Schimbarea zilei de odihnă

Schimbarea zilei de odihnă

Ocupând locul central în Decalog și fiind un memorial al Creațiunii și în același timp un semn de identificare între adevăratul Dumnezeu și adevărata Sa biserică, era de așteptat ca Sabatul să fie atacat de Satana prin toate mijloacele posibile.

În Biblie nu întâlnim nicio poruncă sau aluzie cu privire la schimbarea zilei de odihnă, stabilită de Creator încă de la începuturile istoriei lumii. De asemenea, nu găsim în Scripturi niciun indiciu că Domnul Christos sau apostolii Săi ar fi făcut această schimbare. Mai mult decât atât, conducători religioși cu renume din diferite biserici recunosc acest lucru. Iată câteva dintre declarațiile acestora:

  1.     Ca răspuns la întrebarea „Puteți dovedi că biserica are puterea de a institui sărbători legiferate?”, Stephen Keenan a scris: „Dacă nu ar fi avut o astfel de putere, nu ar fi putut face schimbarea la care toate religiile moderne aderă, și anume nu ar fi putut înlocui sărbătorirea Sabatului Zilei a Șaptea cu sărbătoarea Duminicii, prima zi a săptămânii – o schimbare pentru care nu exista nici o autorizare scripturistică” ( Stephen Keenan, A doctrinal Catechism, p. 174 )
  2.     „Puteți citi Biblia de la Geneza la Apocalipsa și nu veți găsi nici măcar un singur rând care să autorizeze sfințirea Duminicii. Sfânta Scriptură poruncește ca o obligație religioasă păzirea zilei de Sâmbătă, o zi pe care noi niciodată nu o sfințim” ( Cardinal Gibbons, Faith of Our Fathers, p.111, 112 )
  3.     Monseniorul Segur a scris: „Biserica Catolică a fost aceea care, prin autoritatea lui Isus Hristos, a transferat această odihnă asupra zilei de Duminică, în amintirea învierii Domnului nostru. Astfel, sărbătorirea Duminicii de către protestanți reprezintă un omagiu pe care îl aduc (în pofida propriilor convingeri ) autorității Bisericii Catolice” ( Monsenior Segur, Plain Talk About Protestantism of Today, p.225 )
  4.     „Ei ( papii n.n. ) pretind schimbarea Sabatului în Ziua Domnului, ceea ce este contrar Decalogului; și nu au alt exemplu pe buzele lor decât schimbarea Sabatului. Ei pretind că puterea Bisericii este foarte mare, deoarece schimbarea aceasta este contrară unuia dintre preceptele Decalogoului.” ( Philip Schaff, The Creeds of Christendom, vol. 3, p.64 )
  5.     Biserica Romano-Catolică recunoaște că în Conciliul de la Laodiceea ( 336 d.Chr. ) a transferat „solemnitatea de la Sâmbătă la Duminică.” Observați limbajul folosit de unul dintre catehisme:

Întrebare: „Care zi este ziua de Sabat?”

Răspuns: „Sâmbăta este ziua de Sabat.”

Întrebare: „De ce sărbătorim noi Duminica în locul Sâmbetei?”

Răspuns: „Noi sărbătorim Duminica în locul Sâmbetei deoarece Biserica Catolică, în Conciliul de la Laodiceea ( A.D. 336 ) a transferat solemnitatea de la Sâmbătă la Duminică”  ( Rev. Peter Geiermann, C.SS.R, The Convert’s Catechism of Catholic Doctrine, p. 50, 2 nd edition, 1910 )

  1.     Protestantul Andrew Lincoln afirmă în lucrarea sa: „De la Sabat la Ziua Domnului”: „Nu se poate susține faptul că Noul Testament autorizează credința că, de la înviere, Dumnezeu a hotărât ca prima zi a săptămânii să fie păzită ca Sabat… A deveni sabatarian al zilei a șaptea este singura opțiune consecventă pentru toți aceia care susțin ca întreg Decalogul este obligatoriu ca Lege morală.” ( Andrew Lincoln, „De la Sabat la Ziua Domnului” )

Cum s-a ajuns ca majoritatea creștinilor să serbeze o altă zi de odihnă decât cea biblică?

Schimbarea s-a produs treptat. Până la mijlocul secolului al II-lea d.Chr, nu există nicio dovadă că creștinii s-ar fi închinat duminica. Pe la mijlocul secolului al II-lea apar primele informații potrivit cărora unii creștini păzeau în mod voluntar duminica, nu ca pe o zi de odihnă, ci ca pe o zi de închinare.

