Ingerii in istoria biblica
Sfanta Scriptura este plina de dovezi ale existentei ingerilor. Momentele-cheie ale istoriei luptei dintre bine si rau, incepand din Eden si terminand cu revenirea glorioasa a Fiului lui Dumnezeu pe pamant, au fost si vor fi marcate de prezenta si lucrarea acestor fiinte create de Dumnezeu.
Conform Dictionarului biblic AZS, ingerii ( evreieste “maloak” – “sol”; greceste “aggelos” – “sol” ), sunt fiinte supranaturale create de Dumnezeu, superioare omului, care actioneaza ca reprezentanti sau mesageri ai Creatorului. Aceste fiinte fac parte din Universul creat, apostolul Pavel incluzandu-le in categoria “scaune de domnii…dregatorii…domnii …si stapaniri” ( Coloseni 1,16 ).
In rugaciunea sa, dregatorul Neemia vorbeste despre ingeri si fiintele create in Universul lui Dumnezeu folosind expresia “ostirea cerurilor”, despre care spune: “Tu, Doamne, numai Tu ai facut cerurile, cerurile cerurilor si toata ostirea lor… si ostirea cerurilor se inchina inaintea Ta” ( Neemia 9,6 ). Apostolul Pavel, la randul lui, ii numeste pe ingeri “duhuri slujitoare, trimise sa indeplineasca o slujba pentru cei ce vor mosteni mantuirea” ( Evrei 1,14 ).
Privind Biblia in ansamblul ei, este greu de imaginat derularea Planului de Mantuire fara interventia acestor fiinte superioare si supranaturale. Prima referire la ingeri se afla in Geneza 3,24, cu ocazia izgonirii lui Adam si Evei din gradina Edenului. Textul ne spune ca Dumnezeu a pus la rasaritul gradinii niste heruvimi care trebuiau sa pazeasca drumul care ducea la pomul vietii, astfel incat oamenii cazuti in pacat sa nu mai aiba acces la el. Din acest punct de cotitura in istoria omenirii, ingerii au fost mereu prezenti in momentele-cheie ale ei.
Termenul “inger” este folosit pentru prima data in Geneza 16, 7-12, unde este relatata interventia “ingerului Domnului” in favoarea fugarei Agar. Ingerii au fost implicati de asemenea in avertizarea data lui Lot inainte de distrugerea Sodomei si Gomorei ( Geneza 19,1 ), iar patriarhul Iacov i-a vazut urcand si coborand scara ce unea cerul cu pamantul in visul pe care l-a avut pe cand fugea de mania fratelui sau ( Geneza 28,12 ). Acelasi Iacov, la batranete, il aminteste pe ingerul care l-a izbavit de orice rau ( Geneza 48, 16 ).
Ingerii s-au infatisat si inaintea lui Moise ( Exodul 3,2 ), l-au condus pe poporul Israel ( Exodul 14,19; 23,23 ), au dejucat planurile lui Balaam ( Numeri 22,22 ), l-au imputernicit pe Ghedeon sa-si izbaveasca poporul ( Judecatori 6,11 ), s-au prezentat inaintea lui Manoah si a sotiei lui , anuntandu-i ca li se va naste un fiu ( Judecatori 13,3 ).
Aceleasi fiinte ceresti i-au slujit lui Ilie ( 1 Imparati 19,5 ), au nimicit armata asiriana a lui Sancherib ( 2 Imparati 19,35 ), l-au salvat pe Daniel din gura leilor pe vremea imparatului Dariu, imparatul Persiei ( Daniel 6, 22 ).
Viata Domnului Christos a fost si ea marcata de prezenta si interventia ingerilor. Acestia i-au calauzit pe parintii pamantesti ai lui Iisus ( Matei 1,20 ; 2,13.19 ), au cantat imnuri de lauda in noaptea nasterii Mantuitorului ( Luca 2,13 ), L-au slujit pe Iisus dupa ispitirea Lui in pustie ( Matei 4,11 ), au pravalit piatra de pe mormantul Lui ( Matei 28,2 ) si au proclamat invierea lui Iisus inaintea femeilor ce venisera la mormant ( Matei 28, 5-7 ).
