Ce spune Biblia despre…tatuaje

Ce spune Biblia despre…tatuaje

     Despre tatuaje

     Practica tatuarii este prezenta in istoria umanitatii inca din antichitate, fiind la fel de veche ca Biblia. La inceput, tatuajele aveau rolul de a arata pozitia unui individ in cadrul tribului, insa pe parcurs ele au inceput sa fie privite ca o arta, astazi fiind o forma de eliberare a exprimarii personale. Astfel, impodobirea trupului cu desene, simboluri sau mesaje scrise are valoare de declaratie.

Tatuarea consta in introducerea sub piele a tusului de diferite culori dupa un desen sau model ales in prealabil. Daca in trecut tatuarea se facea cu ajutorul unor instrumente confectionate din os, asemenea unor dalti zimtate, astazi se folosesc tehnici avansate in ateliere specializate.

Imaginile variaza de la simple initiale ale numelor unor persoane iubite sau declaratii de dragoste fatza de acestea, pana la modele florale, figuri de animale, dragoni inspaimantatori, portrete sau scene sofisticate. Tatuajele pot ocupa locuri diferite pe piele, aceasta fiind cel mai mare organ al corpului omenesc, ajungand sa fie facute chiar si in zonele intime ale acestuia.

Se estimeaza ca in SUA cel putin zece milioane de oameni au cel putin un tatuaj, iar practica este in continua extindere. Daca aplicarea unui tatuaj este o practica dureroasa si riscanta pentru cel ce il solicita, indepartarea lui este de asemenea foarte dificila, dureroasa si costisitoare. Indepartarea unui tatuaj se poate face prin diferite metode: abraziune, tratament cu acid sau laser, insa de cele mai multe ori raman efecte secundare pentru toata viata. Statisticile arata ca 50% din cei care si-au facut tatuaje au regretat alegerea facuta.

 

     Pozitia Bibliei fatza de tatuaje

Biblia contine o singura referinta clara cu privire la practica tatuarii, interzicand aceasta practica in mijlocul poporului lui Dumnezeu: “Sa nu va faceti taieturi pentru un mort, si sa nu va faceti slove sapate pe voi. Eu sunt Domnul” ( Leviticul 19,28 ).

Textul face referire la unele obiceiuri pagane de a face taieturi sau crestaturi pe piele cu ocazia decesului unei persoane apropiate sau de a insemna numele unor zei sau simboluri ale acestora. Interdictia este motivata de faptul ca poporul Israel trebuia sa fie un popor sfant, cu totul deosebit intre popoare, ca sa poata oglindi caracterul lui Dumnezeu intr-o lume care nu-L cunoastea: “Voi sunteti copiii Domnului, Dumnezeului vostru. Sa nu va faceti crestaturi si sa nu va radeti intre ochi pentru un mort” ( Deuteronomul 14,1 ).

Desi este adevarat ca unele legi date poporului Israel nu mai sunt valabile pentru crestini ( in mod deosebit legile ceremoniale legate de preotia levitica si jertfele de la templu, acestea gasindu-si implinirea in Christos ), exista si legi ale caror principii nu si-au pierdut niciodata valabilitatea.

Chiar daca Noul Testament nu spune nimic pe aceasta tema, nici nu gasim pe paginile sale vreo incurajare sa apelam la aceasta practica. Dimpotriva, scrierile Noului Testament ne prezinta cateva principii generale, dupa care un crestin devotat trebuie sa se calauzeasca in toate domeniile vietii, ajutandu-ne sa ne raportam corect fatza de orice provocare.

     1) Principiul modestiei

Unul din aceste principii este cel al modestiei. Aplicat la imbracaminte, acest principiu ne invata sa ne acoperim trupurile in mod adecvat, pentru a nu atrage privirile celor din jur. Scriindu-i mai tanarului sau colaborator Timotei, apostolul Pavel afirma: “Vreau, de asemenea,  ca femeile sa se roage imbracate in chip cuviincios, cu rusine si sfiala; nu cu impletituri de par, nici cu aur, nici cu margaritare, nici cu haine scumpe, ci cu fapte bune, cum se cuvine femeilor care spun ca sunt evlavioase” ( 1 Timotei 2,9.10 ).