Biserica din Roma, alcătuită în mare parte din credincioși proveniți dintre neamuri, s-a aflat în fruntea tendinței de schimbare a zilei de odihnă. În Roma, capitala imperiului, s-au creat puternice sentimente anti-iudaice. S-au dat câteva edicte imperiale, cum este cel al împăratului Hadrian, edicte cu un puternic caracter anti-iudaic.

Creștinii din Roma, încercând să se distanțeze de iudei și pentru a nu fi confundați cu aceștia, au renunțat treptat la unele practici comune cu ale iudeilor. Între aceste practici s-a numărat și păzirea Sabatului, fiind înlocuită treptat cu păzirea duminicii. În biserica primară existau două curente puternice:

– Iudaizanții, pentru care creștinismul nu era altceva decât o continuare, într-o formă nouă, a mozaismului.

– Gnosticii, care se opuneau violent Vechiului Testament, aducând în creștinism o serie de idei, învățături și practici provenind de la mai multe credințe păgâne. De la mijlocul secolului al II-lea până în secolul al V-lea, influența duminicii a crescut tot mai mult, însă creștinii din aproape întregul Imperiu Roman au continuat să păzească Sabatul zilei a șaptea – sâmbăta.

Socrates, un istoric din secolul al V-lea, scrie: „Aproape toate bisericile din lume sărbătoresc sfintele taine în Sabat, în fiecare săptămână, totuși creștinii din Alexandria și Roma, ținând seama de o veche tradiție, au încetat a mai face acest lucru.”  ( Socrates, „Istoria Eclesiastică”, cartea V, cap. 22 )

Sozomen, un alt istoric care a trăit în aceeași perioadă, scrie și el: „Oamenii din Constantinopol și de aproape pretutindeni se întâlnesc laolaltă în Sabat ca și în prima zi a săptămânii, obicei ce niciodată n-a fost urmat în Roma sau la Alexandria.”  ( Sozomen, „Istoria Eclesiastică”, cartea VII, cap.19 )

Aceste referințe demonstrează rolul conducător al Romei în nesocotirea păzirii Sabatului biblic în favoarea păzirii primei zile a săptămânii – duminica.

Prima dovadă a păzirii duminicii o avem de la Iustin Martirul, în jurul anului 150, d.Chr: „În ziua care se numește „ziua soarelui”, toți din sate și de pe câmp se adună în același loc. Ne adunăm în tot cursul zilei soarelui deoarece ea este prima zi în care Dumnezeu, scoțând materia din întuneric, a creat lumea și tot în această zi Iisus Christos, Mântuitorul nostru, a înviat din morți.”

Motive invocate pentru schimbarea zilei de odihnă:

1) Duminica este ziua învierii Domnului.

2) Pentru ca creștinii să nu fie confundați cu evreii datorită păzirii Sabatului zilei a șaptea.

3) Deoarece duminica era deja o zi de sărbătoare pentru păgâni – „Dies Solis” ( „Ziua Soarelui” ). Se pretindea că prin păzirea duminicii în locul Sabatului zilei a șaptea, păgânii ar fi fost mai ușor de convertit la creștinism.

4) Primii creștini au făcut din Sabat o zi de post, făcând-o nepopulară. Sabatul devenise o zi tristă, în contrast cu duminica, care era o zi de bucurie. Sedulius, un poet creștin, scoate în evidentă diferența între cele două zile: „Deja, după Sabatul cel trist, a început ziua fericită care-și trage grandoarea de la Domnul suveran și care prima a meritat să vadă nașterea lumii și învierea lui Christos.”

Din cauza practicării cultului soarelui din Orient, începând cu prima parte a secolului al II-lea cultul lui „Sol Invictus” a devenit dominant în Roma și în alte părți ale imperiului. Această religie populară a avut un impact puternic asupra creștinismului prin noii convertiți. Aceștia au păstrat venerarea soarelui, aducând-o cu ei în sânul religiei creștine. Părinții bisericii au consemnat frecvent acest lucru.

Prima lege duminicală civilă a fost dată de împăratul Constantin cel Mare în 7 martie 321. Pentru acesta, legea a reprezentat o simplă manevra politică de menținere a unității imperiului, scindat la data aceea în două mari religii: creștinism și păgânism. Având în vedere că duminica se bucura de o mare popularitate între păgâni, fiind din ce în ce mai stimată și de unii creștini, Constantin cel Mare a sperat că, prin declararea duminicii ca zi sfântă, să obțină sprijin din partea ambelor tabere.

