Teoria Proiectului Inteligent ( Intelligent Design )

Teoria Proiectului Inteligent ( Intelligent Design )

 

„Ridicati-va ochii in sus si priviti! Cine a facut aceste lucruri? Cine a facut sa mearga dupa numar, in sir, ostirea lor? El le cheama pe toate pe nume; asa de mare este puterea si taria Lui, ca una nu lipseste…Nu stiti? N-ati auzit? Nu vi s-a facut cunoscut? Nu v-ati gandit niciodata la intemeierea pamantului?”

( Isaia 40, 21.26 )

Cine sau ce?

     Odata cu aparitia in 1859 a lucrarii de capatai a lui Charles Darwin, „Originea speciilor”, omenirea a intrat intr-o noua epoca. Daca pana atunci contestarea ideii de Creator al vietii si al Universului a fost sporadica si izolata, incepand cu publicarea cercetarilor lui Darwin fenomenul a capatat amploare, influentand filosofia de viata a milioane de oameni.

Mai mult decat atat, regimurile comuniste din intreaga lume au inclus in ideologia lor ideile darwiniste, pe care le-au prezentat ca fiind afirmatii stiintifice de cea mai buna calitate. Intentia era cat se poate de evidenta: aceea de a-L scoate treptat si definitiv pe Creator din constiinta oamenilor si, in final, de a-L scoate pe Creator din propria Sa Creatie.

Atat creationistii cat si evolutionistii incearca sa raspunda la intrebarea: Cine se afla in spatele uriasei biodiversitati pe care o vedem in natura? Exista insa o diferenta majora in raspunsurile lor: daca evolutionistii exclud a priori ideea existentei unui Creator – o Persoana atotputernica si inteligenta care este cauza primara a Creatiei,  creationistii exclud ideea de hazard, care ar sta la baza uriasei biodiversitati din natura. „Cine” sau „ce” sta la baza aparitiei vietii si a Universului?

Unul dintre cei mai inversunati evolutionisti atei, D. M. Wattson, a recunoscut cu sinceritate: „Evolutionismul este o teorie universal acceptata nu pentru ca adevarul ei poate fi demonstrat logic si coerent, ci pentru ca alternativa lui, creationismul, este fara dubii imposibil de crezut.” Decenii la rand evolutionismul a acaparat tot mai mult teren in lumea oamenilor de stiinta, in universitati de prestigiu si in media ( posturile de televiziune Animal Planet, Discovery, National Geographic, etc. ).

Insa, in ciuda trendului general, in lumea oamenilor de stiinta au exista si „disidenti” care au negat viziunea darwinista asupra originii si dezvoltarii vietii. Inainte de anii 80 ai secolului trecut, „disidenta” a fost sporadica. Insa, odata cu aparitia conceptului „Intelligent Desigh” ( „Proiect Inteligent” ), „disidenta” a dobandit consistenta, incercand sa rastoarne monopolul conceptiei darwiniste, la fel cum revolutiile din Europa de Est de la sfarsitul secolului trecut au rasturnat dominatia regimurilor marxiste.

Miscarea „Intelligent Design” a inceput odata cu publicarea lucrarilor lui Charles Thaxton, Michael Denton, Phillip Johnson, Walter Bradley si Dean Keyton, pentru ca, recent, alti savanti ca: Michael Behe, Paul Nelson, Stephen Meyer si William Dembski sa propuna un program de cercetare stiintifica, in care cauzele inteligente devin cheia intelegerii diversitatii si complexitatii vietii.

Miscarea „Intelligent Design” este o alternativa stiintifica a teoriei evolutioniste. Cine va invinge in final? „Dar cand va veni Fiul omului, va gasi El credinta pe pamant?” ( Luca 18, 8 up. )

 

Creationism biblic sau stiintific?

     „Intelligent Design” ( „Proiect Inteligent” ) este o forma de creationism care incearca sa explice stiintific ca anumite caracteristici ale Universului si ale vietii pot fi cel mai bine explicate prin existenta unei Cauze inteligente si nu prin procese intamplatoare, nedirijate, cum este teoria selectiei naturale a lui Darwin.

Unul dintre sustinatorii „Proiectului Inteligent” ( „Intelligent Design” ) este savantul Michael Behe, care a pornit de la observatia ca in natura exista numeroase mecanisme complexe ireductibile, care ar fi imposibil sa apara intamplator in absenta unei Inteligente exterioare.

Savantul da ca exemplu cursa de soareci. Daca am scoate din ea oricare dintre elementele componente, cursa ar deveni nefunctionala, ineficienta. Cursa de soareci ori este completa si functionala, ori nu exista deloc. Ea nu este produsul unei evolutii in care elementele componente s-ar fi adaugat unul dupa altul, pana cand, in final, s-a ajuns la forma finala, functionala.

