Daca exista Tri(uni)tatea divina, de ce in unele texte biblice apar doar doua Persoane: Tatal si Fiul?
Doctrina Trinitatii este una dintre doctrinele fundamentale ale crestinismului. Inca de la inceputurile istoriei Bisericii crestine si pana in zilele noastre, aceasta doctrina a fost atacata de catre contestatarii ei care, folosindu-se de unele pasaje biblice, le-au interpretat in mod tendentios.
Unul dintre argumentele antitrinitarienilor este legat de o intrebare justificata: Daca exista trei Persoane divine, de ce in multe texte biblice sunt amintite doar doua dintre ele: Tatal si Fiul? De ce nu este amintita si cea de-a treia Persoana, daca Ea exista: Duhul Sfant? Iata cateva exemple de pasaje biblice in acest sens:
„Har si pace de la Tatal si de la Domnul Iisus Christos” ( Romani 1, 7 ). Acelasi salut epistolar al apostolului Pavel, dar si al altor apostoli, il intalnim si in 1 Corinteni 1, 3.4; 2 Corinteni 1, 2; Galateni 1, 3; Efeseni 1, 2; Filipeni 1, 2; Coloseni 1, 2; 1 Tesaloniceni 1, 2; 2 Tesaloniceni 1, 2; 1 Timotei 1, 2; 2 Timotei 1, 2; Tit 1, 4; Filimon 3; Iacov 1,1; 2 Petru 1, 2; 1 Ioan 1, 3; 2 Ioan 1, 3; Iuda 1.
„Pavel, chemat sa fie apostol al lui Iisus Christos, prin voia lui Dumnezeu…” ( 1 Corinteni 1, 1 ). Recomandari asemanatoare pot fi intalnite la inceputul tuturor epistolelor pauline: Romani 1, 1; 2 Corinteni 1, 1; Galateni 1, 1; Efeseni 1,1; Coloseni 1,1; 1 Tesaloniceni 1,1; 2 Tesaloniceni 1,1; 1 Timotei 1,1; 2 Timotei 1,1; Tit 1,1.
„Si viata vesnica este aceasta: sa Te cunoasca pe Tine, singurul Dumnezeu adevarat, si pe Iisus Christos pe care L-ai trimis Tu.” ( Ioan 17, 3 )
In toate aceste pasaje biblice ( si nu sunt putine! ) sunt amintite doar doua dintre Persoanele Dumnezeirii: Tatal si Fiul. De ce nu este amintit si Duhul Sfant?
De la bun inceput trebuie sa recunoastem ca intrebarea este justificata si cere un raspuns, insa la fel de adevarat este faptul ca aceasta observatie nu reprezinta un argument impotriva doctrinei Trinitatii. Daca Duhul Sfant nu este amintit alaturi de Tatal si Fiul intr-un anumit context, aceasta nu inseamna ca El nu exista si nu este o Persoana divina, de aceeasi natura cu Tatal si Fiul.
Daca am merge pe aceeasi logica a argumentatiei antitrinitariene, am ajunge la adevarate aberatii teologice. De ce? Pentru simplul motiv ca in Scriptura intalnim numeroase alte pasaje in care sunt amintite ca Persoane ale Dumnezeirii Tatal si Duhul Sfant, fara sa fie amintit Fiul, sau pasaje in care apar Fiul si Duhul Sfant, fara sa fie amintit Tatal. Iata cateva exemple:
„Noi suntem martori ai acestor lucruri, ca si Duhul Sfant pe care L-a dat Dumnezeu celor ce asculta de El” ( Fapte 5, 32 ).
„Insa nadejdea aceasta nu inseala, pentru ca dragostea lui Dumnezeu a fost turnata in inimile noastre prin Duhul Sfant care ne-a fost dat” ( Romani 5, 5 ).
„De aceea, cine nesocoteste aceste invataturi, nesocoteste nu pe un om, ci pe Dumnezeu care v-a dat si Duhul Sau cel Sfant” ( 1 Tesaloniceni 4, 8 ).
Pentru o imagine mai clara, a se citi si: Psalmul 143, 10; Isaia 48, 16; Ezechiel 39, 29; Romani 15, 13; 1 Corinteni 2, 10.12; 6, 19; 2 Corinteni 5, 5; Evrei 2, 4; Iacov 4, 5; 2 Petru 1, 21.
In toate aceste pasaje biblice sunt amintite ca Persoane ale Dumnezeirii Tatal si Duhul Sfant. Faptul ca nu este amintit Fiul lui Dumnezeu inseamna ca El nu exista si nu este o Persoana divina? Ar fi absurda o asemenea concluzie.
De asemenea, exista pasaje biblice in care sunt amintiti doar Fiul si Duhul Sfant:
„Iisus, plin de puterea Duhului Sfant, S-a intors in Galilea si I s-a dus vestea in tot tinutul de primprejur” ( Luca 4, 14 ).
