Legile sanitare din Vechiul Testament sunt valabile si astazi ?

Legile sanitare din Vechiul Testament sunt valabile si astazi ?

 

Copiii baga in gura orice, fara discernamant. Nu conteaza daca e vorba de un biscuit, o jucarie, o foaie de hartie sau o floare. Insa, pe masura ce cresc, ei incep sa selecteze lucrurile.  Copiii incep sa invete ce este comestibil si ce nu este comestibil, ce este gustos si ce este respingator, ce este hranitor si ce este otravitor.

Un om matur si educat nu ar trebui sa bage in gura orice aliment, chiar daca eticheta este atragatoare, iar firma care il produce si comercializeaza este un brend renumit. Printre altele, maturitatea se manifesta si prin folosirea unor criterii bine stabilite atunci cand facem o alegere sau alta. Mai ales cand este vorba de un aliment… Caci – nu-i asa ? – suntem ceea ce mancam.

Cei mai multi oameni se rezuma la un criteriu simplu de alegere a alimentelor: cel al placerii. „Imi place sau nu-mi place un anumit aliment”- acesta este singurul criteriu dupa care se conduce majoritatea. Ceva mai putini oameni adauga la criteriul placerii si pe cel al sanatatii: „Este sanatos sau nu este sanatos alimentul respectiv ?” Din nefericire, un numar si mai mic dintre oameni adauga la primele doua criterii amintite si pe cel de-al treilea criteriu: „Este permisa consumarea unui anumit aliment sau nu este permisa ?” De fapt, aici intervine criteriul moral, iar atunci cand vorbim de morala, Cel care stabileste standardele nu este nimeni altul decat Dumnezeu.

Oamenii nereligiosi se conduc doar dupa primele doua criterii: cel al placerii si cel al sanatatii. Oamenii cu frica de Dumnezeu adauga la acestea si criteriul moral: permite Dumnezeu consumarea unui anumit aliment sau nu permite ?

Ajungand in acest punct, trebuie sa recunoastem ca in sanul crestinismului exista multe controverse cu privire la ceea ce este permis si ceea ce nu este permis de Cuvantul lui Dumnezeu sa se consume in alimentatie. Unii crestini apeleaza la unele texte din Noul Testament, scotandu-le din contextul lor, pentru a demonstra ca in noul legamant nu mai exista oprelistile alimentare din Vechiul Testament.

Pasaje biblice ca cele din Marcu 7, 17.18, Fapte 10, 9-15, Romani 14, 2-4.14.17.20, 1 Timotei 4, 3-5 si altele sunt folosite ca argument in favoarea invataturii ca vechile reglementari din Leviticul 11 si Deuteronomul 14 cu privire la deosebirea animalelor curate de cele necurate nu mai sunt in vigoare in crestinism. Se considera ca aceste prevederi apartin legilor ceremoniale, care si-au gasit incheierea odata cu jertfa Domnului Christos.

Fara a intra in detalii cu privire la sensul real al acestor pasaje biblice controversate ( ele fac obiectul altor articole ), voi enumera cateva motive pentru care cred ca prevederile legate de alimentele curate si cele necurate sunt valabile si astazi, dupa doua milenii de crestinism:

1) Deosebirea dintre alimentele curate si cele necurate este valabila si astazi deoarece Dumnezeu, in calitatea Lui de Creator al fiintei umane, este Cel care a stabilit „cartea tehnica” a functionarii sale optime.

Organismul uman este cea mai complexa masinarie existenta. Si, ca orice masinarie, el functioneaza cu un anumit combustibil. Desigur, combustibilul optim este cel prezentat de inventatorul masinii, nu de neavizati. In cazurile in care nu sunt respectate prevederile din cartea tehnica cu privire la combustibil, daunele pot fi uriase. Nimeni nu trebuie sa ne convinga de ceea ce se poate intampla daca in rezervorul unui automobil pe benzina se introduce, voit sau accidental, motorina. Sau invers. Nimeni nu face asa ceva cu propria masina din garaj.

Si totusi, cand este vorba de infinit mai complexa masinarie umana, oamenii isi permit sa introduca in „rezervor” tot felul de „combustibili” care nu sunt prevazuti de Creator in „cartea tehnica” a fiintei omenesti. Multi oameni fac acest lucru crezand ca merge si asa…

Poate ca un timp va merge si asa, caci corpul uman este inzestrat de Creator cu o mare putere de adaptare. Insa, daca prevederile din „cartea tehica” a fiintei umane sunt ignorate ani la rand, cu siguranta ca vor aparea consecintele: boala, suferinta si, in final, moartea prematura. Si de ce sa murim inainte de vreme, cand visul oricarui muritor este sa moara…sanatos ?

2) Deosebirea dintre alimentele curate si cele necurate este valabila si astazi deoarece prevederile din Leviticul 11 si Deuteronomul 14 nu tin de legile ceremoniale, ci de cele sanitare.

