1 Timotei 3, 2; Tit 1, 6-8: Doar liderii bisericii trebuie sa fie monogami?

1 Timotei 3, 2; Tit 1, 6-8: Doar liderii bisericii trebuie sa fie monogami?

 

„Dar trebuie ca episcopul sa fie fara prihana, barbatul unei singure neveste, cumpatat, intelept, vrednic de cinste, primitor de oaspeti, in stare sa invete pe altii.”

( 1 Timotei 3, 2 )

„Daca este cineva fara prihana, barbat al unei singure neveste, avand copii credinciosi, care sa nu fie invinuiti de destrabalare sau neascultare. Caci episcopul, ca econom al lui Dumnezeu, trebuie sa fie fara prihana, nu incapatanat, nici manios, nici dedat la vin, nici bataus, nici lacom de castig marsav, ci sa fie primitor de oaspeti, iubitor de bine, cumpatat, drept, sfant, infranat…”

( Tit 1, 6-8 )

 

Citind aceste indemnuri ale apostolului Pavel, cineva ar putea intelege ca doar liderii religiosi ar avea obligatia de a fi monogami, in timp ce membrilor obisnuiti ai bisericii li s-ar permite poligamia. Insa o astfel de intelegere este cu totul gresita si straina de spiritul Evangheliei.

Daca apostolul Pavel enumera aceste calitati, afirmand ca ele trebuie sa existe in viata si caracterul unui episcop sau prezbiter, el nu vrea sa spuna ca aceste calitati nu trebuie sa existe in viata tuturor credinciosilor. In aceste pasaje biblice Pavel aduce in discutie ideea de model de vietuire morala pe care trebuie sa o aiba orice lider al bisericii.

Cum ar putea un barbat, care are minusuri serioase la capitolul vietii de familie, al cinstei si al caracterului in general, sa fie un model pentru biserica sa si pentru lume? Da, un astfel de lider crestin ar putea fi un model, insa unul negativ, de genul „asa nu!”. Insa in nici un caz el nu poate fi un model dupa voia lui Dumnezeu.

Insasi ideea de model moral implica faptul ca toti ceilalti care se afla sub influenta liderului lor religios trebuie sa-i copieze exemplul. Daca liderului bisericii, care trebuie sa reprezinte un model moral pentru credinciosi, i se cere sa fie monogam, oare nu li se cere acelasi lucru si credinciosilor?

Daca liderul religios este monogam, iar membrii de rand ar alege poligamia, in ce ar mai consta modelul oferit de el? Si daca dispare notiunea de model spiritual, atunci de ce sa-i mai ceri conducatorului bisericii sa fie monogam, daca toti ceilalti ar alege poligamia?

Cei care se bazeaza pe astfel de pasaje biblice pentru a sustine poligamia dovedesc un rationament cu totul gresit si ingust. Daca acele calitati enumerate de apostolul Pavel in epistolele sale ar fi obligatorii doar pentru conducatorii bisericii ( episcopi, prezbiteri, diaconi ), concluzia logica ar fi aceea ca membrii de rand, fiind liberi de astfel de criterii morale, ar putea sa-si permita sa fie necumpatati, lipsiti de intelepciune, vrednici de dispret, neprimitori de oaspeti, incapatanati, maniosi, betivi, batausi s.a.m.d. O astfel de concluzie ar fi cu totul absurda si straina de spiritul Evangheliei.

Daca liderilor bisericii li se cere sa fie neprihaniti, cinstiti si plini de roada Duhului Sfant, oare nu toti membrii bisericii trebuie sa fie neprihaniti, cinstiti si plini de roada Duhului Sfant? Aceste calitati trebuie sa se regaseasca in viata tuturor copiilor lui Dumnezeu. Cu atat mai mult in viata si caracterul celor pe care Dumnezeu i-a chemat sa conduca destinele bisericii in calitate de modele spirituale pentru poporul Sau.

     „Ci, dupa cum Cel ce v-a chemat este sfant, fiti si voi sfinti in toata purtarea voastra. Caci este scris: „Fiti sfinti, caci Eu sunt sfant!” ( 1 Petru 1, 15.16 )

Si daca chemarea de a fi sfinti este adresata tuturor, inseamna ca standardele puse liderilor bisericii sunt de fapt pentru toti credinciosii. Asadar, poligamia nu are de-a face cu sfintenia la care ne cheama Dumnezeu.

Lori Balogh

This entry was posted in Texte biblice dificile. Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.