Păzirea Sabatului
Prima zi întreagă din viața primilor noștri părinți a fost o zi de Sabat. Cu siguranță că acea zi a rămas de neuitat pentru Adam și Eva, căci a fost ziua în care cei doi și-au înțeles identitatea, ziua în care L-au cunoscut pe Creator și au înțeles menirea lor pe pământ.
E greu pentru noi, după milenii de păcat și degenerare umană, să pătrundem în atmosfera acelei prime zile de Sabat. Putem însă să ne imaginăm bucuria noilor descoperiri ale celor doi și încântarea de care au fost cuprinși privind la minunile Creației care se desfășurau pretutindeni în jur. Însă cea mai mare bucurie a fost legată de cunoașterea Celui care i-a adus la existență, cunoașterea Tatălui ceresc.
Astăzi, după milenii de istorie a decăderii umane, Sabatul păstrează încă multe dintre binecuvântările inițiale. Motivul? Dumnezeu este consecvent cu Sine. Dacă Sabatul a fost binecuvântat la Creație ( vezi Geneza 2,1‑3 ), Cuvântul Scripturii ne asigură că „ce binecuvântezi Tu, Doamne, este binecuvântat pentru veșnicie.” ( 1 Cronici 17, 17 up. ). Însă putem beneficia de aceste binecuvântări numai dacă înțelegem corect cum trebuie păzit și sfințit Sabatul.
Sabatul – o zi de bucurie
Voința lui Dumnezeu este ca Sabatul să fie pentru om o zi de bucurie. De ce? Unul dintre motive este acela că el a fost instituit într-o atmosferă de bucurie, după cum reiese din dialogul purtat de Dumnezeu cu Iov:
„Unde erai tu când am întemeiat pământul … atunci când stele dimineții izbucneau în cântări de bucurie și când toți fiii lui Dumnezeu scoteau strigăte de veselie?” ( Iov 38, 4‑7 )
Referitor la acest aspect, este de remarcat faptul ca unul dintre factorii care au contribuit la schimbarea zilei de odihnă în cursul istoriei a fost o greșeală făcută de primii creștini, fapt care a dus inerent la pierderea bucuriei Sabatului. Din cauza persecuțiilor din partea păgânilor, ei au transformat Sabatele în zile de post și tristețe. Pierzând bucuria Sabatului, creștinii au pierdut esența acestuia. Duminicile care urmau erau percepute ca zile de eliberare și bucurie, oamenii fiind astfel pregătiți să adopte o nouă zi de odihnă, un surogat, în locul Sabatului biblic.
În întreaga Sa lucrare publică, întinsă pe o perioadă de trei ani și jumătate, Domnul Christos a încercat să redea Sabatului bucuria de altă dată, dezlegându-l de tot balastul tradițiilor iudaice, care făceau ca Sabatul să fie aproape de nesuportat. Pentru iudeul care dorea să fie evlavios, Sabatul reprezenta un stres major din cauza sutelor de reguli omenești care alungau bucuria păzirii lui.
Un iudeu nu avea voie să meargă pe jos în Sabat mai mult de „un drum în ziua Sabatului”; el nu avea voie să consume oul făcut în Sabat; nu avea voie să poarte o batistă la el, căci aceasta era socotită a fi o povară ( pentru a rezolva problema, evreii coseau batista de haină ); evitau să calce pe iarbă, faptul fiind considerat cosit, și nu aveau voie să scuipe pe iarbă, faptul fiind considerat ca o activitate de stropire a ierbii.
În timpul Mântuitorului, existau două școli rabinice: una condusă de Hillel, cealaltă condusă de Shamai. Când cei doi lideri religioși se întâlneau pe stradă, se opreau la o anumită distanță și începeau disputele verbale, înconjurați de o mulțime de ascultători. Unele dispute erau legate tocmai de modul în care înțelegeau ei că trebuie păzit Sabatul.
