Coloseni 2,14: “A sters zapisul cu poruncile Lui”

Coloseni 2,14: “A sters zapisul cu poruncile Lui”

“A sters zapisul cu poruncile Lui, care statea impotriva noastra si ne era protivnic, si l-a nimicit, pironindu-l pe cruce.”

     Interpretarea cea mai populara si traditionala a acestui pasaj biblic identifica “zapisul cu poruncile Lui” cu Legea morala a vechiului legamant ( Decalogul ), incluzand si Sabatul poruncii a patra, despre care se sustine ca Domnul Christos a desfiintat-o prin jertfa Sa.

     Aceasta interpretare, desi foarte populara printre bisericile evanghelice, ridica o serie de probleme serioase, aruncand o umbra asupra caracterului lui Dumnezeu. Daca la cruce, Dumnezeu a sters Legea morala, inseamna ca El a lasat lumea fara principii morale, ceea ce este un nonsens.

     Umbra pe care aceasta interpretare o arunca asupra caracterului lui Dumnezeu este legata in acest caz si de inexistenta unui cod moral unic pentru toti oamenii. O Lege morala care a existat si a functionat doar in perioada cuprinsa intre Sinai si Gologota  ar face ca judecata finala a lui Dumnezeu sa se faca pe criterii morale diferite. Oamenii care au trait inainte de Sinai ar trebui sa fie judecati fara Lege, evreii – dupa Legea data pe Sinai, iar crestinii – dupa alte criterii morale. Unde ar mai fi atunci dreptatea lui Dumnezeu ?

     O alta interpretare a pasajului biblic din Coloseni 2,14 , folosita mai ales de cei care apara valabilitatea Legii morale si in timpurile Noului Testament, identifica “zapisul cu poruncile Lui” cu setul de legi ceremoniale pe care Moise le-a dat poporului Israel si a caror valabilitate a expirat la cruce.

     O dovada adusa in favoarea acestei interpretari o reprezinta pasajul biblic din Deuteronomul 31,24-26: “Dupa ce a ispravit Moise in totul de scris intr-o carte cuvintele legii acesteia, a dat urmatoarea porunca levitilor, care duceau chivotul legamantului Domnului: “Luati cartea aceasta a legii si puneti-o langa chivotul legamantului Domnului Dumnezeului vostru, ca sa fie acolo ca martora impotriva ta.”

     Ceea ce ne trage atentia in acest pasaj biblic este expresia “martora impotriva ta” , expresie care ne trimite la afirmatia lui Pavel din Coloseni 2,14: “care statea impotriva noastra si ne era potrivnic”. Asadar, ce statea impotriva noastra: Legea morala  sau legea ceremoniala ? Este evident ca nu Legea morala aflata in chivot, ci legea ceremoniala, aflata langa chivot.

     Aceasta interpretare face deosebire, pe buna dreptate, intre Legea morala ( Decalogul ), scrisa de Insusi Dumnezeu pe table de piatra ( Exodul 31,18 ) si asezata in interiorul chivotului, si legea ceremoniala, scrisa de Moise intr-o carte si asezata langa chivot. “Zapisul” nimicit pe cruce este, in aceasta viziune interpretativa, nu Legea morala, ci cea ceremoniala, singura despre care Biblia afirma ca statea ca “martora impotriva ta.”

     Desi aceasta interpretare este corecta in ansamblul ei, si ea ar putea arunca o umbra asupra caracterului lui Dumnezeu. Daca prin “zapisul cu poruncile Lui” se intelege legea ceremoniala, data si ea de Dumnezeu, inseamna ca Dumnezeu ar fi vinovat ca a stabilit un legamant pe baza unor principii care erau impotriva poporului Sau. Putea oare un Dumnezeu iubitor si indurator sa faca un lucru atat de nedrept ?

     Sa nu uitam insa ca aici este vorba despre legi care isi au originea in intelepciunea si dreptatea lui Dumnezeu. Daca unele legi omenesti sunt impotriva omului, nu la fel putem spune despre legile divine, caracterizate de apostolul Iacov ca fiind “legea slobozeniei”, legea desavarsita”, “legea imparateasca” ( Iacov 1,25; 2,8.12 ). Legile lui Dumnezeu pot fi impotriva omului doar in cazul in care omul le calca cu buna stiinta, ajungand astfel sub condamnarea lor.