     Multi crestini fac greseala, intentionata sau nu, de a considera ca legile sanitare date poporului Israel au avut valabilitate temporara, asemenea celor de natura ceremoniala. Insa legile sanitare nu erau legate de slujbele de la templu, ci de sanatatea omului.

Desi societatea omeneasca a evoluat in cele peste trei milenii si jumatate de cand au fost scrise primele carti ale Bibliei si de cand exista si prevederile legate de alimentele curate si cele necurate, totusi organismul uman a ramas acelasi. Daca pentru un evreu de acum doua sau trei mii de ani nu era bine sa consume carnea anumitor animale, din ratiuni pe care numai Dumnezeu le stie in totalitate, oare pentru un om al mileniului trei este bine sa faca acest lucru ?

In aceasta privinta, sunt convins ca ceea ce era bun ca hrana pentru un om de acum cateva milenii este bun si pentru noi si, dimpotriva, ceea ce era rau ca hrana pentru el este la fel de rau, daca nu chiar mai rau si pentru noi.

„Cartea tehnica” a fiintei umane nu s-a schimbat odata cu moartea Mantuitorului pe cruce. S-au schimbat doar gusturile, poftele si placerile oamenilor. Dar cine poate spune daca acestea sunt bune si aprobate de Dumnezeu ?

3) Deosebirea dintre alimentele curate si cele necurate este valabila si astazi deoarece ea nu a fost cunoscuta doar de poporul evreu.

Exista prejudecata ca prevederile privitoare la alimentele curate si cele necurate au fost date doar poporului Israel, prin Moise. Insa Biblia contrazice aceasta prejudecata. Noe, supravietuitorul potopului si care a trait cu circa o jumatate de mileniu inainte de Avraam ( primul evreu – „Avraam Evreul”, Geneza 14,13 ) si cu aproximativ un mileniu inainte de Exod, a cunoscut aceste prevederi. Cu ocazia potopului, Dumnezeu i-a dat porunci clare cu privire la animalele pe care trebuia sa le ia in corabie:

Ia cu tine cate sapte perechi din toate dobitoacele curate, cate o parte barbateasca si cate o parte femeiasca, o pereche din toate dobitoacele care nu sunt curate, cate o parte barbateasca si cate o parte femeiasca” ( Geneza 7,2 ).

Dupa potop, raportul biblic ne spune ca „Noe a zidit un altar Domnului; a luat din toate dobitoacele curate si din toate pasarile curate si a adus arderi de tot pe altar” ( Geneza 8,20 ). Oare de ce Noe nu a adus jertfe si din animalele necurate ?

Asadar, cu proximativ un mileniu inainte de exodul poporului evreu si primirea tuturor legilor ( morale, ceremoniale, civile si sanitare ) de catre acesta, copiii lui Dumnezeu, desi nu erau evrei, cunosteau prin revelatie divina sa faca deosebire intre alimentele curate si cele necurate, intre cele ce se puteau consuma si cele interzise consumului uman.

4) Deosebirea dintre alimentele curate si cele necurate este valabila si astazi deoarece Noul Testament vorbeste despre trupul omenesc ca fiind un templu al Duhului Sfant.

     Nu stiti ca voi sunteti Templul lui Dumnezeu si ca Duhul lui Dumnezeu locuieste in voi ? Daca nimiceste cineva Templul lui Dumnezeu, pe acela il va nimici Dumnezeu; caci Templul lui Dumnezeu este sfant; si asa sunteti voi.” ( 1 Corinteni 3, 16.17 )

„Nu stiti ca trupul vostru este Templul Duhului Sfant, care locuieste in voi si pe care l-ati primit de la Dumnezeu ? Si ca voi nu sunteti ai vostri ? Caci ati fost cumparati cu un pret. Proslaviti dar pe Dumnezeu in trupul si in duhul voastru, care sunt ale lui Dumnezeu.” ( 1 Corinteni 6, 19.20 )

Daca trupul omenesc este un templu al Duhului Sfant, care trebuie pastrat cu cea mai mare grija, in ordine si curatie, este evident ca in el nu trebuie sa ajunga nimic necurat, nesanatos si degradant.

Este important sa retinem ca, dupa ce Dumnezeu le-a prezentat israelitilor lista cu animalele curate si necurate din Leviticul 11, El a legat toate aceste prevederi de sfintenia Sa, indemnand poporul sa fie si el sfant:

„Sa nu va faceti uriciosi prin toate aceste taratoare care se tarasc si sa nu va faceti necurati prin ele si sa nu va spurcati prin ele. Caci Eu sunt Domnul Dumnezeul vostru; voi sa va sfintiti si fiti sfinti, caci Eu sunt sfant… Aceasta este legea privitoare la dobitoacele, pasarile, toate vietuitoarele care se tarasc pe pamant, ca sa faceti deosebire intre ce este necurat si ce este curat, intre dobitocul care se mananca si dobitocul care nu se mananca” ( Leviticul 11, 43.44.46.47 ).