Or, tatuajul este menit tocmai sa atraga atentia celor din jur. De aceea, sa ne punem intrebarea: Poate un tatuaj sa mearga mana in mana cu modestia care trebuie sa-l caracterizeze pe un adevarat crestin ?

2) Spre slava lui Dumnezeu

Un alt principiu de care trebuie sa tinem seama inainte de a lua o hotarare in privinta practicii tatuarii este cel expus de apostolul Pavel in 1 Corinteni 10,31: “Deci fie ca mancati, fie ca beti, fie ca faceti altceva, sa faceti totul spre slava lui Dumnezeu.

In legatura cu acest principiu general valabil, se ridica intrebarea: Aplicarea unui tatuaj, in oricare parte a trupului si indiferent de mesajul pe care-l contine, este spre slava lui Dumnezeu ? Il onoreaza pe El, sau satisface doar o ambitie omeneasca ?

3) Trupul este Templul Duhului Sfant

In viziunea Noului Testament, trupul omului este un templu al Duhului Sfant, fatza de care fiecare om este responsabil inaintea Creatorului sau. Apostolul Pavel repeta aceasta idee in prima sa Epistola catre corinteni:

“Nu stiti ca voi sunteti Templul lui Dumnezeu si ca Duhul lui Dumnezeu locuieste in voi ? Daca nimiceste cineva Templul lui Dumnezeu, pe acela il va nimici Dumnezeu; caci Templul lui Dumnezeu este sfant, si asa sunteti voi” ( 1 Corinteni 3, 16.17 ).

“Nu stiti ca trupul vostru este Templul Duhului Sfant, care locuieste in voi si pe care l-ati primit de la Dumnezeu ? Si ca voi nu sunteti ai vostri ? Caci ati fost cumparati cu un pret. Proslaviti dar pe Dumnezeu in trupul si duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu” ( 1 Corinteni 6, 19.20 ).

Daca trupurile noastre Ii apartin lui Dumnezeu in calitate de Creator al lor, iar noi suntem doar niste administratori ai trupurilor noastre, trebuie sa ne asiguram ca avem permisiunea din partea Lui de a ne transforma si impodobi trupurile dupa bunul plac.

Intr-un Templu al Duhului Sfant nu pot fi aduse imagini care sa atenteze la sacralitatea acestui Templu si care sa schimbe idealul Creatorului fatza de fiinta umana. Avertismentul apostolului Pavel in aceasta privinta este fara echivoc: “Daca nimiceste cineva Templul lui Dumnezeu, pe acela il va nimici Dumnezeu; caci Templul lui Dumnezeu este sfant, si asa sunteti voi.”

Daca astfel stau lucrurile in privinta trupurilor noastre, Ii putem oare cere lui Dumnezeu sa binecuvanteze aceasta practica a tatuarii ?

     4) Criteriul constiintei

In finalul capitolului 14 al Epistolei catre credinciosii din Roma, acelasi apostol Pavel enunta un criteriu dupa care putem identifica pacatul: “Tot ce nu vine din incredintare e pacat” ( cap. 14, 23 up. ).

Cu alte cuvinte, daca avem indoieli cu privire la un obicei, o practica sau o alegere pe care trebuie sa o facem in viata, daca nu suntem siguri ca acel lucru Ii face placere lui Dumnezeu, este mai bine sa-l evitam.

Iar daca vrem sa fim in pas cu moda, sa nu uitam ca aceasta este stabilita de oameni si ea se schimba odata cu trecerea timpului. Preferintele se schimba, moda trece, dar tatuajele raman. Si, odata cu ele, raman si regretele…

Lori Balogh

This entry was posted in Ce spune Biblia ... and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Ce spune Biblia despre…tatuaje

  1. emil says:

    Pace frate Lori, ar fi interesant sa scrieti un articol : ce spune Biblia despre pariuri ?

  2. Medeea says:

    Interesant, mai multe detalii am aflat si aici https://biovitamina.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.