Citind Biblia de la in capat la celalalt, invatam despre Dumnezeu ca este un Dumnezeu al ordinii. Poate ca cel mai evident argument in acest sens este raportul creatiunii de pe primele pagini ale Bibliei. 1 Corinteni 14, 33. 40; Geneza cap. 1 si 2
Totul in natura, fie ca este vorba de macrocosmos, fie ca este vorba de microcosmos, dovedeste o ordine desavarsita, chiar in conditiile in care pacatul a patruns pe planeta noastra. Isaia 40, 12. 26
Cerul este un loc al ordinii, in care ingerii lui Dumnezeu lucreaza armonios
“Daca nu intelegem nevoia unei actiuni armonioase si daca suntem dezordonati, nedisciplinati si neorganizati in cursul actiunilor noastre, ingerii care sunt cu desavarsire organizati si se misca in desavarsita ordine nu pot lucra cu succes pentru noi…Ei nu sunt autorizati sa binecuvanteze confuzia, dezordinea si dezorganizarea… Cei care au ungere de sus vor face toate sfortarile ca sa dezvolte ordinea, disciplina si unitatea de lucru, si atunci ingerii lui Dumnezeu pot lucra cu ei.” Testimonies vol. 1, pag. 649-650
Organizatia in Vechiul Testament
Ordinea atat de vizibil manifestata in desavarsirea si intocmirea tuturor lucrurilor create de Dumnezeu s-a aratat si in organizarea poporului evreu. Dumnezeu a fost centrul autoritatii si al guvernarii, Suveranul lui Israel. Moise era conducatorul vizibil, randuit de Dumnezeu spre a executa legile in Numele Sau. Iar dintre batranii celor 12 semintii au fost alesi 70 de reprezentanti, care l-au sprijinit pe Moise in problemele generale ale natiunii.
Sfatul primit de Moise privind organizarea poporului Israel: Exod 18, 17-22 Mai tarziu, poporul nu a mai respectat organizatia, datorita ignorarii lui Dumnezeu: Osea 8, 3-4
Organizatia in Noul Testament: Marcu 13, 13-14; Fapte 6, 3-5; 1 Corinteni 12, 28
Din raportul Scripturii reiese ca organizatia primei biserici a fost bazata pe doua principii:
1. Darul spiritual, care este vocatia interna, adica chemarea divina care se manifesta in talente si aptitudini.
2. Ordinatiunea bisericii, care este vocatia externa, adica chemarea unei personae intr-o anumita slujba, de catre corpul bisericii, in functie de aptitudinile vizibile.
Ordinea instituita de Duhul Sfant in biserica crestina nu ingaduie ca cineva sa-si ia o slujba in biserica cu de la sine putere. Evrei 5, 4
Slujbe in biserica primara
1. Apostoli: Efeseni 4, 11
2. Evanghelisti, invatatori. In general, acestia formau generatia a doua, colaboratori apropiati ai apostolilor, sau tovarasii lor de drum, imputernicitii lor.
3. Carmuitorii: 1 Tesaloniceni 5, 12. Sunt cei ce stateau in fruntea comunitatii, fiind exemple de fapte bune si de pastrare a ordinii.
4. Prezbiterii: Tit 1, 5. “Presbyteros” inseamna in greaca batran si se intelege ca este conducatorul adunarii carestine.
5. Supraveghetorii ( episcopii ): Tit 1, 7. Mai erau numiti si economi, avand misiunea de a fi supraveghetorii comunitatii.
6. Diaconi: 1 Timotei 3, 8. “Diaconos” era servitorul care servea in jurul mesei.
Scopul organizatiei in biserica : Coloseni 2, 5
Organizatia in Biserica Adventa are la baza doua principii:
1. Pincipiul comunitatii: Efeseni 2, 19-22. Conform acestui principiu, biserica incepe cu comunitatea si, asemenea unei case, este cladita de jos in sus. Unitatea comunitatilor in cadrul bisericii este asigurata de adoptarea unei doctrine comune, iar autonomia comunitatii locale este garantata prin interdictia ca o comunitate sa se amestece in viata spirituala si dirijarea unei alte comunitati.
Nici conducerea superioara, nici cea a comunitatii nu poate primi sau exclude membri din comunitate, ci numai adunarea generala a comunitatii locale. Conditiile in care o comunitate locala isi exercita drepturile si indatoririle ei sunt prevazute in Statutul de Organizare al bisericii, cat si in Manualul Comunitatii.
