I s-a descoperit profetul Samuel vrajitoarei din En-Dor ?

I s-a descoperit profetul Samuel vrajitoarei din En-Dor ?

„Imparatul i-a zis: „Nu te teme de nimic; dar ce vezi ?” Femeia i-a zis lui Saul: „Vad o fiinta dumnezeiasca sculandu-se din pamant.” El i-a zis: „Cum e la chip ?” Si ea raspuns: „Este un batran care se scoala si este invelit cu o mantie.” Saul a inteles ca era Samuel si s-a plecat cu fatza la pamant si s-a inchinat.” ( 1 Samuel 28, 14 ).

     Relatarea acestor ultime evenimente din viata primului imparat al lui Israel – Saul – este folosita de numerosi comentatori pentru a argumenta teoria nemuririi sufletului. Daca dupa moartea sa Samuel a aparut si a comunicat cu oamenii, inseamna ca exista constiinta dincolo de mormant, ca sufletul nu moare, ci intra intr-o alta etapa a existentei sale.

Capitolul 28 din 1 Samuel a fost interpretat in doua moduri complet diferite de-a lungul istoriei. Prima interpretare sustine ca vrajitoarei din En-Dor i s-a aratat intr-adevar spiritul profetului Samuel, in timp ce a doua interpretare afirma ca nu Samuel i s-a aratat vrajitoarei, ci un demon care a luat infatisarea profetului.

1) Prima interpretare: Spiritul profetului Samuel i s-a aratat vrajitoarei

Aceasta interpretare apare pentru prima data in cartea lui Sirah 46,16-20 ( cca. 180 i.Chr ) – o cartea apocrifa, deci neinclusa in canonul Vechiului Testament. In cadrul acestei interpretari exista doua opinii:

a) Unii considera ca ceea ce a vazut vrajitoarea a fost sufletul descarnat al lui Samuel

b) Altii ( de ex. Augustin, 354-430 d.Chr. ) cred ca ceea ce a vazut vrajitoarea din En-Dor a fost persoana inviata a lui Samuel, avand un corp proslavit, ca cel al lui Iisus dupa inviere, sau ca cel al lui Moise pe Muntele Schimbarii la Fatza.

Indiferent care din cele doua opinii ar fi luata in discutie, apar probleme serioase si greu de rezolvat:

– Ar fi putut un medium spiritist sa tulbure odihna profetului credincios al lui Dumnezeu si sa-l cheme din cer dupa buna lui placere ?

– Daca Dumnezeu a interzis categoric comunicarea cu asa-zisele spirite ale mortilor ( spiritismul – vezi Deuteronomul 18, 10-14 ; Leviticul 20,6 ), ar fi putut El sa transmita un mesaj imparatului lui Israel pe o cale pe care El o interzisese ?

– Daca sufletul lui Samuel ar fi fost viu si primit in cer ( rai ), cum se explica faptul ca vrajitoarea l-a vazut iesind din pamant ?

– Daca Dumnezeu refuzase sa-i raspunda lui Saul pe caile aprobate de El ( vezi 1 Samuel 28, 6 ), ar fi putut El sa-i raspunda pe o cale interzisa ?

Opinia ca vrajitoarei din En-Dor i s-a aratat intr-adevar profetul Samuel, fie ca suflet descarnat, fie ca persoana inviata, vine in contradictie vadita cu alte parti din Scriptura care sustin ca dincolo de mormant nu exista „nici lucrare, nici chibzuiala, nici stiinta, nici intelepciune” ( Eclesiastul 9,10; vezi si cap. 9,5.6; Iov 7, 8-10; 14, 20.21; Isaia 63,16; Psalmul 6,5; 30,9; 88, 10-12, etc. ).

2) A doua interpretare: Cel care i s-a aratat vrajitoarei din en-Dor nu a fost Samuel, ci un demon care a luat chipul profetului.

Aceasta interpretare, sustinuta de multi parinti bisericesti, printre care si Tertulian ( 155-220 d.Chr. ), se apropie cel mai mult de adevarul biblic. Raportul Scripturii ne spune ca Saul ajunsese vulnerabil fatza de influentele demonice dupa ce Duhul lui Dumnezeu S-a departat de el. 1 Samuel precizeaza ca Saul, dupa ce a fost parasit de Duhul Sfant, „a fost muncit de un duh rau” ( 1 Samuel 16, 14-16; vezi si cap. 18,10; 19,9 ).

