Invierea lui Iisus – adevar sau mit ?
Invierea Fiului lui Dumnezeu este unul din adevarurile care stau la temelia crestinismului. Se ridica insa o intrebare justificata: Are crestinismul suficiente dovezi pentru a sustine acest adevar ?
Ce s-ar fi intamplat daca Iisus nu ar fi inviat ? Nu e greu sa ne imaginam: Doctrina crestina ar fi fost fara valoare, jertfa martirilor crestini ar fi zadarnica, predicarea Evangheliei ar fi fara finalitate , iar crestinii ar fi de plans.
Chiar apostolul Pavel recunoaste zadarnicia crezului crestin in absenta invierii lui Iisus: “Daca numai pentru viata aceasta ne-am pus nadejdea in Christos, atunci suntem cei mai nenorociti dintre oameni.” ( 1 Corinteni 15, 19 ). Intr-adevar, fara invierea lui Iisus, cu toate consecintele ce decurg din ea, crestinismul nu s-ar deosebi de budism, confucianism, brahmanism si de multe alte …”isme”.
Profetii referitoare la invierea lui Christos
Un prim lucru care trebuie precizat este faptul ca invierea lui Christos a fost profetizata in Scripturile Vechiului Testament, dar si de Mantuitorul Insusi. Pentru cercetatorul atent al acestor profetii, invierea nu trebuia sa socheze, ci trebuia sa fie privita ca un moment important in desfasurarea Planului Mantuirii omului. Iata cateva din aceste profetii:
– Psalmul 16, 8-10 ( profetie mesianica ): “Am necurmat pe Domnul inaintea ochilor mei; cand este El la dreapta mea nu ma clatin . De aceea inima mi se bucura, sufletul mi se veseleste si trupul mi se odihneste in liniste. Caci nu vei lasa sufletul meu in locuinta mortilor, nu vei ingadui ca preaiubitul tau sa vada putrezirea.”
– Zaharia 12, 10: “Atunci voi turna peste casa lui David si peste locuitorii Ierusalimului un duh de indurare si de rugaciune si isi vor intoarce privirile spre Mine, pe care L-au strapuns. Il vor plange cum plange cineva pe singurul lui fiu.”
– Faptele apostolilor 2, 22-32; 13, 35-37 – Apostolul Petru , in predica sa de la Rusalii, confirma implinirea profetiei din Psalmul 16 prin invierea lui Iisus, afirmand ca David, in calitatea sa de profet, Il avea in vedere pe Mesia cand a scris Psalmul 16. Mormantul lui David, aflat in mijlocul poporului, este o dovada ca profetia nu se refera la el, ci la Mesia.
– Insusi Iisus a profetizat in repetate ocazii despre invierea Sa: Matei 12, 38-40; 16, 21; 17, 22.23; 20, 18.19; Marcu 8, 31; 9, 31; 10, 34; Luca 9, 22; 24, 5-8. 46-48; Ioan 2, 18-22.
Un lucru demn de subliniat este acela ca semnele profetice referitoare al inviere au avut un ecou mai puternic in inimile adversarilor, decat in cele ale apropiatilor lui Iisus. Dupa rastignirea lui Iisus, ucenicii Sai erau speriati, descurajati si deprimati, uitand de profetiile care aratau spre invierea Domnului lor. In acest timp insa, adversarii Mantuitorului se temeau de implinirea profetiei sub o forma sau alta, cerand intarirea pazei de la mormant.
Moartea lui Iisus – un fapt real
Pentru a dovedi ca invirea lui Iisus a fost reala, este nevoie mai intai sa intelegem ca moartea Lui a fost reala, deplina. Scepticii sustin ca moartea lui Iisus nu ar fi fost reala, ci doar aparenta, o stare de letargie din care El Si-a revenit mai tarziu. Aceasta revenire din starea de letargie ar fi interpretata de crestini ca fiind inviere. Biblia insa ne ofera suficiente dovezi ca moartea lui Iisus nu a fost aparenta, ci cat se poate de reala:
– Toti cei patru evanghelisti afirma ca Iisus “si-a dat duhul” pe cruce ( Matei 27, 50; Marcu 15, 37; Luca 23, 46; Ioan 19, 30 ).
– Moartea lui Iisus a fost recunoscuta de preoti. In ziua urmatoare rastignirii ( Sabat ), o delegatie formata din preoti si farisei s-a prezentat inaintea lui Pilat, cerandu-i sa intareasca paza mormantului. Argumentul lor era urmatorul: “Doamne, ne-am adus aminte ca inselatorul acela, pe cand era inca in viata, a zis: Dupa trei zile voi invia.” ( Matei 27, 62.63 )
– Iosif din Arimatea si Nicodim, prin participarea lor activa la inmormantare, sunt martori ai mortii lui Iisus ( Matei 27, 57-60; Ioan 19, 38-41 ).
