Cine este Ingerul Domnului din Vechiul Testament?

Cine este Ingerul Domnului din Vechiul Testament?

 

In diferite momente ale istoriei poporului Israel, intalnim pe paginile Vechiului Testament un personaj inconjurat de o aura misterioasa – Ingerul Domnului. Biblia nu precizeaza identitatea exacta a acestei fiinte ceresti, insa ne ofera cateva indicii importante care, daca sunt luate in considerare cu atentie si umilinta, ne pot ajuta sa ajungem la o concluzie corecta.

Ideea ca Ingerul Domnului ar fi un simplu inger dintre milioanele de fiinte ceresti, care au ramas fidele lui Dumnezeu dupa alungarea lui Lucifer din cer, este infirmata de realitatea biblica. Iata cateva argumente biblice care ne demonstreaza ca Ingerul Domnului nu este un inger oarecare, ci o fiinta unica, avand un statut special si o misiune speciala.

1) Folosirea articolului hotarat in locul celui nehotarat ( „Ingerul” si nu „un inger” ) ne arata ca subiectul este o fiinta speciala si unica, separata de ceilalti ingeri ceresti ( vezi Geneza 16, 7-11; 22, 11-18; Exodul 3, 2; Judecatori 2, 1-4; 5, 23; 6, 11.12.20. 23; 13, 3.9.13.15, etc. ).

2) Persoana cereasca numita cu apelativul „Ingerul Domnului” a fost profund implicata in istoria poporului evreu, intervenind in momentele-cheie ale acestei istorii.

– Cand Agar, roaba lui Avraam, fuge in pustiu, Ingerul Domnului i se arata, indemnand-o sa se intoarca la stapana ei si promitandu-i ca din Ismael se va naste un popor mare ( vezi Geneza 16, 7-15 ).

– Aceeasi Agar, aflandu-se in pustiu impreuna cu fiul sau Ismael, este ajutata sa supravietuiasca in conditiile dure din acel loc de acelasi Inger al Domnului (vezi Geneza 21,14-2).

– Cu ocazia jertfirii lui Isaac, cel care intervine pentru a opri actul jertfirii este tot Ingerul Domnului ( vezi Geneza 22, 10-18 ).

– Ingerul Domnului se arata lui Iacov la sfarsitul celor 20 de ani de slujire in casa lui Laban, indemnandu-l sa se reintoarca in Canaan ( vezi Geneza 31, 11-13 ).

– In scena din pustiul Madianului, fiinta care i se descopera lui Moise, vorbindu-i din mijlocul rugului aprins, este acelasi Inger al Domnului ( vezi Exodul 3, 2 ).

– Dupa moartea lui Iosua, Ingerul Domnului mustra poporul Israel pentru ca nu a ascultat de porunca lui Dumnezeu de a nimici cu desavarsire popoarele Canaanului ( vezi Judecatori 2, 1-4 ).

– In cantarea Deborei, rostita dupa biruinta obtinuta impotriva lui Iabin, imparatul Canaanului, apare un blestem rostit de Ingerul Domnului impotriva cetatii Meroza din cauza neimplicarii ei de partea lui Dumnezeu ( vezi Judecatori 5, 23 ).

– Vestirea nasterii lui Samson a fost facuta de aceeasi fiinta cereasca, numita in Scriptura Ingerul Domnului ( vezi Judecatori 13, 3-23 ).

– In viziunile profetului Zaharia, acesta il vede pe marele preot Iosua stand in picioare inaintea Ingerului Domnului si pe Satana la dreapta lui, ca sa-l parasca ( vezi Zaharia 3, 1-10 ).

3) In unele situatii, cei care l-au vazut pe Ingerul Domnului s-au temut pentru viata lor, considerand ca L-au vazut pe Dumnezeu Insusi. O asemenea situatie a fost cea in care Ingerul Domnului i s-a aratat lui Manoah si sotiei sale cu ocazia vestirii nasterii lui Samson. Dupa plecarea Ingerului Domnului in flacara focului de pe altar, cei doi s-au inspaimantat, iar Manoah a exclamat: „Vom muri, caci am vazut pe Dumnezeu” ( Judecatori 13, 22 ).

