Valabilitatea principiului zi-an in interpretarea profetiilor apocaliptice
Conform principiului zi-an, o zi in profetiile apocaliptice reprezinta un an real, acest principiu de interpretare a perioadelor profetice reprezentand coloana vertebrala a interpretarii istoriciste a acestor profetii. In prezent, singura biserica majora care sustine acest principiu este Biserica Crestina Adventista de Ziua a Saptea.
Care sunt argumentele care vin in sprijinul acestui principiu ? Iata cateva dintre ele:
1) Primul exemplu scris de folosire a principiului zi-an in interpretarea perioadelor de timp din profetiile apocaliptice il reprezinta Septuaginta ( traducerea in greaca a Scripturilor Vechiului Testament, realizata in secolul al III-lea i.Chr. ). In profetia din Daniel 9, 24-27, cele 70 de saptamani au fost intelese ca fiind 70 de saptamani de ani, adica 70 x 7 = 490 de ani. Traducatorii Septuagintei au adaugat sintagma “de ani” la termenul ebraic “saptamani”, oferind primul exemplu de aplicare a principiului zi-an. Este demn de retinut faptul ca acest lucru se intampla in secolul al III-lea i.Chr, adica cu mai bine de doua milenii in urma.
2) Profetiile apocaliptice din Daniel si Apocalipsa sunt simbolice in cea mai mare parte a lor. Imperii mari, care s-au succedat pe scena istoriei, sunt simbolizate prin animale ( vezi Daniel 7, 2-7.17; 8, 3-8.20.21; Apocalipsa 13,1.11 ). Dat fiind faptul ca aceste profetii lucreaza cu simboluri, este de asteptat ca si perioadele de timp amintite in ele sa fie, de asemenea, simbolice ( vezi Daniel 7,25; 8,14; Apocalipsa 12,6.14; 13,5 ).
3) Viziunile din Daniel si Apocalipsa au ca obiect imperii mari a caror existenta a durat sute de ani ( Babilon, Medo-Persia, Grecia, Roma ). Datorita acestui fapt, perioadele profetice trebuie sa acopere perioade lungi de timp. Daca nu ar fi aplicat principiul zi-an, perioadele de timp de 42 de luni, 3 vremi si jumatate, 1260 de zile si 2300 de seri si dimineti nu ar avea nicio relevanta in istorie milenara descrisa in aceste profetii.
4) In profetia din Daniel 7 apar patru fiare de prada care simbolizeaza patru mari imperii care au avut tangenta cu poporul lui Dumnezeu si Planul de Mantuire: Babilonul, Medo-Persia, Grecia si Roma. Daca totalizam timpul de dominatie al acestor imperii, se ajunge la o perioada lunga de peste o mie de ani.
Insa centrul atentiei in profetia din Daniel 7 nu il reprezinta cele patru imperii, ci “cornul cel mic” care se ridica impotriva lui Dumnezeu si impotriva poporului Sau. In Daniel 7,25, ni se spune ca perioada de dominatie a cornului cel mic urma sa fie de “o vreme, doua vremi si o jumatate de vreme”, respectiv trei ani si jumatate. Daca perioada aceasta ar fi interpretata literal, nu simbolic, trei ani si jumatate ar fi o perioada disproportionata fatza de perspectiva milenara a luptei dintre bine si rau.
La fel de disproportionate ar aparea si perioadele profetice din Apocalipsa 12,6.14, in care cele 1260 de zile sau 3 vremi si jumatate ar fi nesemnificative daca nu ar fi simbolice, ci reale. Istoria milenara a luptei dintre bine si rau necesita perioade de timp profetice pe masura.
5) Modul in care sunt exprimate perioadele de timp in profetiile apocaliptice ne indica faptul ca nu ar trebui luate literal. Expresiile: “o vreme, doua vremi si o jumatate de vreme” ( Daniel 7,25; 12,7 ), “ o vreme, vremi si jumatatea unei vremi” ( Apocalipsa 12, 14 ), “42 de luni” ( Apocalipsa 11,2; 13, 5 ) si “ 1260 de zile” ( Apocalipsa 11,3; 12,6 ) sunt sinonime si se refera la aceeasi perioada de timp. Totusi, nu este folosita nici macar odata expresia naturala “trei ani si sase luni”, ceea ce reprezinta un indiciu ca expresiile trebuie intelese si interpretate simbolic.
Se pare ca Duhul Sfant, care a inspirat Biblia, a folosit toate variantele posibile pentru aceasta perioada profetica, mai putin pe cea naturala, care este folosita in alte ocazii pentru a indica o perioada literala. Si aceasta pentru a ne trage atentia ca ne aflam in prezenta unui simbol.
6) Profetiile din Daniel capitolele 7,8,11 si 12 conduc pana in vremea sfarsitului, cu evenimentele legate de aceasta: invierea mortilor si intemeierea Imparatiei lui Dumnezeu ( Daniel 12,2; 7,27 ). Daca perioadele de timp de 3 ani si jumatate, 42 de luni, 1260 de zile si 2300 de seri si dimineti ar fi considerate reale, ele nu ar mai conduce spre sfarsitul timpului. De aceea, viziunea panoramica a luptei dintre bine si rau, incepand cu secolul al VI-lea i.Chr. ( data scrierii cartii lui Daniel ) si terminand cu revenirea Domnului Christos, cere ca aceste perioade de timp sa fie interpretate simbolic.
7) In doua situatii complet diferite si indepartate in timp una de cealalta, Dumnezeu a folosit intentionat principiul zi-an tocmai pentru a ne ajuta cum sa-l folosim si noi in interpretarea perioadelor de timp profetice. Este vorba de Numeri 14, 34 si Ezechiel 4,6.
8) Daca folosim principiul zi-an in interpretarea profetiei din Daniel 9,24-27 cu privire la cele 70 de saptamani, profetia isi gaseste implinirea exacta in viata, lucrarea, moartea si invierea Domnului Christos. Daca cele 70 de saptamani ar fi considerate reale, ele nu ar conduce nicaieri, spre niciun eveniment legat de venirea si lucrarea lui Mesia.
In concluzie, principiul zi-an reprezinta coloana vertebrala in interpretarea profetiilor apocaliptice din Daniel si Apocalipsa. Fara aplicarea lui, perioadele de timp ar fi disproportionate in comparatie cu lupta milenara dintre bine si rau, care ajunge pana in timpul sfrasitului si chiar dincolo de el, in Imparatia vesnica a lui Dumnezeu.
Lori Balogh