– Soladatii romani au observat ca Iisus murise inaintea celor doi talhari si nu I-au mai zdrobit fluierele picioarelor ( Ioan 19, 32-37 ).
– Chiar daca Iisus nu ar fi murit din cauza crucificarii, strapungerea in coasta de catre lancea romana i-ar fi adus un sfarsit fulgerator: “Si unul din ostasi I-a strapuns coasta cu o sulita si indata a iesit din ea sange si apa.” ( Ioan 19, 34 )
– Femeile sosite la mormantul lui Iisus pentru a-I imbalsama trupul, sunt de asemenea martore ale morti Lui ( Matei 27, 1; Marcu 16, 1.2; Luca 24, 1; Ioan 20, 1 ).
– Insusi Pilat s-a mirat ca Iisus murise atat de repede ( Marcu 15, 42-54 ).
Martori ai invierii lui Iisus
– Maria Magdalena este primul om care L-a vazut pe Iisus inviat. Cand i-a anuntat pe ucenici de intalnirea ei cu Mantuitorul, acestia nu au crezut-o ( Marcu 16, 9; Ioan 20, 11-19 ).
– Femeile sosite la mormant au fost anuntate de un inger ca Iisus a inviat ( Matei 28, 5-8; Marcu 16, 5-7; Luca 24, 1-8 ).
– Petru este unul din primii oameni care I-au vazut pe Iisus inviat ( Luca 24, 34 ).
– Cei doi ucenici pe drumul spre Emaus L-au intalnit pe Iisus dupa inviere ( Marcu 16, 12.13; Luca 24, 13-15 )
– Grupa ucenicilor ( mai putin Toma ) L-a intalnit pe Iisus in seara zilei invierii, pe cand ucenicii erau adunati intr-o incapere incuiata. Desi auzisera marturia femeilor si a lui Petru despre invierea lui Iisus, ei erau inca sceptici. Iisus li s-a descoperit, mustrandu-i pentru necredinta lor(Marcu 16, 14;Ioan 20,19-25 )
– Dupa opt zile de la prima intalnire cu grupul ucenicilor, Iisus li s-a descoperit a doua oara, de data aceasta fiind prezent si Toma ( Ioan 20, 26-29 ).
– O noua descoperire a lui Iisus dupa inviere a avut loc la Marea Tiberiadei, cand sapte dintre ucenici s-au dus la pescuit ( Ioan 21, 1-13 ).
– Apostolul Pavel afirma ca Iisus i S-a descoperit, dupa inviere, lui Iacov, apoi lui personal, pe drumul spre Damasc ( 1 Corinteni 15, 5-8 ).
– Iisus li s-a descoperit ucenicilor inainte de inaltarea la cer, in Galilea ( Matei 28, 16-18 ; Faptele apostolilor 1, 1-11).
– Dupa inviere, Iisus li S-a descopeit la peste cinci sute de ucenici deodata ( 1 Corinteni 15, 6 )
– Timp de patruzeci de zile, Iisus li S-a descoperit ucenicilor in repetate randuri, invatandu-i lucruri privitoare la Imparatia lui Dumnezeu ( Faptele apostolilor 1, 3 ).
– In timpul exilului sau pe insula Patmos, Ioan a primit vizita lui Iisus, la aproximativ sase decenii de la invierea Lui ( Apocalipsa cap.1 ).
– Pe drumul spre Damasc, Saul din Tars s-a intalnit cu Iisus cel inviat, primind de la Acesta misiunea de a predica Evanghelia ( Faptele apostolilor cap. 9 ).
Ipoteza furtului trupului lui Iisus
Aceasta este cea mai veche ipoteza vehiculata de vrajmasii crestinismului, la originea ei aflandu-se iudeii. Biblia afirma ca soldatilor romani li s-a dat bani pentru a raspandi zvonul ca ucenicii au furat trupul lui Iisus pe cand ei dormeau ( Matei 28, 11-15 ).
Exista mai multe variante ale ipotezei furtului: unii sustin ca autorul este Iosif din Arimatea, altii sustin ca ucenicii au luat trupul din mormant, altii pun vina pe gradinar, iar altii merg pana acolo incat sa-i acuze chiar pe soldatii romani de furt.
Un lucru este cert: in dimineata invierii mormantul era gol. Nu exista decat doua posibilitati: Iisus a iesit din mormant, fie inviat, fie fiindu-I furat trupul. Poate oare sa se nasca o religie vie dintr-un cadavru furat ?
