Baptistii de Ziua a Saptea – Biserica Baptista de Ziua a Saptea

Baptistii de Ziua a Saptea

– Biserica Baptista de Ziua a Saptea –

( Acest articol nu este menit sa denigreze sau sa apere crezul cuiva. Este doar o incercare de a prezenta obiectiv si fara prejudecati istoria si doctrinele unei grupari religioase, lasand aprecierile la latitudinea cititorilor. )

 

     Intre confesiunile crestine care respecta, ca zi de odihna si inchinare, ziua a saptea  ( sambata ), se numara si baptistii de ziua a saptea. Acestia au aparut la mijlocul secolului al XVII-lea in randurile refugiatilor anabaptisti olandezi, sub influenta curentului puritan.

Prima adunare a baptistilor de ziua a saptea consemnata a avut loc in 1651 in biserica Mill Yard din Londra, sub indrumarea pastorului Peter Chamberlain. Acesta era un refugiat hughenot de origine franceza, care a indeplinit si functia de medic al regelui Iacob.

In Statele Unite, prima biserica baptista de ziua a saptea a fost infiintata in 1671, ca urmare a efortului mai multor persoane: Tacy Hubbard, Stephan Mumford si altii, acestia separandu-se de Biserica Baptista de duminica din Newport.

Din 1801 se organizeaza periodic o Conferinta Generala a Bisericii Baptiste de Ziua a Saptea, iar in 1965 a fost fondata Federatia Mondiala a Bisericii Baptiste de Ziua a Saptea, avand birourile in Janesville, Wisconsin, SUA.

In 1995, Biserica Baptista de Ziua a Saptea detinea 253 de biserici cu peste 20 000 de membri in India, 78 de biserici cu 4885 de membri in SUA, 2 biserici cu 55 de membri in Anglia si o biserica cu 40 de membri in Canada. De asemenea, baptistii de ziua a saptea sunt prezenti in Franta si Polonia.

Baptistii de ziua a saptea au o Societate Misionara, fiind angrenati in activitatea de predicare a Evangheliei. Ei militeaza pentru o clara separare a bisericii de stat si pentru respectarea libertatii de constiinta. Unii membri ai bisericii s-au lansat in viata publica si chiar politica, in timp ce altii se dedica misionarismului extern, mai ales in tari africane si asiatice. De asemenea, baptistii de ziua a saptea sunt implicati in numeroase activitati de binefacere.

Avand ca specific al credintei pazirea sambetei in locul duminicii, baptistii de ziua a saptea se alatura astfel altor confesiuni crestine sabatariene, care au existat de-a lungul timpului sau care exista si astazi: valdenzii secolului al XII-lea, sabatarienii din Transilvania, evreii mesianici, penticostalii de ziua a saptea, Biserica lui Dumnezeu de Ziua a Saptea si Biserica Adventista de Ziua a saptea – cea mai mare confesiune sabatariana contemporana.

Pe site-urile bisericii (http://www.sdbwf.org/?page_id=37 ) poate fi gasita o scurta marturisire de credinta cu doctrinele de baza ale baptistilor de ziua a saptea.

 

Declaratie de credinta a baptistilor de ziua a saptea

   Baptistii de Ziua a Saptea considera libertatea de gandire, sub calauzirea Duhului Sfant a fi esentiala pentru credinta si practica crestina. De aceea, incurajeaza studiul nestingherit si discutarea intr-un mod deschis al Scripturii. Ei sprijina libertatea de constiinta a individului, in incercarea si determinarea ascultarii de voia lui Dumnezeu .

Urmatoarea declaratie nu este destinata pentru a fi exhaustiva, ci este o expresie a credintei noastre comune, care este derivata din intelegerea noastra a Scripturii.

