Ce vrea sa spuna Pavel cand afirma ca toate lucrurile sunt ingaduite ?
“Toate lucrurile imi sunt ingaduite, dar nu toate sunt de folos; toate lucrurile imi sunt ingaduite, dar nimic nu trebuie sa puna stapanire pe mine” ( 1 Corinteni 6, 12 )
Afirmatia pe care apostolul Pavel o face in 1 Corinteni 6,12 este inteleasa de unii in mod absolut, in sensul ca unui crestin ii sunt permise toate lucrurile, fara exceptie. Sau altfel spus: libertate crestina fara limite.
Comentatorii biblici nu s-au pus inca de acord daca in textul citat mai sus Pavel exprima o parere strict personala sau daca el citeaza un slogan al unor membri ai bisericii din Corint. Sa luam in discutie, pe rand, ambele variante.
Daca Pavel exprima aici doar o opinie personala, atunci la afirmatia ca “toate lucrurile imi sunt ingaduite” trebuie in mod firesc atasata si partea a doua a textului, in care el afirma ca “nu toate sunt de folos” si “nimic nu trebuie sa puna stapanire pe mine.” Aceasta a doua parte a textului reechilibreaza prima afirmatie, neutralizand ideea unei libertati absolute a crestinilor.
Daca nu toate lucrurile sunt de folos, iar crestinul nu trebuie sa devina sclavul niciunui lucru, inseamna ca el nu poate face tot ce doreste, libertatea lui fiind limitata. Si aceasta cu atat mai mult cu cat in epistolele sale Pavel inalta Legea. Or, se stie ca Legea limiteaza libertatea crestinului, interzicandu-i sa faca unele lucruri.
Daca in 1 Corinteni 6,12 Pavel citeaza un slogan pe care-l fluturau unii credinciosi din comunitatea Corint ( fapt care este foarte probabil ), atunci lucrurile se schimba radical. Avem de-a face aici cu o gandire libertina a unor credinciosi din acea comunitate, care isi justificau in acest mod imoralitatea sexuala, manifestata prin frecventarea bordelurilor si prostituatelor din templele pagane.
Cei mai multi comentatori sunt de parere ca, intr-adevar, in 1 Corinteni 6,12 Pavel nu-si exprima opinia personala, ci el doar citeaza un slogan al credinciosilor din Corint. De fapt, in cap. 6 al primei sale Epistole catre Corinteni, el citeaza si alte doua sloganuri care ilustreaza libertinajul unor credinciosi din Corint.
Primul este cel din 1 Corinteni 6,13: “Mancarurile sunt pentru pantece si pantecele este pentru mancaruri. Si Dumnezeu va nimici si pe unul si pe celelalte.” Al doilea este cel din 1 Corinteni 6,18: “Orice alt pacat pe care-l face omul este un pacat savarsit afara din trup.” Insa de fiecare data cand citeaza astfel de sloganuri, Pavel are grija sa le neutralizeze, aducand argumente teologice de mare valoare.
Textul din 1 Corinteni 6,12 trebuie inteles in contextul in care se afla. Intregul pasaj biblic din 1 Corinteni 6,12-20 vorbeste impotriva imoralitatii sexuale, aducand drept contraargumente o serie de adevaruri teologice care au legatura cu acest subiect: libertate si sclavie, doctrina invierii, unitatea realizata prin relatia sexuala, modul in care pacatul contamineaza trupul, doctrina mantuirii si adevarul despre trup ca templu al Duhului Sfant.
Concluzia pe care o putem trage din aceasta ampla argumentatie impotriva imoralitatii sexuale este aceea ca subiectul trebuie sa fi avut o importanta majora pentru Pavel. Citand din sloganul unor crestini din Corint, Pavel contraargumenteaza prin doua afirmatii greu de combatut. Prima este: “Toate lucrurile imi sunt ingaduite, dar nu toate sunt de folos”.