„Pocaiti-va, le-a zis Petru, si fiecare dintre voi sa fie botezat in Numele lui Iisus Christos, spre iertarea pacatelor voastre; apoi veti primi darul Duhului Sfant” ( Fapte 2, 38 ).
A se citi, de asemenea, si Romani 8, 1; Galateni 3, 14; 1 Ioan 5, 6.
Se ridica aceeasi intrebare: Daca in aceste texte nu este amintit Numele Tatalui, inseamna ca El nu exista si nu este o Persoana divina?
Asadar, faptul ca Duhul Sfant nu este amintit alaturi de Tatal si Fiul in anumite pasaje biblice si in anumite contexte, nu reprezinta un argument antitrinitarian. Lipsa uneia sau alteia dintre cele trei Persoane divine nu ar trebui sa fie o problema pentru noi. Si aceasta pentru simplul fapt ca Biblia ne prezinta suficiente pasaje in care apar amintite toate cele trei Persoane divine. Iata cateva dintre ele:
„Va indemn dar, fratilor, pentru Domnul nostru Iisus Christos si pentru dragostea Duhului, sa va luptati impreuna cu mine in rugaciunile voastre catre Dumnezeu pentru mine” ( Romani 15, 30 ).
„De indata ce a fost botezat, Iisus a iesit afara din apa. Si in clipa aceea cerurile s-au deschis si a vazut pe Duhul lui Dumnezeu pogorandu-Se in chip de porumbel si venind peste El. Si din ceruri s-a auzit un glas care zicea: „Acesta este Fiul Meu prea iubit in care Imi gasesc placerea” ( Matei 3, 16.17 ).
„Sunt felurite daruri, dar este acelasi Duh; sunt felurite slujbe, dar este acelasi Domn; sunt felurite lucrari, dar este acelasi Dumnezeu care lucreaza totul in toti” ( 1 Corinteni 12, 4-6 ).
„Ca sa fiu slujitorul lui Iisus Christos intre neamuri, eu imi implinesc cu scumpatate slujba Evangheliei lui Dumnezeu pentru ca neamurile sa-I fie o jertfa bine primita, sfintita de Duhul Sfant.” ( Romani 15, 16 ).
„Harul Domnului Iisus Christos si dragostea lui Dumnezeu si impartasirea Sfantului Duh sa fie cu voi cu toti! Amin!” ( 2 Corinteni 13, 14 ).
De asemenea, a se citi si : Efeseni 4, 4-6; Filipeni 3,3; Evrei 9, 14; 1 Petru 1, 2; Apocalipsa 1, 4.5 .
Cum am putea sa ne explicam absenta Duhului Sfant din saluturile adresate de autorii epistolelor Noului Testament? Probabil ca ar fi util sa incercam sa intram in atmosfera Bisericii primare, formata in mare parte ( cel putin la inceputurile ei ) din evrei convertiti.
Pentru majoritatea evreilor convertiti la crestinsm acceptarea divinitatii si mesianitatii lui Iisus Christos a fost un pas urias. Aceasta credinta reprezenta o trecere de la un monoteism radical, care Il avea in centru pe Dumnezeu Tatal, la monoteismul crestin, in care Tatal si Fiul apar ca Fiinte divine distincte si totusi egale in natura si atribute.
Desi in scrierile Vechiului Testament apar sporadic Numele Duhului Sfant si la Fiului, evreii nu au inteles natura trinitara a unicului Dumnezeu revelat, asa cum o intelegem noi ( sau nu au fost preocupati de acest subiect ). Odata cu intruparea Fiului lui Dumnezeu si aparitia crestinismului, centrul atentiei credinciosilor s-a mutat spre Persoana Fiului, El devenind Jertfa, Model de vietuire, Mijlocitor, Mantuitor, Mare Preot, Judecator si Domn al domnilor.
De aceea, a le pretinde primilor crestini sa aiba aceeasi lumina clara cu privire la cele trei Persoane ale Dumnezeirii pe care o avem noi, ar insemna sa le cerem prea mult. Probabil ( si ) din aceasta cauza multe dintre saluturile adresate de autorii epistolelor Noului Testament nu amintesc despre Duhul Sfant.
Cu toate acestea, Duhul Sfant este prezent in multe pasaje ale Noului Testament. Mai mult decat atat, El este amintit ca avand aceeasi natura si autoritate divina ca Tatal si Fiul. Iar cu privire la trasaturile personalitatii Duhului Sfant, acestea abunda in Noul Testament. Este suficient sa citim cu atentie si fara prejudecati capitolele 14, 15 si 16 din Evanghelia lui Ioan cu privire la promisiunea venirii Mangaietorului si vom intelege ca Acesta nu este doar o simpla putere divina, ci o Persoana cu vointa, sentimente, aspiratii si tot ceea ce presupune existenta personalitatii.