(2 Corinteni 3:17-18 ; 2 Timotei 2:15 ; Romani 12:2 ; Efeseni 4:3-6 , 15 ; Romani 10:17 ; 2 Timotei 3:16-17 )

I. Dumnezeu

Noi credem intr-un singur Dumnezeu, infinit si perfect, Creatorul si Sustinatorul universului, care exista vesnic in trei persoane – Tatal, Fiul si Duhul Sfant; si doreste sa impartaseasca dragostea Lui intr-o relatie personala cu toata lumea. (1 Timotei 1:17 ; Deuteronom 6:4 ; 1 Regi 8:27 ; 1 Ioan 1:5 ; Geneza 1:1-2 ; Faptele Apostolilor 17:24-25 , 28 ; Psalmul 90:1-2 ; Matei 28:19 ; Ioan 3:16 ; Isaia 57:15 ; 2 Petru 3:9)

Tatal

Noi credem in Dumnezeu Tatal, care este suveran peste tot, este iubitor, drept si neschimbator si, asa cum El iarta oamenii care se pocaiesc oferindu-le viata vesnica, la fel ii condamna vesnic pe oamenii care nu se pocaiesc. (1 Corinteni 08:06; Efeseni 4:06; Ezechiel 33:11; 2 Tesaloniceni 1:6-8; Ioan 5:24 ; Ioan 3:16-18)

Fiul

Noi credem in Dumnezeu Fiul, care a venit intrupat in Isus Hristos, Domnul si Mantuitorul nostru. El S-a dat pe Sine pe cruce ca jertfa completa si finala pentru pacat. Ca Domnul Cel Inviat, El este mijlocitorul intre Dumnezeu Tatal si omenire. (Ioan 1:34 ; Evrei 1:03 ; Ioan 1:14-18 ; Romani 1:3-4 ; 1 Ioan 3:16 ; 1 Petru 2:24 ; Evrei 10:10-14 ; 1 Corinteni 15:20-21 ; 1 Timotei 2:5 ; Ioan 14:6 ; 1 Ioan 2:1-2)

Duhul Sfant

Noi credem in Dumnezeu Duhul Sfant, Mangaietorul, care da nasterea din nou credinciosilor, locuieste in ei si ii imputerniceste pentru marturie si slujire. Noi credem ca Duhul Sfant a inspirat Scripturile, convinge de pacat si incredinteaza in neprihanire. (Ioan 14:16 ; 3:5-8 ; 14:17 ; Romani 5:05 ; 1 Corinteni 12:4-7 ; 2 Petru 1:20-21 ; Ioan 16:7-11)



II. Biblia

Noi credem ca Biblia este Cuvantul inspirat al lui Dumnezeu si trebuie sa fie autoritatea suprema in materie de credinta si practica. Noi credem ca Isus Hristos, prin trairea si invataturile Lui inregistrate in Biblie, reprezinta interpretul suprem al vointei lui Dumnezeu pentru omenire. (2 Petru 1:20-21 ; Romani 3:02 ; 2 Petru 3:1-2 , 15-16 ; 2 Timotei 3:14-17 ; Matei 5:17-19 ; Psalmul 119:105 ; Ioan 20:30-31 ; Evrei 1:1-2)

III. Omul

Noi credem ca omul a fost creat dupa chipul lui Dumnezeu si este, prin urmare, cea mai nobila lucrare din creatie. Noi credem ca fiintele umane au responsabilitati morale si sunt create pentru a se bucura atat de divin cat si de partasie umana in calitate de copii ai lui Dumnezeu .(Geneza 1:26-27 ; Psalmul 8:3-9 ; Mica 6:8 ; Matei 5:44-48 ; 1 Ioan 1:3 ; Ioan 1:12)

IV. Pacatul si mantuirea

Noi credem ca pacatul este neascultarea fata de Dumnezeu si esecul de a trai in conformitate cu voia Lui. Din cauza pacatului toti oamenii sunt despartiti de Dumnezeu. Tocmai de aceea, pentru ca suntem pacatosi, noi credem ca avem nevoie de un Mantuitor.

Noi credem ca salvarea din pacat si de la moartea vesnica este darul lui Dumnezeu, aratat prin iubirea rascumparatoare realizata prin moartea si invierea lui Hristos, si este primit doar prin pocainta si credinta in El. Noi credem ca toti cei care se pocaiesc de pacatele lor si Il primesc pe Hristos ca Domn si Mantuitor nu vor fi pedepsiti la judecata finala, ci se vor bucura de viata vesnica. (1 Ioan 3:4-5 ; Romani 3:23-25; Isaia 59:2 ; 1 Ioan 1:8-10 ; Romani 5:6-8 ; Romani 6:23 ; Evrei 10:10-14 ; 1 Petru 1:3 ; Ioan 3:16-18 , 36 ; Efeseni 2:8-9 ; Ioan 14:6 ; Matei 25:41-46 ; Romani 5:10)

