noul Pamant..Isaia 66,22-23….SABATUL este identificat ,in Biserica Ramasitei de la sfarsit..APOC 14,12…!Sabatul este Sigiliul Viului Dumnezeu..si astazi se face Sigilarea ..Apoc . 7,1-3..

  7. Lori Balogh says:

    Draga Cornel,
    Daca mantuirea nu ar fi conditionata de nimic, toti oamenii ar fi mantuiti ( criminali, violatori, mincinosi, inchinatori la idoli, etc. ). Insa Biblia spune clar ca unii oameni nu vor mosteni Imparatia cerurilor: „Afara sunt cainii, vrajitorii, curvarii, ucigasii, inchinartorii la idoli si oricine iubeste minciuna si traieste in minciuna” ( Apocalipsa 22, 15 ; vezi si Apoc. 21, 8). Pavel ne invata si el: „Nu stiti ca cei nedrepti nu vor mosteni Imparatia lui Dumnezeu ? Nu va inselati in privinta aceasta: nici curvarii, nici inchinatorii la idoli, nici preacurvarii, nici malahii, nici sodomitii, nici hotii, nici cei lacomi, nici betivii, nici defaimatorii, nici hraparetii nu vor mosteni Imparatia lui Dumnezeu.” ( 1 Corinteni 6, 9.10 ).

    Dar ce face ca unii oameni sa fie acceptati de Dumnezeu la judecata , iar altii nu ? Raspunsul este unul singur: credinta in Domnul Iisus Christos, care se manifesta prin ascultare de voia lui Dumnezeu. Iar voia Sa este clar exprimata in Legea Sa. De aceea, Mantuitorul ne-a invatat: „Daca Ma iubiti, veti pazi poruncile Mele” „Voi sunteti prietenii Mei daca faceti ce va poruncesc Eu” ( Ioan 14, 15; 15, 14; vezi si Ioan 15, 10; 2 Ioan 1,6; 1 Ioan 5,3; Iacov 2, 8-12 )

    Pazirea Sabatului este doar una din cerintele lui Dumnezeu. Pazirea lui nu mantuieste pe nimeni, dupa cum pazirea Legii intregi nu mantuieste pe nimeni. Pe noi ne mantuieste doar jertfa Domnului Christos. Cine pazeste Legea ( inclusiv Sabatul ) o face din recunostinta fatza de ceea ce a facut Domnul pentru noi. Si cine nu-si arata recunostinta fatza de Dumnezeu prin ascultare de voia Sa, nu merita sa mosteneasca Imparatia cerului.

    Cu privire la argumente in favoarea pazirii Sabatului, te rog sa cauti pe blog la categoria Doctrine biblice/ Adevaruri biblice acele articole care vorbesc despre Sabat, sau la adresa: http://www.resursebiblice.ro/category/doctrine-biblice/doctrine-biblice-studii/

    Ma rog ca Domnul sa te lumineze prin Duhul Sau cu privire la acest subiect.

  8. cornel says:

    pacea domnului!!! frate oricine ai citi mesaju asta te rog din suflet dami si mie argumente puternice pt sabat ca de multe ori am discutat cu multi despre sambata si duminica si nu mai inteleg nimic. uni spun ca mantuirea nu este conditioanta de nimic !! ajutatima va rog

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.