Cain s-a casatorit. Dar cu cine ?
Una din cele mai frecvente intrebari legate de Cartea Genezei este cea privitoare la casatoria lui Cain, dupa uciderea fratelui sau Abel. Raportul Scripturii ne spune ca dupa ce l-a ucis pe Abel, “Cain s-a impreunat cu nevasta-sa; ea a ramas insarcinata si a nascut pe Enoh” ( Geneza 2,17 ).
Avand in vedere ca Biblia nu aminteste, la data aceea, de numele altor copii ai lui Adam, se pune in mod firesc intrebarea: Cu cine s-a casatorit Cain ? Raspunsul este evident: Cu una din surorile lui. Geneza 5,4 ne spune ca, dupa nasterea lui Set, Adam a mai trait 800 de ani. Si in indelungata sa viata a avut numerosi copii, baieti si fete, al caror nume nu ne este dat.
Putea fi evitat incestul in cea de-a doua generatie de oameni ? Da, dar cu conditia ca fiii lui Adam sa nu se casatoreasca. Iar daca nu s-ar fi casatorit, ei nu ar fi putut implini porunca Creatorului: “Cresteti, inmultiti-va, umpleti pamantul si supuneti-l!” ( Geneza 1,28 )
Realitatea este ca primii locuitori ai pamantului nu se puteau casatori decat cu frati si surori, apoi cu veri de gradul unu sau doi. Insa incestul in aceasta faza a umanitatii nu reprezenta un pericol asa cum il reprezinta astazi. Iesind din mana Creatorului cu o mostenire genetica si o vitalitate desavarsite, nu exista pericolul aparitiei unor degenerari genetice prin consangvinizare, chiar daca pacatul intrase in lumea noastra.
Casatoria intre frati, apoi intre veri de gradul unu sau doi, nu punea in pericol mostenirea genetica transmisa copiilor. Acest pericol a aparut mai tarziu, pe masura ce degradarea produsa de pacat s-a accentuat. In momentul in care incestul a pus in pericol mostenirea genetica a generatiilor viitoare, ea a fost interzis de Creator.
Istoria biblica cuprinde consemnari ale unor casatorii intre rude foarte apropiate, inainte de exodul poporului evreu. Astfel, Avaam s-a casatorit cu Sara, sora lui vitrega, iar tatal lui Moise, Amram, s-a casatorit cu Iochebed, o matusa de-a lui mai tanara ( Exodul 6, 20 ). In culturile antice, casatoriile intre rude erau privite cu totul altfel decat in zilele noastre si nu erau condamnate nici de Dumnezeu ( cel putin raportul Scripturii nu consemneaza acest lucru ).
Dupa Exod, lucrurile insa s-au schimbat. Trecusera deja mai mult de doua milenii si jumatate de la Creatiune si degenerarea produsa de pacat avansase. Poporul lui Dumnezeu se inmultise si el trebuia sa devina un popor sfant, o lumina pentru alte popoare ( Exodul 19,6; Leviticul 19,2 ).
In aceste conditii, Dumnezeu a interzis incestul, dand poporului Israel legi clare care condamnau toate formele lui ( Leviticul 18,7-17; 20,11.12.14.17.20.21; Deuteronom 22,30; 27,20.22.23 ). Astfel, erau interzise casatoriile sau relatiile sexuale cu rude foarte apropiate: mama, tata, mama vitrega, frate, sora, frate vitreg, nora, matusa, ginere, nepoata, unchi sau cumnata.
Este demn de retinut ca poporului Israel i s-au dat astfel de legi in contextul in care popoarele pagane din jur practicau incestul fara nicio restrictie. Daca in trecut astfel de casatorii intre rude apropiate au fost permise de Dumnezeu ca o necesitate, in noile conditii, cand poporul s-a inmultit, ele au fost interzise.
Motivul principal al acestei interdictii a fost statutul sau special de popor sfant ( pus deoparte ), popor ales de Dumnezeu. Motivul secundar a fost pericolul degenerarii genetice, care devenise o realitate tot mai evidenta pe masura ce efectele degradarii pacatului se inmultisera in lumea noastra.
Asadar, cu cine s-a casatorit Cain ? Raspunsul nu poate fi altul decat: cu una din surorile lui, una din fiicele lui Adam.
Lori Balogh