Dacă era nevoie de un porumbel pentru jertfă, disputa era legată de mutarea scării de la un cuib la altul: unul spunea că e permis în Sabat să fie mutată scara, în timp ce rivalul său afirma că acest lucru înseamnă călcarea Poruncii a patra.
Într-o astfel de atmosferă apăsătoare, întreținută de învățăturile rabinilor, era firesc ca evreii să aștepte cu nerăbdare să treacă Sabatul pentru a scăpa de restricțiile impuse și a-și putea relua afacerile zilnice. Domnul Christos a trebuit să redea Sabatului bucuria inițială într-o astfel de atmosferă. Cele șapte minuni de vindecare făcute de Iisus în Sabat, pe care le relatează autorii Evangheliilor, au fost făcute tocmai pentru a readuce omului bucuria și eliberarea, demonstrând că „Sabatul a fost făcut pentru om și nu omul pentru Sabat” ( Marcu 2, 27.28 ).
Sabatul – o zi sfântă
Sabatul este mai sfânt decât bănuiesc chiar cei care pretind că îl păzesc. Raportul Creației ne spune că „Dumnezeu a binecuvântat ziua a șaptea și a sfințit-o, pentru că în ziua aceasta S-a odihnit de toată lucrarea Lui pe care o zidise și o făcuse” ( Geneza 2, 3 ).
Oare bucuria Sabatului și sfințenia lui sunt două lucruri care se exclud? Nicidecum! A fi sfânt înseamnă a fi pus deoparte, iar sfințenia Sabatului ne arată că această zi a fost pusă deoparte de Creator pentru niște bucurii sfinte de care omul nu are parte în aceeași măsură în restul săptămânii.
Problema care se ridică este însă alta. La Creație, Dumnezeu a pus deoparte ( a sfințit ) ziua Sabatului, făcând din aceasta un dar oferit omului, care așteaptă să fie despachetat. Astăzi, oamenii mai pun deoparte această zi? În caz contrar, darul, deși este oferit cu generozitate de Creator întregii omeniri, va rămâne nedesfăcut, iar binecuvântările lui pierdute.
Pregătirea pentru Sabat
„Adu-ți aminte de ziua de odihnă că s-o sfințești” – este prima parte a Poruncii a patra referitoare la Sabat. Ideea care se desprinde din aceste prime cuvinte ale poruncii este aceea de pregătire pentru Sabat încă din primele zile ale săptămânii de lucru. De această pregătire depinde bucuria și sfințirea Sabatului.
Ziua specială de pregătire este ziua a șasea, vinerea, numită de evrei chiar așa: „ziua pregătirii” ( Luca 23, 54 ). Aceasta pregătire cuprinde două aspecte: pregătirea fizică și cea spirituală.
1) Pregătirea fizică cuprinde și ea mai multe aspecte:
– Pregătirea hranei, conform poruncii: „Fierbeți ce aveți de fiert și coaceți ce aveți de copt” ( Exodul 16, 23 ). E porunca dată de Însuși Dumnezeu prin Moise cu ocazia căderii manei. Conform acestei porunci, tot ce se poate pregăti ca hrana gătită pentru Sabat trebuie pregătit în ziua de vineri, pentru ca ziua de odihnă să fie despovărată de asemenea obligații.
– Pregătirea hainelor și a încălțămintei face și ea parte din pregătirea pentru serbarea Sabatului. Se recomandă pentru această ocazie o îmbrăcăminte deosebită, însă simplă și decentă, care să-L onoreze pe Dumnezeu și locașul Său de închinare.
– Pregătirea trupului presupune o igienă potrivită pentru ocazia deosebită în care omul vine în prezența lui Dumnezeu.
– Pregătirea locuinței presupune curățenia făcută în ziua pregătirii.
2) Pregătirea spirituală cuprinde mai multe aspecte:
– Înlăturarea eventualelor diferende din sânul familiei, de la locul de muncă, între vecini sau în cadrul Bisericii.