Legea lui Constantin reflectă mentalitatea sa de adorator al soarelui: „În venerabila zi a soarelui, magistrații și poporul ce locuiesc în orașe să se odihnească și toate atelierele să fie închise. La țară, totuși, persoanele angajate în agricultură să continue liber și legal îndeletnicirile lor.”

După legea duminicală civilă, au urmat, după câteva decenii, legile duminicale religioase, elaborate în cadrul conciliilor și sinoadelor bisericești. Iată câteva dintre aceste legi:

1) Sinodul din Laodiceea ( 343‑381 d. Chr. ), în canonul 14, menține citirea Evangheliei și a altor pasaje din Scriptură în Sabat. Însă în canonul 29 este specificat că creștinii trebuie să lucreze în Sabat, abținându-se pe cât posibil duminica.

2) Sinodul din Aquila ( 386 d.Chr. ) ordonă schimbarea denumirii zilei întâi a săptămânii din „Dies Solis” în „Dies Domini”. Această denumire va intra de atunci în majoritatea limbilor lumii ( „domenica- italiană; „domingo” – spaniolă; „dimanche” – franceză; duminică – română, etc)

3) Sinodul din Cartagina ( 398 d.Chr. ) nu-l recunoaște ca fiind catolic pe acel om care postește duminica.

4) Sinodul din Cartagina ( 401 d.Chr) , în canonul 5 interzice spectacolele de teatru și circ duminica și în alte sărbători religioase.

5) Sinodul din Orleans ( 538 d.Chr. ) îngăduie unele munci de casă, însă interzice practicarea agriculturii în zilele de duminică. Papa Vigiliu rostește o anatemă împotriva „sabatarienilor iudaizanti”.

6) Sinodul din Trullan ( 692 d.Chr) interzice orice serviciu divin în zilele de Sabat.

7) Sinodul din Trident ( 18 ianuarie 1562 ) recunoaște oficial din partea Bisericii Catolice, prin gura lui Gașpar de Fosso, episcop de Reggio, că schimbarea zilei de odihnă nu a avut loc la porunca lui Christos, ci la porunca bisericii, dovedind prin aceasta puterea pe care o are de a schimba legile divine.

Schimarea zilei de odihnă a fost profetizată pe paginile Scripturilor.

Apostolul Pavel atrage atenția în 2 Tesaloniceni 2,7 ca „taina fărădelegii” începea deja să lucreze pe vremea lui. Curentul gnosticilor începea să lucreze prin încercarea de a introduce în creștinism idei și practici păgâne.

În Fapte 20, 29.30, Pavel își mărturisește o anumită neliniște: „Știu bine că după plecarea mea, se vor vârî între voi lupi răpitori care nu vor cruța turma și se vor scula din mijlocul vostru oameni care vor învăța lucruri stricăcioase ca să atragă ucenici de partea lor.”

În Daniel 7, 25 este profetizată, cu cinci secole înainte de Christos, lucrarea cornului cel mic: „El va rosti vorbe de hula împotriva Celui Prea Înalt, va asupri pe sfinții Celui Prea Înalt și se va încumeta să schimbe vremile și Legea; și sfinții vor fi dați în mâinile lui timp de o vreme, două vremi și o jumătate de vreme.”

Cornul cel mic din Daniel cap. 7 reprezintă Papalitatea, singură putere care corespunde tuturor detaliilor profetice. Biserica Romei este singura biserică ce pretinde puterea de a schimba legile lui Dumnezeu. Astfel, pe la 1400, Petrus de Ancharano a pretins că „papa poate modifica Legea divină, deoarece puterea lui nu este a unui om, ci a lui Dumnezeu, și el acționează în locul lui Dumnezeu pe pământ, având putere deplină de a lega și dezlega oile sale.”  ( Lucius Ferraris, Promta Bibliotheca”, art. 2, Papa )

Poziția actuală a Bisericii Romei este aceeași. Ediția din 1977 a „Catehismului convertitului la credința catolică” conține o serie de întrebări și răspunsuri care confirmă această poziție:

Întrebare: „Care este ziua Sabatului?”

Răspuns: „Sâmbăta este ziua Sabatului.”

Întrebare: „Atunci de ce păzim duminica în locul sâmbetei?”

Răspuns: „Noi păzim duminica în locul sâmbetei pentru că Biserica Catolică a transferat solemnitatea ei de la sâmbătă la duminică.”