4) Ingerul Domnului vorbeste ca Dumnezeu, se indentifica cu Dumnezeu si exercita responsabilitatile lui Dumnezeu:

– Dupa indemnul Ingerului Domnului de a se intoarce in casa lui Avraam, Agar „a numit Numele Domnului care-i vorbise: „Tu esti Dumnezeu care ma vede”. Caci a zis ea: „Cu adevarat, am vazut aici spatele Celui ce m-a vazut( Geneza 16, 13 ).

– In scena jertfirii lui Isaac pe muntele Moria, apelativele „Ingerul Domnului” si „Domnul” sunt interschimbabile. Ingerul Domnului il striga pe Avraam din cer si-l impiedica sa duca jertfa pana la capat ( vers. 12 ). Insa, cand Ingerul il striga a doua oara pe Avraam, el i se adreseaza din postura lui Dumnezeu: „Pe Mine Insumi jur, zice Domnul, pentru ca ai facut lucrul acesta si n-ai crutat pe fiul tau, pe singurul tau fiu, te voi binecuvanta mult…” ( Geneza 22, 16.17 ).

– In cazul rugului aprins, apare aceeasi interschimbabilitate intre apelativele „Ingerul Domnului” si „Domnul” sau „Dumnezeu”. Ingerul Domnului i se arata lui Moise in flacara din mijlocul rugului, insa cand Moise se intoarce sa inteleaga misterul rugului aprins care nu se mistuia, nu Ingerul Domnului, ci „Domnul a vazut ca el se intoarce sa vada si Dumnezeu l-a chemat din mijlocul rugului” ( Exodul 3, 2-5 ).

Cand fiinta care ii vorbeste lui Moise din mijlocul rugului se prezinta pe sine, ea spune: „Eu sunt Dumnezeul tatalui tau, Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac si Dumnezeul lui Iacov” ( Exodul 3, 6 ).

– Dupa moartea lui Iosua, Ingerul Domnului ii mustra pe israeliti pentru ca nu au nimicit cu desavarsire popoarele Canaanului. El afirma: „Eu v-am scos din Egipt si v-am adus in tara pe care am jurat parintilor vostri ca v-o voi da. Am zis: „Niciodata nu voi rupe legamantul Meu cu voi” ( Judecatori 2, 1 ). In acest context Ingerul Domnului vorbeste despre propriul Sau legamant incheiat cu poporul Israel.

– Interschimbabilitatea apelativelor „Ingerul Domnului” si „Domnul” apare si in cazul chemarii lui Ghedeon. Judecatori 6, 12 ne spune ca Ingerul Domnului i s-a aratat lui Ghedeon, iar in versetul 14 ni se spune ca „Domnul S-a uitat la el si i-a zis: „Du-te cu puterea aceasta pe care o ai si izbaveste pe Israel din mana lui Madian; oare nu te trimit Eu?” ( Judecatori 6, 12.14. 16 ). Apoi, in versetul 20 dialogul continua, folosindu-se din nou apelativul „Ingerul Domnului.”

– In scena din viziunea lui Zaharia cu privire la marele preot Iosua, acesta este vazut stand in picioare inaintea Ingerului Domnului ( vezi Zaharia 3, 1 ). Ca replica la acuzatiile lui Satana indreptate impotriva marelui preot, Ingerul Domnului porunceste: „Dezbracati-l de hainele murdare de pe el!” Apoi a zis lui Iosua: „Iata ca indepartez de la tine nelegiuirea si te imbrac cu haine de sarbatoare” ( Zaharia 3, 4 ). Atitudinea si actiunea Ingerului Domnului in acest caz depaseste autoritatea unui simplu inger ceresc si ne dovedeste faptul ca avem de-a face cu o Fiinta cu totul unica si speciala, separata de oastea ingerilor lui Dumnezeu.

– In cuvantarea diaconului Stefan, tinuta in fatza Sinedriului, acesta rememoreaza cateva momente din istoria poporului sau. Cand ajunge la scena rugului aprins, Stefan afirma ca lui Moise i s-a aratat „un inger, in pustia muntelui Sinai, in para focului unui rug” ( Fapte 7, 30 ). Insa cand relateaza despre dialogul dintre Ingerul Domnului si Moise, Stefan vorbeste despre „glasul Domnului care i-a zis: „Eu sunt Dumnezeul parintilor tai, Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac si Dumnezeul lui Iacov” ( Fapte 7, 31.32 ).

