Iisus Christos – Prima fiinta creata ?
Unii crestini isi bazeaza conceptia despre Persoana si natura Mantuitorului sprijinindu-se pe afirmatia apostolului Ioan din Apocalipsa 3, 14, in care se foloseste expresia ( in limba romana ) “inceputul zidirii lui Dumnezeu”, cu referire la Persoana lui Iisus. Interpretarea acestei expresii merge spre ideea ca Iisus a fost prima fiinta creata de Dumnezeu Tatal, inainte sa apara orice alta fiinta din univers.
Care este de fapt sensul real al expresiei “inceputul zidirii lui Dumnezeu” ?
Traducerea in limba franceza a Bibliei, facuta de abatele Crampon ( considerata una din cele mai corecte traduceri in franceza ), reda pasajul amintit astfel: “Voici ce que dit l’Amen, le temoin fidele et veridique, le principe de la creation de Dieu” – “Iata ce zice Cel ce este Amin, Martorul credincios si adevarat, Principiul creatiei lui Dumnezeu”.
Traducerea in limba engleza New International Version traduce Apocalipsa 3, 14 astfel: “These are the words of the Amen, the faithful and true witness, the ruler of God creation” – “Acestea sunt cuvintele Celui ce este Amin, Martorul credincios si adevarat, Domnitorul creatiei lui Dumnezeu”
Weymouth traduce taxtul din Apocalipsa 3, 14 in mod asemanator: : “…The Begining and Lord of God’s Creation” – “…Inceputul si Domnul creatiei lui Dumnezeu”.
Coreland acest text cu alte pasaje din Scriptura in care Iisus Christos este prezentat ca fiind “Alfa si Omega, Inceputul si Sfarsitul “ ( Apocalipsa 1, 8 ) , “Cel dintai si Cel de pe urma” ( Apocalipsa 1, 11 ), dar si cu cele scrise de apostolul Ioan in introducerea Evangheliei sale ( “Toate lucrurile au fost facute prin El si nimic din ce a fost facut n-a fost facut fara El” – Ioan 1, 3 ), intelegem ca expresia “inceputul zidirii lui Dumnezeu” nu inseamna nicidecum ca Iisus a fost prima creatura. Dimpotriva, El este Principiul creatiei, prima Ratiune, Cel care a conceput-o . Iisus nu a fost prima “caramida” a Creatiei, ci Cel care i-a pus temeliile.
In limbajul curent folosim adesea expresii asemanatoare. De exemplu, referindu-ne la Petru Maior, spunem ca el a fost “inceputul Scolii Ardelene”. Aceasta nu inseamna ca Petru Maior a fost prima caramida a scolii, ci cel care a avut initiativa in acest sens. De asemenea, daca Emil Racovita este supranumit “inceputul speologiei romanesti” ( stiinta care se ocupa cu studierea pesterilor ), aceasta nu inseamna ca el a fost prima pestera, ci omul care a initiat studierea pesterilor, facand din aceasta o stiinta.
Daca am accepta ideea ca Iisus Christos ar fi prima fiinta creata de Dumnezeu, ar aparea cateva probleme de nerezolvat:
1) Daca Iisus a fost prima creatura, in ce calitate a iertat El pacatele oamenilor, stiind bine ca iertarea pacatului este o prerogativa divina ? ( vezi Luca 7, 48: iertarea femeii pacatoase; Matei 9, 2: iertarea pacatelor slabanogului ).
Reactia unora dintre carturarii iudei prezenti la actul vindecarii slabanogului din Capernaum, intrigati de gestul Mantuitorului de a ierta pacatele acestuia, este edificatoare in acest sens: “Cum vorbeste omul acesta astfel ? Huleste ! Cine poate sa ierte pacatele decat numai Dumnezeu ?” ( Marcu 2, 7 ).
2) Daca Iisus a fost prima creatura, de ce a primit inchinare, din moment ce ingerii sfinti o refuza ? ( vezi Apocalipsa 19, 10 ). Biblia ne confirma faptul ca Iisus a primit inchinarea oamenilor, incepand cu magii de la rasarit ( Matei 2, 2.11 ) si terminand cu inchinarea adusa de ucenici dupa inviere ( Luca 24, 52 ).