     De fapt, ce semnifica “zapisul” pironit pe cruce ? Termenul “zapis” a fost tradus din grecescul “cheirographon”, intalnit o singura data in Biblie, in Coloseni 2,14. Studii recente, facute de cercetatori in literatura apocaliptica si rabinica, dovedesc faptul ca acest termen nu se refera la un cod de legi ( Legea morala sau cea ceremoniala ), ci la un “registru de pacate”, o evidenta privind povara pacatelor savarsite de om ( 1 ).

     Unele traduceri ale Bibliei, cum este cea a lui Nitulescu, afirma despre acest “zapis”: “si l-a ridicat din mijloc”, ceea ce ne trimite la imaginea unei sali de judecata in care mijlocul salii era ocupat de martorul acuzarii. Astfel, in contextul Epistolei catre coloseni, “zapisul” care statea impotriva noastra este martorul acuzator, registrul sau evidenta pacatelor noastre, pe care Dumnezeu le-a sters cu sangele jertfei lui Christos, indepartandu-l din sala de judecata.

     Astfel, apostolul Pavel ne vorbeste aici despre plenitudinea iertarii oferite de Dumnezeu, care prin sangele curs pe Golgota a anulat , a inlaturat, a sters si a pironit pe cruce “zapisul” pacatelor noastre care era impotriva noastra, acuzandu-ne. In felul acesta s-au implinit cuvintele aceluiasi apostol din Romani 8,1: “Acum dar nu mai este nicio osandire pentru cei ce sunt in Christos Iisus, care nu traiesc dupa indemnurile firii pamantesti, ci dupa indemnurile Duhului.”

     Asadar, documentul “pironit” pe cruce nu este nici Legea, in general, nici Sabatul, in special, ci mai degraba raportul pacatelor noastre prin stergerea caruia am fost eliberati, iertati si mantuiti.

Lori Balogh

Referinte:

( 1 ) Samuele Bacchiochi, “Sabatul sub foc incrucisat”, Ed. Viata si Sanatate, Bucuresti, 2001, pag. 262

Acest articol a fost publicat în Texte biblice dificile. Salvează legătura permanentă.

33 de răspunsuri la Coloseni 2,14: “A sters zapisul cu poruncile Lui”

  1. ADRIAN spune:

    MULTUMIM !!!!

  2. Alina spune:

    Aceasta explicatie mi-a prins foarte bine.
    Domnul sa va binecuvanteze.

  3. palcau ioan spune:

    sunt uimit de cunostiintele dv. imi plac la nebunie o adevarata mangaiere pt suflet o zi buna,lori!

  4. palcau ioan spune:

    este o mare mangaiere pt sufletul meu tot ce citesc! multumesc si inca un multumesc pt carte! o zi buna lori!

  5. eugen dutu spune:

    Amin !

  6. nanuau2002@yahoo.com spune:

    Sa inteleg ca legea a ramas asa cum era si daca cineva pacatuieste trebuie omorat cu pietre?

    • Lori Balogh spune:

      Da, Legea morala a ramas aceeasi, dupa cum Cel care a dat-o ” este Acelasi ieri, azi si in veci” ( Evrei 13,8 ). De asemenea, tot Scriptura ne invata ca „plata pacatului este moartea…” ( Romani 6,23 ). Deci, din punctul acesta de vedere, lucrurile nu s-au schimbat cu nimic. Orice calcare de lege atrage dupa sine pedeapsa cu moartea. Dumnezeu a hotarat acest lucru, nu omul. Insa, prin jertfa lui Christos, pacatosul primeste har, iar pedeapsa care trebuia sa cada peste om a fost preluata de Fiul lui Dumnezeu pe cruce.
      De ce in vechime oamenii erau omorati pentru calcarea Legii, iar astazi nu ? Trebuie sa intelegem un lucru important: In vechiul Israel, legile lui Dumnezeu erau si legile statului. Calcarea unei legi divine era pedepsita de stat, la fel cum statele pedepsesc si astazi diferite infractiuni. Astazi, nu mai exista aceeasi situatie. Biserica este separata de stat si ea nu are autoritatea sa pedepseasca pe cei ce calca Legea lui Dumnezeu. Doar puterea civila, prin institutiile statului, poate face acest lucru. Bineinteles, daca puterea civila are legi compatibile cu Legea lui Dumnezeu…
      Cu stima,
      Lori B.