5) Deosebirea dintre alimentele curate si cele necurate este valabila si astazi deoarece medicina, la nivelul cunostintelor actuale, a inceput sa confirme valabilitatea interdictiei de a consuma anumite alimente.

     Nu este pentru nimeni o noutate sa afle ca atunci cand apar probleme de sanatate, primele alimente interzise unui bolnav sunt carnea de porc si grasimile de origine animala. Este recunoscut faptul ca metabolismul unor animale face impropriu consumul carnii acelor animale de catre om.

6) Deosebirea dintre alimentele curate si cele necurate este valabila si astazi deoarece chiar si omul modern, undeva in subconstientul lui, face aceasta deosebire.

     In naivitatea mea ma intreb: Daca omul modern s-a obisnuit sa consume carnea unor animale pe care Biblia le declara necurate, de ce nu consuma si laptele acestor animale ?

7) Deosebirea dintre alimentele curate si cele necurate este valabila si astazi deoarece un copil al lui Dumnezeu se pregateste pentru cer.

     Privind lucrurile din aceasta perspectiva, problema se pune nu doar cu privire la folosirea carnii animalelor declarate necurate, ci si la folosirea oricarui produs de origine animala. Nu pledez nici pentru veganism, nici pentru vegetarianism sau ovo-lacto-vegetarianism, insa ma gandesc serios daca nu cumva, din pregatirea noastra pentru viata cereasca, nu trebuie sa faca parte si o schimbare a dietei.

Biblia ne spune ca in Imparatia lui Dumnezeu nu va mai fi moarte:

     „Apoi am vazut un cer nou si un pamant nou; pentru ca cerul dintai si pamantul dintai pierisera si marea nu mai era… El va sterge orice lacrima din ochii lor. Si moartea nu va mai fi. Nu va mai fi nici tanguire, nici tipat, nici durere, pentru ca lucrurile dintai au trecut” ( Apocalipsa 21, 1.4 ).

Faptul ca declaratia cu privire la disparitia mortii pe Noul Pamant nu se refera doar la rasa umana, ci la intreaga Creatie, reiese clar dintr-o alta profetie, de data aceasta de pe paginile Vechiului Testament:

     „Neprihanirea va fi braul coapselor tale si credinciosia braul mijlocului tau. Atunci lupul va locui impreuna cu mielul si pardosul se va culca impreuna cu iedul; vitelul, puiul de leu si vitele ingrasate vor fi impreuna si le va mana un copilas; vaca si ursoaica vor paste la un loc si puii lor se vor culca impreuna.

     Leul va manca paie ca boul, pruncul de tatza se va juca la gura bortei naparcii si copilul intarcat va baga mana in vizuina basiliscului. Nu se va face niciun rau si nicio paguba pe tot muntele Meu cel sfant, caci pamantul va fi plin de cunostinta Domnului, ca fundul marii de apele care-l acopar ( Isaia 11, 5-9 ).

Isi imagineaza cineva ca in Eden se vor mai sacrifica animale pentru a le consuma carnea ? Eu nu-mi pot imagina un asemenea Paradis plin cu abatoare, masini de tocat carne si miros de gratar. Intr-o Creatie refacuta dupa principiile neprihanirii si in care moartea va fi doar o amintire a unei istorii trecute si uitate pentru totdeauna, animalele vor avea un alt rol decat acela de a fi sacrificate si consumate de cei mantuiti.

Daca ne pregatim pentru o asemenea lume desavarsita, oare nu trebuie sa facem inca de pe acum unele reforme in viata noastra ? Daca vom cultiva pana in ultima clipa a vietii noastre sau a istoriei acestei lumi pofte nesfinte si condamnate de Scriptura, vom fi oare pregatiti pentru o viata vesnica , traita alaturi de un Dumnezeu sfant ?

Lori Balogh

Acest articol a fost publicat în Subiecte controversate. Salvează legătura permanentă.

12 răspunsuri la Legile sanitare din Vechiul Testament sunt valabile si astazi ?

  1. dorin spune:

