Exclusivismul este una din “gaurile negre” ale unei religii gresit intelese. Asemenea religiei mozaice, nici crestinismul nu a scapat de aceasta anomalie a spiritului uman, care a adus in istoria lumii multe suferinte si nedreptati, unele consemnate de cronici, altele ramase ascunse pana la judecata finala.
Fie ca marturisesc public, fie ca pastreaza acest gand in inima lor, multi crestini ai diferitelor denominatiuni considera ca un om care nu face parte din biserica lor si nu adera la acelasi crez nu poate fi mantuit. Daca intre diferitele credinte crestine se poate intrezari o anumita toleranta, problema se pune mult mai radical atunci cand e vorba de necrestini, de oameni care s-au nascut si traiesc intr-o religie pagana.
Poate un pagan sa fie mantuit, chiar daca nu devine niciodata crestin ?
Punand aceasta intrebare, nu-i am in vedere pe acei pagani carora li s-a predicat Evanghelia mantuirii, dar au respins-o categoric si definitiv. Ma gandesc la acei oameni nascuti intr-o religie pagana ( animisti, hindusi, mahomedani, budisti, etc. ) la care Evanghelia nu a ajuns niciodata. Exista vreo sansa pentru acesti oameni ca si ei sa mosteneasca Imparatia lui Dumnezeu alaturi de crestinii veritabili ?
Biblia ne ofera multe sperante in acest sens. Un prim adevar care ne da speranta ca si unii pagani pot fi mantuiti este legat de caracterul lui Dumnezeu. Biblia ne vorbeste despre un Dumnezeu iubitor, drept si nepartinitor in relatia Lui cu oamenii.
Primul lucru pe care l-a invatat apostolul Petru din viziunea relatata in Fapte cap. 10 – la data aceea si el atins de virusul exclusivismului – a fost cel pe care-l marturiseste singur: “In adevar”, recunoaste Petru inaintea sutasului Corneliu, “vad ca Dumnezeu nu este partinitor, ci ca in orice neam, cine se teme de El si lucreaza neprihanire, este primit de El” ( Fapte 10, 34.35 ).
Rezulta de aici ca un Dumnezeu iubitor, drept si nepartinitor trebuie sa le acorde aceeasi sansa la mantuire tuturor oamenilor, indiferent in ce epoca, cultura sau religie s-au nascut. Afirmatia pe care o face Ioan in introducerea Evangheliei sale confirma acest mare adevar: “Lumina aceasta era adevarata Lumina care lumineaza pe orice om venind in lume” ( Ioan 1,9 ).
Asadar, orice om care se naste pe planeta noastra are parte de o iluminare divina a constiintei care il indeamna sa-L caute pe Dumnezeul cel adevarat si sa se inchine Lui. Dumnezeu nu este partinitor, descoperindu-Se doar unora dintre oameni, dar ascunzandu-Se de altii.
Apostolul Pavel remarca si el dreptatea lui Dumnezeu in modul in care El isi descopera vointa in constiinta oamenilor: “Cand neamurile, macar ca n-au lege, fac din fire lucrurile Legii, prin aceasta ei, care n-au lege, isi sunt singuri lege si ei dovedesc ca lucrarea Legii este scrisa in inimile lor, fiindca despre lucrarea aceasta marturiseste cugetul lor si gandurile lor, care sau se invinovatesc sau se dezvinovatesc intre ele” ( Romani 2,14.15 ).
Spre uimirea evreilor si crestinilor exclusivisti, Biblia contine cateva afirmatii socante pentru atitudinea lor:
1) “Eu pomenesc Egiptul si Babilonul printre cei ce Ma cunosc; iata, tara filistenilor, Tirul, cu Etiopia: “in Sion s-au nascut”…Domnul numara popoarele, scriindu-le: “Acolo s-au nascut” ( Psalmul 87, 4.6 )
2) “Tot in vremea aceea, Israel va fi al treilea, unit cu Egiptul si cu Asiria, ca o binecuvantare in mijlocul pamantului. Domnul ostirilor ii va binecuvanta si va zice: „Binecuvantat sa fie Egiptul, poporul Meu, si Asiria, lucrarea mainilor Mele, si Israel, mostenirea Mea.” ( Isaia 19, 24.25 )
3) “Caci de la rasaritul soarelui pana la asfintit, Numele Meu este mare intre neamuri si pretutindeni se arde tamaie in cinstea Numelui Meu si se aduc daruri de mancare curate, caci mare este Numele Meu intre neamuri”, zice Domnul” ( Maleahi 1,11 ).