În cartea sa, „Credința milioanelor” ( 1974 ), devenită best-seller, învățatul romano-catolic John A. O’Brien ajunge la o concluzie inevitabilă: „Deoarece sâmbăta, și nu duminica, este amintită în Biblie, nu este oare curios faptul că necatolicii care pretind că își fundamentează religia lor direct pe Biblie și nu pe biserică, păzesc duminica în loc de a păzi sâmbăta? Da, desigur, aceasta este o inconsecvență… Obiceiul de a păzi duminica se bazează pe autoritatea Bisericii Catolice și nu pe un text explicit al Bibliei. Această păzire rămâne ca o aducere aminte a Bisericii mame, de la care sectele necatolice s-au despărțit, asemenea unui băiat care a fugit de acasă, dar care poartă încă în buzunarul său o fotografie a mamei sale sau o buclă din părul ei.”

Lori Balogh

 

 

This entry was posted in Adevaruri biblice, Ziua de odihna and tagged , , . Bookmark the permalink.

10 Responses to Schimbarea zilei de odihnă

  1. Doru ioan says:

    Acest ,,satan”din lume încurând va fi distrus. Dumnezeu va instaura pacea sa pe noul pământ, papalitatea se opune dar nu are putere. Lumea este oarbă nu studiază sf.Scriptură .

  2. saran costel says:

    Adevarul este numai la Dumnezeu: ziua saptea este sambata, duminica este prima zi a creatiei, inceputul saptamanii. Domnul Isus S-a odihnit in ziua LUI (sambata), iar prima zi a creatiei a fost duminica. DUMNEZEU a despartit in prima zi a creatiei lumina de intuneric; aceasta a fost ziua intai (duminica).
    Isus era Lumina care lumineaza lumea, de acea intunericul n-a biruit lumina. DOMNUL a inviat in prima zi creatiei. El este Alfa si Omega, inceputul si sfirsitul creatiei. Lumea iubeste mai mult minciuna decit adevarul in Christos. Dumnezeu are o biserica vizibila, care este mentionata in cartea Apocalipsei, capitolul 14,12: Cei care pazesc poruncile Lui DUMNEZEU si au marturia Lui IISUS. Si mai are una invizibila care inca nu cunoaste adevarul biblic .

  3. Liviu says:

    foarte bine si correct este tratata aici problematica schimbarii sabatului. Felicitari! Este Un privilegiu! Este simplu si frumos si clar. Nu mai ramane decat o minte curata si lipsita de prejudecati sa primeasca acest adevar scump si important si atat de contestat. Domnul Isus sa va binecuvinteze!

  4. dinu says:

    sfinta este ziua sabatului lasata de dumnezeu tatal, cei care au schimbat o in duminica care este ziua soarelui la pagini nu se tem de judecata care va veni.

  5. dinu says:

    catolicii recunosc ca ei au schimbat ziua de odihna dar lumea nu poate intelege, sint orbiti de satana.

  6. Lori Balogh says:

    Domnule Liviu,
    Comentariul d-v este tipic pentru bisericile neoprotestante care tin duminica, dupa exemplul si autoritatea Bisericii Catolice, singura care isi revendica dreptul de a fi schimbat ziua de odiha din Sabatul zilei a saptea in duminica zilei intai a saptamanii.Multimea textelor pe care le-at afisat pot oferi o oarecare greutate afirmatiilor facute de d-v, insa, daca ar fi luate separat si comentate in contextul lor, s-ar vedea clar ca ele nu sustin niciuna din afirmatiile facute, dimpotriva. Mi-ar lua foarte mult timp sa comentez fiecare text in parte, caci lucrul acesta deja l-am facut, de aceea va indic articolele in care toate aceste texte si argumente sunt discutate si dintr-un alt unghi de vedere:

    https://www.loribalogh.ro/2013/01/ziua-a-saptea-sambata-sau-duminica/
    https://www.loribalogh.ro/2013/01/sabatul-in-noul-testament/
    https://www.loribalogh.ro/2012/12/sabatul-inainte-se-sinai/
    https://www.loribalogh.ro/2012/11/scopul-si-semnificatiile-sabatului/
    https://www.loribalogh.ro/2012/09/originea-sabatului/
    https://www.loribalogh.ro/2012/08/sabatul-biblic-generalitati/
    https://www.loribalogh.ro/2010/11/ce-spune-biblia-despre-adevarata-zi-de-odihna/

    Dar mai ales: https://www.loribalogh.ro/2010/11/decalogul-porunca-a-patra-respect-fata-de-memorialul-creatiunii-16/
    Cu stima,
    Lori Balogh