2. Principiul slujbei: Efeseni 4, 11-12. Slujbasii sunt randuiti temporar pentru indeplinirea unor sarcini spirituale. A fi slujbas inseamna a fi servitor, si nu domnitor. In biserica nu exista functii permanente, autonome, cu scop in sine, ci numai temporare, dependente si cu scopul servirii.
In biserica este o singura preotie, cea universala, a tuturor credinciosilor: 1 Petru 2, 5-9
Cea mai inalta slujba in biserica este cea de pastor. Hirotonirea are valoare permanenta, insa este conditionata de realegere sau reacreditare.
Slujba are un caracter reprezentativ dublu:
1. Slujbasul Il reprezinta pe Christos: Luca 10, 16
2. El reprezinta in acelasi timp si comunitatea.
Datoria credinciosilor fata de slujbasii bisericii: 1 Tesaloniceni 5, 12-13; 1 Timotei 5, 17; Evrei 13, 17.
Datoriile membrilor bisericii:
1. Sa traiasca in armonie cu principiile religioase ale bisericii, contribuind benevol la suportarea sarcinilor acesteia.
2. Sa participle regulat la serviciile divine.
3. Sa se comporte in sala de cult in mod evlavios si cuviincios.
4. Sa fie gata de a primi insarcinari si sa le indeplineasca in masura capacitatilor lui.
5. Sa se supuna hotararilor bisericii.
6. Sa respecte organizatia si ordinea in comunitate.
7. Sa-si foloseasca dreptul lui de membru in a participa cu sugestiile si votul lui la luarea hotararilor comunitatii.
8. Sa primeasca cu bunavointa observatiile ce i se fac pentru indreptarea lui, iar al randul sau sa exercite aceeasi raspundere morala fata de cei gresiti.
Scopul final al organizatiei bisericii: Ioan 17, 21
Armonia si unitatea existand intre oameni cu diferite predispozitii este cea mai puternica dovada ce poate fi adusa in favoarea crestinismului veritabil. Numai Duhul lui Dumnezeu poate realiza aceasta unitate a bisericii.
Lori Balogh
Frate Balogh nu stiu cum este organizata Biserica in confesiunea din care faceti parte dumneavoastra dar stiu cum e organizata in general in bisericile neoprotestante .Este ceva de genul : – pastor principal
– pastori asistenti
– prezbiteri
– diaconi
Pastori principali si cei asistenti pot face orice act de cult ,prezbiterii pot face numai anumite acte de cult ,diaconii sunt folositii pentru impartirea Cinei Domnului etc.
Oare asa spune Scriptura ? Cum adica pastori asistentii? Oare face deosebire Scriptura intre pastorii si prezbiterii sau in Scriptura este tot una ? Oare diaconii aveau in biserica primara rolul pe care il au acum sau ,,slujeau doar la mese”. Eu cred ca suntem departe de crestinismul primar sau poate gresesc.
Merci
Subiectul necesita o discutie mai ampla. Eu voi raspunde acum telegrafic, fara pretentia ca argumentele sa fie exhaustive si in ordinea importantei lor:
1) 1 Timotei 2,5: „Caci este un singur Dumnezeu si este un singur mijlocitor intre Dumnezeu si oameni: Omul Iisus Christos”
2) In Noul Legamant, Dumnezeu are acelasi ideal pentru Biserica Sa ca si pentru poporul evreu, desi acesta a ratat idealul ( Exodul 19, 6 ). Toti suntem o „semintie de preoti” care trebuie sa aducem „jertfe duhovnicesti” ( Romani 12, 1.2 ). NT vorbeste de o preotie universala, nu de o preotie a unei elite.
„Voi insa sunteti o semnitie aleasa, o preotie imparateasca, nu neam sfant, un popor pe care Dumnezeu Si l-a castigat ca sa fie al Lui, ca sa vestiti puterile minunate ale Celui ce v-a chemat din intuneric la lumina Sa minunata” ( 1 Petru 2,9 ).
” Si a facut din noi o imparatie si preoti pentru Dumnezeu, Tatal Sau…” ( Apocalipsa 1,6 ).
3) Ca dovada ca Biserica primara a inteles preotia universala a credinciosilor este faptul ca intre slujbele amintite de Pavel in 1 Corinteni 12, 28, nu intalnim preotia.
Atunci ma intreb: Cine se conduce dupa legea veche: neoprotestantii care nu au preoti omenesti, sau bisericile istorice care mentin preotia, desi ea a fost preluata in intregime de Domnul Christos ?
Cu stima,
Lori B.
Ce argumente ii aduceti unui preot, fie el ortodox sau catolic, in sprijinul convingeri ca nu mai avem nevoie de preot pe pamant, ca Isus este Marele Preot care mijloceste pentru noi?
Fiti binecuvantati