Este credibila teoria hiatului ?
Una dintre teoriile care submineaza intregul edificiu al rascumparariii omului din pacat, lovind direct in caracterul si atributele divinitatii, este asa-numita “teorie a hiatului” ( “hiat” – “gol, prapastie” ), propusa de Chalmers in 1814.
Autorul acestei teorii vede un gol imens, o prapastie de milioane si miliarde de ani, intre Geneza 1,1 si Geneza 1,2, gol pe care incearca sa-l umple cu o istorie demna de literatura stiintifico-fantastica. Scopul urmarit prin aparitia acestei teorii noi era evident: o incercare de armonizare a relatarii despre Creatie din Geneza cu ideile tot mai pregnante din acea vreme, care sustineau ca pamantul are o vechime de miliarde de ani.
In esenta, teoria hiatului sustine ca Geneza 1,1 ne vorbeste despre o Creatie initiala, preadamica si desavarsita, al carui print era insusi Lucifer. Spre deosebire de aceasta, versetul 2 descrie starea de haos, de dezordine totala. Cum s-a ajuns la aceasta ? Conform acestei teorii, s-a ajuns in aceasta stare prin caderea lui Lucifer, fapt care a antrenat coruperea intregii Creatii preadamice. Dumnezeu ar fi pus capat civilizatiei preadamice printr-un cataclism mondial, astfel ca Geneza 1,2 descrie starea planetei noastre dupa acest cataclism.
Relatarea din Geneza cap. 1 reda noua Creatie, realizata in sase zile, act prin care Creatorul ar fi adus la existenta o noua lume in locul celei vechi, nimicite. Insa, din nefericire, si aceasta “a doua Creatie” a fost corupta de Lucifer, ajungandu-se la starea de lucruri din zilele noastre.
Teoria hiatului urmareste armonizarea cu teoriile stiintifice moderne, care sustin ca pamantul are o vechime de miliarde ani. Plasand erele geologice si aparitia fosilelor in acest hiat imens dintre Geneza 1,1 si Geneza 1,2, in presupusa civilizatie preadamica, teoria isi propune sa realizeze o punte de legatura intre Biblie si stiinta.
Unul din argumentele folosite de sustinatorii teoriei hiatului este legat de verbul “era” din Geneza 1,2 ( “Pamantul era pustiu si gol…” ), pe care ei il traduc cu “a devenit” ( “Pamantul a devenit pustiu si gol…” ).
In traducerea sustinatorilor acestei teorii, textul biblic suna in felul urmator: “La inceput Dumnezeu a facut cerurile si pamantul; dar pamantul a devenit pustiu si gol…” Intr-adevar, verbul “era” ( “haietah”, ebr. ) poate fi tradus si prin “a devenit”. Insa cercetatorii Bibliei afirma ca ordinea si structura Genezei nu permit o asemenea traducere. Biblia ne ofera si alte exemple in care apare acelasi verb “haietah”:
– In Zaharia 3,1-3, ni se spune ca marele preot Iosua “era” ( “haietah” ) imbracat cu haine murdare. Cu toate acestea, el “statea in picioare inaintea ingerului”. Citind raportul profetului Zaharia, reiese in mod evident ca marele preot Iosua nu “a devenit” imbracat cu haine murdare in momentul in care profetul primea viziunea, ci el “era” deja imbracat cu aceste haine in acel moment.
– In Iona 3,3, ni se spune ca “Ninive era ( “haietah” ) o cetate foarte mare, cat o calatorie de trei zile”. Din nou reiese clar din relatarea profetului Iona ca cetatea Ninive “era” deja o cetate mare in momentul acela, nu ca ea “a devenit” o cetate mare in momentul intrarii lui Iona in ea.
Astfel, Geneza 1,2 descrie in modul cel mai simplu cu putinta starea in care se afla planeta pamant imediat dupa ce a fost creata ( nu dupa un presupus cataclism ! ) si cu putin timp inainte de a fi impodobit cu viata.
Teoria hiatului ridica cateva probleme:
1) Daca am crede ca intre Geneza 1,1 si Geneza 1,2 ar fi existat un hiat ( gol ) cu o intreaga istorie de milioane de ani a unei civilizatii preadamice, cum am putea armoniza acest lucru cu ceea ce se afirma in cuprinsul Poruncii a patra: “Caci in sase zile a facut Domnul cerurile, pamantul si marea si tot ce este in ele…” ( Exodul 20,11 ) ?
2) Daca presupusa civilizatie preadamica ar fi fost distrusa inainte de noua Creatie, inseamna ca moartea a existat inainte de Creatia din cele sase zile. Or, Biblia afirma ca moartea a intrat in lume prin Adam:
“De aceea, dupa cum printr-un singur om a intrat pacatul in lume, si prin pacat a intrat moartea, si astfel moartea a trecut asupra tuturor oamenilor, din pricina ca toti au pacatuit” ( Romani 5,12 )
3) Daca presupusa civilizatie preadamica ar fi fost corupta datorita printului ei, Lucifer, Dumnezeu fiind nevoit sa o distruga, de ce nu a fost nimicit si Lucifer, principalul vinovat ?