Ingerii au slujit adesea si in sanul Bisericii primare, deschizand portile inchisorii si eliberandu-i pe apostoli ( Fapte 5,19 ), iar mai tarziu pe Petru ( Fapte 12, 7-11 ), indrumand activitatea misionara a crestinilor ( Fapte 10,1-7 ), ocrotindu-l pe Pavel si pe tovarasii sai de calatorie in timpul furtunii pe mare ( Fapte 27, 23 ) si fiind alaturi de Ioan in timpul viziunilor sale apocaliptice ( Apocalipsa 1,1 ).
Domnul Iisus a vorbit adesea despre ingeri si lucrarea lor, aratand in mod clar ca ei sunt diferiti de oameni si superiori acestora ( Matei 22,30; Marcu 12,25 ). De asemenea, El ne-a invatat despre existenta ingerilor rai ( Matei 25,41 ).
In Apocalipsa, ultima carte a Bibliei, ingerii sunt mentionati de sapte ori. Ioan ii vede pe acestia in jurul tronului lui Dumnezeu ( cap. 5,11 ), sunand din trambite ( cap. 8,2.6 ) si anuntand evenimentele majore ale istoriei lumii ( cap. 7,2.3 ). Ei sunt vazuti aducand la indeplinire judecata lui Dumnezeu ( cap. 16 ) si strangand recolta de suflete mantuite la sfarsitul timpului ( cap.14,19 ). Drama descrisa in Apocalipsa este marcata in mare masura de prezenta si lucrarea ingerilor.
Privind istoria relatata pe paginile Bibliei, este uneori dificil sa facem deosebire intre interventia directa a lui Dumnezeu, a Domnului Christos si a ingerilor. Aceasta din simplul motiv ca in lucrarea lor exista o unitate si o colaborare desavarsite.
Cel mai definitoriu text cu privire la ingeri este cel din Evrei 1,14 , in care aceste fiinte ceresti sunt zugravite ca fiind “duhuri slujitoare trimise sa indeplineasca o slujba pentru cei ce vor mosteni mantuirea”. Din punct de vedere omenesc, lucrarea ingerilor este deosebit de importanta, pentru ca acestia ( ingerii buni ) lucreaza in favoarea omului. Doar vesnicia va scoate la lumina amploarea si efectele acestei lucrari.
Natura ingerilor
Cel putin in perioada existentei noastre pamantesti, ingerii ne sunt superiori din punct de vedere al naturii ( Evrei 2,7 ). Apostolul Petru afirma despre ei ca “sunt mai mari in tarie si putere” decat oamenii ( 2 Petru 2,11 ).
Cu privire la natura ingerilor, conceptia biblica este materialista. Ingerii sunt vazuti avand trupuri materiale, insa de o alta natura decat cea umana. Apostolul Pavel vorbeste despre corpuri ceresti si corpuri pamantesti ( 1 Corinteni 15, 40-49 ). Spre deosebire de oameni care au corpuri materiale vizibile, ingerii sunt inzestrati cu corpuri ceresti care au calitati deosebite de cele umane.
Isaia ii vede pe serafimi avand cate sase aripi ( Isaia 6,2 ), iar Ezechiel ii descrie pe heruvimi ca avand trupuri, ochi, maini si aripi ( Ezechiel 10,12 ). Ioan, autorul Apocalipsei, vede fatza , capul, mainile si picioarele ingerului puternic din viziunea sa ( Apocalipsa 10, 12 ).
Cu putin timp inainte de nimicirea Sodomei si Gomorei, Avraam primeste vizita a doi ingeri cu chip omenesc ( Geneza 18, 1-8 ), iar Lot, la randul lui, ii gazduieste pe aceiasi ingeri in casa sa ( Geneza 19, 1-3 ). In ambele cazuri, acestor ingeri li s-a dat apa sa-si spele picioarele si au mancat hrana pregatita de gazda lor.
Existenta corpurilor ceresti este dovedita si de invierea Domnului Christos, care a aparut inaintea ucenicilor in camera de sus in trup ceresc dotat cu calitati deosebite. Cu toate acestea, El mancat impreuna cu ei si le-a aratat semnele rastignirii in mainile si picioarele Sale ( Luca 24,36-43 ).
Mai mult decat atat, Iisus le-a promis ucenicilor ca cei mantuiti vor bea si vor manca cu El in Imparatia Sa in noile trupuri ceresti pe care le vor primi, ceea ce dovedeste materialitatea lor ( Matei 26, 29; Luca 12,37; 22,16.18.29.30 ). Cartea Apocalipsei contine si ea promisiunea ca cei biruitori in marea drama a pacatului vor manca din fructele pomului vietii ( Apocalipsa 2,7 ), fapt care dovedeste ca fiintele ceresti, la care se vor adauga si cei mantuiti dintre oameni, au corpuri materiale, insa de natura superioara, cereasca.