    Pace frate Lori.
    Spuneti ca unii crestini scot versete ale NT din context pentru, va citez, ” a demonstra ca in noul legamant nu mai exista oprelistile alimentare din Vechiul Testament”. Dar cand folositi 1 Corinteni 3, 16.17 sau 1 Corinteni 6, 19.20 ca argumente in favoarea valabilitatii poruncilor sanitare, faceti exact ceea ce acuzati pe altii ca fac, scoateti un text din context ca sa il faceti pretext. Nu au aceste texte absolut nici o legatura cu animale curate sau necurate! Iar barna si paiul stau legate de propriile noastre rationamente.
    Acolo e vorba de curvie! Mai mult in versetul 13 apostolul Pavel spune ca Dumnezeu va nimici atat mancarea cat si pantecele! Hrana nu intra in inima, nu intra in Templu (Matei 15:17, Marcu 7:19) ci in pantece si apoi iese in hazna si asta a fost spus de Domnul Isus! N-are nici o legatura moralitatea cu mancarea. Nu incercati sa introduceti un sofism aici. Hrana nesanatoasa strica trupul acesta care oricum trece ca e trup firesc supus mortii dar nu intra in Templu Duhului Sfant! CURVIA strica Templul Duhului Sfant! Ideea folosita de multi adventisti pe facebook cum ca trebuie sa ne obisnuim trupul cu hrana ce o vom avea in Imparatie e sincer de-a dreptul ridicola! In primul rand ca nu vom avea acest trup decazut, iar in al 2-lea rand ca nu vom avea pantece si hrana! Stiu ca la aceasta afirmatie veti aduce argumente ca in Imparatie se va manca dar eu prefer sa ma tin de invatatura sanatoasa a Domnului Isus Cristos (dupa principiul „ati auzit in vechime ca … dar EU va spun ca”).
    Spuneam candva fratelui Eugen despre problema de fond si de forma. Una din aceste probleme apare in Matei 15. Acolo Domnul Isus spune clar ca nimic din ce intra in om nu il poate spurca. Fondul problemei era dat de faptul ca omul se spurca prin ceea ce scoate din inima nu prin ceea ce baga in pantece. Forma pe care o preferati este insa a mainilor murdare. Va intreb, ati auzit de hepatita A? Stiti ca transmisia e fecal-orala? Deci a manca cu mainile murdare poate duce la imbolnavirea trupului. Este aceasta pentru d-voastra o necinstire a Templului Duhului Sfant? Pana la urma duce la imbolnavire! Si asta ca sa dau un exemplu. Domnul Isus explicand apostolilor a trecut dincolo de mainile murdare si a mers la radacina problemei: nimic din ce intra in trup nu il spurca! Chiar credeti ca Domnul Isus s-a referit la maini murdare? Sa judecam totusi duhovniceste.
    Nu pot sa concluzionez frate Lori decat ca nu cunoasteti biologia si functionarea organismului uman. Din pacate. Asa cum e el decazut, organismul uman are capacitatea de la Dumnezeu de a se detoxifia si de a se reface! Insa daca trece peste un anumit prag, evident ca se va imbolnavi, capacitatea sa de aparare fiind depasita. Dar asta e valabil pentru orice punem in gura, nu doar pentru carnea animalelor asa zise necurate. Doar ganditi-va la zahar care nu e vreun animal necurat.
    Problema care o ridic nu este a manca sau nu din aceste animale (azi exista alte animale crescute in conditii mizere dar care fac parte din asa zisele animale curate si care pot imbolnavi mult mai repede si mai usor un organism uman, de exemplu frankenfish sau puii crescuti in intuneric) ci daca mai putem sa impartim animalele in curate si necurate.
    Spuneti-mi, de unde vine aceasta impartire? De ce exista ea? De ce la potop Dumnezeu a imparit animalele in curate si necurate? Mi-ar placea sa stiu cum intelegeti aceste lucruri.
    Eu va spun propria mea intelegere (nu sunt influentat de baptisti, penticostali, ortodoxi, catolici sa mai stiu eu ce cult crestin sau necrestin, sa fie clar pentru fratele Eugen?). Dupa ce omul a pacatuit Dumnezeu a spus „blestemat este acum pamantul din pricina ta.” (Geneza 3:17). Acuma pamantul nu se refera doar la plante ci la tot cel cuprinde el innclusiv animalele terestre si marine. Astfel imi inchipui eu existenta animalelor necurate. Alta explicatie nu gasesc in Biblie. Bun, pamantul e blestemat dar vine Domnul Isus si se face blestem pentru a ne scoate din mocirla pacatului si a acestei lumi. Daca omul care era vrajmas a Lui Dumnezeu a fost scos de sub acest blestem, de ce credeti ca animalul saracu care nu are nici o vina in istoria pacatului ramane sub blestem? Nu vorbesc aici de a manca din carnea lui ci de a-l considera azi necurat. Nu uitati ca dupa Levitic 11 vin 12, 13,14,15 etc. Mai considerati azi femeia necurata? Sau leprosul necurat? Sau barbatul cu scurgere? Domnul Isus a atins leprosi si morti! Sa nu uitam asta.
    Credeti ca Levitic 11 e aparte? Toate fac parte din aceleasi porunci sanitare date poporului evreu si trebuie intelese azi spiritual nu firesc.
    Ascultati sfatul apostolului Pavel cand spune ca anumite invataturi au o anumita infatisare de intelepciune dar nu sunt de nici un pret impotriva gadilarii firii pamantesti! Legati firea pamaneasca de ceea ce iese din inima nu de ceea ce intra pe gura! Luati si de aici fondul problemei nu forma!
    PS: „visul oricarui muritor este sa moara…sanatos”??????? singura data cand un om poate muri sanatos e prin accident. Nici atunci caci moartea lucreaza in om in fiecare secunda. La batranete nimeni nu moare, vorba aceea, de „batranete”.
    Harul Domnului Isus Cristos si dragostea Lui Dumnezeu si impartasirea Duhului Sfant sa fie cu noi cu toti!