Este demn de retinut ca aceasta afirmatie apartinand lui Dumnezeu si consemnata de profetul Maleahi cu circa patru secole inainte de aparitia crestinismului, nu este o profetie, ci o constatare. Dumnezeu are copii care I se inchina pretutindeni in lume, oameni care au ales cauza cea dreapta, traind dupa cea mai buna lumina pe care o cunosc si ascultand de indemnurile unei constiinte calauzite de Duhul lui Dumnezeu.
Insa Biblia nu se rezuma doar la afirmatii de genul celor amintite, afirmatii socante si incomode pentru exclusivisti. Ea ne ofera si numeroase exemple de oameni care s-au lasat calauziti de o constiinta luminata de Duhul Sfant. Iata cateva exemple:
1) Despre Melhisedec, enigmaticul imparat al Salemului, care nu era evreu ( cu atat mai putin , crestin ) si caruia Avraam “i-a dat zeciuiala din toate” ( Geneza 14, 20 ), sta scris ca era “preot al Dumnezeului Celui Prea Inalt” ( geneza 14, 18 ).
Un neevreu preot al adevaratului Dumnezeu ? Iata ca se poate. Pavel observa si el: “Vedeti bine dar cat de mare a fost el, daca pana si patriarhul Avraam i-a dat zeciuiala din prada de razboi” ( Evrei 7,4 ).
2) Geneza ne vorbeste despre paganul Abimelec, care a fost crutat de Dumnezeu pentru ca o luase pe Sara, sotia lui Avraam, in haremul lui. Bazandu-se pe cele spuse de Avraam, potivit carora Sara era sora lui, Abimelec a confiscat-o pe Sara. Dumnezeu insa, i s-a descoperit in vis, aratandu-i adevarul.
Este demn de retinut ceea ce Dumnezeu ii spune acestui conducator pagan: “Stiu si Eu ca ai lucrat cu inima curata, de aceea te-am si ferit sa pacatuiesti impotriva Mea. Iata de ce n-am ingaduit sa te atingi de ea” ( Geneza 20,6 ).
Acest pagan nu avea Decalogul scris, asa cum il vor avea evreii peste cateva sute de ani, ca sa-i arate ce e bine si ce e rau. Insa paganul Abimelec traia dupa lumina pe care o avea, pe care Dumnezeu i-a dat-o in cugetul sau. Si pentru ca el a trecut de partea binelui, desi era un pagan, Dumnezeu l-a onorat si i-a crutat viata.
3) Locuitorii cetatii Ninive erau si ei pagani, inchinatori la idoli. Insa in momentul in care au auzit solia de avertizare rostita de Iona, ei s-au intors de la faptele lor rele, iar Dumnezeu le-a acordat har ( Iona 3 ).
4) Sutasul roman din Capernaum, al carui rob se afla pe patul de moarte si care s-a prezentat inaintea lui Iisus ca sa ceara vindecare pentru robul sau, era si el, desigur, un pagan. Nu ni se da niciun indiciu ca el ar fi fost un prozelit. Cand Mantuitorul se ofera sa mearga acasa la el pentru a-l vindeca pe robul acestuia, sutasul raspunde: “Doamne, … zi numai un cuvant si robul meu va fi tamaduit” ( Matei 8,8 ).
Ceea ce urmeaza este intr-adevar socant: Iisus Isi indreapta privirile spre cei din jurul Sau si declara un lucru care nu a sunat deloc bine in urechile evreilor din evrei, infectati cu virusul exclusivismului: “Cand a auzit Iisus aceste vorbe, S-a mirat si a zis celor ce veneau dupa El: “Adevarat va spun ca nici in Israel n-am gasit o credinta asa de mare” ( Matei 8,10 ).
Asadar, Dumnezeu, Cel care cunoaste adancurile inimii omenesti, poate gasi la pagani uneori o credinta mai mare decat la cei care se considera alesii Lui.
