Proverbe 31, 6.7: Incurajeaza Dumnezeu consumul bauturilor alcoolice?

Proverbe 31, 6.7: Incurajeaza Dumnezeu consumul bauturilor alcoolice?

 

„Dati bauturi tari celui ce piere si vin celui cu sufletul amarat, ca sa bea si sa-si uite saracia si sa nu-si mai aduca aminte de necazurile lui.”

( Proverbe 31, 6.7 )

 

Probabil ca acesta este unul dintre cele mai dificile texte biblice, ridicand unele intrebari firesti, mai ales in mintea celor care au ales sa traiasca o viata de abstinenta totala in privinta alcoolului. Cum este posibil ca in aceeasi Biblie care afirma despre vin ca este „batjocoritor” si despre bauturile tari ca sunt „galagioase” ( vezi Proverbe 20, 1 ), sa intalnim indemnul de a oferi astfel de bauturi celor necajiti, pentru ca acestia sa-si uite durerile?

Cum rezolvam aparenta contradictie intre indemnul lui Solomon: „Nu te uita la vin cand curge rosu si face margaritare in pahar” ( Proverbe 23, 31 ) cu incurajarea de a oferi bauturi alcoolice „celui ce piere” si „celui cu sufletul amarat”?

Inainte de a incerca sa rezolvam dilema, este necesara o precizare importanta. Expresia „bauturi tari” este tradusa din termenul ebraic „shekar”. Acest termen nu ne arata natura bauturii ( daca era fermentata sau nu ), ci doar provenienta ei: alte fructe in afara de struguri ( de , curmale ). Asadar, „shekar” ( „bauturi tari” ) poate insemna o bautura din fructe ( altele decat strugurii ), care putea fi fermentata sau dulce.

Desi in limba romana expresia „bauturi tari” ne trimite cu gandul la bauturile spirtoase cu concentratie mare de alcool, ( whisky, tuica, rom, vodca, etc. ), in limba ebraica sensul cuvantului este cel aratat mai sus. Acesta este motivul pentru care unele traduceri moderne ale Bibliei ( de exemplu, New International Version, NIV ) traduc „shekar” cu „bere”, o traducere mai apropiata de realitatea biblica.

Insa, cu toate aceste precizari, dilema ramane: Putem oferi bauturi alcoolice celor saraci, necajiti, loviti de soarta, pentru ca acestia sa-si uite necazurile? Un prim pas necesar pentru rezolvarea dilemei este cunoasterea contextului imediat in care gasim acest indemn ( respectiv cap. 31, 1-5 ). In acest pasaj intalnim cateva indemnuri pe care o mama le da fiului sau de vitza regeasca:

„Nu se cade imparatilor, Lemuele, nu se cade imparatilor sa bea vin, nici voievozilor sa umble dupa bauturi tari, ca nu cumva, band, sa uite Legea si sa calce drepturile celor nenorociti” ( Proverbe 31, 4.5 ).

Sfatul dat de mama fiului sau este in perfecta armonie cu restul Scripturii, descurajand consumul bauturilor alcoolice ( vezi Proverbe 20, 1.17; 23, 21.29-35; Romani 14, 21; Efeseni 5, 18; 1 Corinteni 6, 10, etc. ). Contextul general al Bibliei ne arata ca aceasta nu promoveaza si nu incurajeaza niciodata consumul unor astfel de bauturi. Abstinenta totala, nu cea partiala, este cea mai buna atitudine in privinta acestor bauturi.

Atunci cum putem intelege indemnul mamei imparatului din versetele 6 si 7: „Dati bauturi tari celui ce piere si vin celui cu sufletul amarat”?

Este demn de retinut ca evreii au interpretat acest indemn ca referindu-se la condamnatii la moarte. In timpurile biblice exista obiceiul ca suferinzilor si celor condamnati la moarte sa li se ofere „yayin” sau „shekar fermentat cu rol de anestezic. Chiar si Mantuitorului i S-a oferit „otet” pe cand suferea pe cruce, insa El l-a refuzat, dorind sa ramana cu mintea limpede pana la capat.

Avand in vedere abstinenta pe care aceasta mama o recomanda fiului sau, e greu de crezut si de acceptat ca in versetele 6 si 7 ea ii indeamna pe oameni sa ofere bauturi alcoolice celor saraci si necajiti. O explicatie plauzibila a pasajului din Proverbe 31, 6.7 ne este oferita de Samuelle Bachiochi in cartea sa „Wine in the Bible”.

Autorul sugereaza ca sensul indemnului dat de mama fiului sau este conditional: „Daca vei da bauturi tari cuiva, atunci da-i-le unuia care piere!” In acest caz, versetul 6 devine o afirmatie satirica, ironica. Aici avem o mostra de ironie prin care mama inteleapta a imparatului incearca sa-si convinga fiul sa se tina departe de licorile care iau mintile oamenilor.

Aceasta interpretare este in perfecta armonie atat cu contextul imediat, cat si cu contextul general al Scripturii cu privire la consumul bauturilor alcoolice.

Lori Balogh

Acest articol a fost publicat în Texte biblice dificile și etichetat cu , , . Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Spam protection by WP Captcha-Free