  7. Liviu says:

    Creştinii nu trebuie să ţină sabatul fiindcă acesta a fost poruncit copiilor lui Israel (Deuteronomul 5:1-3), este semnul legământului încheiat de Dumnezeu cu Israel (Exodul 31:12-17; Ezechiel 20:12), reprezintă doar odihna fizică care anticipează adevărata odihnă oferită de Hristos (Matei 11:28-30; Evrei 4:1-11), a fost dezlegat de Hristos (Matei 12:1-8; Marcu 1:21, 2:23-28; Ioan 5:18), creştinii din biserica primară nu au ţinut sabatul, ci au folosit această zi cu scop evanghelistic (Fapte 17:2 ), iar în Hristos am fost izbăviţi de Lege (Ioan 1:17; Matei 11:13; Galateni 3:10-14, 4:1-7;Romani 6:14; Coloseni 2:14, 2:16-17).

    Creştinii nu trebuie să ţină sabatul fiindcă neprihănirea nu se capătă prin ţinerea Legii (implicit prin ţinerea unei zile – Galateni 3:16-21; Romani 10:10; Efeseni 2:8), odihna în Hristos nu mai este legată de o zi (Matei 11:28-29; Evrei 4:1-11, 3:12-19), iar închinarea şi slujirea nu mai sunt limitate la o zi (Ioan 4:20-24; Romani 12:12; 1 Tesaloniceni 5:17; 2 Timotei 4:1-2).

    Creştinii nu ţin duminica (în sensul poruncii date pentru ziua de sabat),ci, privind credinţa ascultarea, slujirea şi mărturia vieţii, ei ţin toate zilele şi sărbătoresc duminica proclamând învierea Domnului Isus (Psalmul 118:22-24; Matei 28:1; Luca 24:1-8; Ioan 20:1), coborârea Duhului Sfânt (Fapte 2:1), urmând exemplul bisericii primare (Fapte 20:7; 1Corinteni 16:1-2; Apocalipsa 1:10)

  8. Lori Balogh says:

    Oare d-v, evreii, nu faceti la fel, „manuind paturica pentru propriile picioruse” ? Daca e vorba sa vorbim despre „ermetism doctrinal”, atunci as putea afirma acelasi lucru si in dreptul poporului d-v. Eu sunt dipus sa invat de la oricine, chiar si de la hindusi, islamici sau atei. Cu o conditie: lucrurile sa reflcte adevarul, binele si frumosul. D-v sunteti dispus sa invatati de la un neevreu ?
    Dar sa lasam polemicile fara rost si sa discutam lucruri ziditoare pentru noi, fie ca suntem evrei, fie crestini sau de alte religii. Bunaoara, deoarece am in studiu un subiect legat de zilele Creatiei din Geneza, va intreb cu tot respectul: care este pozitia d-v, a evreilor, legata de zilele Creatiei ? Va intreb acest lucru deoarece in crestinism exista un curent destul de puternic care afirma ca zilele Creatiei nu au fost zile literale, de 24 h, ci perioade lungi si nedefinite de timp.Sunt chiar teologi crestini care afirma ca primele 11 capitole din Geneza sunt doar o colectie de legende si mituri evreiesti ( lucru cu care eu nu sunt de acord !), deci nu ar trebui sa le luam in sens literal. Astept opinia d-v.
    Cu respect, Lori B.

  9. filip.marius.g says:

    Fiecare religie, chiar si adventistii, manuiesc paturica doar si numai pentru propriile picioruse.N-am sustinut ca evreii nu,doar ca, de la acestia ati mai avea ce invata, daca s-ar elimina putintel din ermetismul doctrinal.N-o veti faceti caci, n-a venit vremea.Zilele trecute, citeam cu stupoare pe un sait al ortodoxiei romane, precum ca chivotul cu tablele legii le apartine, fiind emblematca credintei lor.Si acestiatia ca si alte culte sau secte, desconsidera pe Domnul si hotararile sale, sau pe Isus cu afirmatiile sale, precum schimbarea zilei de odihna a sabatului,precum ca Isus este Dumnezeu,precum ca omul a fost facut dupa chipul” si” asemanarea Domnului(sper ca recunosti falsitatea lui „si”), precum ca evreilor li s-a luat harul (si atunci sigur caci chivotul le apartine, lor, prea umplutilor de haruri), totul dupa prafuitele lor interese.Marx si Lenin impreuna cu sleahta lor,urmati de Hitlar cu sleahta lui, au vrut a face cam aceleas diversiuni,pretentii si schimbari a legii ,dar…….! Cu stima, in speranta unei adevarate purificari spirituale,daca este cazul. Filip Gavrila

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.