Ne-am gandit vreodata la afirmatia Mantuitorului: “Dar va spun ca vor veni multi de la Rasarit si de la Apus si vor sta la masa cu Avraam, Isaac si Iacov in Imparatia cerurilor. Iar fiii Imparatiei vor fi aruncati in intunericul de afara, unde este plansul si scrasnirea dintilor” ( Matei 8,11.12 ).
Putem intelege din cuvintele Domnului Iisus ca in Imparatia Cerurilor ne vom intalni cu surprize ? Sa intelegem de aici ca nu trebuie sa ne mire daca in cer vor ajunge si unii pagani, fie din Orientul idolatru, fie din Occidentul secularizat ?
Da, in lumina Scripturii si a caracterului lui Dumnezeu, lucrul acesta este posibil. Si aceasta pentru ca cei ce sunt alesi de Dumnezeu sunt cei ce traiesc pe masura luminii ( fie multa, fie putina ) pe care dragostea lui Dumnezeu le-a asezat-o in calea vietii.
O alta afirmatie a Domnului Christos, care enunta un principiu divin de care se va tine seama la judecata finala, ne ajuta sa lamurim dilema enuntata la inceput: Poate fi mantuit un pagan ?
“Robul acela, care a stiut voia stapanului sau si nu s-a pregatit deloc si n-a lucrat dupa voia lui, va fi batut cu multe lovituri. Dar cine n-a stiut-o si a facut lucruri vrednice de lovituri, va fi batut cu putine lovituri. Cui i s-a dat mult, i se va cere mult si cui i s-a incredintat mult, i se va cere mai mult” ( Luca 12, 47.48 ).
Exista si un corolar al acestei reguli: Cui i s-a dat putin, i se va cere putin. Inseamna acesta ca Dumnezeu ii va judeca pe oameni dupa standarde diferite ? Nicidecum ! Un Dumnezeu drept nu poate judeca dupa mai multe standarde. De fapt, aici ni se prezinta un singur etalon dupa care vor fi judecati oamenii: fie evrei, fie crestini, fie pagani: Ce ai facut cu ce ti s-a dat ? Cum te-ai raportat la lumina pe care ti-a dat-o ?
“Dumnezeu nu tine seama de vremurile de nestiinta…”( Fapte 17,30 ), dar El tine seama de lumina pe care a avut-o fiecare om si felul in care s-a raportat la ea.
Iata cateva paragrafe care incearca sa raspunda dilemei noastre:
“Chiar si printre pagani sunt unii care au cultivat spiritul bunatatii; inainte sa fi ajuns cuvintele vietii la urechile lor, ei s-au purtat prieteneste cu misionarii si i-au ajutat cu riscul vietii. Printre pagani exista mii care se inchina lui Dumnezeu in nestiinta lor, carora nu le-a fost adusa niciodata lumina prin vreun mijloc omenesc, dar care nu vor pieri. Cu toate ca nu cunosc Legea scrisa a lui Dumnezeu, ei au auzit glasul Lui vorbindu-le prin natura si au facut lucrurile cerute de Lege. Faptele lor dau dovada ca Duhul Sfant le-a atins inima si sunt recunoscuti ca fii ai lui Dumnezeu” ( 1 )
“Dupa cum prin Christos fiecare fiinta omeneasca are viata, tot asa fiecare suflet primeste prin El fie si cateva raze de lumina divina. In fiecare inima exista nu numai putere intelectuala, ci si spirituala, o perceptie a ceea ce este drept, o dorinta de bine” ( 2 )
“Starea noastra inaintea lui Dumnezeu nu depinde de marimea luminii pe care am primit-o, ci de felul in care ne folosim de ea. De aceea, pana si paganii care aleg sa faca binele in masura in care il cunosc, sunt intr-o stare mai favorabila decat cei care au avut o lumina mai mare si care pretind ca slujesc lui Dumnezeu, dar care, de fapt, dispretuiesc lumina si, prin viata lor de toate zilele, contrazic marturisirea lor” ( 3 )
Asadar, poate un pagan sa fie mantuit, chiar daca nu a avut toata lumina crestinismului ? Toate dovezile Scripturii ne conduc spre aceeasi concluzie afirmativa. Dar daca asa stau lucrurile, atunci ce rost mai are misiunea intre pagani si evanghelizarile ?