Insusi Mantuitorul, in confruntarea cu Satana din pustie, i-a raspuns acestuia ca replica la cea de-a treia ispita: “Pleaca, Satano, i-a raspuns Iisus, caci este scris: “Domnului, Dumnezeului tau sa te inchini si numai Lui sa-I slujesti.” ( Matei 4, 10 )
3) Daca Iisus a fost prima creatura, de ce a sustinut ca este Dumnezeu ?
“Tocmai de aceea cautau iudeii si mai mult sa-L omoare, nu numai pentru ca dezlega ziua sabatului, dar si pentru ca zicea ca Dumnezeu e Tatal Sau, facandu-Se astfel deopotriva cu Dumnezeu” ( Ioan 5, 18 ).
“Nu pentru o lucrare buna aruncam noi cu pietre in Tine, ci pentru o hula si pentru ca Tu, care esti om, Te faci Dumnezeu.” ( Ioan 10, 33 )
In concluzie, conceptia conform careia Iisus Christos a fost prima creatura iesita din mana lui Dumnezeu nu numai ca nu este sustinuta de restul pasajelor biblice care vorbesc despre dumnezeirea Lui, dar ar veni in contradictie cu tot ce a facut si a predicat El in timpul activitatii Sale pamantesti.
Lori Balogh
Stimata Gabriela,
Multumesc pentru cuvintele de apreciere, insa lauda sa fie doar spre Dumnezeu indreptata.
Cu privire la intrebarea dv., va aduc in atentie un principiu de baza al hermeneuticii ( interpretarii textului biblic ): orice adevar biblic trebuie sa treaca prin intreaga Scriptura. Daca am incerca sa intelegem natura Mantuitorului bazandu-ne doar pe pasajul din 1 Corinteni 15, intr-adevar am putea trage concluzia ca Iisus Christos este inferior Tatalui. Insa ce facem cu alte cateva pasaje biblice, care vorbesc clar despre dumnezeirea deplina a Fiului ( vezi articolul https://www.loribalogh.ro/2011/07/iisus-christos-dumnezeu-adevarat/ ) ?
In opinia mea, apostolul Pavel vorbeste in 1 Corinteni 15 despre subordonarea voluntara a Fiului fatza de Tatal, ca exemplu si model pentru intreaga Creatie, dupa ce se va fi incheiat istoria pacatului. Insa aceasta subordonare voluntara nu micsoreaza cu nimic dumnezeirea Lui, caci in natura Sa divina El va ramanea una cu Tatal, sezand pe acelasi tron ceresc ( vezi Apocalipsa 22, 1.3 ). Tragedia pacatului nu mai trebuie repetata niciodata in vesnicie, iar pentru aceasta, Fiul lui Dumnezeu va purta pentru vesnicie semnele suferintelor Sale in natura umana proslavita. Privind la exemplul Sau de modestie si supunere voluntara, nicio fiinta inteligenta creata nu va mai repeta trista experienta a inaltarii lui Lucifer.
Repet, este vorba de o supunere voluntara, care nu inseamna nicidecum inferioritate in privinta naturii, a atributelor sau a caracterului Sau fata de Tatal.
Cu stima,
Lori B.
Salutare! Am cateva nedumeriri la cateva versete din 1 Corinteni 15:24-28 „In urma, va veni sfarsitul ,cand El va da Imparatia in mainile lui Dumnezeu Tatal,dupa ce va fi nimicit orice domnie,orice stapanire si orice putere. Caci trebuie ca El sa imparateasca pana va pune pe toti vrajmasii supt picioarele Sale.Vrajmasul cel din urma,care va fi nimicit,va fi moartea.Dumnezeu,in adevar , „a pus totul supt picioarele Lui.” Dar cand zice ca totul I-a fost supus ,se intelege ca afara de Cel ce I-a supus totul.Si cand toate lucrurile Ii vor fi supuse,atunci chiar si Fiul Se va supune Celui ce I-a supus toate lucrurile,pentru ca Dumnezeu sa fie totul in toti.”
Am primit drept argument contra de la un martor al lui iehova versetele astea pentru faptul ca Isus nu ar fi una cu Dumnezeu El ramanand doar o creatie… si pentru ca si eu sunt la inceput de „drum” nu reusesc inca sa imi dau seama la ce se refera versetele. V-as fi recunoscatoare pentru un raspuns ! Va apreciez enorm si va respect pentru explicatiile de pe blog-ul d-voastra,m-au ajutat mult
Bine spus, un adevar pe care nu-L putem ocoli ! Fii binecuvantat!