“Degeaba Ma cinstesc ei invatand ca invataturi niste porunci omenesti… Drept raspuns, El le-a zis: “Orice rasad pe care nu l-a sadit Tatal Meu cel ceresc va fi smuls din radacina”
( Matei 15, 9.13 )
Superstitia noastra cea de toate zilele
Ce zi minunata este astazi ! Deschizi ochii si primele raze de soare iti inunda intreaga fiinta, chemandu-te la viata. La o viata traita din plin…
Dar, stai putin ! Esti cumva superstitios ? Ei, atunci se schimba lucrurile… Trebuie sa fii atent la un milion si ceva de lucruri pentru ca in aceasta zi, care se arata atat de frumoasa, sa nu ai ghinion.
In primul rand, dupa ce deschizi ochii, fii atent daca nu cumva ti se zbate vreunul. Daca ti se zbate ochiul drept, trebuie sa fie o nastere in familie; daca ti se zbate ochiul stang, e mare necaz: te asteapta fie un deces in familie, fie o mare dezamagire. Si daca te mananca si nasul pe deasupra, lucrurile sunt cat se poate de clare: ziua asta frumoasa va fi cu ghinion…
Mare atentie cand faci primul pas, caci daca faci greseala sa pasesti cu stangul, va fi vai si-amar de tine, caci toata ziua iti va merge rau. Daca totusi ai facut aceasta greseala, ia masuri urgente ca sa scapi de ghinion: scuipa in san si bate in lemn !
Cand mergi la baie, sa ai mare grija sa nu stai pe intuneric in fatza oglinzii, ca dai de bucluc. Iar daca din neatentie spargi oglinda, e vai de tine ! Te asteapta sapte ani de ghinioane… Si inca ceva: Daca esti binedispus, ai mare grija sa nu fluieri, caci si asta iti va aduce ghinion !
Cand iti aranjezi parul, fii atent sa nu scapi pieptenele pe jos ! E semn rau… Iar cand iti verifici unghiile daca sunt taiate, nu te uita prea mult la ele, caci asta inseamna ca cineva te vorbeste de rau. Ti-au crescut unghiile si e vineri sau duminica ? Sa nu cumva sa le tai, caci te paste un mare necaz !
Esti inca necasatorit ? Atunci ai grija sa nu te asezi pe coltul mesei cand iti iei micul dejun, caci vei ramane burlac si anul acesta. Daca in timp ce mananci o musca iti cade in lapte, scoate-o si arunc-o inca o data in lapte, ca sa nu te imbolnavesti. Iar dupa ce ai terminat micul dejun, ai mare grija sa nu stergi masa cu mana goala, caci e semn de cearta. Sterge-o cu orice, dar nu cu mana goala ! Si iesi mai repede din casa, ca altfel intarzii la serviciu !
Ai inceput sa sughiti dupa masa ? Sa stii ca cineva vorbeste despre tine, iar daca iti ard si obrajii pe deasupra, lucrurile sunt si mai clare….
In sfarsit, dupa ce ti-ai terminat igiena personala si ai luat micul dejun, te poti pregati de plecare. Vrei sa te incalti, dar vai ! Aseara, cand te-ai descaltat, ai lasat pantofii incrucisati. Semn rau ! Rau de tot ! Mai scuipa o data in san si mai bate o data in lemn !
Dar unde o fi palaria ? Ah, iat-o pe masa. Dar stai putin ! Si asta e semn rau… Asa ca mai scuipa o data in san si mai bate o data in lemn ca sa nu ai ghinion toata ziua ! Coborand in graba pe scari, incepe sa te manace palma stanga. Ce bine ! Inseamna ca astazi primesti bani… Dar stai putin ! Azi e luni, iar patronul nu da niciodata salariile luni, caci si el este superstitios.
Ajuns in fatza blocului, te urci in masina ( desigur, tot cu dreptul, ca sa-ti mearga bine ) si, in sfarsit, pornesti la drum. Mare atentie, insa ! Sa nu-ti taie calea vreo pisica neagra sau sa te intalnesti cu vreun popa, caci vei avea ghinion. Dar daca le intalnesti pe amandoua ? Si daca pisica neagra ii taie calea si preotului… ? Si pentru ca drumul tau trece pe langa cimitir, tine-ti respiratia, pentru ca nu cumva vreun spirit rau sa-ti fure sufletul.