– Sufletul trebuie să fie eliberat de preocupările trecătoare, pământești, pentru ca el să fie pregătit să primească binecuvântările cerului.
– Examen de conștiință pentru a ne da seama dacă în cursul săptămânii care a trecut am făcut progrese în viața spirituală sau dacă, dimpotrivă, am dat înapoi.
Tot legat de pregătirea pentru Sabat este și evitarea epuizării în timpul săptămânii de lucru ( dacă aceasta este posibil ), astfel încât mintea să fie limpede și pregătită să participe la serviciile divine. Acolo unde este posibil și există înțelegere din partea patronilor, angajații ar trebui să fie eliberați de sarcinile de serviciu ceva mai devreme, astfel ca aceștia să aibă timp să se pregătească pentru Sabat.
Lucrări indicate în ziua Sabatului
1) Participarea la serviciile divine, acestea fiind o închinare colectivă. Cu privire la tendința unor creștini de a neglija participarea la aceste servicii de închinare colectivă, Scriptura ne îndeamnă: „Să nu părăsim adunarea noastră cum au unii obiceiul…” ( Evrei 10, 25 ).
Participarea la serviciile divine nu trebuie să fie pasivă, ci ori de câte ori cineva este chemat să contribuie în mod activ la buna desfășurare a acestor servicii divine, potrivit darurilor cu care este înzestrat, el trebuie să răspundă solicitării.
2) Alinarea suferințelor celor bolnavi, potrivit celor spuse de Mântuitorul: „Este îngăduit a face bine în zilele de Sabat” ( Matei 12, 12 up. ). Făcând șapte minuni de vindecare în Sabat, Domnul ne-a dat El Însuși un exemplu de urmat în această privință. De aceea, Sabatul este indicat, acolo unde există bolnavi, pentru vizitarea, îngrijirea și tratarea lor, astfel încât suferințele lor să fie pe cât posibil diminuate.
3) Vizitele misionare, discuțiile pe teme spirituale, studiile biblice ( personale sau colective ), întâlnirile cu caracter de comuniune frățească în care se pot relata experiențe sau se pot înălța rugăciuni, sunt alte aspecte ale unui Sabat serbat cu bucurie și într-o atmosferă de sfințenie.
4) Ieșiri în natură cu familia sau cu alți membri ai Bisericii, însoțite de contemplarea frumuseților Creației. Acestea au un mare rol în educarea copiilor în spiritul credinței într-un Dumnezeu Creator, într-o lume tot mai secularizată și invadată de teoria evoluției.
Activități care trebuie evitate în Sabat
1) Orice activitate obișnuită legată de câștigarea existenței, conform poruncii a patra din Decalog ( Exodul 20, 8‑11 ).
2) Activități de comerț. Există și cazuri excepționale în care nevoia de a procura urgent un medicament pentru un bolnav într-o fază acută se poate procura acel medicament. Însă excepția confirmă regula.
3) Conversațiile lumești pe teme cotidiene trebuie evitate în Sabat. Ele trebuie înlocuite cu o adevărată comuniune cu Dumnezeu, cu membrii familiei și cu semenii, având în centru preocupări spirituale.
4) Discuțiile ușuratice nu își au locul în acest timp sfânt. Isaia 58, 13 ne învață că un adevărat păzitor la Sabatului nu se va deda la „flecarii” în această zi ( de altfel, un creștin veritabil nu va purta astfel de discuții nici în restul zilelor ).
Probabil că unii creștini se așteaptă să existe o listă completă cu interdicții în zilele de Sabat. Însă astfel de liste nu există nici în Biblie, nici în alte scrieri. Întrebări de genul: „E permis să joci o partidă de fotbal în Sabat?” sau „E voie să mănânci o înghețată în această zi?” nu își vor găsi răspunsul decât în conștiința fiecărui credincios.