Raspunsul e simplu: Cei mai multi oameni, fie crestini, fie pagani, nu traiesc dupa toata lumina pe care o au. Ei au nevoie de o noua sansa. Acesti oameni au nevoie sa li se reaminteasca faptul ca lumina data lor de Dumnezeu trebuie traita, daca vor sa fie mantuiti.
Lori Balogh
Referinte:
( 1 ) E. G. White, “Christos Lumina Lumii”, p.638
( 2 ) E. G. White, “Educatie”, p. 29
( 3 ) E. G. White, “Christos Lumina Lumii”, p.239
Cum mai fac paganii cu spovedania corecta.cu impartasania?
Daca ei se pot mantui fara spovedanie la preot care leaga si dezleaga.inseamna ca si baptisti se pot mantui fara spvedanie la preot si impartasanie
Ar insemna ca pot ucide.face vraji.apoi cer iertare in rugaciune si sunt iertati
merg in rai ca le pare rau ca au ucis
nui-i mai dezleaga nici un preot numa Dumnezeu in cer
Asa e.Doamne, ce surpriza, daca si eu ma voi vedea acolo, desigur, dar si cata nadejde am, nu mai vorbesc ! pentru ca desi nu merit, dar stiu ca Dumnezeu ma doreste atat de mult! Pe noi toti.
Nici nu stiti cata suferinta imi produc toti aceia care, cu multe sofisme si multe justificari mincinoase cauta sa se indreptateasca atunci cand afirma ca „aceia” nu se vor mantui, caci practic nu este posibil.
Imi amintesc ca am citit despre un sfant preot rus care a fost inchis intr-un lagar din Siberia, unde a facut multe minuni si nimeni nu a stiut mult timp ca-i preot.Dar Maica Domnului l-a rugat sa aiba grija de „copiii” ei, adica de cei mai mari ticalosi, care semanau mai mult a fiare decat a oameni si care se distrau cu un fel de ruleta ruseasca pe seama oricarui nou venit. Si totusi, preotul acela s-a purtat cu ei ca un tata iubitor, veghindu-i si rugandu-se pentru ei, pana cand multi dintre ei inchideau ochii. Pe multi ii spovedea, le vorbea la ureche cand erau inaintea mortii, si nu se departa de ei, rugandu-se toata noaptea , in conditiile unei atmosfere cumplite. Iata ca Maica Domnului i-a numit „copiii” ei si nu criminali, talhari, eretici, pagani…
Dar, hai sa ne intoarcem la Petru, care dupa ce a ajuns la Corneliu si invata pe cei prezenti, Duhul Sfant S-a pogorat peste aceia . Pai, cum vine asta ? Intai a venit Duhul Sfant prin auzirea cuvantului, pentru ca apoi sa vina si botezul ?
Dar talharul, prin ce botez s-a mantuit, ca astazi ortodocsii spun ca numai daca esti botezat te vei mantui?Spunea un preot ca talharul s-a mantuit datorita faptului ca si-a recunoscut pacatele inaintea lui Hristos.
Dar noi astazi ne spovedim pacatele toate si totusi nu am nicio certitudine de mantuire din asta.
Desigur, nu avem menirea sa desfiintam Biserica si sa facem noi alte dogme, dar nici sa ne erijam in judecatori si sa spunem cu precizie lucruri pe care nu le putem controla.
Doamna Simona,
Subiectul este foarte delicat si ramane deschis studiului si rugaciunii. In realitate, problema judecatii Il priveste exclusiv pe Bunul Dumnezeu, nu pe noi. Daca am abordat acest subiect, am facut-o dintr-un motiv anume: Am vazut prea mult exclusivism intre crestini si nu numai intre ei. Or nu este asa. Mantuitorul a spus: „Mai am si alte oi care nu sunt din staulul acesta; si pe acelea trebuie sa le aduc. Ele vor asculta de glasul Meu si va fi o turma si un pastor” ( Ioan 10, 16 ).
Afirmatia „mai am si alte oi” trebuie sa fi sunat foarte ciudat in urechile evreilor exclusivisti, care credeau ca doar ei se vor bucura de darul mantuirii.