Ajuns la serviciu, tine minte un lucru: Daca e marti, sa nu cumva sa incepi vreun proiect nou, caci va fi vai si-amar ! Daca seful tau totusi insista sa faci asta, mai scuipa o data in san si mai bate o data in lemn, ca sa scapi de ghinion.
In birou, uita-te daca tabloul de pe perete e prins bine, caci daca el cade, e semn rau: fie va muri o ruda, fie te vei imbolnavi grav, fie vei face un drum indepartat. E inceput de an si e prima ta zi de lucru ? Ai grija ca primul care intra la tine in birou sa nu fie o femeie, caci tot anul iti va merge rau. Si, mai ales, ai grija sa nu intri in noul an cu datorii, caci vei fi dator tot anul…
Va place o astfel viata ? Va place o viata traita cu tot felul de frici si angoase la tot pasul ? Din nefericire, viata multor oameni ( trist este ca intre ei sunt si multi crestini ! ) se desfasoara intre reperele intunecate ale unor superstitii absurde si fara sens. Aproape ca nu exista gest sau eveniment al vietii de care sa nu fie legata o superstitie oarecare. Totul, din orice domeniu al vietii, de cand ne trezim si pana ce ne culcam, este bantuit de nalucile superstitiilor care ne fac viata un calvar. O viata in care omul pare sa umble pe cioburi de sticla…
Oare aceasta este vointa Creatorului nostru ? Nicidecum ! Te-ai trezit dimineata si pleoapele iti sunt mangaiate de primele raze de soare ? Lasa la o parte orice frica si orice angoasa si asculta in tacere glasul Duhului Sfant care-ti spune: “Scoala-te, lumineaza-te ! Caci lumina ta vine si slava Domnului rasare peste tine. Caci iata, intunericul acopera pamantul si negura mare popoarele; dar peste tine rasare Domnul si slava Lui se arata peste tine !” ( Isaia 60, 1.2 )
Paganismul la el acasa
In cartea “Credinte si superstitii romanesti”, scrisa de Artur Gorovei ( folclorist ) si Gh. F. Ciausanu ( preot si profesor ), publicata la Editura Humanitas, sunt descrise aproape cinci mii de superstitii romanesti, care zugravesc o lume stranie, plina de ingeri, draci, vant, cer, flori, pasari, comori, fluturi si inca o multime de alte lucruri.
Intr-o statistica mondiala, Romania ocupa unul din primele locuri la capitolul “superstitii”, desi poporul roman si conducatorii sai religiosi se lauda ca suntem o natiune crestina de doua milenii. Nefericita performanta !
Exista superstitii legate de nastere, de cununie, de botez, de afaceri, de viata de cuplu si de familie, superstitii legate de viata si superstitii legate de moarte… Totul se desfasoara sub imperiul tiranic al superstitiilor. La fiecare pas, omul superstitios este pandit fie de noroc, fie , mai ales, de ghinion, intregul sau comportament fiind marcat de credinta in superstitii.
Constient sau inconstient, cu totii suntem marcati mai mult sau mai putin de superstitii. Poate ca o bunica superstitioasa sau vreun vecin la fel de superstitos ne-a invatat inca din copilarie sa ne ferim de pisicile negre sau preotii care ne taie calea, sa batem in lemn ca sa evitam un necaz sau sa nu trecem cumva pe sub o scara rezemata de un perete. Toate aceste precautii si temeri au influentat inconstient viata noastra.
A sosit insa timpul eliberarii de tenebrele superstitiilor. Si aceasta cu atat mai mult, cu cat acestea nu au nimic de-a face cu credinta adevarata, cu spiritul Cuvantului lui Dumnezeu si cu Dumnezeu Insusi.
Cercetatorii in domeniu recunosc un fapt cert: Superstitile au origine pagana, tragandu-si seva din credintele ancestrale, din magie si animism. Practicile superstitioase, desi sunt numite si “credinte traditionale” sau “credinte populare”, nu provin din crestinism, ci din paganism.