Orice creștin sincer are trei mijloace puse la dispoziție de Dumnezeu pentru a afla dacă un lucru este permis sau nu: Biblia, conștiința și rugăciunea. În privința detaliilor ( nu în privința principiilor clar exprimate în Cuvântul lui Dumnezeu! ) fiecare om este liber să procedeze potrivit luminii pe care o are la un moment dat. Nimeni nu trebuie să fie conștiință pentru semenul său. Nimeni nu poate impune altora propriile sale vederi cu privire la păzirea Sabatului, fiecare om fiind direct răspunzător înaintea Creatorului pentru atitudinea sa.
Concluzii
Sabatul este un dar al lui Dumnezeu făcut întregii omeniri încă de la Creație. Este un dar care trebuie primit prin credință și apoi „desfăcut”. Doar în felul acesta binecuvântările bogate ascunse în el pot ajunge la destinatarii lui.
„Dacă-ți vei opri piciorul în ziua Sabatului, ca să nu-ți faci gusturile tale în ziua Mea cea sfântă; dacă Sabatul va fi desfătarea ta, ca să sfințești pe Domnul, slăvindu-L, și dacă-L vei cinsti, neurmând căile tale, neîndeletnicindu-te cu treburile tale și nedându-te la flecării, atunci te vei putea desfăta în Domnul și Eu te voi sui pe înălțimile țării; te voi face să te bucuri de moștenirea tatălui tău Iacov; căci gura Domnului a vorbit.” ( Isaia 58, 13.14 )
Lori Balogh
Totusi, in Sabat Domnul Iisus nu lucra in atelierul de tamplarie…
Pacea Domnului Isus Hristos sa fie in inima dumneavoastra, frate Robert.
Daca despartim afirmatia Mantuitorului nostru in doua si izolam partile, sunt de acord ca fiecare dintre noi putem specula dupa dorinta in privinta lucrarilor pe care Tata le face in Sabat.
DAR, ce tocmai lucrase Mantuitorul nostru inainte de a rosti aceste cuvinte e limpede in Scriptura, nu-i asa frate ?
Imi ingadui sa va mai spun ca aceasta afirmatie trebuie pusa alaturi de aceea conform careia preotii calca Sabatul in Templu (Matei 12:5).
Domnul nostru a folosit evident un limbaj figurat destinat urechilor celor ce acuzau Vindecatorul ceresc de calcarea Sabatului.
Rezultatul : oamenii aceia au inteles corect vorbirea Lui.
Cand Domnul a intrebat „Cine din voi Ma poate dovedi ca am pacat ? „(Ioan 8:46) nu s-a inghesuit nimeni sa spuna ca El e calcator de Sabat.
Va doresc binecuvantarea Domnului Isus Hristos.
Cel mai puternic Cuvânt despre Sabat: Ioan 5:17
Tatăl meu lucrează și eu lucrez in ziua de Sabat spune Isus
Nu cred ca este o contradictie, deoarece, in felul in care inteleg afirmatia Domnului: „Asa ca cine va strica una din cele mai mici din aceste porunci si va invata pe oameni asa, va fi chemat cel mai mic in Imparatia cerurilor”, cei gasiti cei mai mici, de fapt nu vor avea parte de Imparatia cerurilor. Daca si ei ar fi mantuiti, atunci am deveni adeptii teoriei universalismului, elaborata de Origene. El sustinea ca, in final, toti oamenii vor fi mantuiti, chiar si Lucifer si ingerii cazuti. Ceea ce ar contrazice intreaga Scriptura.
Noi suntem chemati sa ajungem, prin puterea Duhului Sfant, la „starea de om mare, la inaltimea staturii lui Christos” ( Efeseni 4, 13 ), nu sa ramanem niste „pigmei” spirituali. Niciun parinte nu si-ar dori ca fiii si fiicele lui sa ramana mici, in scutece si hranindu-se doar cu lapte. Cu atat mai mult, Tatal ceresc doreste sa crestem, conform primei porunci data omului imediat dupa crearea lui: „Cresteti !”
