Crestinii dupa Evanghelie – Biserica Crestina dupa Evanghelie

Crestinii dupa Evanghelie

– Biserica Crestina dupa Evanghelie –

( Acest articol nu este menit sa denigreze sau sa apere crezul cuiva. Este doar o incercare de a prezenta obiectiv si fara prejudecati istoria si doctrinele unei grupari religioase, lasand aprecierile la latitudinea cititorilor. )

     Scurt istoric

     Biserica Crestina dupa Evanghelie a aparut pe fondul unor miscari de redesteptare din secolul al XVIII-lea: pietismul in Germania, metodismul in Anglia si “marea trezire” in coloniile americane. Toate aceste miscari aveau ceva in comun: mutarea accentului de la  ritualuri pe convertirea personala si trairea unei vieti evlavioase in Iisus Christos.

     In general, liderii acestor miscari nu au avut intentia sa se rupa de bisericile din care faceau parte. Singurul lor scop era acela de a-i conduce pe credinciosi prin studii biblice devotionale, mai aproape de o spiritualitate profunda.

     Astfel, sub conducerea nobilului luteran Nicolaus, conte de Zinzendorf, se formeaza “Miscarea Fratilor Moravi”, iar sub cea a preotului anglican John Wesley ( 1703-1791), apare metodismul. “Marea trezire” din coloniile americane din secolul al XVIII-lea a avut ca lideri pe Jonathan Edwards si George Whitefield.

     Inceputurile Bisericii Crestine dupa Evanghelie sunt legate de numele lui John N. Darby ( 1800-1882 ), un avocat devenit preot in Biserica Irlandei. Nesatisfacut de spiritualitatea Bisericii Anglicane, Darby participa la Dublin la catreva intalniri de studiu biblic. Acestea nu aveau un caracter de protest, ci erau spontane, izvorand din dorinta de partasie a unor crestini nesatisfacuti de spiritualitatea oferita de formele cultice.

     In 1831, Darby se stabileste in Playmouth, Anglia, unde organizeaza grupurile cunoscute sub numele de “Playmouth Brethren”. Aceastea vor fi cunoscute mai tarziu sub numele de “crestini dupa evanghelie”, grup religios care pune accentul pe preotia tuturor credinciosilor si calauzirea directa a Duhului Sfant.

     Dupa 1989, in Romania, pentru a raspunde mai eficient lucrarii misionare, crestinii dupa evanghelie au format, impreuna cu baptistii, penticostalii si o grupare din Oastea Domnului, “Alianta Evanghelica”.

     Doctrine specifice

     In afara doctrinelor comune cu cea a majoritatii bisericilor crestine, Biserica Crestina dupa Evanghelie are si cateva doctrine specifice:

     Ineranta Bibliei. Crestinii dupa evanghelie cred ca Biblia este fara eroare chiar in fatza evidentelor stiintifice sau a datelor istorice contrare.

     Interpretarea Bibliei. Aceasta se face in functie de context, de multe ori ea trebuind sa fie interpretata simbolic. Un exemplu: spalarea picioarelor nu este o porunca a lui Iisus, in opinia acestei biserici, ci doar un simbol prin care Mantuitorul ne-a transmis un adevar.

     Lucrarea Duhului Sfant. Crestinii dupa evanghelie cred ca in timp ce in Vechiul Testament Duhul Sfant era prezent doar temporar, pe perioada in care cineva primea anumite insarcinari din partea lui Dumnezeu, in Noul Testament El ramane permanent in om. De aceea, in opinia lor, copiii lui Dumnezeu nu trebuie sa se roage pentru a primi Duhul Sfant, caci Acesta se afla deja in ei.

     Legea lui Dumnezeu. Se considera ca noua porunci din Decalog sunt morale, iar una singura  ( porunca a patra privitoare la Sabat ) este ceremoniala. In conceptia crestinilor dupa evanghelie, Legea a fost doar o calauza, un pedagog pana la venirea lui Christos. La prima venire a lui Christos, Legea a fost desfiintata.

     Trihotomism. Crestinii dupa evanghelie cred ca asa cum Dumnezeirea este una, dar formata din trei Persoane, la fel si fiinta umana este una, desi e formata din trei parti: trup, suflet si duh.

     Profetiile. Crestinii dupa evanghelie cred ca profetiile, ca si Legea, isi au implinirea si sfarsitul in Iisus Christos.

     Pacatul stramosesc. In conceptia crestinilor dupa evanghelie, omul este pacatos nu pentru ca a pacatuit, ci pentru ca a fost in Adam cand acesta a pacatuit. Problema omului nu se afla in comportamentul sau, ci in ereditatea lui.