In religiile pagane, politeiste, fiecare fenomen al naturii era intruchipat de un zeu si se considera ca fiecare lucru avea un spirit. Este firesc ca avand o astfel de conceptie despre viata, lumea sa fie perceputa ca fiind plina de spirite si de semne. Si la fel de fireasca este si consecinta: Daca vrei sa supravietuiesti intr-o astfel de lume, trebuie sa decodifici aceste semne si sa tii cont de ele la fiecare pas.
Din punct de vedere etimologic, termenul “superstitie” provine de la latinescul “superstitio”, care inseamna “ a sta deasupra”, “a supravietui”. “Superstitianii” erau acei soldati romani care ramaneau in viata in urma unei lupte si care erau considerati ca aflandu-se deasupra mortilor.
Psihologii definesc superstitia ca find o credinta aflata deasupra ratiunii, o credinta absurda, o practica neceruta de ritualul religios. In limba rusa, cuvantul “superstitie” inseamna credinta gresita, desarta, inutila, falsa.
Un lucru lesne de observat este acela ca majoritatea superstitiilor sunt sumbre, cele mai multe dintre ele prevestind boala, ghinion, necaz si moarte. Exista insa si unele practici superstitioase legate de noroc, de un trai bun ( ce-i drept, mai putine ! ) cum ar fi aruncarea banilor intr-o fantana, purtarea permanenta a unei monede in buzunar sau zbaterea ochiului drept.
Dar indiferent daca superstitile privesc ghinionul sau norocul, ramane o intrebare: Ce legatura au toate acestea cu “credinta data sfintilor odata pentru totdeauna” ( Iuda 3 ), la care nu mai este nimic de adaugat si din care nu trebuie nimic indepartat ? Indemnul apostolului Pavel dat credinciosilor din Corint este valabil si astazi, intr-o lume bantuita de nalucile superstitiei:
“Nu va injugati la un jug nepotrivit cu cei necredinciosi. Caci ce legatura este intre neprihanire si faradelege ? Sau cum poate sta impreuna lumina cu intunericul ? Ce intelegere poate fi intre Christos si Belial ? Sau ce legatura are cel credincios cu cel necredincios ? Cum se impaca Templul lui Dumnezeu cu idolii ? Caci noi suntem Templul Dumnezeului celui viu, cum a zis Dumnezeu: “Eu voi locui si voi umbla in mijlocul lor; Eu voi fi Dumnezeul lor si ei vor fi poporul Meu. De aceea: “Iesiti din mijlocul lor si despartiti-va de ei, zice Domnul; nu va atingeti de ce este necurat si va voi primi. Eu va voi fi Tata si Imi veti fi fii si fiice, zice Domnul cel Atotputernic” ( 2 Corinteni 6, 14-18 ).
Un amalgam primejdios
Exista un pericol real pentru credinta crestina: acela al crestinarii unor superstitii populare de origine pagana. Prin popularizarea lor, mass-media are un rol important in crearea acestui amestec intre anumite sarbatori crestine si superstitiile de origine pagana care sunt legate de acestea. Se ajunge astfel la situatia in care omul de rand, de obicei nefamiliarizat cu Scripturile, ajunge sa nu mai stie ce este superstitie si ce este religie adevarata.
Iata cateva exemple de sarbatori aflate in calendarul Bisericii Ortodoxe si superstitiile care le insotesc:
1) Pe 29 august, Biserica comemoreza Taierea Capului lui Ioan Botezatorul, ocazie in care credinciosilor ortodocsi li se recomanda postul. Insa traditiile populare sunt si ele prezente, indemnandu-i pe credinciosi ca in aceasta zi de sarbatoare sa evite alimentele de culoare rosie sau fructele rotunde, care ar putea aduce aminte de taierea capului lui Ioan Botezatorul: nucile, merele, perele, capatanile de usturoi si prunele. De asemenea, in aceasta zi nu se taie nimic cu cutitul.
2) Pe 21 noiembrie, Biserica sarbatoreste Intrarea Maicii Domnului in Biserica. Conform credintelor populare, in ziua de Ovidenie, cum mai este numita aceasta sarbatoare, se crede ca cerurile se deschid, iar credinciosii pot intelege graiul animalelor.