Cu stima,
Lori B.
Am uitat sa pun semnul intrebari la fraza:
Nu este o contradictie intre cele 2 pasaje din Matei pe care le citati?
Fac o rectificare: sa zicem ca nu respect Sabatul asa cum il respecta adventistii.
Nu este o contradictie intre cele 2 pasaje din Matei pe care le citati:
“Atunci le voi spune curat: “Niciodata nu v-am cunoscut; departati-va de la Mine , VOI TOTI CARE LUCRATI FARADELEGE” ( Matei 7, 21-23 )
si
Asa ca cine va strica una din cele mai mici din aceste porunci si va invata pe oameni asa, va fi chemat cel mai mic in Imparatia cerurilor; dar oricine le va pazi si va invata pe altii sa le pazeasca, va fi chemat mare in Imparatia cerurilor” ( Matei 5, 17-20 ).
Eu, care nu respect Sabatul dar incerc sa am doar faptele Duhului Sfant (ce le gasim in Galateni), incerc sa iubesc pe toata lumea asa cum ne-a cerut Mantuitorul, in ce categorie voi fi: „departeaza-te de la Mine” sau „cel mai mic in Imparatia cerurilor”?
Fiti binecuvantati
In Biblie vom descoperi faptul ca preotii lucrau cel mai mult in Sabat la Templu, si acest lucru nu era considerat pacat. Nu cred ca pastorii predica in Sabat pentru salariu. Pe langa pastori mai sunt implicate in activitatea bisericii in Sabat si alte persoane, dintre acestea chiar predicand. Aceste persoane nu sunt angajate si nu primezc salariu…deci totul este benevol.
Domnule Alin,
Ca sa fiti convingator cu privire la schimbarea zilei de odihna si inchinare de la ziua a saptea ( Sabatul, sambata ) la ziua intai a saptamanii ( ziua soarelui, duminica ), ar trebui sa demonstrati ca Insusi Domnul Iisus a schimbat Porunca a patra, invatandu-i pe ucenici sa nu mai respecte sambata, ci duminica. De asemenea, ar trebui sa demonstrati cu Biblia in mana ca si apostolii au stiut de aceasta schimbare si au predicat-o lumii de atunci. Cum insa Noul Testament nu va ofera niciun argument in aceasta privinta, va invit cu toata dragostea frateasca sa renuntati la rastalmaciri de felul celor prezente in linkul dat de d-v.
Stiti care va fi acuzatia pe care Domnul o va rosti in dreptul multor „crestini” care nu vor fi mantuiti ? „Atunci le voi spune curat: „Niciodata nu v-am cunoscut; departati-va de la Mine , VOI TOTI CARE LUCRATI FARADELEGE” ( Matei 7, 21-23 ) Adica, „voi toti care desi va pretindeti ca Ma urmati, calcati Lege cea vesnica a lui Dumnezeu.”