    • Lori Balogh spune:

      Va salut cu multa pace, frate Dorin,

      Am constatat cu tristete de-a lungul vietii ca un om care citeste Cuvantul lui Dumnezeu, dar care nu doreste sa renunte la anumite pacate sau placeri indragite de el, reuseste sa gaseasca „argumente” biblice pentru a-si sustine pozitia. Cine iubeste minciuna, va gasi suficiente „argumente” scripturistice in favoarea minciunii; cine vrea sa ucida, va gasi si el argumente in acest sens; cine vrea sa mananca orice „se vinde pe piata”, va gasi si el argumente ca sa-si sustina placerea de a manca orice, etc.

      O asemenea atitudine se pare ca aveau „nicolaitii” de care se aminteste in Apocalipsa, si ale caror fapte sunt urate de Dumnezeu ( Apocalipsa 2, 6.15 ). Nu stiu ( si de aceea nici nu am intentia sa va reprosez acest lucru ) daca atunci cand ati citit texte din Biblie care vorbesc despre hrana unui copil al lui Dumnezeu v-ati rugat ca Dumnezeu sa va arate care este adevarul. Si mai ales, sa va dea puterea de a renunta la ceea ce nu este dupa voia Sa. Daca v-ati format deja o conceptie solida, bazata pe Biblie, in privinta hranei recomandate de Creator, ma intreb de ce mai cititi articole scrise de adventisti, al caror crez il cunoasteti prea bine si il combateti ori de cate ori aveti prilejul. Nu cumva nu sunteti sigur pe propriul dv. crez in aceasta privinta si cautati eventuale brese in doctrina adventa pentru a va linisti contiinta ?

      Revenind la „oile” noastre, as avea nevoie de mult timp si spatiu pentru a va raspunde punctual la toate obiectiile si acuzatiile dv. Nu stiu cat ar fi de productiv acest demers, avand in vedere ca dv. cunoasteti doctrina adventa si am avut „n” dialoguri pe aceste teme. Doar cateva aspecte care se cer lamurite acum:

      – 1 Corinteni 3, 16.17 si 1 Corinteni 6, 19.20 sunt pasaje biblice care oricum le-ai lua ( fie in context, fie scoase din context ) nu pot fi pretexte, asa cum sustineti dv., ci sunt principii. De fapt, 1 Corinteni 3 nici nu vorbeste despre curvie, ci doar cap. 6 aminteste de acest pacat din biserica din Corint. Mai mult decat atat, 1 Corinteni 3, 16.17 spune: „Nu stiti ca voi sunteti Tempul lui Dumnezeu, si ca Duhul lui Dumnezeu locuieste in voi ? Daca nimiceste cineva Templul lui Dumnezeu, pe acela il va nimici Dumnezeu; caci Templul lui Dumnezeu este sfant: si asa sunteti voi”
      Asadar, ideea sustinuta de dv. ca „hrana nu intra in inima, nu intra in templu” nu este biblica. Cand Pavel afirma ca „voi sunteti templul lui Dumnezeu”, el se refera nu doar la trup ( asa cum o va face in cap. 6 ), ci la intreaga fiinta umana. Concluziile va las pe dv. sa le trageti singur…

      – Cand citati ca argumente texte ca: Matei 15:17 sau Marcu 7:19 pentru a sustine ideea ca un crestin poate sa manance orice, va rog sa observati ca acolo nu este vorba de alimente curate sau necurate, ci de un ritual rabinic de curatire inainte de servirea mesei. Concluzia Mantuitorului este clara in acest sens: „Dar a manca cu mainile nespalate nu spurca pe om” ( Matei 15, 20 ). A extinde aceasta concluzie a Domnului si a intelege din ea ca un crestin poate sa introduca in trupul sau orice aliment mi se pare o fortare a textului, care trece mult dincolo de intentia autorului. In Templul din vechime nu se introduceau animale necurate. Oare in templul lui Dumnezeu de astazi ( adica in fiinta noastra, dupa 1 Corinteni 3, 16.17 ) este permis acest lucru ?

