Geneza 9,3: „Tot ce se misca si are viata sa va slujeasca de hrana”
„Tot ce se misca si are viata sa va slujeasca de hrana: toate acestea vi le dau, ca si iarba verde.”
Aparent, textul citat mai sus ofera oamenilor care au trait dupa potopul biblic deplina libertate in ceea ce priveste alimentatia. Expresia „tot ce misca si are viata”cuprinde intregul regn animal, iar expresia „iarba verde” se refera la regnul vegetal. Asadar, spun unii comentatori, avem liber sa consumam absolut tot ce dorim, tot ce poftim.
Insa, inainte de a trage astfel de concluzii pripite, sunt necesare cateva observatii:
1) Inainte de potop, Dumnezeu nu a permis omului sa manance carnea animalelor. Dieta originala este notata in Genesa 1,19 si 3,18, fiind formata din nuci, fructe, seminte, cereale si legume. Aceasta randuiala a predominat pana la marele potop universal.
Acest cataclism a distrus intreaga vegetatie de pe pamant. Pana la refacerea ei, supravietuitorii potopului ar fi pierit de foame daca nu li s-ar fi ingaduit sa consume carnea animalelor. Dumnezeu a prevazut criza alimentara din perioada imediat urmatoare, prin terminarea rezervelor de hrana din corabie, si de aceea a poruncit ca dintre animalele curate sa fie salvate cate sapte perechi (Genesa 7,1-2). De fapt, Dumnezeu a permis ca hrana ceea ce potopul facuse o necesitate .
2) Desi textul din Genesa 9,3 pare sa arate o ingaduinta, retineti ca ea nu era fara limite. Dumnezeu a specificat: “Toate acestea vi le dau ca si iarba verde.” Dar nu toate vegetalele sunt bune de mancat. Unele sunt toxice, putand provoca chiar moartea. Asadar, dupa cum nu toata „iarba verde” (vegetalele ) este destinata hranei umane, la fel nici carnea tuturor animalelor nu este ingaduita de Dumnezeu pentru consumul uman. Curand dupa aceasta, Dumnezeu a aratat ca anumite animale nu erau bune pentru hrana si categoric nu trebuiau mancate (Leviticul 11).
3) Este important de notat faptul ca aceasta porunca i-a fost data lui Noe imediat dupa ce a iesit din corabie. De vreme ce este nevoie de doua animale (mascul si femela) pentru a pastra specia si numai cate o pereche de animale necurate au fost salvate in corabie, este clar ca Dumnezeu nu a permis sa fie mancate animalele necurate. Daca El ar fi permis aceasta, speciile de animale necurate ( de exemplu, porcul ) ar fi fost exterminate si astazi n-ar mai exista multe din aceste specii.
4) Noe deja cunostea deosebirea dintre animalele curate si cele necurate ( Geneza 7,2 ). Aceasta deosebire trebuie sa fi fost atat de bine cunoscuta antedeluvienilor, incat nu a fost nevoie ca Creatorul sa atraga in mod special atentia lui Noe asupra ei. Numai atunci cand aceasta deosebire s-a pierdut in decursul veacurilor, prin instrainarea omului de Dumnezeu, au fost date in scris noi reglementari cu privire la animalele curate si necurate (vezi Levitic 11; Deuteronom 14).
Noe luase in corabie cate sapte perechi din animalele curate si doar cate o pereche din cele necurate. De asemenea, prima jertfa adusa de Noe a fost tot dintre animalele curate ( Geneza 8,20 ). Tinand cont de acest aspect, ce semnificatie poate avea ingaduinta lui Dumnezeu: „Tot ce se misca si are viata sa va slujeasca de hrana”? Semnificatia este simpla: Dumnezeu le-a ingaduit lui Noe si urmasilor lui sa manance carne.
Aceasta nu inseamna ca cei care au trait inainte de potop nu consumasera carne. Cu siguranta ca au consumat carne, insa fara sa existe vreo autorizare din partea lui Dumnezeu. In planul divin nu exista ideea ca animalele sa se manance unele pe altele, dar nici ca omul sa manance carnea lor.
Permisiunea a venit doar cu ocazia potopului, si aceasta din motive foarte intemeiate. Potopul a schimbat clima si geografia planetei, reducand mult fertilitatea solului. Regiunile din nord sau sud, apropiate de cercul polar, nu mai puteau sa produca suficienta hrana vegetala pentru a sustine viata oamenilor. Asadar, Dumnezeu i-a ingaduit omului sa adauge carnea la dieta lui vegetariana nu doar din cauza lipsei vremelnice a vegetalelor in perioada imediat urmatoare potopului, ci si din cauza unor conditii climaterice si geografice noi.
5) Dumnezeu nu-Si schimbă standardele morale: „Nu-Mi voi calca legamantul si nu voi schimba ce a iesit de pe buzele Mele” ( Ps. 89,34 ). Din moment ce caracterul Sau este neschimbator ( „Eu sunt Domnul, Eu nu Ma schimb” – Maleahi 3,6 ), El nu-i putea permite lui Noe sa faca ceea ce poporului Israel urma sa-i fie interzis.
Legile lui Dumnezeu, inclusiv cele referitoare la alimentatie, au fost date din dragoste, pentru a limita boala si pentru a aduce oamenilor mai multa fericire ( Exodul 15,26 ). Stiinta moderna recunoaste faptul ca principiile de sanatate pe care le promoveaza Biblia pot ajuta semnificativ la reducerea bolilor si la cresterea calitatii vietii. Intr-adevar, caile lui Dumnezeu sunt cele mai bune.
In concluzie, permisiunea lui Dumnezeu: „Tot ce se misca si are viata sa va slujeasca de hrana” nu inseamna nicidecum libertatea de a manca orice vietate de pe pamant, ci doar permisiunea de a consuma din carnea animalelor curate in noile conditii climaterice si geografice care au aparut dupa marele cataclism universal.
Lori Balogh
Pacea Domnului Isus Hristos să fie în inima dumneavoastră, frate Remus.
Familia lui Adam cu copiii Cain și Abel creșteau animale numai pentru jertfe, frate.
Biblia nu se contrazice.
Domnul Isus Hristos să vă binecuvinteze.
Indiferent cum a fost inainte de potop, frunzele pomului vietii care slujesc la vindecarea neamurilor vor indrepta si gustul alimentar permis dupa caderea in pacat.
În contextul versetele din Geneza 1:29, cum ati combateți cu versetul din Geneza 4:4?
De ce ar fi fost Abel pastor dacă ei nu se hrăneau cu carne?
Mulțumesc anticipat.
Remu G