      • nanuau2002@yahoo.com spune:

        Dar nu statul a dat legea pedepsei cu moartea ci Dumnezeu,de ce daca ziceti ca legea a ramas si biserica este separata de stat nu se mai omoara pacatosul?Legea este din cate stiu eu un lucru potrivnic harului si invers,nu se impaca,omul este mantuit prin lege sau har?ca daca este prin har legea nu mai are putere si nu imi este de folos

        • Lori Balogh spune:

          Dumnezeu a dat legea, insa statul evreu a aplicat-o. De ce nu este omorat pacatosul astazi ? Pentru ca, asa cum v-am explicat, nu acesta este rolul bisericii. Doar statul poate aplica aceasta pedeapsa, daca vrea.
          Cat priveste mantuirea, ea este doar prin har. Legea nu mantuieste pe nimeni, insa are rolul ei important: ne arata cat suntem de pacatosi si, prin aceasta, Duhul Sfant ne conduce la cruce, ca sa fim mantuiti prin credinta, prin har. Fara cunostinta Legii, adica a voiei lui Dumnezeu, nu ne-am da seama ca suntem pacatosi si nu am simti nevoia dupa jertfa mantuitoare de pe cruce.

          • nanuau2002@yahoo.com spune:

            Dar dv ati spus ca Dumnezeu e acelas si nu se schimba,nu ar socoti pacatos pe cel care nu se tine de lege,adica nu il omoara pe pacatos,este tot o lege data de Dumnezeu?Dupa primirea adevarului mai are omul nevoie de lege sau de Duhul Adevarului,Duhul Harului?

          • Lori Balogh spune:

            Dumnezeu a ramas Acelasi, Legea a ramas aceeasi si pedeapsa pentru pacat a ramas aceeasi. Doar ca in mila Sa, Dumnezeu a intocmit un Plan al Mantuirii, in care pedeapsa pentru calcarea Legii ( pentru pacat ) a suferit-o Fiul lui Dumnezeu in locul omului. Aceasta este Evanghelia cea vesnica.
            De Lege avem nevoie intodeauna, caci daca o ignoram, vom cadea din nou in pacat. Daca politistul de la circulatie te iarta o data si nu te amendeaza pentru ca ai calcat legea circulatiei, asta nu inseamna ca de aici inainte nu mai ai nevoie de legea circulatiei. Dimpotriva, faptul ca ai fost iertat o data, te obliga sa fii mai atent in viitor, ca sa nu calci din nou aceasta lege.

  7. nanuau2002@yahoo.com spune:

    Pai daca aveti nevoie de lege nu mai sunteti in har Corinteni 3:6″care ne-a şi făcut în stare să fim slujitori ai unui legământ nou, nu al slovei, ci al Duhului; căci slova omoară, dar Duhul dă viaţa”.

    • Lori Balogh spune:

      Unde ati citit in Biblie ca un om care asculta de cerintele lui Dumnezeu, exprimate in Legea Sa, este cazut din har ? Da, este cazut acela care face din ascultarea de lege un mijloc de mantuire. Este cazut din har un legalist. Insa cel care asculta de Lege din dragoste fatza de Dumnezeu si recunostinta fatza de ceea ce a facut Mantuitorul pe cruce, ramane in harul lui Christos. Biblia mea spune ca tocmai acel om care intoarce spatele Legii lui Dumnezeu in mod voit si permanent este cel care cade din har.
      D-v, daca sunteti in har, asa cum pretindeti, nu mai ascultati de nicio lege a lui Dumnezeu ? Va permiteti sa faceti orice ? Va permiteti sa mintiti, sa furati, sa comiteti adulter, sa va inchinati la idoli, etc ? Nu cred asa ceva …Atunci de ce toata aceasta discutie impotriva Legii lui Dumnezeu ? Mai ales ca Pavel spune atat de clar: „Deci prin credinta desfiintam noi Legea ? Nicidecum . Dimpotriva, noi intarim Legea.” ( Romani 3,31 ). Iar apostolul Iacov scrie: „Caci cine pazeste toata Legea si greseste intr-o singura porunca, se face vinovat de toate. Caci Cel ce a zis: „Sa nu preacurvesti”, a zis si: „Sa nu ucizi”. Acum, daca nu precurvesti, dar ucizi, te faci calcator al Legii. Sa vorbiti si sa lucrati ca niste oameni care au sa fie judecati de o Lege a slobozeniei” ( Iacov 2, 10-13 )
      Va rog, cu tot respectul, sa va reconsiderati pozitia fatza de Legea lui Dumnezeu, care este oglindirea caracterului Sau, care este vesnica si dupa care vor fi judecati toti oamenii la sfarsitul timpului de har. Nu este o problema minora, care poate fi trecuta cu vederea, ci dimpotriva, este o problema de viata si de moarte.
      Cu stima,
      Lori B.

      • nanuau2002@yahoo.com spune:

        Dar cum ramane cu aceia care in mod voit incalca legea si isi lucreaza pamantul al saptelea an,merg i iad?pentru ca Incalca legea si eu cunosc Adventisti multi dar nici unul nu implineste legea atunci pentru ca isi lucra pamantul in fiecare an.Ce parere aveti de legea slobozeniei?

        • Lori Balogh spune:

          D-v doriti sa va linistiti constiinta pentru ca nu tineti Sabatul biblic, acuzandu-i pe adventisti ca nu tin anul sabatic ? Oare cum priveste Dumnezeu la atitudinea d-v ?
          Legea slobozeniei este Legea morala care ne asigura libertate deplina daca ascultam de ea. Daca nu ascultam de ea, devenim robi ai pacatului.

          • nanuau2002@yahoo.com spune:

            Eu sunt linistit in constiinta mea,nu stiu dvs.cum sunteti pentru ca dezimformati pe cei care va asculta si citesc ce scrieti,sabatul este Biblic Vechi Testamental nu Nou Testamental.Deci:cine se bizuie pe faptele legii este sub blestem,ca e vorba de a Sabat ca e vorba de al saptelea an tot lege a fost.Isus ne-a facut slobozi si nu datoram nimic zilelor anilor mancarilor etc.

  8. nanuau2002@yahoo.com spune:

    O intrebare:dvs.va lucrati pamantul al saptelea an sau sunteti de acord ca nu exista oameni care sa nu isi lucreze pamantul al saptelea an?

    • Lori Balogh spune:

      Eu nu am pamant, insa stiu ca aceia care respecta aceasta prevedere data poporului evreu in vechime au mari binecuvantari si recolte bogate.

  9. nanuau2002@yahoo.com spune:

    Galateni3/10Caci toti cei ce se bizuiesc pe faptele Legii, sunt sub blestem; pentru ca este scris: „Blestemat este oricine nu staruie in toate lucrurile scrise in cartea Legii, ca sa le faca.Aici am citit.

    • Lori Balogh spune:

      Exact acest lucru l-am spus si eu: Cei ce se bizuiesc pe ascultarea de Lege pentru a fi mantuiti sunt legalisti si au cazut din har. Insa daca un om asculta de Lege din dragoste fatza de Dumnezeu, nu pentru ca sa fie mantuit, ci tocmai pentru ca a fost mantuit prin harul lui Dumnezeu, este cu totul altceva.
      „Daca Ma iubiti, veti pazi poruncile Mele” Cine are poruncile Mele si le pazeste, acela Ma iubeste…” Daca paziti poruncile Mele, veti ramanea in dragostea Mea, dupa cum si Eu am pazit poruncile Tatalui Meu si raman in dragostea Lui.” ( Ioan 14, 15. 21; 15,10 )

      • nanuau2002@yahoo.com spune:

        Si care sunt poruncile Lui?