Insusi Mantuitorul a spus atat de clar: „Sa nu credeti ca am venit sa stric Legea sau Prorocii; AM VENIT NU SA STRIC, CI SA IMPLINESC. Caci adevarat va spun, CATA VREME NU VA TRECE CERUL SI PAMANTUL NU VA TRECE O IOTA SAU O FRANTURA DE SLOVA DIN LEGE, inainte ca sa se fi intamplat toate lucrurile. Asa ca cine va strica una din cele mai mici din aceste porunci si va invata pe oameni asa, va fi chemat cel mai mic in Imparatia cerurilor; dar oricine le va pazi si va invata pe altii sa le pazeasca, va fi chemat mare in Imparatia cerurilor” ( Matei 5, 17-20 )
Daca Insusi Mantuitorul a spus aceste lucruri, de ce as crede rastalmacirile unora care pretind ca-L iubesc pe Dumnezeu, dar nu vor sa asculte in totalitate de Legea Sa. „Si prin aceasta stim ca Il cunoastem, daca pazim poruncile Lui. Cine zice: „Il cunosc”, si nu pazeste poruncile Lui, este un mincinos si adevarul nu este in el.” ( 1 Ioan 2, 3.4 )
Cat despre Biserica sfarsitului de istorie, Apocalipsa o identifica clar: „Aici este rabdarea sfintilor care PAZESC PORUNCILE LUI DUMNEZEU SI CREDINTA LUI IISUS” ( Apocalipsa 14,12 )
Domnule Alin, va rog, in numele adevarului, sa-mi indicati mie si tuturor cititorilor acestui blog un singur text din Noul Testament din care sa rezulte ca Domnul Iisus a schimbat Porunca a patra si ca apostolii Sai au transmis mai departe aceasta schimbare. Va voi fi foarte recunoscator daca ne veti indica pasajul biblic care sa va sustina teoria.
Cu stima,
Lori.B.
thank you.
Pentru a primi raspuns la intrebarile d-v, va invit sa cititi articolele de la urmatoarele adrese:
https://www.loribalogh.ro/2013/01/ziua-a-saptea-sambata-sau-duminica/
https://www.loribalogh.ro/2013/01/sabatul-in-noul-testament/
https://www.loribalogh.ro/2012/12/sabatul-inainte-se-sinai/
https://www.loribalogh.ro/2012/11/scopul-si-semnificatiile-sabatului/
https://www.loribalogh.ro/2012/09/originea-sabatului/
Cu stima,
Lori B.
Cand este sabatul? Care este ziua a saptea? Ce este calendarul lunisolar?
Ideal ar fi ca predicatorii adventisti sa nu predice Evanghelia pentru bani, fie ca este vorba de Sabat, fie de o alta zi, deoarece Mantuitorul a spus: „Fara plata ati primit, fara plata sa dati” ( Matei 10, 8 up ). De altfel, sunt slujbasi ai Bisericii care predica si ei in Sabat, dar fara plata… Salariile predicatorilor sunt justificate prin celelalte activitati din timpul saptamanii in interesul Bisericii. Si, intr-adevar, sunt predicatori consacrati la care nu exista notiunea de timp liber, ei fiind zi si noapte disponibili pentru a ajuta membrii Bisericii intr-o problema sau alta. Daca sunt si din cei care fac totul doar pentru salariu, este problema lor. Sunt simpli meseriasi…
In alta ordine de idei, in VT, preotii care slujeau la Templu lucrau in Sabat mult mai mult decat in celelalte zile ale saptamanii, fara ca prin aceasta ei sa fie invinuiti ca ar fi calcatori ai Sabatului. Cat despre Dumnezeu, Insusi Mantuitorul ne invata: „Tatal Meu lucreaza pana acum si Eu de asemenea lucrez” ( Ioan 5,17 ), aratand ca fara lucrarea continua de sustinere a Creatiei, Universul nostru s-ar prabusi. Sabatul nu inseamna inactivitate totala , dar face deosebire intre munca zilnica pentru castigarea existentei si multe alte activitati facute in slujba binelui semenilor nostri.
Am si eu o intrebare.
Asa cum ati spus in textul dvs ca sunt lucruri care trebuie evitate in Sabat:
Orice activitate obisnuita legata de castigarea existentei, conform poruncii a patra din Decalog ( Exodul 20, 8-11 )
Predicatorii adventisti nu predica in ziua de Sabat pentru a castiga bani pentru castigarea existentei?
urmand pe domnul isus in toata viata ta consider ca restul vine de la sine…discutii pro si contra vor fi mereu noi stim adevarul adevar care ne face liberi sa multumim domnului pt fiecare moment al vietii vino isuse!