      – Mai multe despre subiectul in discutie gasiti aici:
      http://www.loribalogh.ro/2015/10/marcu-714-23-a-zis-astfel-facand-toate-bucatele-curate/
      http://www.loribalogh.ro/2015/05/geneza-93-tot-ce-se-misca-si-are-viata-sa-va-slujeasca-de-hrana/
      http://www.loribalogh.ro/2015/04/fapte-109-15-viziunea-lui-petru/
      http://www.loribalogh.ro/2014/06/tit-115-totul-este-curat-pentru-cei-curati/
      http://www.loribalogh.ro/2014/05/1-corinteni-1025-sa-mancati-din-tot-ce-se-vinde-pe-piata/
      http://www.loribalogh.ro/2014/05/1-timotei-4-1-5-ei-opresc-casatoria-si-intrebuintarea-bucatelor/
      http://www.loribalogh.ro/2014/03/romani-14-17-imparatia-lui-dumnezeu-nu-este-mancare-si-bautura/
      http://www.loribalogh.ro/2014/03/coloseni-2-20-23-nu-lua-nu-gusta/
      http://www.loribalogh.ro/2014/01/romani-1414-in-domnul-iisus-nimic-nu-este-necurat-in-sine/
      http://www.loribalogh.ro/2013/09/evrei-139-inima-sa-fie-intarita-prin-har-nu-prin-mancari/
      http://www.loribalogh.ro/2013/03/alimente-curate-si-necurate/

      Inchei, dorindu-va deplina calauzire a Duhului Sfant
      Cu stima,
      Lori B.

      • dorin spune:

        Cred că am fost destul de clar în ceea ce am spus. Eu vreau să înțeleg de ce existau pentru Dumnezeu animale curate și necurate. Ce făcea ca unele animale să fie curate și altele nu. Când Dumnezeu a creat pământul cu tot ce este pe el a văzut că toate erau bune. Așa că mă întreb și vă întreb frate Lori, de unde vine necurăția unor animale?
        Spunând că anumite principii enunțate de mine nu sunt biblice îl contraziceți pe Mântuitor. Repet, nu vreau răspuns la întrebarea dacă putem sau nu mânca din acele animale ci la întrebarea ce le făcea necurate și dacă azi mai putem să le considerăm necurate. Iar în cele 2 texte din 1 Corinteni nu e vorba deloc de mâncare. Ar mai fi multe de spus dar am impresia că nu are rost. Nu citesc doar acest blog, citesc și multe altele. Nu încerc să combat vreo doctrină ci să aflu adevărul.
        Pace vouă!

        • Lori Balogh spune:

          Pace frate Dorin,
          Intrebarile dv. ar trebui sa le adresati direct lui Dumnezeu, in rugaciune. Eu nu va pot spune toate rationamentele pentru care Tatal ceresc, Creatorul tuturor lucrurilor, a specificat in Scriptura care animale sunt curate si bune pentru consum, si care nu sunt bune pentru consum. Este o problema de credinta ( incredere ) in Cuvantul Sau. Va veni si timpul in care El ne va explica de ce nu este bine sa consumam carnea anumitor animale. Pana atunci, eu prefer sa raman la cele scrise.

          • dorin spune:

            Cine a vorbit de mâncare ? Eu unul nu am zis nimic.
            Romani, 14:14 – Eu ştiu şi sunt încredinţat în Domnul Isus, că nimic nu este necurat în sine şi că un lucru nu este necurat decât pentru cel ce crede că este necurat.
            Tit, 1:15 – Totul este curat pentru cei curaţi; dar pentru cei necuraţi şi necredincioşi, nimic nu este curat: până şi mintea şi cugetul le sunt spurcate.
            Ioan, 15:3 – Acum voi sunteţi curaţi, din pricina Cuvântului pe care vi l-am spus.
            Să rămânem deci la ce este scris despre curățenia creștină.
            Har și pace

  2. Cristi spune:

    Salut, Lori! Fiindcă, în sfârşit, am reuşit cu ajutorul unui prieten să postez acest comentariu aş vrea să-mi exprim şi eu părerea privitoare la această temă. Speram să găsesc o abordare mai ”de secol 21”, nu una care se potriveşte cel mult veacului al 19-lea. Mi se pare cât se poate de anacronic să discutăm în termeni medievali în era celor mai uluitoare descoperiri ştiinţifice. Paradigma ”curat-necurat” s-a potrivit perioadei în care oamenii nu aveau cum să explice de ce anume un lucru era bun sau rău dar astăzi, când se poate afla de ce este bine sau rău aşa ceva este cel puţin demodat dacă nu de-a dreptul superstiţios. Uneori faptul de a privi lucrurile din această perspectivă frizează de-a dreptul absurdul. De exemplu, dacă tot ce ţine de de animalele ”necurate” este – implicit – necurat cum se face că nu le consumăm carnea dar ne folosim de unele obiecte confecţionate din pielea lor? Sau: devenim necuraţi dacă mâncăm nişte legume crescute într-un pământ îngrăşat cu gunoi din grajdurile lor? Dar dacă avem o pisică sau un căţel şi le atingem (cum se întâmplă adesea) devenim ”necuraţi”? Eu cred că nu. Însă dacă citim Biblia fără să fim tributari unor prejudecăţi cultice (ca să nu spun sectare) ne dăm seama că acest mod de a pune problema a aparţinut perioadei vechi-testamentare şi vechiul iudaism a bătut din greu monedă pe el. Apostolul Pavel s-a detaşat categoric de aceasta când a declarat fără echivoc: ”…nimic nu este necurat în sine…” Bineînţeles, nu înseamnă că dacă o anumită carne nu mai este ”necurată” automat este şi sănătoasă. Eu unul, nu consum niciun fel de produse provenite de la animale dar nu fac asta fiindcă ar fi ”necurate” ci pentrucă am înţeles că ele nu sunt cele mai potrivite ca alimente. Dacă aceste legi la care faci tu referire ar mai fi fost valabile şi în noul testament atunci fără îndoială că apostolii ar fi subliniat apăsat importanţa lor. Dar vedem bine că în Faptele ap.15, 28 spune cât se poate de clar: ”…nu mai punem peste voi NICIO ALTĂ GREUTATE decât…” şi vers.29 nu aminteşte nimic de ”animalele necurate”. În concluzie, cred că este cazul să abandonăm complet acest mod iudaic (şi iudaizant) de a pune problemele şi să abordăm subiectul din punct de vedere ştiinţific. În felul acesta nimeni nu va mai avea nimic de comentat.