     Invierea. Vor fi doua invieri: una a dreptilor si alta a celor nelegiuiti, acestea fiind despartite de Mileniu. Prima inviere va avea loc la revenirea in secret a lui Christos ( rapirea Bisericii ), dupa care urmeaza “necazul cel mare”. La sfarsitul acestuia,  vor fi inviati martirii din aceasta perioada, odata cu intoarcerea lui Christos pe pamant pentru a inaugural Mileniul.

     Iad. Crestinii dupa evanghelie cred in existenta unui iad in care cei nelegiuiti vor suferi vesnic.

     Revenirea lui Iisus. Aceasta va avea loc in doua etape. Prima etapa este tainica si are ca scop rapirea Bisericii. Domnul Christos nu va atinge pamantul cu aceasta ocazie. Dupa sapte ani de la rapire, va avea loc a doua etapa a revenirii lui Christos, care va fi vizibila si publica deoarece orice ochi Il va vedea. Aceasta etapa va marca inceputul Mileniului, timp in care Satana va fi legat pentru o mie de ani, iar pe pamant Iisus va intemeia Imparatia pacii.

     Marea stramtorare. Crestinii dupa evanghelie considera ca cea de-a 70-a saptamana din profetia celor 70 de saptamani ( Daniel 9, 24-27 ) va fi intre revenirea secreta a lui Iisus si inceputul Mileniului. In acest timp pe pamant va fi o mare stramtorare.

     Mileniul. Acesta consta in domnia lui Iisus pe pamant. Deoarece raul nu va disparea complet de pe pamant, Domnul Christos trebuie sa domneasca cu un toiag de fier ( Psalm 2, 8.9 ). In aceasta perioada binecuvantata se va mai pacatui pe pamant.

     Cina Domnului. In administrarea ei se folosesc vinul fermentat si painea dospita.

     Sacramente. Sunt recunoscute doar doua sacramente ( taine ): botezul si Sfanta Cina.

     Daruirea sistematica. Biserica Crestina dupa Evanghelie nu practica sistemul daruirii sistematice, si nici pe cel al zecimii.

 

Lori Balogh

Prelucrare si adaptare dupa lucrarea “Doctrine comparate”, scrisa sub coordonarea lui Gabriel Golea, Ed. Viata si Sanatate, Bucuresti, 1995

 

Bibliografie:

S. F. Mead, Handbook of Denominations in the United States, Nashville 1980, pag. 65-67

J. G. Melton, ed., The Encyclopedia of American Religious, Religions Creeds, Detroit 1988, pag. 565-570

Encyclopedia Americana, vol. 10, 1990, pag. 715

C. C. Ryrie, Dispensationalism Today, Chicago, 1965, pag. 74-76

This entry was posted in Confesiuni crestine and tagged , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Crestinii dupa Evanghelie – Biserica Crestina dupa Evanghelie

  1. eacov. says:

    Bunul nostru Dumnezeu,prin mila si indurare ne’a facut desavarsiti sadindu’ne in Harul Sau,ca noi sa crestem,desavarsind desavarsirea noastra,..prima dovada data de duhul sfant ca santem in har este ca noi aratam mila si indurare in orice imprejurare a vieti noastre. Apoi regretam tot ce am facut rau .Ne departam de rau.continuam cu curatirea de tot ce se pare rau.Apoi curatirea inimi de rau.Curatirea gandurilor de rau .Curatirea cugetului de rau.Asa acum putem primi adevarul care ne sfinteste.9.primim Duhul Sfant ca stapan al inimi si fiintei noastre.10.primim statura de a ierta in adevar total .11.intelegem sa traim ca cei din har.12.Experimentam si traim in virtutiile harului..Asa ramanem in Har iubiti deTatalsi Domnul Nostru Isus Hristos. .Nov.2017Storobaneasa Tr.

  2. eacov. says:

    Atentie la rapire ,Domnul va trimite ingeri sai sa adune neghina ,’.[‘de unde sa incep] din locasul Meu….dupa acele zile de necaz soarele se va intuneca…atunci vor vedea pe nori cerului venind cu putere si slava ….morti vor invia si noi cei neprihaniti vom fi schimbati intro clipa si vom fi chemati de domnul pe nor …..si vom fi totdeauna cu domnul nostru iubit,dorit ,si asteptat in sfintirea lucrata si pastrata in har.Te rog [vino Doamne Isuse],iar pana la venirea Ta te rog ramii stapan in fiinta mea,sa pot sa te slavesc mereu in harul Tau.Amin.

  3. Bodescu Loredana Mihaela says:

    Doresc sa stiu daca exista o Biserica crestine dupa evanghelie,penticostala sau baptista in Modena sau Carpi,Italia?Multumesc!

Dă-i un răspuns lui eacov.

Adresa ta de email nu va fi publicată.