V. Viata vesnica

Noi credem ca Isus Hristos a inviat din morti si traieste vesnic cu Tatal, si ca El va veni din nou cu putere si slavă mare. Noi credem ca viata vesnica incepe in cunoasterea lui Dumnezeu printr-un angajament fata de Isus Hristos. Noi credem ca, deoarece El a murit si traieste din nou, invierea cu trupuri de slava si nepieritoare este darul lui Dumnezeu pentru credinciosi .(1 Corinteni 15:3-4 , 20-23 ; Ioan 14:1-3 ; Matei 24:30 ; Tit 2:13 ; Ioan 17:3 ; 1 Ioan 5:11-13 ; 1 Corinteni 15:42-44 ; Ioan 10:27-28 ; Ioan 6:40)

VI . Biserica

Noi credem ca biserica lui Dumnezeu este formata de toti credinciosii adunati de Duhul Sfant intr-un singur trup, Hristos reprezentand Capul. Noi credem ca biserica locala este o comunitate de credinciosi, organizata in relatie de legamant pentru inchinare, partasie si slujire, practicand si proclamand convingeri comune, concomitent cu crestere in har si in cunoasterea Domnului si Mantuitorului nostru Isus Hristos .

Noi credem in preotia tuturor credinciosilor si practicarea autonomiei bisericii locale, in timp ce cautam sa lucram in asociere si cu alte persoane pentru marturii mai eficiente. (Faptele Apostolilor 20:28 ; 1 Corinteni 12:13 , 14 , 27 ; Romani 12:4-5 ; Coloseni 1:18 ; Faptele Apostolilor 2:42 ; Efeseni 2:19-22 ; Romani 15:5-7 ; Efeseni 4:11-16 ; 2 Petru 3:18 ; 1 Peter 2:4-10 ; Matei 18:20 ; Evrei 10:24-25)

VII. Botezul

Noi credem ca botezul credinciosilor in ascultare de porunca lui Hristos, reprezinta o marturie a acceptarii lui Isus Hristos ca Domn si Mantuitor. Noi credem in botezul prin scufundare ca simbol al mortii fata de pacat, un angajament pentru o viata noua in El . (Romani 6:3-4 ; Matei 28:19-20 ; Faptele Apostolilor 2:41 ; Coloseni 2:12 ; Romani 6:11 ; Galateni 3:26-27)

VIII. Cina Domnului

Noi credem ca Cina Domnului comemoreaza suferinta si moartea Mantuitorului nostru, pana va veni El, si este un simbol al unirii in Hristos si un angajament de credinta reinnoita a Domnului nostru inviat. (Marcu 14:22-25 ; Matei 26:26-29 ; 1 Corinteni 10:16-17; 11:23-30)

IX. Sabatul

Noi credem ca Sabatul Biblic este a saptea zi a saptamanii (sambata), un timp sacru, un dar al lui Dumnezeu pentru toti oamenii, instituit inca de la creatie, afirmat in Cele Zece Porunci si reafirmat in invatatura si exemplul lui Isus si al apostolilor.

Noi credem ca darul odihnei de Sabat este o experienta a prezentei vesnice a lui Dumnezeu cu poporul Sau.

Noi credem ca, drept urmare a ascultarii de Dumnezeu si ca raspuns la iubirea harului Sau in Hristos, Sabatul ar trebui sa fie respectat cu fidelitate ca o zi de odihna, de inchinare si de sarbatoare. (Geneza 2:2-3 ; Exodul 16:23-30 ; Exodul 20:8-11 ; Matei 5:17-19 ; Mark 2:27-28 ; Luca 4:16 ; Fapte 13:14 , 42-44 ; 16:11-13 ; 17:2-3 ; 18:4-11 ; Ezechiel 20:19-20 ; Evrei 4:9-10 ; Ioan 14:15 ; Isaia 58:13-14 ; Luca 23:56)

X. Evanghelizare

Noi credem ca Isus Hristos ne-a insarcinat cu misiunea de a vesti Evanghelia, de a face ucenici, de a-i boteza si de a-i invata sa respecte tot ceea ce El a poruncit. Noi suntem chemati sa fim martori ai lui Hristos in intreaga lume si in toate relatiile umane. (Matei 24:14 ; Fapte 1:8 ; Matei 28:18-20 ; 2 Corinteni 4:1-2 , 5-6 ; 1 Petru 3:15 ; 2 Corinteni 5:17-20 ; Efeseni 6:14-20) ( 1 )

Lori Balogh

Referinte:

( 1 ) https://baptistdeziuaasaptea.wordpress.com/

( 2 ) https://bzsr.wordpress.com/despre/

( 3 ) http://it.wikipedia.org/wiki/Battisti_del_settimo_giorno

 

 

 

 

This entry was posted in Confesiuni crestine and tagged , , , . Bookmark the permalink.