De ce ipoteza furtului trupului lui Iisus nu este credibila ?
– Mormantul lui Iisus era sigilat si pazit de soldatii romani. Argumentul acestor soldati potrivit caruia ucenicii au furat trupul lui Iisus in timp ce ei dormeau este pueril. Deschiderea unui mormant din acea vreme presupunea indepartarea unei pietre mari de la gura mormantului, lucru ce nu s-ar fi putut face fara zgomot care sa alerteze garda romana ( Matei 27, 62-66 ).
– Furtul trupului lui Iisus nu ar fi avut nicio motivare pentru niste oameni simpli, onesti si tematori cum erau ucenicii. Este oare posibil ca toti ucenicii sa-si inchine viata pana la martiriu unei cause pierdute ? In preajma arestarii , judecarii si rastignirii Domnului lor, ucenicii L-au parasit pe Iisus. Petru chiar s-a lepadat pe fatza de El. Ce i-ar fi motivat pe toti acesti oameni sa fure trupul neinsufletit al Invatatorului lor, iar apoi sa minta intreaga viata ca L-au vazut inviat. Pentru care cauza si-au dat ei viata ca martiri ?
– Paza romana a fost pusa tocmai pentru a preveni furtul trupului lui Iisus ( Matei 27, 62-66 ).
– In mormantul gol, fasiile de panza in care fusese invelit trupul lui Iisus au fost gasite aranjate. Daca ucenicii ar fi furat trupul lui Iisus, ar fi avut ei ragaz sa aranjeze aceste fasii de panza ? Si daca ar fi avut timp ( !? ), de ce ar fi facut-o ?
– Daca ucenicii ar fi furat trupul lui Iisus, cum se explica groaza soldatilor care pazeau mormantul ( Matei 28, 2-4.11 ) si de ce mai era nevoie ca preotii sa le dea bani pentru a spune acest lucru ( Matei 28, 11-15 )?
– Daca ostasii au dormit, de unde au stiut ei ca tocmai ucenicii au furat trupul lui Iisus ? Comentand ipoteza furtului trupului lui Iisus, Augustin spune cu ironie:
“ Ah, spuneti, dormeau acesti gardieni ? Insa cand vorbiti astfel, ratiunea voastra nu doarme mai mult decat gardienii ? Ce fel de martori sunt martorii care dorm ? La ce se reduce marturia lor ? Iat-o ! Aceasta ca si cand ar fi spus: “Noi adeverim ca ucenicii lui Iisus I-au rapit corpul si marturia noastra este absolut irecuzabila caci atunci cand ei L-au rapit, noi dormeam intr-un somn atat de adanc, incat n-am auzit si n-am vazut nimic.”
– Daca luam in considerare disciplina romana, era oare posibil ca toti ( nu doar unul sau doi ! ) soldatii sa doarma in post ? Greu de crezut…
– Daca ucenicii ar fi furat trupul lui Iisus , ei ar fi fost pasibili de condamnare. Cu toate acestea, preotii iudei nici nu le reproseaza ucenicilor acest lucru si nici nu-i judeca si condamna pentru aceasta. De ce oare aceasta tacere din partea vrajmasilor lui Iisus ?
In concluzie, ipoteza furtului trupului lui Iisus este naiva, puerila si fara niciun fundament.
Ipoteza aparitiei unei naluci
Aceasta sustine ca Iisus cel inviat nu era in realitate El, ci doar o naluca. Iata cateva dovezi care contrazic aceasta ipoteza:
– O naluca nu se arata tuturor in acelasi fel. Iisus li S-a arata si femeilor, si ucenicilor, in repetate randuri, in acelasi fel, fiind recunoscut de acestia.
– O naluca se arata numai noaptea. Iisus S-a aratat si ziua: Mariei Magdalena in gradina, ucenicilor in Galilea, pe tarmul lacului Galileii, celor doi ucenici pe drumul spre Emaus ).
– O naluca dispare de indata ce te uiti la ea. Iisus nu a disparut indata atunci cand S-a descoperit dupa inviere, dimpotriva.
– In una din ocaziile in care Iisus S-a descoperit ucenicilor, acestia au crezut ca vad o naluca. In momentul in care au pipait trupul Lui si au mancat alaturi de El, ei s-au convins ca Iisus nu era o naluca, ci era Iisus cel inviat ( Luca 24, 37-47; 1 Ioan 1, 1-3 ).