Articulatia genunchiului este unul dintre aceste mecanisme complexe si ireductibile ale organismului omenesc. Asa cum este ea, articulatia genunchiului este cea mai complexa dintre cele existente in corpul omenesc. Insa daca ar lipsi doar una dintre componentele sale, articulatia genunchiului ar deveni nefunctionala, iar persoana respectiva ar avea mari probleme cu deplasarea.

Ideea ca aceasta articulatie ar fi cunoscut un proces evolutiv, de la forme simple pana la forma actuala, este contrazisa de realitate. Oricare dintre componentele articulatiei ar lipsi, aceasta ar deveni nefunctionala, iar afirmatia ca ar fi existat forme primitive ale articulatiei devine gratuita.

Sustinatorii „Proiectului Inteligent” sunt asociati cu Discovery Institut din SUA, care anunta in 2007 ca 700 de oameni de stiinta si ingineri cu doctorat au semnat documentul „Disidenta stiintifica fatza de darwinism.” In august 2008, lista continea 761 nume de prestigiu, iar numarul oamenilor de stiinta care au aderat la acest proiect este in continua crestere. Este insa „Intelligent Design” acelasi lucru cu Creationismul biblic? In ciuda asemanarilor aparente, exista deosebiri esentiale intre cele doua concepte.

In primul rand, „Proiectul Inteligent” nu isi propune sa-L identifice pe Creatorul tuturor lucrurilor, asa cum face Creationismul biblic, ci doar sa demonstreze ca in spatele originii si complexitatii vietii se afla o inteligenta exterioara. Cine este aceasta Inteligenta? Savantii nu isi propun sa o identifice. Aceasta Inteligenta poate fi, in opinia lor, Dumnezeu, dar poate fi si o civilizatie extraterestra ultraavansata din punct de vedere stiintific si tehnologic fatza de umanitate.

Asa se explica faptul ca „Proiectul Inteligent” este sustinut si de Miscarea Raeliana – o miscare ateista cu peste 60 000 de membri in peste 90 de tari, care sustine ca viata pe pamant este produsul unei civilizatii extraterestre ( numita „Elohim” ) dupa 10 000 de experimentari. Conform credintei lor, raelienii considera ca extraterestrii care au produs formele de viata de pe pamant  ( „Elohimi” ) apartin unei civilizatii indepartate din galaxia noastra, care are un avans de 25 000 de ani fatza de omenire.

De asemenea, spre deosebire de Creationismul biblic, „Proiectul Inteligent” nu exclude procesul evolutiv in aparitia vietii si si a complexitatii ei, cu conditia ca acest proces sa prezinte semne ale unei Inteligente exterioare care il dirijeaza. Din acest punct de vedere, „Proiectul Inteligent” seamana mai mult cu evolutionismul teist decat cu Creationismul biblic.

Teoria „Proiectului Inteligent”, spre deosebire de Creationismul biblic, nu isi propune sa-i atraga pe oameni la Autorul Creatiei, limitandu-se doar la un program de cercetare stiintifica. Exista si o alta deosebire fundamentala intre cele doua concepte: In timp ce creationistii incep cu concluzia ca viata a aparut prin interventia lui Dumnezeu si abia apoi cauta in natura dovezile ca viata a fost proiectata de o Inteligenta superioara, sustinatorii „Proiectului Inteligent” pornesc invers: intai se pune accent pe studiul stiintific al naturii, pentru ca apoi sa se ajunga la concluzia ca viata a fost proiectata de o Inteligenta superioara, oricare ar fi aceasta.

Asadar, spre deosebire de evolutionism, teoria „Proiectul Inteligent” reprezinta un pas inainte spre cunoasterea Creatorului. Un pas inainte, dar insuficient. Cand este vorba de cunoasterea Creatorului, nu este suficient sa cunosti cat este El de puternic si inteligent. Este mult mai important sa-I cunosti caracterul. Doar in felul acesta pot fi puse bazele unei relatii adevarate intre Creator si creaturile Sale.

Fara aceasta relatie, la ce ne-ar folosi sa cunoastem cat este El de puternic si inteligent? Iata de ce Biblia acorda o mare importanta cunoasterii caracterului Creatorului, nu doar a puterii si inteligentei Sale.„Si viata vesnica este aceasta: sa Te cunoasca pe Tine, singurul Dumnezeu adevarat, si pe Iisus Christos, pe care L-ai trimis Tu” ( Ioan 17, 3 ).