3) Pe 30 noiembrie, este sarbatorit Sfantul Andrei, considerat ocrotitorul romanilor si apostolul care a crestinat poporul roman acum doua milenii. Nici aceasta sarbatoare nu a scapat de superstitii, caci credinta populara spune ca in aceasta noapte fetele de maritat isi pot vedea ursitul, spiritele mortilor bantuie in locurile in care au trait, iar pentru a fi alungati strigoii, trebuie puse funii de usturoi la intrarea casei.
4) Pe 6 august, se sarbatoreste Schimbarea La Fatza a Domnului. Conform credintei populare, in aceasta zi nu trebuie sa te certi cu nimeni, caci altfel asa vei face tot anul. Este ziua in care se crede ca nici iarba nu creste, iar fetele nu au voie sa se pieptene in aceasta zi, caci nu le va mai creste parul.
5) Pe 20 iulie, este sarbatorit Sfantul Ilie. Credinta populara ii opreste pe superstitiosi sa munceasca in aceasta zi, pentru a nu-l mania pe Sfantul Ilie, care le va trimite toate nenorocirile: tunete, traznete, ploi torentiale si incendii.
Exemplele pot continua… Dureros este faptul ca in timp ce pentru unii aceste superstitii sunt simple fantezii, pentru altii ele sunt litera de lege, modificand nu doar comportamentul individual, ci si pe cel colectiv.
Ceea ce este laudabil, cel putin la nivel de declaratii, este faptul ca Biserica crestina in totalitatea ei, fie ca vorbim de bisericile istorice ( ortodoxa si catolica ), fie ca vorbim de bisericile protestante si neoprotestante, condamna radical supertitiile, punandu-le pe acelasi plan cu vrajitoria.
Conform invataturii ortodoxe, superstitia este “o credinta de prisos ( falsa ), prin care Dumnezeu este defaimat. Superstitiile sunt mostenite de la pagani si s-au pastrat in popor de cei nestiutori. Cine crede in ele, savarseste un pacat, caci prin ele se falsifica adevarul dumnezeiesc si se canonicesc ca si vrajitoria” ( 1 )
Astfel, Biserica Ortodoxa condamna purtarea talismanelor, datul peste groapa a unui cocos la inmormantare, spartul canilor la inmormantare, cele 24 de opriri la inmormantari, aruncarea banilor in fantani pentru implinirea unor dorinte, aruncarea banilor pe drum sau in ape cand se merge cu cortegiul mortuar, ghicitul in cafea, batutul in lemn, credinta in vise si multe altele.
Al saselea Sinod Ecumenic de la Constantinopol ( 680-681 ) a condamnat superstitiile pe un ton categoric:
“Superstitiile sunt credinte si practici gresite, mostenite din lumea pagana care, necunoscand adevarul lui Dumnezeu si nici adevarurile stiintelor naturii si ale vietii, au ratacit pe oameni in nestiinta lor. Orice fel de credinte desarte si superstitioase se canonicesc de Biserica ca si vrajitoria” ( VI, 61,65 ) ( 2 )
Biserica catolica condamna si ea superstitiile. In opinia ei, acestea conduc la neincredere in Dumnezeu si calcarea Celor Zece Porunci. In ce priveste Bisericile protestante si neoprotestante, respingerea ferma a superstitiilor rezulta clar si din cele cinci principii fundamentale care au stat la baza aparitiei lor: Sola Gratia ( Numai prin har ), Sola Fide ( Numai prin credinta ), Sola Scriptura ( Numai prin Scriptura ), Solus Christus ( Numai prin Christos ) si Soli Deo Gloria ( Gloria sa fie doar a lui Dumnezeu ). Este lesne de inteles ca intre cele cinci “Sola” superstitiile nu isi mai gasesc niciun loc.
Despre adevarata inchinare si adevaratii inchinatori, Mantuitorul spunea: “Dar vine ceasul, si acum a si venit, cand inchinatorii adevarati se vor inchina Tatalui in duh si in adevar; fiindca astfel de inchinatori doreste si Tatal” ( Ioan 4, 23 ).
Pot fi considerate superstitiile o inchinare “in duh si in adevar” ? Greu de crezut !