4) Daca presupusa civilizatie preadamica ar fi cazut in pacat, de ce nu a intrat in actiune harul lui Dumnezeu, cu desfasurarea unui intreg Plan de Mantuire, asa cum s-a intamplat dupa caderea lui Adam ? Harul lui Dumnezeu nu exista si atunci ? Sau harul este o manifestare tarzie a divinitatii ? Unii teologi sustin in mod blasfemiator ca si Dumnezeu evolueaza. Sa fie manifestarea tarzie a harului Sau, doar in lumea adamica, o dovada in acest sens ?
5) Biblia nu face nicio referire la o presupusa civilizatie preadamica. Daca aceasta ar fi existat, ar fi trebuit sa existe referinte, cat de putine, in cartile Bibliei. Or, acestea lipsind cu desavarsire, teoria hiatului poate fi incadrata in categoria literaturii SF.
6) Teoria hiatului prezinta o imagine pesimista, apropiata mai mult de hinduism decat de crestinism, cu privire la desfasurarea istoriei. In viziunea sustinatorilor acestei teorii, istoria nu este un proces in desfasurare, ci o repetare ciclica a aceluiasi tipar: creatie – decadere – distrugere – creatie – decadere – distrugere…
Prin contrast, Biblia ne prezinta o viziune cu totul diferita asupra desfasurarii istoriei: creatie – decadere – distrugerea pacatului – rascumparare – viata vesnica intr-o creatie noua, fara repetarea experientei triste a pacatului.
7) Teoria hiatului este in esenta o insulta la adresa Creatorului, facandu-L responsabil de aparitia raului si a mortii. Daca erele geologice cu intregul lor proces evolutiv, ce presupune selectia naturala, violenta, moarte si lupta pentru supravietuire, au existat intr-o lume preadamica, inseamna ca Dumnezeu este responsabil de toate acestea.
Totusi, apostolul Pavel afirma ca cel din urma vrajmas al lui Dumnezeu, care va fi nimicit la revenirea lui Christos va fi moartea ( 1 Corinteni 15, 26 ). Caracterul sfant, drept, neprihanit si iubitor al lui Dumnezeu nu Ii permite sa se foloseasca in procesul Creatiei de metode ca: selectia naturala, violenta, lupta pentru supravietuire si moartea. Si aceasta pentru ca “Dumnezeu este dragoste” ( 1 Ioan 4,8 ), iar “dragostea nu va pieri niciodata” ( 1 Corinteni 13, 8 up. )
Lori Balogh
Iar eu multumesc pentru tot, inclusiv pentru raspunsul imediat, din care mai invat un lucru ce mi se pare relevant si foarte important: rigoarea analizei pe text, completata de perspectivele deschise prin toate referintele biblice la subiect, genereaza imaginea foarte vie a adevarului, oferit, astfel, ca exercitiu al credintei si sperantei, mintii noastre. Inca o data va transmit aprecierea si respectul meu!
Multumesc mult pentru cuvintele de apreciere. In ceea ce priveste un posibil interval de timp intre primele doua versete din Geneza, nu indraznesc sa ma pronunt, dat fiind faptul ca in Porunca a patra se spune ca „in sase zile a facut Domnul cerurile, pamantul si marea, si tot ce este in ele” ( Exodul 20, 11 ). Despre „ceruri” vorbeste si Geneza 1,1, insa nu stim daca ele au acelasi inteles cu „cerurile” din Exodul 20. Inclin sa cred ( este doar o presupunere personala, fara niciun argument ) ca in Exodul 20 este vorba doar de organizarea galaxiei noastre, inclusiv a pamantului, in timp ce in Geneza 1 este vorba de crearea Universului. Daca acesta ar fi adevarul, atunci am putea lua in calcul un interval de timp intre primele doua versete din Geneza. Dar luati-o doar ca o presupunere… Astept cu nerabdare sa vina ziua cea mare a revenirii Mantuitorului in care multe intrebari de genul acesta isi vor gasi raspunsul.
Cu stima,
Lori B.
Excelenta acestor articole merita toata aprecierea, si mult mai mult interes si studiu. Eu personal sunt foarte binecuvantat prin intermediul lor, si de aceea va transmit recunostinta mea.
In ce priveste problematica expusa aici, poate ca totusi ar fi binevenita specificarea ca un interval de timp istoric ar putea fi acceptabil in parcursul primelor doua versete biblice, nu in sensul descris de teoria hiatului, ci al descrierii rervelatiei capitolului 12 al Apocalipsei, cand „in cer s-a facut un razboi” intre „Mihail si ingerii lui” si, respectiv, „balaurul cu ingerii lui” (vers.7), dupa ce acestia din urma sunt prezentati ca „a treia parte din stelele cerului” pe care cel devenit ulterior „sarpele cel vechi numit diavolul si satan” (vers.9) le „tragea cu coada” lui, „dupa el” (vers.4). Vedem descrisa aici o intreaga lume cereasca cu o mare lupta a ei, care lasa sa se intrevada ca noua creatie a vietii umane de pe modesta planeta, pustie si goala pe atunci, urma sa reprezinte un posibil raspuns sau argument decisiv, sau chiar definitiva rezolvare (comp vers.17.cu vers.11)