    • Lori Balogh spune:

      Salut Cristinel,

      Doresc sa-ti spun cateva lucruri, chiar daca nu vei fi de acord cu ele:

      – Pentru mine Cuvantul lui Dumnezeu nu este si nu va fi demodat, chiar daca traim intr-o societate post-moderna. Cu atat mai putin, nu consider ca este o superstitie faptul de a asculta de voia lui Dumnezeu asa cum este ea exprimata in Scriptura. Daca Dumnezeu a spus clar: „Sa nu mancati …”, este oare demodata porunca Sa ? Probabil ca, la sugestia sarpelui, si Eva a gandit asa vis-a-vis de porunca lui Dumnezeu de a nu manca din pomul oprit. Iar consecintele le suportam cu totii…

      – E adevarat ca stiinta a confirmat multe din adevarurile biblice ( chiar si in domeniul sanatatii ), insa nu stiinta este ultimul criteriu pentru un crestin, ci Cuvantul. Motivul este simplu: stiinta face greseli ( uneori grave ) si adesea se contrazice in afirmatiile ei. Stii prea bine ca acum un secol si ceva, in numele „stiintei”, oamenii foloseau prizele de tutun ca sa se „vindece” de anumite boli; foloseau calomelul ca remediu pentru multe afectiuni, cand astazi se stie ca acestea sunt otravuri, si multe altele.

      – Cat priveste intelegerea contextului in care au fost scrise anumite texte, fie din VT, fie din NT, este absolut necesar sa intram in mentalitatea ( nu medievala ! ), ci antica. Altfel, avem toate „sansele” sa facem cele mai grave greseli de interpretare a textului biblic. Bunaoara, chiar textul din Romani 14,14 pe care il citezi, daca ne uitam in context si tinem cont de contextul istoric in care a scris Pavel Epistola catre romani, intelegem ca el nu se refera la deosebirea dintre animalele curate si necurate, ci la problema consumului carnii provenite de la animalele jertfite idolilor. Nu voi intra in amanunte, dar te rog sa citesti ce am scris aici: http://www.loribalogh.ro/2014/01/romani-1414-in-domnul-iisus-nimic-nu-este-necurat-in-sine/

      – Am inteles ca tu nu consumi niciun aliment de origine animala. Sa inteleg de aici ca tu esti un crestin „slab” ? Daca as lua in considerare Romani 14, fara sa tin cont de contextul in care Pavel a scris ceea ce a scris, deoarece mananci doar „verdeturi”, asa ar trebui sa te privesc: un crestin „slab”. Dar pentru ca acolo Pavel se refera la cu totul altceva, eu nu pot sa-ti pun o astfel de eticheta.

      – Fratele nostru Dorin a citat textul din Tit 1,15, cu aluzii pe care doar dansul si Bunul Dumnezeu le stie: „Totul este curat pentru cei curaţi; dar pentru cei necuraţi şi necredincioşi, nimic nu este curat: până şi mintea şi cugetul le sunt spurcate.” Probabil ca noi, cei care incercam sa ascultam de voia lui Dumnezeu si in acest domeniu al alimentatiei, suntem priviti ca „necurati si necredinciosi”, avand „cugetul si mintea spurcate”. Noi ca noi, dar ce ne facem cu unul ca Petru care, in timpurile NT, la catva timp de la inaltarea Mantuitorului la cer, a refuzat categoric sa manance din animalele puse in fatza sa in timpul unei viziuni ceresti: „Nicidecum, Doamne”, a raspuns Petru. „Caci niciodata n-am mancat ceva spurcat sau necurat.” ( Fapte 10, 14 ) Daca am aplica spusele lui Pavel din Tit 1,15 la Petru, fara sa tinem cont de contextul in care Pavel a facut acea afirmatie, am trage concluzia ca si Petru era privit de Pavel ca un om spurcat si necurat. Ceea ce este inadmisibil ! De aceea am afirmat cu toata convingerea ca trebuie sa intram nu in mentalitatea medievala, ci chiar in cea antica pentru a intelege sensul unor afirmatii scripturistice. Atunci toti vom intelege Cuvantul la unison si toate aceste comentarii ar fi de prisos.