Irationalul superstitiei
Dar de unde provin miile de superstitii care, vrand-nevrand, modeleaza comportamentul indivizilor si al colectivitatilor ? Daca vom merge pe firul problemei, spre izvoare, vom gasi ca toate superstitiile izvorasc din irational. Iata cateva exemple:
– De ce superstitiosii bat in lemn ca sa alunge ghinionul ? Putini stiu de ce . Vechii greci credeau ca arborii sunt insufletiti si ca, batand lemnul, asa-zisul spirit al arborelui va veni in ajutorul celui ce cere, preluand el raul iminent si inlaturand ghinionul.
– De ce trebuie sa-ti tii respiratia cand treci pe langa un cimitir ? Datorita credintei pagane ca, in preajma cimitirelor, sufletele oamenilor pot fi furate de spiritele rele pe caile respiratorii.
– De ce, daca in timp ce mananci supa, o musca iti cade in farfurie, trebuie sa o scoti si sa o arunci din nou in farfurie ? Superstitia provine din islam: potrivit credintei lui Mahomed, musca poarta pe una dintre aripi boala, iar pe cealalta aripa – leacul.
– De unde teama de ziua de vineri ? Din credinta ( de altfel, fara niciun temei biblic ! ) ca Adam si Eva au fost izgoniti din Eden intr-o zi de vineri, ca potopul a inceput tot intr-o zi de vineri, ca Domnul Iisus a fost crucificat vinerea ( singurul eveniment confirmat de Scriptura ! ) si ca Dumnezeu a incurcat limbile la Turnul Babel tot intr-o zi de vineri.
– De ce pisicile negre sunt considerate malefice ? Superstitia isi are originea in Egiptul antic , in care zeita Bast era reprezentata printr-o pisica neagra. Considerand ca trebuie sa rupa orice legatura cu paganismul, unii preoti crestini i-au invatat pe credinciosi sa evite pisicile negre, acestea fiind considetare demonice.
– De unde credinta ca daca spargi o oglinda, vei avea parte de sapte ani de ghinion ? Cand s-a inceput fabricarea primelor oglinzi, acestea erau atat de scumpe incat cel care spargea din greseala vreuna din ele, trebuia sa slujeasca timp de sapte ani ca sluga la proprietarul oglinzii, pentru a-si ispasi greseala.
– De unde obiceiul de a gratula cu “Noroc si sanatate !” pe cel ce stranuta ? In timpul unei molime care a lovit Europa in secolul al VII-lea, papa Grigore I cel Mare ( sec. VI-VII ) a poruncit supusilor sa se gratuleze cu salutul “Noroc si sanatate !” atunci cand cineva ar fi stranutat in prezenta lor. Papa avea convingerea ca in felul acesta va fi impiedicata raspandirea molimei.
– De unde temerea de a trece pe sub o scara rezemata de un perete ? Dintr-o idee legata de doctrina Trinitatii. O scara rezemata de un perete face cu acel perete si cu pamantul un triunghi, acesta fiind considerat un simbol al Sfintei Treimi. Patrunderea in acest triunghi ( pe sub scara ) ar insemna o violare a Trinitatii, gestul atragand dupa sine o serie de necazuri.
– De ce numarul 13 este considerat ca aduce ghinion ? De la Cina cea de Taina la care au participat 12 apostoli plus Mantuitorul, deci 13 persoane. Or acea cina a fost urmata de rastignirea Domnului.
Acestea sunt doar cateva exemple de irationalul care sta la baza superstitiilor noastre de fiecare zi. Paradoxul lumii in care traim este acela ca, desi traim intr-o lume superrationala, superstitiile, care sunt total irationale, nu dispar. Dimpotriva, ele sunt vehiculate si amplificate prin tehnologiile moderne.