Superioritatea si calitatile deosebite ale acestor corpuri este dovedita si de capacitatea ingerilor de a fi invizibili, cum s-a intamplat in cazul relatarii despre Balaam, cand ingerul care statea in calea profetului a fost vazut doar de margarita acestuia, nu si de profetul Balaam. Dupa ce Dumnezeu i-a deschis ochii profetului, acesta l-a vazut pe inger. A fost vorba doar de o materializare a ingerului ? Desigur ca nu. Schimbarea s-a produs in ochii lui Balaam.
Referitor la acest aspect, Dictionarul biblic al lui Zeller scrie in dreptul cuvantului “inger”: “Ei nu sunt fara corpuri, dupa cum noi insine nu ne-am putea usor imagina o fiinta creata fara corp, ci au un corp superior, mai fin, mai eteric, care este potrivit sistemului lumii ceresti caruia ii apartin” ( 1 )
Numarul ingerilor
Biblia nu specifica numarul ingerilor, insa ori de cate ori se refera la acest aspect, ea vorbeste despre o multime incalculabila. In binecuvantarea rostita de Moise inainte de moartea sa, el spune ca Dumnezeu a fost insotit pe muntele Sinai, cu ocazia darii Legii, de “zeci de mii de sfinti” ( Deuteronom 33,2 ).
Cu ocazia nasterii lui Iisus, pastorii din Betleem au auzit “o multime de oaste cereasca laudand pe Domnul” ( Luca 2,13 ). Intr-unul din ultimele dialoguri pe care Domnul Iisus le-a avut cu Petru, i-a spus acestuia ca, daca ar fi cerut, Tatal I-ar fi pus la dispozitie mai mult de 12 legiuni de ingeri( Matei 26, 53 ). Iar cartea Apocalipsei aminteste de un numar incalculabil de ingeri: “de zece ori zece mii si mii de mii” ( Apocalipsa 5,11 ).
Puterea si maretia ingerilor
Ca oameni cazuti in pacat, noi avem o slaba conceptie despre maretia si puterea ingerilor lui Dumnezeu. Stand inaintea tronului ceresc, ei duc maretia acestuia acolo unde sunt trimisi cu anumite misiuni. Daca Moise, dupa doar 40 de zile petrecute in prezenta lui Dumnezeu, avea fatza atat de stralucitoare incat israelitii nu-l puteau privi, ne putem imagina ce maretie si slava inconjoara prezenta ingerilor puternici ai lui Dumnezeu.
Biblia ne arata ocazional, in diferite momente ale istoriei sacre, cat de puternici sunt acesti ingeri. Pastorilor din Betleem li s-a infatisat un inger al Domnului “si slava Domnului a stralucit imprejurul lor”, ei infricosandu-se foarte tare ( Luca 2,9 ). Ingerul care a fost prezent la invierea lui Iisus avea fatza ca fulgerul si imbracamintea alba ca zapada ( Matei 28, 4 ).
Ingerul care l-a vizitat pe batranul apostol Ioan pe insula Patmos l-a impresionat atat de mult incat acesta a cazut la picioarele lui ca sa i se inchine ( Apocalipsa 22, 8 ). Cu ocazia incercuirii Ierusalimului de catre trupele asiriene ale lui Sanherib, un singur inger al lui Dumnezeu a omorat 185 000 de soldati puternici ( 2 Regi 19 ).
Profetul Ezechiel descrie la randul lui maretia ingerilor in viziunile primite ( Ezechiel 1,14 ), iar profetul Daniel aminteste de iutimea cu care ingerul Gabriel a adus raspunsul la rugaciunea lui ( Daniel 9, 21-23 ). Cei trei tineri evrei din Babilon aruncati in cuptorul aprins, au fost insotiti si ocrotiti de un inger care nu a fost atins de puterea focului ( Daniel 3, 25.28 ).