Cine poate combate aceasta idee ? Experienta vietii ne arata ca o libertate absoluta ne-ar crea mari probleme, privandu-ne in cele din urma chiar de libertatea pe care o dorim. Nu putem manca orice, nu putem folosi timpul oricum, nu putem face ce vrem in societate, decat cu riscuri enorme. Chiar daca am avea libertate absoluta, ea nu ne-ar folosi, ci dimpotriva, ne-ar ruina din toate punctele de vedere: fizic, mental, social si spiritual.
Cel de-al doilea contraargument al lui Pavel este: “Toate lucrurile imi sunt ingaduite, dar nimic nu trebuie sa puna stapanire pe mine.” Oamenii care umbla dupa libertatea absoluta, totala, au parte de multe necazuri in viata. De cele mai multe ori, tocmai acele lucruri pe care pretind ca sunt liberi sa le faca , tocmai ele pun stapanire pe ei, robindu-i. Se ajunge la paradoxul libertatii pe care il exprima Nicolae Iorga intr-una din maximele sale: “Liberatea moare de libertate si traieste din constrangeri.”
Pavel demonteaza si celelalte doua sloganuri prin argumente puternice. Daca unii crestini cred ca “mancarurile sunt pentru pantece si pantecele este pentru mancaruri”, apostolul arata ca trupul este facut pentru Domnul si nu pentru satisfacerea unor pofte pervertite ( 1 Corinteni 6,13 ).
Daca unii cred ca pot face ce vor cu trupul lor pentru ca si asa “Domnul va nimici si pe unul si pe celelalte”, ei nu trebuie sa uite ca exista adevarul invierii la care Pavel face referire in 1 Corinteni 6,14: “Si Dumnezeu care a inviat pe Domnul, ne va invia si pe noi cu puterea sa.” Deoarece Dumnezeu va invia trupurile noastre, nu este indiferent ce facem cu ele.
Cel de-al doilea slogan, potrivit caruia “orice pacat pe care-l face omul este savarsit afara din trup” ( 1 Corinteni 6,18 ) si care oglindeste o mentalitate dualista (spiritul este esential, trupul nu e nimic ) este demolat de Pavel prin afirmatia ca pacatul sexual este impotriva trupului: “Cine curveste pacatuieste impotriva trupului.”
De asemenea, sloganul este demontat si de afirmatia lui Pavel potrivit careia trupul nostru este un templu al Duhului Sfant ( vezi 1 Corinteni 6,19.20 ), prin urmare nu putem face ce vrem cu el.
In concluzie, in 1 Corinteni 6,12, contrar ideii ca Pavel proclama libertatea absoluta si libertinismul, el de fapt declara opusul. In loc de o vietuire lipsita de orice limite, el recomanda responsabilitatea si intelepciunea crestina. Toate doctrinele pe care Pavel le aduce in discutie au menirea sa combata imoralitatea care incerca sa patrunda in biserica din Corint.
Ar fi absurd sa consideram ca acelasi apostol care inalta Legea si sfintenia ei in epistolele sale ( vezi Romani 3,31; 7,12 ) se contrazice pe sine si intreaga Scriptura, acordand crestinilor exact acele “libertati” pe care Legea le opreste.
Lori Balogh
Bibliografie:
1) Gerhard Pfandl, editor coordonator, “Interpretarea Scripturii”, Institutul de Cercetari Biblice, ed. Viata si Sanatate, Bucuresti, 2012
2) Gregory J. Lockwood, 1 Corinthians, Concordia Commentary, Saint Louis, Mo: Concordia Publishing House, 2000, p. 241
3) Gordon Free, The First Epistle to the Corinthians, Grand Rapids, MI: Eedermans, 1987, p. 249-266
Libertatea despre care vorbește Pavel în 1 Corintieni, eu o înțeleg o libertate a dragostei față de fratele meu și față de Mântuitorul meu. Pot face orice îl onorează pe Dumnezeu și nu aduce afront fratelui meu, libertatea mea sa nu îl facă pe fratele meu să cadă, să moară.
ai perfecta dreptate lori,toate i-au fost permise omului,dar cu o limita din pacate,ca multe altele,omul a pervertit si acest lucru BUN! al Domnului Isus,in nemarginita Sa bunatate pentru fiinta umana respect!