A desfiintat Domnul Christos Legea morala la cruce ?
„Caci El este pacea noastra, care din doi a facut unul si a surpat zidul de la mijloc care-i despartea si, in trupul Lui, a inlaturat vrajmasia dintre ei, Legea poruncilor in oranduirile ei, ca sa faca pe cei doi sa fie in El Insusi un singur om nou, facand astfel pace; si a impacat pe cei doi cu Dumnezeu intr-un singur trup, prin cruce, prin care a nimicit vrajmasia”
( Efeseni 2, 14-16 )
Pasajul citat mai sus este folosit de unii crestini ca argument in favoarea ideii ca Domnul Christos ar fi desfiintat Legea morala ( Cele Zece Porunci ) odata cu jertfa Sa pe cruce. Care este adevarul ?
Tema capitolului 2 este legata de unitatea pe care Domnul Christos a realizat-o intre poporul evreu si neamuri prin jertfa Sa. Daca inainte de cruce neamurile erau „fara Christos, fara drept de cetatenie in Israel, straini de legamintele fagaduintei, fara nadejde si fara Dumnezeu in lume” ( Efeseni 2,12 ), prin jertfa lui Christos, ele nu mai sunt „nici straini, nici oaspeti ai casei, ci… impreuna cetateni cu sfintii, oameni din casa lui Dumnezeu, fiind ziditi pe temelia apostolilor si prorocilor” ( vers. 19.20 ).
Aceasta minune a fost posibila prin faptul ca Domnul Christos, prin jertfa Sa, „a surpat zidul de la mijloc” care despartea evreii de neamuri si „a inlaturat vrajmasia dintre ei, Legea poruncilor in oranduirile ei” ( vers. 14.15 ).
Intrebarea care se ridica este urmatoarea: Care era „zidul” care despartea poporul evreu de neamuri si la ce lege se refera apostolul Pavel cand afirma ca a inlaturat vrajmasia dintre ei ? Unii crestini considera ca „Legea poruncilor in oranduirile ei” ar fi Legea morala. Insa putem oare considera ca Legea morala a provocat dusmania si separarea intre evrei si neamuri ? Putem considera ca anularea principiilor morale, asa cum rezulta ele din enuntul Celor Zece Porunci, ar aduce pacea intre evrei si neamuri ? Ce fel de pace ar fi aceea daca ar fi anulate standardele iubirii si ale dreptatii in relatia dintre oameni si dintre oameni si Dumnezeu ?
Daca privim atent in istoria biblica, nu Legea morala i-a separat pe evrei de neamuri, ci cu totul altceva: serviciul de la templu cu jertfele sale zilnice, toate reglementate prin legi ceremoniale si reguli evreiesti, adaugate mai tarziu de rabini. Acestea au facut deosebirea intre evrei si neamuri, ridicand un „zid’ intre ei.
Un argument in acest sens il gasim in Fapte 21,27-36. Aici ne este relatat incidentul in care Pavel a fost acuzat de un grup de evrei pentru ca l-ar fi adus pe un anume Trofim Efeseanul la templu, fapta ce era considerata o profanare a lui.
In anul 1871, a fost descoperita o inscriptie care confirma cele relatate cu privire la apostolul Pavel si Trofim. Inscriptia marcheaza zidul de separare dintre curtea neamurilor si curtile evreilor din interior, pedepsind cu moartea orice persoana dintre neamuri care ar fi trecut dincolo de acest spatiu. Aceasta separare evidenta intre evrei si neamuri era o sursa de permanenta dusmanie intre cele doua parti.
Insa si circumciziunea facea parte din „zidul” care separa poporul evreu de neamuri . In Efeseni 2,11, apostolul Pavel aminteste de faptul ca neamurile sunt numite dispretuitor „netaiati imprejur” de cei care apartin poporului evreu. Insa acelasi apostol demonstreaza ca „in Christos Iisus nici taierea imprejur, nici netaierea imprejur nu sunt nimic, ci a fi o faptura noua” ( Galateni 6,15 ).
In 1 Corinteni 7,19, apostolul Pavel reafirma: „Taierea imprejur nu este nimic si netaierea imprejur nu este nimic, ci pazirea poruncilor lui Dumnezeu”. Afirmatia apostolului ne arata clar ca nu Legea morala era pusa in discutie ca fiind „zidul” de despartire dintre iudei si neamuri, ci legile ceremoniale, in cazul de fatza circumciziunea.
Insa nu doar legile ceremoniale ale Vechiului Testament i-au separat pe iudei de neamuri, ci si scrierile din perioada intertestamentara. In aceasta perioada s-au inmultit regulile evreiesti prin care separarea s-a accentuat ( vezi Marcu 7, 2-5 ). Dupa intoarcerea din robia babiloniana, de teama de a nu repeta pacatele inaintasilor care au condus la robie, evreii au incercat sa se protejeze de influentele culturilor pagane printr-o multime de reguli rabinice care au intarit „zidul de despartire” dintre ei neamuri.
In concluzie, ceea ce a anulat jertfa Domnului Christos nu a fost Legea morala, caci El Insusi a afirmat categoric: „Sa nu credeti ca am venit sa stric Legea sau prorocii; am venit nu sa stric, ci sa implinesc” ( Matei 5, 17 ).
Ceea ce este descris in Efeseni 2 ca fiind anulat ca „Lege a poruncilor in oranduirile ei” sunt legile ceremoniale si regulile rabinice care au impiedicat neamurile sa faca si ele parte din poporul lui Dumnezeu. Iisus a inlaturat aceasta bariera la cruce, a inlaturat vrajmasia dintre ei si a facut ca „cei doi ( evrei si neamuri ) sa fie in El Insusi un singur om nou, facand astfel pace” ( Efeseni 2,15 ).
Lori Balogh