Dumnezeu Fiul – Consideratii generale
“Iisus Christos este centrul si temelia tuturor lucrurilor. Cine nu-L cunoaste pe El, nu cunoaste nimic despre sine si despre lume” – spunea cunoscutul matematician, fizician, filozof si scriitor francez Blaise Pascal.
Ne aflam in fatza celui mai frumos si inepuizabil subiect biblic. Domnul Iisus Christos este Persoana divina care ni S-a descoperit nemijlocit, care a locuit trupeste cu noi, care a murit pentru noi si care acum mijloceste pentru noi. Cu toate acestea, Persoana Mantuitorului este cea mai atacata si discreditata dintre Persoanele Dumnezeirii.
Iisus Christos este adevaratul Pontifex Maximus ( titlu purtat de imparatii romani si preluat apoi de papalitate, semnificand “marele constructor de poduri”) . El a fost Cel care a intins un pod peste prapastia de netrecut a pacatului, prinzandu-Se cu o mana de Dumnezeu Tatal, iar cu cealalta de omul pacatos pe care a venit sa-L salveze.
Iisus este adevarata “scara a lui Iacov” care, prin jertfa Sa, a facut posibil ca ingerii si Duhul Sfant sa poata cobora sau urca in vederea mantuirii omului. Fara Iisus Christos nu exista religie adevarata, caci termenul “religie” inseamna, prin definitie, a reface o legatura rupta. Cum ar fi fost posibila refacerea relatiei noastre cu Dumnezeu, dupa caderea in pacat, daca nu ar fi existat Iisus Christos si lucrarea Sa ?
De fapt, cine este Iisus Christos ? Intrebarea este fundamentala, caci nu ne este indiferent in cine credem, cine a murit pentru noi, cine ne va judeca, cu cine vom locui in vesnicie si cui ne inchinam. De aceea, raspunsul la aceasta intrebare este unul esential pentru om.
Conceptii despre Iisus Christos
Cu privire la natura Persoanei lui Iisus exista trei conceptii crestine si una necrestina. In mediile crestine circula urmatoarele conceptii despre a doua Persoana a Dumnezeirii:
1) Iisus Christos este prima fiinta creata de Dumnezeu Tatal si inzestrata apoi cu atribute divine.
2) Iisus Christos este prima fiinta procreata, nascuta din Dumnezeu si, prin consecinta, avand un inceput al existentei.
3) Iisus Christos este Dumnezeu adevarat, fara inceput si fara sfarsit, care exista prin Sine si egal in natura si atribute cu celelalte doua Persoane divine.
In mediile necrestine sau atee, exista o singura conceptie despre Persoana lui Iisus: El a fost doar un simplu om. Se recunoaste ca nu a fost un om obisnuit, ci un geniu, o personalitate istorica de exceptie, care a inteles mersul societatii omenesti si nevoile ei, mergand pana la jertfirea de sine in predicarea ideilor Sale umaniste. Islamicii Il considera chiar un mare profet, insa , in ce priveste natura Sa, pentru musulmani Iisus nu este altceva decat un om si nimic mai mult.
De remarcat este faptul ca toate cele trei conceptii crestine se sprijina pe afirmatii ale Bibliei. Mai mult decat atat, toate pasajele biblice folosite in sprijinul sustinerii uneia sau alteia din conceptiile crestine cu privire la natura lui Iisus Christos il au ca autor pe acelasi scriitor biblic: Ioan.
1) Apocalipsa 3, 14: “Ingerului Bisericii din Laodicea scrie-i: “Iata ce zice Cel ce este Amin, Martorul credincios si adevarat, inceputul zidirii lui Dumnezeu.”
2) Ioan 1, 14: “Si Cuvantul S-a facut trup, si a locuit printre noi plin de har si de adevar. Si noi am privit slava Lui, o slava intocmai ca slava singurului nascut din Tatal.”
3) 1 Ioan 5, 20: “Stim ca Fiul lui Dumnezeu a venit si ne-a dat pricepere sa cunoastem pe Cel ce este adevarat. Si noi suntem in Cel ce este adevarat, adica in Iisus Christos, Fiul Lui. El este Dumnezeul adevarat si viata vesnica”.
Oare apostolul Ioan , cel care a stat nemijlocit in preajma Mantuitorului timp de trei ani si jumatate, care a fost martorul minunilor si lucrarii Lui, sa fi fost atat de confuz ? El, care a facut parte, alaturi de Petru si Iacov, din ucenicii cei mai apropiati ai lui Iisus, cum a putut face niste afirmatii atat de “contradictorii” ?
De fapt, cheia rezolvarii aparentei contradictii se afla chiar in faptul ca cele trei afirmatii apartin aceluiasi autor. Le vom lua in discutie pe rand.
Lori Balogh