Credinta vs. superstitie
Un studiu facut in Marea Britanie in anul 2003 arata ca englezii sunt foarte superstitiosi in proportie de 42 %. ( 3 ) Coordonatorul studiului, profesorul Richard Wiseman de la Universitatea din Hertfordshire a facut un portret-robot al omului superstitios. Iata cateva observatii pe marginea acestui studiu:
– Oamenii care se ingrijoreaza mai des sunt mai superstitiosi decat cei care nu-si fac prea multe griji
– Cei obsedati sa controleze totul in jurul lor au tendinta sa creada in superstitii mai mult decat cei care nu simt aceasta nevoie
– Femeile sunt mai superstitioase decat barbatii
– Oamenii din mediul rural sunt mai superstitiosi decat cei din mediul urban
– Varstinicii sunt mai putin superstitiosi decat tinerii
Nu este greu de observat ca multe superstitii devin, odata cu trecerea vremii, adevarate reguli de comportament pe care indivizii si chiar colectivitatile le respecta in mod instinctiv. Unele superstitii se nasc la nivel personal. O eleva de gimnaziu, de exemplu, si-a creat propria sa superstitie legata de un pix albastru care o ajuta sa ia note mari la teze. Insa la examenul de admitere in liceu, superstitia nu a mai functionat, caci nota luata la examen a fost sub asteptari.
O privire de ansamblu asupra fenomenului superstitiilor ne arata ca acestea au la baza in general frica de nenorociri, boli, accidente, divorturi si moarte. Prin contrast, credinta adevarata are la temelie nu frica, ci dragostea. Crestinul veritabil nu se teme de tot felul de nenorociri si ghinioane ce i se pot intampla datorita unor forte oculte, ci, bazandu-se pe dragostea lui Dumnezeu, el inainteaza prin furtunile vietii fara temeri, fara angoase, stiind ca se afla in mainile unui Tata iubitor.
“In dragoste nu este frica”, ne asigura apostolul iubirii – Ioan, “ci dragostea desavarsita izgoneste frica; pentru ca frica are cu ea pedeapsa si cine se teme n-a ajuns desavarsit in dragoste” ( 1 Ioan 4,18 ).
De fapt, credinta in superstitii este o reintoarcere la vechile credinte pagane, irationale si demonice, in timp ce credinta crestina este o intoarcere spre Creatorul tuturor lucrurilor, spre Dumnezeul cel viu si adevarat, Suveranul intregului Univers. Credinta in superstitii este profund irationala; spre deosebire de aceasta, credinta adevarata este cat se poate de rationala, asezand toate lucrurile vietii intr-o armonie desavarsita.
In timp ce superstitiile intoxica mintea umana, programand viata in functie de tot felul de nimicuri, credinta adevarata ne elibereaza de tot ceea ce ne poate robi, caci este scris:
“Veti cunoaste adevarul si adevarul va va face slobozi… Deci daca Fiul va face slobozi, veti fi cu adevarat slobozi” ( Ioan 8, 32.36 ).
.Acum doua milenii, cand Iisus a trait ca Fiul al omului si Fiu al lui Dumnezeu printre noi, existau multe superstitii. Cu toate acestea, El nu a fost superstitios. Legatura Sa desavarsita cu Tatal L-a ferit de absurdul lor. Oare noi, care ne numim crestini ( deci urmasi ai Sai ), nu trebuie sa copiem Modelul ? “Caci cine zice ca ramane in El, trebuie sa traiasca si el cum a trait Iisus” ( 1 Ioan 2,6 ).
Asadar, daca maine dimineata te vei trezi mangaiat de primele raze de soare, bucura-te din plin de viata primita in dar de la Creator. Uita de batutul in lemn, de pisicile negre, de cantecul cucuvelei, de pasitul cu stangul si de zbaterea ochiului. Nu te teme daca te vei intalni cu un preot si nu-ti tine respiratia daca vei trece pe langa un cimitir. Nu baga in seama daca ti-ai uitat pantofii incrucisati aseara si nu-ti face griji daca ai scapat pieptenul pe jos sau ai asezat palaria pe masa.
Uita de toate aceste frici inutile si angoase irationale si traieste-ti viata intr-o credinta simpla si curata in Iisus Christos, Domnul nostru, Cel care ne spune de 366 de ori ( si pentru anii bisecti ! ) pe paginile Sfintelor Scripturi: “Nu te teme ! Eu sunt cu tine.”
Lori Balogh
Referinte:
( 1 ) http://www.doxologia.ro/viata-bisericii/catehism/crestinul-superstitiile
( 2 ) http://ortodoxia.md/pcatul-vrajitoriilor/3310-de-ce-este-pcat-s-credem-in-superstiii
Foarte frumoase toate articlolele , dar ce pacat, ca nu ajung acolo unde trebuie !
Dumnezeu sa va inmulteasca harul Duhului Sfant!