      • dorin spune:

        Frate Lori, si eu ca si fratele Cristi mai sus am ridicat problema ideei de animal curat sau necurat si nu de a manca din carnea acestora. Faceti ce faceti si tot la a manca carne ajungeti. In Levitic sunt si alte capitole si nu putem sa le luam decat impreuna cu capitolul 11. De exemplu erai necurat daca atingeai un mort, un lepros si multe altele, nu mai intru in detalii ca stiu sigur stiti despre ce vorbesc. Domnul Isus s-a atins de leprosi si de morti, chiar putem in mintea asta a noastra limitata sa credem ca s-a spurcat, ca s-a intinat? E strigator la cer! Sau poate pentru unii o fi pacat asta?
        Ati adus in discutie contextul din Romani 14:14, ca acolo ar fi vorba de lucruri jertfite idolilor. E o interpretare si asta. Sa spunem ca e adevarata. Dar oare ce jerfeau paganii idolilor? Chiar credeti ca doar tauri asa cum ati citat din Fapte 14;13? Mai cititi istorie si o sa vedeti ca jertfeau si porci, cai sau alte animale „necurate”. Asa ca rationamentul cu idolii pica pentru ca pentru Pavel nu era nici o problema sa mananci din orice se vinde pe piata chiar si carne de la un animal „necurat” atata timp cat nu stiai ca a fost jertfit idolilor.
        Iar despre Chifa stim bine ce parere avea Pavel! Nu cred ca in epistola catre Tit apostolul a vrut sa spuna ceea ce ati explicat. Eu cred ca Pavel vroia sa intareasca Cuvantul descoperit lui direct de catre Duhul Sfant! Si anume ca cei care sunt puri, curati, trebuie sa inteleaga si sa considere TOTUL curat si sa nu ramana cramponati cu aceste idei legaliste cum ca ar mai exista animale sau lucruri necurate (stim din Levitic ca si unele vase din bucatarie puteau deveni necurate). Si ca lucrurile necurate raman celor necredinciosi si necurati, in cuget. Ca de-acolo din interiorul omului ies lucrurile necurate! Nu mai imi atribuiti ganduri pe care nu le am caci este scris ca doar duhul omului si Dumnezeu cunosc gandurile lui!
        Eu raman la spusele Mantuitorului nostru: gratie Cuvantului suntem curati si DOAR datorita LUI! AMIN

        Am intrat (din pacate) pe grupuri de crestini pe facebook unde chipurile se dezbat teme biblice. Toti adventistii spun ca unele lucruri in Biblie sunt demodate si au fost scrise pentru secolul I. Dau doar in exemplu: 1 Corinteni 11 unde se vorbeste de faptul ca femeia trebuie sa poarte pe cap un semn alt stapanirii ei „din cauza ingerilor”! Asta vi se pare demodat voua adventistilor dar necuratia fizica nu. Ciudat. Am iesit repede din astfel de grupuri pentru ca am realizat ca se hraneste firea pamanteasca acolo si nu duhul.
        In ceea ce priveste ideile lui Ellen White privind alimentatia sanatoasa, va rog, nu ma porniti. Am citit multe lucruri scrise dupa ureche, probabil idei raspandite in vremea dansei despre ce inseamna alimentatie nesanatoasa. Dau doar 1 exemplu: „Consumul cărnii de porc a produs scrofuloză, lepră şi umori canceroase. Oamenii mănâncă neîncetat carne, care este plină de germeni tuberculoşi şi canceroşi”.

        Harul Domnului Isus Cristos si dragostea Lui Dumnezeu si impartasirea Duhului Sfant sa fie cu noi cu toti!

        • Lori Balogh spune:

          Pace, frate Dorin,
          Daca dv. aveti convingerea ca Mantuitorul, apostolii si in mod deosebit apostolul Pavel au mancat „tot ce se vinde pe piata”, va respect convingerea. Eu am o cu totul alta convingere, din motive pe care nu vreau sa le repet. Cred ca este inutil sa continuam „dialogul” in spiritul acesta.

          • dorin spune:

            Eu nu am nici o convingere in acest sens ca nu am fost acolo ca sa ma uit in farfuria lor. Dar am convingerea ca atat Domnul Isus cat si apostolii (cei drept mai tarziu) nu au mai catalogat animalele ca fiind necurate sau curate.
            Cu pace in suflet va accept propunerea de a nu mai continua. Am tinut doar sa imi scriu perosnal convingerea pentru ca alti cititori sa nu interpreteze gresit ceea ce gandesc.

          • dorin spune:

            Ce nu v-a placut din ce a scris fratele Cristi de l-ati cenzurat?

          • Lori Balogh spune:

            I-am scris lui personal. Cred ca este o problema care nu intereseaza o tertza persoana.

Lasă un răspuns la Cristi Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Spam protection by WP Captcha-Free