Ii indeamna Biblia pe unii oameni sa-si inece necazurile in alcool ?

Ii indeamna Biblia pe unii oameni sa-si inece necazurile in alcool ?

     In Cartea Proverbelor exista doua texte care ne pun intr-o mare dilema, daca le citim superficial si le scoatem din context:

 “Dati bauturi tari celui ce piere si vin celui cu sufletul amarat, ca sa bea si sa-si uite saracia si sa nu-si mai aduca aminte de necazurile lui” ( Proverbe 31, 6.7 )

Oare este vorba aici de un indemn dat oamenilor de a-si ineca necazurile in bauturi alcoolice ?

Inainte de a incerca sa rezolvam aceasta dilema, este necesara o precizare: Expresia “bauturi tari” ( ebr. “shekar” ) nu are nimic de-a face cu bauturile rafinate si cu un continut mare de alcool etilic din zilele noastre. “Shekar” era o bautura alcoolica fabricata cel mai probabil din cereale, nu din struguri.  “Shekar” era un fel de bere ( traducerea New International Version foloseste termenul “bere” in loc de “bauturi tari“ pentru “shekar” ) cu o concentratie relativ mica de alcool.

In istoria bauturilor alcoolice, distilarea a aparut relativ tarziu, deci nu putem vorbi de bauturi alcoolice distilate pe vremea cand au fost scrise “Proverbele”, cu circa trei milenii in urma. Dar chiar si asa, cum poate Biblia sa indemne la consumarea unor astfel de bauturi, cand stim indemnurile la abstinenta totala pe care le gasim pe paginile ei si cand ea ne prezinta urmarile nefaste ale consumului de alcool in vietile unor oameni care au trait in timpurile biblice ?

Un prim pas in rezolvarea dilemei este acela de a privi contextul imediat in care se afla acest indemn, respectiv cap. 31, 1-5. Aici este vorba de indemnurile date de o mama fiului sau de vitza regeasca. Dupa ce isi sfatuieste fiul sa se fereasca de destrabalare, mama imparatului continua: “Nu se cade imparatilor, Lemuele, nu se cade imparatilor sa bea vin, nici voievozilor sa umble dupa bauturi tari, ca nu cumva, band, sa uite legea si sa calce drepturile tuturor celor nenorociti”               ( Proverbe 31,4.5 ).

Sfatul acesta este in perfecta armonie cu restul Scripturii, descurajand consumul bauturilor alcoolice. Vorbim aici de contextul general al Bibliei, de care trebuie sa tinem seama atunci cand dorim sa patrundem intelesul unei anumite afirmatii izolate, cum e cazul pasajului din Proverbe 31, 6.7.

Iata cateva referinte biblice cu privire la consumul bauturilor alcoolice:

     “Vinul este batjocoritor, bauturile tari sunt galagioase; oricine se imbata cu ele nu este intelept” ( Proverbe 20,1 ).

     “Cine iubeste petrecerile va duce lipsa si cine iubeste vinul si untdelemnul dresurilor nu se imbogateste” ( Proberbe 21,17 ).

“Caci betivul si cel ce se deda la imbuibare saraceste…” ( Proverbe 23,21 )

“Ale cui sunt vaietele ? Ale cui sunt oftarile ? Ale cui sunt neintelegerile ? Ale cui sunt plangerile ? Ale cui sunt ranirile fara pricina ? Ai cui sunt ochii rosi ? Ale celor ce intarzie la vin si se duc sa goleasca paharul cu vin amestecat. Nu te uita la vin cand curge rosu si face margaritare in pahar; el aluneca usor, dar pe urma ca un sarpe musca si inteapa ca un basilisc. Ochii ti se vor uita dupa femeile altora si inima iti va vorbi prostii. Vei fi ca un om culcat in mijlocul marii, ca un om culcat pe varful unui catarg. “M-a lovit…dar nu ma doare !… M-a batut…dar nu simt nimic ! Cand ma voi trezi ? Mai vreau vin !” ( Proverbe 23,29-35 )

     “Bine este sa nu mananci carne si sa nu bei vin si sa te feresti de orice lucru care poate fi pentru fratele tau un prilej de cadere, de pacatuire sau de slabire” ( Romani 14, 21 )

Nu va imbatati de vin, aceasta este destrabalare. Dimpotriva, fiti plini de Duh ! ( Efeseni 5,18 )

“Nici hotii, nici cei lacomi, nici betivii , nici defaimatorii, nici hraparetii nu vor mosteni Imparatia lui Dumnezeu” ( 1 Corinteni 6,10 )

Acesta este contextul general al Scripturii si el ne arata clar ca Biblia nu promoveaza si nu incurajeaza niciodata consumul bauturilor alcoolice. Daca la acestea adaugam si exemplele negative cu urmarile nefaste ale consumului de alcool ( Noe – Geneza 9,20-24; Lot – Geneza 19, 30-38 , etc.), precum si sfatul dat de mama imparatului in Proverbe 31,4.5, intelegem ca abstinenta, nu temperanta, este cea mai buna atitudine vi-a-vis de consumul bauturilor alcoolice.

Totusi, cum pot fi intelese cuvintele mamei imparatului din versetele 6 si 7: “Dati bauturi tari celui ce piere si vin celui cu sufletul amarat” ? Este demn de retinut ca evreii au interpretat acest indemn ca referindu-se la condamnatii care urmau sa fie executati. Cei care erau condusi la locul de executie primeau un pocal de vin amestecat cu tamaie, efectul fiind acela de anestezic pentru simturi.

Totusi, avand in vedere abstinenta categorica pe care o recomanda mama fiului sau de vitza regeasca, este greu de crezut si de acceptat ideea ca in versetele 6 si 7 ea ii indeamna pe cei necajiti sa-si inece necazurile in bautura.

O explicatie plauzibila a sensului pasajului pe care il avem in atentie o ofera Samuele Bacchiocchi in volumul “Wine in the Bible” ( 1 ). El sugereaza ca sensul indemnului mamei catre fiul ei este conditional: “Daca vei da bauturi tari cuiva, atunci da bauturi tari celui ce piere.”

In cazul acesta, vers.6 devine o afirmatie satirica si ironica. Avem aici o mostra de ironie prin care mama inteleapta a imparatului incearca sa-l convinga pe fiul ei sa se tina departe de licorile care iau mintile oamenilor.

Aceasta interpretare este in perfecta armonie atat cu contextul imediat, cat si cu cel general al Bibliei cu privire la consumul bauturilor alcoolice.

Lori Balogh

Referinte:

( 1 ) Samuele Bacchiocchi, “Wine in the Biblie”, Berrien Springs, MI: Biblical Perspectives, 1989, p.235

Acest articol a fost publicat în Dileme crestine și etichetat cu , . Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Spam protection by WP Captcha-Free