Nu am pretentia unei abordari exhaustive a subiectului, ci doar am dorit sa trezesc interesul cititorilor catre o viziune mai larga cu privire la mantuire. Stiu ca in ziua revenirii Mantuitorului vor fi surprize mari. Unii care erau siguri de mantuire nu se vor vedea invitati la viata vesnica, iar altii care nu sperau ca vor fi mantuiti, vor primi darul vietii vesnice ( vezi Pilda fariseului si vamesului din Luca 18 ). Dar cea mai mare surpriza siti care va fi ? Ca si eu voi fi mantuit.
Cu stima,
Lori B.
Domnule Lori,
Ati afirmat ca fara jertfa lui Hristos nimeni nu se poate mantui.
Totusi, stau si ma gandesc : sunt trei feluri de oameni. Aceia care nu au primit Legea, aceia care au primit Legea si aceia care L-au primit pe Hristos.Despre cei care au primit legea, acestia nu se pot mantui e clar,fara jertfa lui Hristos, iar ei au inviat, adica au iesit din iad atunci cand a inviat Hristos.Mai raman sub Lege cei care au primit Legea, dar inca Il mai asteapta pe Hristos.Nici acestia nu se vor mantui, dacat atunci cand Il vor recunoaste pe Hristos.
Sa fi fost printre cei pe care i-a scos Hristos din iad la Inviere si pagani care nu au primit legea, dar facand fapte bune, sa se fi mantuit in urma jertfei lui Hristos ?
Caci Apostolul a spus ca cei fara de lege, care din fire fac cele ale Legii, dupa pornirea inimii lor, aceia vor fi judecati dupa a lor constiinta, dupa Evanghelia pe care Apostolii o binevestesc.
Dar, cei fara de Lege si fara Hristos, din zilele noastre, care din fire fac cele ale Legii, sa intelegem ca se vor mantui(sau nu) fiind judecati dupa a lor constiinta ?Doar pentru ca S-a jertfit Hristos pe Cruce?
Ma refer la oamenii cu bun simt,care raman integri in conduita lor, dar care prin educatia, credinta si viata societatii in care au trait, nu li s-a oferit posibilitatea sa cunoasca adevarata credinta crestina, sau sa o aprofundeze.Pot fi luati in calcul o suma de factori pro si contra .
Va multumesc ,
Doamne ajuta!
Domnule Lori,
Va multumesc ca ati ales acest subiect care ar trebui sa devina pentru noi un mod de viata.Privind din perspectiva pe care o abordati se deschid noi si noi orizonturi, unele inca nebanuite si nepracticate in aceasta era a discrepantei intre doua curente antagoniste : ecumenismul si rigorismul dogmatic.
Unele lucruri sunt atat de directe si de evidente, dar pentru ca ne fomalizam in urma unei invataturi exclusiviste si fundamentaliste, mai toti crestinii avem o mare teama de a ne increde in Domnul cu toata fiinta noastra si ramanem, evazivi, la parerea ca doar faptele noastre bune , mai multe sau mai putine, vor face diferenta intre noi la judecata, ca sa nu mai punem la socoteala si prejudecatile de credinta.
Calea, nu poate fi alta, decat una de mijloc.
Un filozof roman spunea cu mult bun simt asa : „Se spune că intelectul e dat omului ca să cunoască adevărul. Intelectul e dat omului, după părerea mea, nu ca să cunoască adevărul, ci să primească adevărul”
(Petre Tutea).
P.S. Minunate lucruri se intampla pe blogul Dumneavoastra !
Nu, nu am studiat inca acest subiect.
Cu stima,
Lori B.
Salut. Ai vreun studiu despre Melhisedec, ca mi se pare o taina mare acolo. Despre Isus se spune ca e preot dupa oranduiala lui Melhisedec!. Parca ceva de genul asta. Merci!
Sanatate si binecuvantari!
Nimeni nu a afirmat ca un pagan, sau oricine altcineva, poate fi mantuit fara jertfa Domnului Christos. Fara jertfa lui Christos nu pot fi mantuiti nici evreii, nici paganii, nici crestinii. Cei ce vor ajunge in cer, vor ajunge acolo doar prin harul lui Dumnezeu.
Laudat sa fie Domnul Isus Hristos ! Minunat studiu !
Daca poate fi mantuit un pagan, de ce a mai fost nevoie de jertfa Domnului Isus Hristos ? Se poate mantui un om fara Isus ?