– Biblia ne vorbeste pe larg despre noaptea stramtorarii lui Iacov, in care patriarhul s-a luptat o noapte intreaga. Cu cine? Geneza 32, 24-29 ne spune ca era vorba de un om. Profetul Osea, insa, il identifica pe misteriosul personaj cu care s-a luptat Iacov cu un inger ( vezi Osea 12, 4 ). Insa, la finalul experientei dramatice pe care a trait-o in acea noapte, insusi Iacov recunoaste faptul ca vazuse Fatza lui Dumnezeu. „Iacov a pus locului aceluia numele Peniel ( Fatza lui Dumnezeu ) caci, a zis el, am vazut pe Dumnezeu fatza in fatza si totusi am scapat cu viata” ( Geneza 32, 30 ).

– Exodul 13, 21 ne spune ca „Domnul mergea inaintea lor ziua intr-un stalp de nor, iar noaptea intr-un stalp de foc, ca sa-i lumineze, pentru ca sa mearga si ziua si noaptea.” In Exodul 23, 20-25 apare fagaduinta calauzirii si ocrotirii unui Inger al Domnului, de care israelitii trebuiau sa asculte, caci „Numele Meu este in El”. „Ingerul Meu va merge inaintea ta si te va duce la amoriti, hetiti, fereziti, canaaniti, heviti si iebusiti si-i vei nimici” ( vers. 23 ).

 

Concluzii

     Ingerul Domnului nu este un inger oarecare din marea ostire a ingerilor ceresti, care au ramas fideli lui Dumnezeu dupa alungarea lui Lucifer din cer ( vezi Apocalipsa 12, 7-9 ). Ingerul Domnului este o Fiinta unica, speciala, cu autoritate deosebita si avand atributii deosebite.

Aparitiile si interventiile Sale in istoria poporului lui Dumnezeu par mai degraba niste teofanii ( descoperiri ale lui Dumnezeu in forma fizica, vizibila ). Dat fiind faptul ca pe Dumnezeu Tatal nu L-a vazut niciun ochi omenesc ( vezi Ioan 1, 18; 6, 46 ), aparitiile Ingerului Domnului in Vechiul Testament probabil sunt teofanii ale Fiului lui Dumnezeu inainte de intruparea Sa. Deoarece El a existat inainte de Avraam ( vezi Ioan 8, 58 ), este firesc sa credem ca El a fost prezent in istoria poporului ales, lucrand in favoarea acestuia inainte de intruparea Sa.

In Noul Testament exista relatari despre aparitii ale ingerilor, insa in aceste cazuri se vorbeste despre „un inger al Domnului”, nu despre „Ingerul Domnului”, ceea ce este o mare deosebire. De exemplu, preotului Zaharia, tatal lui Ioan Botezatorul, i s-a descoperit „un inger al Domnului” ca sa-i vesteasca nasterea viitorului antemergator al lui Mesia ( vezi Luca 1, 11 ).

Pastorilor din Betleem le este adus mesajul nasterii lui Mesia de catre „un inger al Domnului” ( vezi Luca 2, 9 ), iar Mariei, mama lui Iisus, ii este adusa vestea nasterii Mantuitorului de catre ingerul Gabriel ( vezi Luca 1, 26 ). Mai tarziu, apostolii intemnitati din ordinul Sinedriului sunt eliberati tot de „un inger al Domnului” ( vezi fapte 5, 19 ), iar apostolul Ioan, pe insula Patmos, primeste vizita unui inger care-i transmite mesajul cerului, dar care refuza inchinarea ( vezi Apocalipsa 19, 10; 22, 8.9 ).

Daca in Noul Testament nu mai intalnim aparitii ale „Ingerului Domnului” asa cum le gasim in Vechiul Testament, acest lucru se datoreaza faptului ca Iisus Christos, prin intruparea Sa, a devenit revelatia suprema si desavarsita a Tatalui.

„Caci in El locuieste trupeste toata plinatatea Dumnezeirii. Voi aveti totul deplin in El, care este Capul oricarei domnii si stapaniri.” ( Coloseni 2, 9.10 )

Lori Balogh

 

Acest articol a fost publicat în Dileme crestine și etichetat cu . Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Spam protection by WP Captcha-Free