Ce spune Biblia despre…Sanctuarul ceresc
Învățătura biblică despre existența unui Sanctuar ceresc și despre rolul lui în desfășurarea Planului de Mântuire este străină multor creștini. Această lacună în cunoașterea Scripturii este inexplicabilă, având în vedere că Biblia amintește în mai multe locuri despre existența acestui Sanctuar.
Ce dovezi ne prezintă Biblia ca argument la existenței Sanctuarului ceresc?
1) Lui Moise i s-a arătat acest Sanctuar ceresc drept model pentru cel pământesc: Exod 25, 40.
2) Psalmistul David asociază ideea de Sanctuar în care locuiește Dumnezeu cu cerul: Psalmul 11, 4.
3) Apocalipsa 11, 19 ne vorbește fără echivoc despre un Sanctuar ceresc.
4) Epistola către evrei aduce cele mai convingătoare argumente în favoarea existenței Sanctuarului ceresc, afirmând că tot ce se săvârșea în sanctuarul pământesc oglindea lucrarea făcută în cer în favoarea păcătoșilor: Evrei 8, 1‑2. 5; 9, 11‑12. 23‑24.
Cine slujește în Sanctuarul ceresc și ce lucrare face acolo?
Epistola către evrei ne învață că tot ceea ce se făcea în sanctuarul pământesc era o „umbră” a celor săvârșite în Sanctuarul ceresc: Evrei 8,5. Aceasta presupune că în Sanctuarul ceresc trebuie să existe un preot care să slujească cu sângele unei jertfe în favoarea omului păcătos. Cine este acesta? Epistola către evrei Îl identifică în Persoana lui Iisus Christos, Marele nostru Preot, care slujește în Sanctuarul ceresc cu sângele propriei Sale jertfe: Evrei 8, 1‑2; 9, 11‑12. 24.
Sanctuarul ceresc trebuie și el curățit asemenea celui pământesc?
Biblia ne asigura de acest lucru: Evrei 9, 23. După cum sanctuarul pământesc era curățit la sfârșitul anului religios de toate păcatele care se adunaseră în mod simbolic asupra lui în cursul anului, la fel și Sanctuarul ceresc trebuie curățit la sfârșitul timpului de har acordat omenirii.
Ce spune Biblia despre timpul curățirii Sanctuarului ceresc?
Timpul acestei lucrări speciale este profetizat în Daniel 8, 14 – profeția celor 2300 de seri și dimineți. În profețiile apocaliptice ( cum este cazul celei de față ), timpul este redat ținând cont de principiul zi-an, în care unei zile profetice îi corespunde un an real: Numeri 14, 34; Ezechiel 4, 6.
După raportul din Geneza 1,5 o seară și o dimineață reprezintă o zi. 2300 de seri și dimineți reprezintă 2300 de zile profetice care, aplicând principiul zi-an, înseamnă 2300 de ani reali. La sfârșitul celor 2300 de ani trebuia să înceapă în cer curățirea Sanctuarului ceresc, concomitent cu începutul judecății preadvente, care va stabili cine va fi pregătit pentru revenirea Mântuitorului.
Care este punctul de pornire al perioadei celor 2300 de ani?
Biblia ne răspunde la această întrebare printr-o altă profeție: Daniel 9, 24‑27 – profeția celor 70 de săptămâni. Cele 70 de săptămâni profetice reprezintă 70 x 70 = 490 de zile profetice = 490 de ani reali. Punctul lor de plecare este decretul lui Artaxerxe Longimanus din anul 457 i.Chr., prin care se dădea undă verde reconstrucției Ierusalimului și reînființării statului iudeu. Deoarece cele 70 de săptămâni fac parte din perioada mai lungă de 2300 de zile, punctul lor de plecare este identic. Pornind de la anul 457 i.Chr. și socotind cele 2300 de zile profetice = 2300 de ani reali, se ajunge la anul 1844, când, conform profeției din Daniel 8,14, Sanctuarul ceresc trebuia să fie curățit.
Ce spune Biblia în legătură cu curățirea Sanctuarului ceresc și începutul judecății?
1) Scena judecății preadvente: Daniel 7, 9‑10; Apocalipsa 14, 7.
2) Cine sunt cei judecați în timpul curățirii Sanctuarului ceresc? 1 Petru 4, 17: toți oamenii care au intrat vreodată în slujba lui Christos.
3) Cine este Mijlocitorul în această judecată? Iisus, în calitatea Sa de Mare Preot al omenirii și Avocat al celor credincioși: 1 Ioan 2,1; Evrei 4, 15‑16; 7, 25; 9,24. Daniel 7, 13 zugrăvește scena în care Domnul Iisus se înfățișează înaintea Tatălui în favoarea celor credincioși.
4) Care sunt efectele judecății preadvente? Soarta fiecărui om va fi hotărâtă, fie spre viață veșnică, fie spre moarte veșnică: Apocalipsa 22, 11‑12. De acesta judecată e nevoie ca, la revenirea Sa, Mântuitorul să-i poată răsplăti pe cei ce s-au pregătit: Apocalipsa 22, 12.
Lori Balogh