Profetul Samuel il avertizase pe Saul cu privire la pacatul ghicirii si vrajitoriei ( 1 Samuel 15, 23 ). Cu toate acestea, imparatul a apelat la o vrajitoare pentru a comunica cu spiritele mortilor si a afla viitorul, desi Legea mozaica interzicea acest lucru ( Deuteronomul 18, 9-14 ).

En-Dor era o localitate canaanita ( vezi Iosua 17, 11-13 ), acest lucru explicand prezenta vrajitoarei. Intre practicile canaanite se numarau si anumite ritualuri de inchinare la stramosi, foarte asemanatoare cu cel realizat de vrajitoarea din En-Dor pentru Saul.

Intre descoperirile arheologice recente se numara si o tablita ugaritica in care este descris un ritual de invocare a stramosilor decedati pentru a-l binecuvanta pe regele in viata. Ca si in alte religii pagane, canaanitii credeau ca stramosii deveneau fiinte divine in lumea de dincolo de moramant, fiinte cu care se putea comunica prin intermediul unor mediumuri.

Ritualul vrajitoarei a fost in realitate o sedinta de spiritism in care un demon, sau poate chiar Satana in persoana, a luat infatisarea lui Samuel si i-a descoperit imparatului ce avea sa i se intample a adoua zi.

Este demn de observat ca asa-zisul spirit al lui Samuel nu-l mustra pe Saul pentru pacatul pe care tocmai il savarsea, apeland la vrajitoare pentru a chema duhurile mortilor. Adevaratul Samuel il avertizase pe imparat cu privire la acest pacat ( 1 Samuel 15,23 ). De ce nu a facut-o si de data aceasta ? Nu este greu de inteles…

Prezicerile asa-zisului spirit al lui Samuel, care i s-a aratat vrajitoarei, contin numeroase inexactitati:

– Saul nu a fost capturat de filisteni si ucis. Saul s-a sinucis, iar trupul sau, desi a fost capturat de filisteni, a fost recuperat de locuitorii Iabesului din Galaad ( 1 Samuel 31, 12.13 ).

– Lui Saul i s-a prezis ca toti fiii lui vor muri impreuna cu el. Prezicerea nu este corecta, deoarece mai tarziu aflam ca Is-Boset, unul din fiii lui Saul a supravietuit ( 2 Samuel 2, 8-10 ).

– Falsul Samuel i-a prezis imparatului ca el si fiii lui vor fi impreuna cu el ( 1 Samuel 28, 19 ). Dar unde aveau sa fie ei ? Cum ar fi fost posibil ca un rege lepadat de Dumnezeu si mustrat pentru pacatele lui repetate sa stea in acelasi loc cu un profet credincios ca Samuel ?

Nici invatatura traditionala despre existenta raiului si iadului nu poate admite ca doi oameni cu caractere morale diametral opuse vor putea locui in acelasi loc in lumea de dincolo de mormant. Si atunci ne intrebam: A cui perspectiva despre viata de dincolo de moarte se regaseste in cuvintele vrajitoarei ?

     In concluzie, 1 Samuel 28 reda o sedinta clasica de spiritism, asa cum se practica intre canaanitii din acea vreme. Spiritul care i-a aparut vrajitoarei din En-Dor nu era al lui Samuel, ci era un demon care a luat infatisarea profetului.

Mesajul transmis imparatului Saul era menit sa-l cufunde in disperare si sa-l indeparteze definitiv si total de Dumnezeu, nelasandu-i nicio speranta. Efectul acestui mesaj a fost cel dorit de Diavol: Saul a renuntat definitiv la Dumnezeu si s-a sinucis.

Experienta prin care a trecut imparatul Saul, primul imparat al lui Israel, este cutremuratoare si ne arata unde duce in final pacatul nemarturisit si neparasit: moartea vesnica. Dar mai invatam ceva din aceasta drama umana: Diavolul nu are nimic bun de oferit. Singurul lucru pe care-l poate oferi omului este disperarea si moartea. Ce ne ofera, in schimb, Dumnezeu?

Fiindca atat de mult a iubit Dumnezeu lumea, ca a dat pe singurul Lui Fiu, pentru ca oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica” ( Ioan 3, 16 ).

Lori Balogh

Acest articol a fost publicat în Dileme crestine și etichetat cu . Salvează legătura permanentă.

Un răspuns la I s-a descoperit profetul Samuel vrajitoarei din En-Dor ?

  1. C spune:

    Domnul sa te binecuvinteze !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Spam protection by WP Captcha-Free