        • Lori Balogh spune:

          Cred ca nu are sens sa continuam acest dialog. Observ ca nu vreti sau nu puteti intelege ceea ca v-am scris in comentariile anterioare cu privire la ce inseamna sa te bizui pe Lege. Asa ca voi renunta sa continui. Daca d-v sunteti linistit in privinta mantuirii, este foarte bine. Va doresc sa aveti parte de ea. Cat priveste „dezinformarea” de care ma acuzati, Domnul sa vada si sa judece cine este cel ce dezinformeaza: eu sau d-v.
          Cu stima,
          Lori B.

  10. Gabriel spune:

    Oamenii ca userul „nanuau2002” sunt confuzi si cu privire la propriile interpretari. Nimeni din cei ca el nu spune: „din moment ce nu ma bizuiesc pe faptele legii inseamna ca pot sa mint sa fur sa fac orice, ca doar nu mai sunt sub lege”. Nici unul dintre ei nu foloseste Col 2, 14 pentru a demonstra de exemplu ca daca a sters zapisul cu poruncile lui inseamna ca pot fura. Nu. Singura lor problema e doar cu sabatul. Asta ii deranjeaza si ii incurca.

    La intrebarea: „Si care sunt poruncile lui?” s-a raspuns deja mai sus prin textele din Iacov 2, 10-13. Ce fel de porunci citeaza Iacov aici? Legile ceremoniale? Legea jubileului? Evident ca nu. Toate exemplele lui de porunci sunt din decalog, adica din tablele care contineau cele 10 porunci si care erau inima chivotului legamantului. Iacov face foarte clar faptul ca poruncile sunt cele 10 porunci. Pavel in Romani 7, cand arata ca legea da cunostinta pacatului da exemplu TOT DIN DECALOG. Nu exista alte exemple. Mai mult ca sa fie si mai clar Iacov duce rationamentul pana la capat si arata ca o credinta declarata poate fi verificabila : Iac 2:18 Arată-mi credinţa ta fără fapte şi* eu îţi voi arăta credinţa mea din faptele mele.”

    Doar cine nu vrea nu intelege. Din fericire tot mai multi baptisti, penticostali sau alte biserici inteleg ca sabatul nu e ceva specific evreilor, ca e parte a legii care da cunostiinta pacatului, ca tablele legii erau in chivotul legamantului si defineau sfintenia lui Dumnezeu si ca nimic nu s-a schimbat in ce priveste aceasta lege.

    Ca si cum nu ar fi de ajuns, apostolul Ioan in contextul judecatii spune:
    * lui Dumnezeu, care este în cer, a fost deschis şi s-a văzut chivotul legământului Său, în Templul Său. Şi au** fost fulgere, glasuri, tunete, un cutremur de pământ şi† o grindină mare. Apoc 11, 19.

    Chivotul legamantului in Templul din cer? Ce era in chivot? Tablele legii. Cate, doar 9? Nici vorba.

    • Lucut Nelu spune:

      nu este nici un om care sa tina legea si atunci ar intra contradictie cand zice apostolul Ioan ca cine zice ca nu are pacat adevarul nu sta in el,tot omul este pacatos si nici unul na putut tine legea