Ipoteza halucinatiei
Ipoteza aceasta cauta sa explice invierea prin fenomene de psihologie morbida. Ea sustine ca in multimea ucenicilor devotati se aflau si cateva femei entuziaste, credule, pasionate si exaltate. Ele ar fi cazut victima iluziei ca L-ar fi vazut pe Iisus inviat. Prada halucinatiilor, ele i-ar fi influentat pe apostoli, iar acestia ar fi raspandit in biserica crestina acest neadevar. Ipoteza nu are temei, din mai multe motive:
– Halucinatia este un fenomen morbid caruia nu i se pot atribui fenomene si efecte atat de mari ca cele produse de invierea lui Iisus.
– Apostolii nu au crezut ca Iisus a inviat, decat numai dupa ce au avut proba invierii: cand au vazut mormantul gol, cand L-au vazut, auzit si pipait pe Iisus, cand au mancat impreuna cu El si au vorbit cu El personal.
– Daca apostolii ar fi sustinut o halucinatie, iudeii le-ar fi adus probe contrare, aratandu-le mormantul si trupul lui Iisus. In loc sa faca acest lucru, iudeii s-au sfatuit, i-au mituit pe soldatii romani si i-au persecutat pe apostoli, fara sa le dea dovezi contrare invierii.
– Cum ar fi posibil ca la baza credintei crestine sa stea o simpla halucinatie ? Are oare halucinatia efecte colective atat de mari ? Biblia sustine ca Iisus S-a arat la peste cinci sute de persoane deodata ( 1 Corinteni 15, 6 ). Oare toti acestia erau nevropati ?
Ipoteza volatilizarii sau dezagregarii
– Dezagregarea sau volatilizarea unui corp se poate intampla doar la temperaturi foarte inalte, nicidecum in racoarea unui mormant. Chiar daca acest fenomen ar fi fost posibil, totusi cum s-au putut pastra fasiile de panza, iar acestea asezate atat de ordonat ? Mai mult decat atat, Iisus S-a descoperit ucenicilor ca o persoana cat se poate de reala, nu ca o fantoma.
Concluzii
Crestinismul are la baza o realitate profetizata pe paginile Scripturii – invierea Fiului lui Dumnezeu. Toate ipotezele lansate de adversarii crestinismului nu pot sta in picioare inaintea evidentelor aduse de Cuvantul lui Dumnezeu.
Ucenicii au acceptat foarte greu gandul ca Iisus a inviat, desi li se spusese ca se va intampla acest lucru chiar de catre Domnul lor. Au fost mereu neincrezatori si abia dupa ce au avut dovezi sigure au putut predica Evanghelia.
Daca citim cu atentie pasajele referitoare la imprejurarile arestarii, judecarii, executarii si invierii lui Iisus, observam ca ucenicii s-au imprastiat cand au vazut ca sperantele lor se naruisera. Petru chiar s-a lepadat pe fatza de Iisus. Inmormantarea a fost facuta de Iosif , nu de ucenici. Daca ei ar fi crezut in invierea Lui, ar fi stat de straja in jurul trupului Sau pana ce Acesta ar fi inviat. Dar nu au facut-o…
Nu ucenicii au uns trupul lui Iisus cu substantele de imbalsamare, dovada ca ei nu credeau in inviere. Ei insisi au crezut ca trupul lui Iisus a fost furat de cineva cand au vazut ca mormantul era gol. La vestea invierii lui Iisus, desi aceasta le-a fost adusa de un inger, ei n-au crezut ( Marcu 16, 13 ). Iar cand , in final, Iisus li S-a descoperit, ucenicii au crezut ca vad un duh, nu pe Iisus in persoana ( Luca 24, 39-43 ).
Cu toate acestea, desi la inceput au fost atat de neincrezatori, ucenicii au predicat cu o putere neinteleasa despre invierea lui Iisus ( la Rusalii – Faptele apostolilor 2, 22-32; 37-43 ; in fatza sinedriului – Fapte 4, 9-11; 15-22.33 ; in casa lui Corneliu – Fapte 10, 38-44 ). Oare care sa fie secretul acestei schimbari de atitudine ? Doar intalnirea cu Domnul lor inviat poate explica toate acestea.
“Si daca n-a inviat Christos, atunci propovaduirea noastra este zadarnica si zadarnica este si credinta voastra.” ( 1 Corinteni 15, 14 )
Lori Balogh
Sa ne rugam pentru fratele Andrei, care intre timp este foarte bolnav.
„Ferice va fi de voi cand, din pricina Mea, oamenii va vor ocari, va vor prigoni si vor spune tot felul de lucruri rele si neadevarate impotriva voastra” ( Matei 5, 11 )
Cu stima,
Lori B.
sinteti ori retardati ori mincinosi …..sau poate doar naivi !!!