Insa marea problema a crestinilor din toate timpurile nu este intelegerea naturii Divinitatii, care oricum transcende puterii noastre de intelegere, ci ascultarea si supunerea fatza de vointa divina descoperita. In Imparatia lui Dumnezeu vom avea probabil multe surprize ( in cazul in care vom ajunge noi insine acolo! ). Vom intalni oameni care nu s-au preocupat atat de mult de teologie inalta, care nu au incercat sa treaca prin filtrul propriei ratiuni natura Dumnezeirii, dar care au trait putina lumina pe care au avut-o cu credinta si dragoste.
Oricum, intelegerea naturii divine si a Persoanelor care compun Trinitatea este un teren sfant pe care ar trebui sa pasim cu mult respect si umilinta. Si daca este un teren sfant, este bine sa tinem seama de porunca Celui care i s-a descoperit lui Moise in rugul aprins: „Nu te apropia de locul acesta; scoate-ti incaltamintea din picioare, caci locul pe care calci este un pamant sfant” ( Exodul 3, 5 ).
Lori Balogh
Stimate domnule Gyula,
Am citit comentariul dv. si observ ca sunteti binitarian, nu trinitarian ca mine. Va respect convingerile, dar va doresc ca Acel Duh Sfant, pe care dv. Il reduceti la o simpla forta impersonala, sa va lumineze fiinta in privinta acestui adevar. Nu voi raspunde la numeroasele dv. intrebari, caci mi-ar lua mult timp si spatiu. De altfel, raspunsurile le veti gasi in toate articolele postate pe aceasta tema, daca le veti citi cu atentie si cu rugaciune.
Voi raspunde la o singura intrebare a dv.: „Citate din scrierile EGW nu folositi? Se stie bine ca pionierii si EGW nu au fost trinitarieni cu toate ca unii au venit din biserici trinitariene, ei nu au sustinut trinitatea.”
Nu am folosit citate din scrierile lui E. White dintr-un motiv simplu: Cred ca adevarul biblic poate fi sustinut foarte bine si fara scrierile dansei, asa cum au fost sustinute si inainte de a trai dansa pe pamant. De altfel, trebuie sa stiti ( daca nu stiati deja ) ca E. White a provenit din Biserica Metodista in care se sustine doctrina Trinitatii. Dansa nu a fost de acord cu spiritualizarea acestei doctrine, ceea ce este o alta problema ( de altfel prezentata pe larg intr-un alt articol ).
Daca doriti sa aveti o imagine mai ampla asupra crezului lui E. White in aceasta privinta, va rog sa citit articolul de la adresa: https://www.loribalogh.ro/2020/04/afirmatii-despre-persoanele-dumnezeirii-si-trinitate-in-lucrarile-lui-ellen-g-white/
In calitatea dv. de binitarian ( in cazul in care Il considerati pe Domnul Christos egal cu Tatal ), as avea o multime de intrebari sa va pun, mult mai multe decat aveti dv.in legatura cu doctrina Tri(uni)tatii. Deocamdata, in lumina pe care Domnul mi-a dat-o cu privire la Dumnezeire, nu vad o alta invatatura mai apropiata de adevar decat cea a existentei a trei Persoane divine, egale in natura lor si la fel de interesate in mantuirea omului pacatos.
Ati postata foarte multe trimiteri, dar mai bine ar fi fost versetele ca sa fie citite. Citate din scrierile EGW nu folositi? Se stie bine ca pionierii si EGW nu au fost trinitarieni cu toate ca unii au venit din biserici trinitariene, ei nu au sustinut trinitatea. Pe urma cunoasteti definitia si doctrina trinitatii? Puteti sa aratati o singura rugaciune din scripturi catre Duhul Sfant?…sau o discutie…un dialog intre Duhul Sfant si Tatal sau Fiul? Puteti sa aratati din scripturi un singur botez in numele trinitatii? V-ati intrebat de ce este mentionat doar Tatal si Fiul in (Apoc.14:1) ? – Apoi m-am uitat si iata ca Mielul statea pe muntele Sionului; si impreuna cu El stateau o suta patruzeci si patru de mii, care aveau scris pe frunte Numele Sau si Numele Tatalui Sau. (Apoc.14:1). Cine sade pe scaunul de Domnie (Apoc.22:1)? Si mi-a aratat un rau cu apa vietii, limpede ca cristalul, care iesea din scaunul de domnie al lui Dumnezeu si al Mielului. (Apoc.22:1) Cunoasteti porunca 1? Cunoasteti rugaciunea Tatal nostru?
1 Cor 8:6. totusi pentru noi nu este decat un singur Dumnezeu: Tatal, de la care vin toate lucrurile si pentru care traim si noi, si un singur Domn: Isus Hristos, prin care sunt toate lucrurile, si prin El si noi. Nu scrie nicaieri trinitate, trei persoane, co-egale, co-eterne sau Dumnezeul Duhul cel vesnic.