  11. Samuel spune:

    Nici de cum zapis nu inseamna piatra caci Dumnezeu a scris pe cele doua placi de piatra cu degetul Sau.
    Prin citirea acestor versete din Biblie, putem intelege că, de la crucificarea Lui Hristos, sa disfintat legea lui Dumnezeu si ca nu mai este valabilă.
    Dar daca citim in Coloseni 2.14., aicea ne spune foarte clar ca este vorba despe un anume zapis care sa desfintat la crucificarea lui Hristos.
    Traducere zapis; Document, dovadă scrisă, act… .
    Am luat apoi zapisul de cumpărare, pe cel care era pecetluit după Lege şi obiceiuri şi pe cel ce era deschis;(Jer.32.11)
    şi am dat zapisul de cumpărare lui Baruc, fiul lui Neriia, fiul lui Mahseia, în faţa lui Hanameel, fiul unchiului meu, în faţa martorilor care iscăliseră zapisul de cumpărare şi în faţa tuturor iudeilor care se aflau în curtea temniţei.(Jer.32.12)
    După ce am dat zapisul de cumpărare lui Baruc, fiul lui Neriia, am făcut Domnului această rugăciune:(Jer.32.16)
    „O sută de măsuri de untdelemn”, a răspuns el. Şi i-a zis: „Ia-ţi zapisul şi şezi degrabă de scrie cincizeci.”(Luc.16.6)
    Apoi a zis altuia: „Dar tu cât eşti dator?” „O sută de măsuri de grâu”, a răspuns el. Şi i-a zis: „Ia-ţi zapisul şi scrie optzeci.”(Luc.16.7)
    Este foarte clar ca prin Zapis, Dumnezeu vorbeste despre cartea legii. (Deut.28.58-61.)

    In această carte Moise a scris tot ce ia poruncit Dumnezeu, despre felul cum trebuia ca poporul să aducă jertfele de animale intrun mod plăcut Domnului, despre sărbători și Pastele evreiesc, despre blesteme, despre binecuvântări, despre felul cum trebuia sa slujească Marelui Preot si cei ce slujeau in Templu …
    Deutronum 31.24-26.
    Iosua 23.6.
    Evrei 9.19.
    Cuvântul Zapis nu are nici o legătura cu Cele Zece Porunci (Exodul 20.1-20.), pe care Dumnezeu Însuși lea scris cu degetul Său in piatra si sunt de natură Divină.
    Exod 31.18.

  12. Ramona spune:

    Amin!!

  13. Iacov spune:

    Fratilor, eu cred ca a ne contrazice pe tema religiilor este impotriva voii lui Dumnezeu. Totusi, cred ca Biblia ii da dreptate lui Lori, desi eu nu sunt adventist, insa imi dau seama ca nu este bine sa ne ispitim unul pe altul. Ce este clar, Lori explica cu intelepciune ce inseamna a tine legea, fata de diferenta de a fi legalist. Domnul sa te binecuvanteze Lori ! Nu te laud, dar esti pintre putinii adventisti care marturisesc adevarul cum e scris. Poate pe viitor ne vom cunoaste. Mi-ar face deosebita placere.

    • Lori Balogh spune:

      Si mie mi-ar fi placut sa ne cunoastem, frate Iacov. Si nu doar pe dv. as fi dorit sa va cunosc, ci pe multi dintre cititorii fideli ai blogului. Din nefericire, viata ne limiteaza in aceasta privinta. Totusi, prin harul lui Dumnezeu putem comunica prin mijloacele moderne puse la dispozitie de tehnologia moderna. Oricum, rugaciunea mea catre Bunul Dumnezeu este sa ne intalnim cat mai multi in Imparatia Tatalui nostru, unde, vom avea timp o vesnicie intreaga sa discutam fatza in fatza.
      Cu stima,
      Lori B.

  14. remus spune:

    Legat de expresia ,,zapisul cu poruncile care a fost nimicit ” cred ca fratele Balogh are dreptate .

  15. Mihaela Erebacan spune:

    Cuvântul Zapis nu are nici o legătura cu Cele Zece Porunci (Exodul 20.1-20.), pe care Domnul Iisus le-a scris cu degetul Său. De altminteri se vede cu ochiul liber ca porunca „nu ucide” este valabila si azi. Sau „nu fura”. Sau oricare dintre ele. Cum ai putea fi un om al Lui Dumnezeu, dar sa fii un ucigas? Sau mincinos? Iar daca noua dintre porunci e clar ca sunt valabile, fara sa fie nevoie sa studiezi prea mult, cum sa nu fie valabila si a zecea?… Daca Domnul Iisus Insusi le-a scris, poate fi anulat de vreo mana omeneasca ce a scris El?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Spam protection by WP Captcha-Free