11 Responses to Baptistii de Ziua a Saptea – Biserica Baptista de Ziua a Saptea

  1. Flaviu says:

    Se poate observa cu usurinta cata lume discrediteaza, minimizeaza, ataca (inclusiv aici pe blog) cu Biblia sau cu filozofia, Legea Lui Dumnezeu … trist ! Daca Dumnezeu a scris cu degetul Lui Legea, oare nu e ea clara, sfanta, dreapta si vesnica ? Oameni buni, cei care atacati Lege Lui, sa nu uitati ca si diavolul face asta … nu fiti partasi cu el !

  2. Mirela says:

    Florea Virgil.esti simpatic.De la Hristos si pana acum s-a decalat orarul?!:-)))Ucenicii si Pavel tineau sabatul.calendarul original este la evrei la noi a fost schimbat.

  3. Ramona says:

    Stiti cumva daca sint penticostali de ziua a 7-a in Timisoara?

  4. Florea Virgil says:

    Eu cred că ziua a șaptea despre care Geneza scrie este o zi în care nu am intrat, noi omenirea ca timp fizic.De fapt ziua a șaptea este chiar veșnicia. Aceasta are calitatea de a fi pentru totdeauna în prezența Domnului. De asemenea în dispensațiunea din primul capitol din Biblie am putea pricepe că de fapt ne aflăm ca timp dispensaționist în ziua a șasea. O zi în care „Tatăl Mei lucrează iar Eu, de asemenea lucrez” Or, abia în ziua a șaptea se spune că Dumnezeu S-a odihnit de toată Lucrarea Sa. El încă este Veghetor, conform Ieremia.

  5. Alexandru Varga says:

    ma bucur sa aud asta!Dar eu caut baptisti de ziua a saptea!

  6. Lori Balogh says:

    Domnule Varga,
    am gasit urmatorul anunt legat de baptistii de ziua a saptea din Romania: https://bzsr.wordpress.com/

  7. remus says:

    La noi in Cluj sunt penticostali de ziua a saptea care s-au desprins din bisericile penticostale din Cluj .

  8. Alexandru Varga says:

    Multumesc!

  9. Lori Balogh says:

    Nu stiu sa va raspund momentan, dar daca voi intra in posesia unor informatii in acest sens, va voi comunica.

  10. Alexandru Varga says:

    in Romania sunt baptisti de ziua a saptea?si daca sunt,cum pot fi contactati?

  11. gheorghi says:

    Iisus… de aia spun apusenii Jesus – citit gIEsus, adica doua voxcale carfe se scriu si se aud. Si asat de pe timpul Imperiului Roman cand L-au cunoscut vazand un om in vremea lui Pilat… Exista scrisori si documente care vorbesc de persoana existenta atunci. Nu era – cum apeleaza sectele – Isus.
    Nicidecum nu se scrie cu un singur „I”.
    ……………….
    „credem in preotia tuturor credinciosilor”,
    Nici vorba – Iisus Hristos nu s-a apycat sa transmita Harul tuturor celor care se apropiau de el – Si-a ale pe cei care sa fie preoti – Sfintii Apostoli.
    Nu „merge” inchipuirea (aroganta) ca oricine ar putea „sa faca” si „sa dreaga”!
    Contravine invataturii crestine, este inventie omeneasca care duce doar la cresterea incredetii „in sine” si nu a credintei in Dumnezeu.
    Sint enumerate ipostasele dar nu se mentioneaza Sfanta TReime.
    Nu se spune nimic de cruce…
    Nu se spune nimic de Crez…
    ——————————
    Oameni buni, schimbarile fata de cele cunoscute si pastrate in Sfanta Traditie reprezinta exact abaterea de la dogme, erezii si folosirea elementelor Hristice ca acoperire pentu inselare datorata mintii umane ratacite.

Dă-i un răspuns lui gheorghi

Adresa ta de email nu va fi publicată.