Desi exista controverse legate de autorul Apocalipsei, cele mai multe indicii arata ca autorul cartii este Ioan, ucenicul, iar mai tarziu, apostolul Domnului ( Apocalipsa 1, 1.4; 22, 8 ).
Ca timp, Apocalipsa a fost scrisa in timpul exilului la care a fost supus Ioan pe insula Patmos, din Marea Egee, in timpul domniei lui Domitian ( 81-96 d.Chr. ).
Biserica crestina primara era convinsa ca Ioan, apostolul, este autorul cartii. In secolul al doilea, Irineu, episcop de Lyon, scria: “Ea, Apocalipsa, a aparut nu prea demult, aproape de generatia noastra, pe la sfarsitul domniei lui Domitian” ( Irineu, “Impotriva ereziilor”, vol. 30, 3, Comentarii Biblice AZS vol. VII ).
De asemenea, Victorinus, ( m 303 ) si Eusebiu il amintesc pe Ioan ca fiind autorul Apocalipsei: “Cand Ioan scria aceste lucruri, se afla in insula Patmos, condamnat de catre cezarul Domitian sa lucreze in mina. Acolo deci a vazut cele descrise in Apocalipsa.” ( Victorinus, “Comentarii asupra Apocalipsei”, cap. 10, 11, A.N.F., vol. VII, pag. 353, CBAZS VII )
“Eusebiu arata ca Ioan a fost trimis in insula Patmos de catre Domitian si, atunci cand cei ce au fost exilati pe nedrept de catre Domitian au fost eliberati de succesorul acestuia, Nerva Traian ( pe la 96-98 d.Chr.), apostolul Ioan s-a intors si el la Efes.” ( CBAZS, vol. VII, pag. 721 ).
Un argument in favoarea sustinerii faptului ca autorul cartii este Ioan, ucenicul, este modul in care se recomanda: “Ioan, fratele vostru” ( Apocalipsa 1, 9 ). Din felul in care se recomanda, reiese ca autorul Apocalipsei era foarte cunoscut in intreaga biserica crestina din acel timp.
Un alt argument care ne intareste in aceasta convingere este stilul in care a fost scrisa cartea. Stilul Apocalipsei demonstreaza ca autorul cartii este un iudeu crestin si un bun cunoscator al scrierilor Vechiului Testament.
Ioan, autorul Apocalipsei, nu s-a numit pe sine apostol. Cand scrie despre zidul Ierusalimului ( Apocalipsa 21, 14 ), el aminteste de intreg grupul apostolilor, insa pe sine nu se numeste apostol. In schimb, Ioan se numeste pe sine profet ( Apocalipsa 22, 9 ), iar cartea sa – “cartea proorociei” ( Apocalipsa 1, 3; 22, 7.10.18.19 ).
Exista cercetatori ai Bibliei care sustin ca autorul Apocalipsei nu este Ioan, ucenicul, ci un alt Ioan, prezbiterul. Unul dintre sustinatorii acestei idei este chiar Eusebiu, autorul “Istoriei ecleziastice”. Argumentele acestor cercetatori sunt legate de deosebirile de stil si limba dintre Evanghelia lui Ioan si Apocalipsa. In timp ce Evanghelia e scrisa intr-o greaca placuta, Apocalipsa e scrisa intr-o limba aspra si cu iregularitati gramaticale si sintetice.
Cum putem explica diferentele de stil si limba ?
Se pare ca Apocalipsa a fost scrisa direct de Ioan, in conditiile de pe Patmos, ca prizonier care muncea la mina, in timp ce Evanghelia a scris-o dupa eliberarea sa, folosindu-se de ajutorul unui secretar, un bun cunoscator al limbii grecesti. Acest lucru reiese din Ioan 21, 24.
In favoarea afirmatiei ca ambele carti au fost scrise de Ioan, ucenicul, sunt paralelismele literare dintre cele doua carti. Apocalipsa vorbeste despre “izvorul apei vietii” si “apa vietii” ( Apocalipsa 21, 6; 22, 17 ), in timp ce Evanghelia vorbeste de “apa vie” ( Ioan 4, 10 ); invitatia Evangheliei: “Daca inseteaza cineva, sa vina la Mine si sa bea” ( Ioan 7, 37 ) este asemanatoare cu cea din Apocalipsa: “Celui ce ii este sete sa vina” ( Apocalipsa 22, 17 ).
De asemenea, unele expresii ca de exemplu “opsis” ( infatisare sau fatza ) sunt folosite in Noul Testament doar de Ioan ( Ioan 7, 24; 11, 44; Apocalipsa 1, 16 ).
Tinand cont de aceste argumente si luand in considerare si traditia crestina, Ioan , ucenicul este considerat a fi autorul de drept al Apocalipsei.
Lori Balogh