Aceeeasi putere a ingerilor o vedem si in cazul ocrotirii lui Daniel in groapa cu lei ( Daniel 6,22 ), dar si in cazul eliberarii lui Petru din inchisoare ( Fapte 12 ). Despre aceasta putere si maretie inimaginabila a ingerilor vorbeste psalmistul David in cantarile sale: “Binecuvantati pe Domnul, ingerii Lui, care sunteti tari in putere, care impliniti poruncile Lui si care ascultati de glasul cuvintului Lui.”( Psalmul 103, 20 )
Rangul ingerilor
Prima lege a cerului este ordinea. Despre Domnul Christos sta scris ca prin El au fost create “toate lucrurile care sunt in ceruri si pe pamant, cele vazute si cele nevazute; fie scaune de domnii, fie dregatorii, fie domnii, fie stapaniri” ( Coloseni 1,16 ).
Conducatorul ostilor ingeresti este Arhanghelul Mihail, cel ce i s-a descoperit lui Iosua sub numele de “capetenia ostirii Domnului” ( Iosua 5, 13-15 ) si despre care se aminteste in Apocalipsa cu ocazia descrierii razboiului izbucnit in cer intre “Mihail si ingerii Lui” si “balaurul si ingerii lui” ( Apocalipsa 12,7 ). Despre Arhanghelul Mihail aminteste si apostolul Iuda in epistola sa ( Iuda 9 ).
Numele Mihail inseamna “Cel ce este asemenea lui Dumnezeu” si, desi este un nume de inger, in Biblie Il desemneaza pe Fiul lui Dumnezeu, Creatorul si Conducatorul ostilor ceresti. ( 2 )
Biblia vorbeste despre mai multe categorii de ingeri, intre care sunt amintiti serafimii ( Isaia6,2 ) si heruvimii ( Geneza 3,24 ).
Onorarea ingerilor
Datorita autoritatii pe care au primit-o de la Dumnezeu, ingerii sfinti sunt demni de respectul oamenilor ( Eclesiastul 5,6; 1 Timotei 5,21 ). Prezenta lor a influentat intotdeauna in bine comportamentul oamenilor, insa atitudinea oamenilor cu privire la onorarea lor trebuie sa fie echilibrata. Saducheii din vremea Domnului Christos nu recunosteau existenta ingerilor. Aceasta este o extrema. Cealalta extrema este inchinarea adusa ingerilor, atitudine interzisa de Biblie si refuzata de ingerii sfinti.
Ingerul care l-a insotit pe Ioan in cursul viziunilor Apocalipsei a refuzat categoric si fara echivoc incercarea apostolului de a i se inchina ( Apocalipsa 19,19; 22,8.9 ). Calea de mijloc intre negarea existentei ingerilor si transformarea lor intr-un obiect al inchinarii ( Coloseni 2,18 ) este respectul fatza de slujirea, devotamentul si misiunea care le-a fost incredintata de Dumnezeu.
Lori Balogh
Referinte:
( 1 ) Citat de L. R. Conradi in “Serviciul ingerilor buni si uneltirile ingerilor rai”
( 2 ) Comentarii Biblice AZS, http://www.adventist.ro/index/resurse/script/comentarii/index.php/Ju/1/9?operation=Go
A aparut pe facebook imagini cu doi îngeri care zboara printre nori….este posibil asa ceva ?Mulți cred…eu nu …ce puteți spune despre asta ?
Da, Ingerul Domnului, asa cum apare El in VT, este Domnul Iisus. El a avut mai multe aparitii in istoria VT, asa cum ati exemplificat chiar d-v.
Cu stima,
Lori B.
Va rog sa ma lamuriti: in acest articol, nu ati spus nimic cine este Ingerul Domnului? (unde intalnim in Biblie cu I mare)? Este o cristofanie, asa cum spun teologi? Poate ati precizat in alt articol si inca nu am dat de el. Din acest pasaj, mie imi reiese ca este vorba de Domnul Isus: Ingerul Domnului S-a suit din Ghilgal la Bochim si a zis: „Eu v-am scos din Egipt si v-am adus in tara pe care am jurat parintilor vostri ca v-o voi da. Am zis: „Niciodata nu voi rupe legamantul Meu cu voi; (Judc.2:1) Pe de alta parte ingeri nu primesc inchinarea, iar in unele pasaje Ingerul Domnului primeste inchinarea: Domnul a deschis ochii lui Balaam, si Balaam a vazut pe Ingerul Domnului stand in drum, cu sabia scoasa in mana. Si s-a plecat si s-a aruncat cu fata la pamant. (Num.22:31)
Domnul sa va binecavanteze!