 

Marturii ale oamenilor de stiinta

     „Descoperirile care ne stau la indemana fac ca ideea ca Dumnezeu a creat Universul sa fie mai respectabila astazi ca oricand in ultima suta de ani” ( Frederik Burnham, istoric al stiintei, in „Science & Religion are descovering Commonality in Big Bang Theory”, The Los Angeles Times, 2 mai 1992, pag. 136.137 )

„Eu cred ca originea legilor naturale, a legilor vietii si a Universului indica in mod clar o Cauza Inteligenta. Argumentul pentru „Proiectul Inteligent” ( „Intelligent Design” ) mi se pare mult mai puternic acum decat atunci cand l-am intalnit prima oara” ( Gary R. Habermas, 9 decembrie 2004, , „My Pilgrimage from Atheism to Theism” ).

     „Doi factori, in special, au fost decisivi: in primul rand, empatia mea crescanda cu viziunea lui Einstein, si anume ca trebuie sa existe o Inteligenta in spatele complexitatii integrate a Universului fizic, si apoi propria mea intelegere privind complexitatea integrata a vietii insasi, care este mult mai complexa decat Universul fizic si care poate fi explorata doar in termenii unei Surse inteligente” ( Antony Flew, „How the World’s Most Notorious Atheist Changed His Mind” )

„Inca din primele stadii de instruire ca savant, am fost foarte puternic spalat pe creier pentru a crede ca stiinta nu poate accepta nicio forma de creatie deliberata. Aceasta notiune a fost cu totul inlaturata. La ora aceasta insa, nu gasesc niciun argument rational care sa doboare conceptia care pledeaza pentru intoarcerea la Dumnezeu. Suntem obisnuiti sa avem o minte deschisa. Acum realizam ca singurul raspuns logic pentru existenta vietii este Creatia si nu combinarea accidentala si intamplatoare” ( Chandra Wickramasinghe, astrobiolog, specialist in matematici aplicate, Universitatea din Cardiff, in „Interview”, London Daily Express, 14 august 1981 ).

„Intr-adevar, singura explicatie convingatoare pentru ordinea pe care o vedem in lumea biologica este notiunea unei Creatii speciale” ( Niles Eldredge, paleontolog, in Niles Eldredge Time Frames, Simon & Schuster, New York, 1985, pag. 29 ).

„Mi se pare ca atunci cand esti confruntat cu minunile vietii si ale Universului, trebuie sa te intrebi „De ce?” si nu doar ”Cum?” Singurul raspuns posibil este unul religios. Gasesc in Univers si in propria mea viata nevoia dupa Dumnezeu” ( Arthur L. Schawlow, laureat al Premiului Nobel pentru fizica in 1981, in Cosmos, Bios, Theos: Scientists Reflect on Science, God and the Origins of the Universe, Life and Homo Sapiens, 1992, Open Court Publ. Pag. 105 )

     „Imi pot imagina ca Designul Intelligent este real. El este rejectat doar pentru ca face parte dintr-o cultura care nu are voie sa fie adevarata, despre care nu trebuie sa vorbesti, dar care de fapt nu este contrazisa. Cred ca se va ajunge la ideea ca exista un plan si ca teoriile la moda sunt gresite” ( Brian Josephon, laureat al Premiului Nobel pentru fizica, 1973, in A Critical Point for Science, Cambridge Physics Society, 5 martie 2008 ).

„Este adevarat, Dumnezeu a creat Universul cu necesitate si S-a implicat pe Sine in Creatia Sa de atunci incoace. Este tot mai clar pentru stiinta moderna ca Universul a fost acordat fin la modul cel mai perfect, ca sa faca posibila viata omului” ( Sir John Eccles , laureat al Premiului Nobel pentru fiziologie, 1963, in Evolution of the Brain: Creation of the Self, Routledge, London, 1989, pag. 235 ).

     „O singura teorie a fost inaintata pentru a incerca sa explice dezvoltarea vietii: teoria evolutiei lui Darwin. Si este o incercare foarte slaba, bazata pe supozitii atat de subtiri, in cea mai mare parte de natura morfologico-anatomica, incat cu greu poate fi numita teorie… As prefera mai degraba sa cred in basme decat intr-o speculatie atat de salbatica. Am spus-o de ani de zile ca speculatiile despre originea vietii nu conduc spre niciun scop util si cel mai simplu organism viu este mult prea complex ca sa-l intelegem in termenii chimiei noastre extrem de primitive, pe care o folosesc savantii. Dumnezeu nu poate fi eliminat prin asemenea idei naive” ( Ernst Boris Chain, laureat al Premiului Nobel pentru fiziologie, 1945, in The Life of Ernst Chain: Penicillin and Beyond, by Ronald W. Clarck, London, Weidenfeld & Nicolson, 1985, pag. 147.148 ).

„Cred atat in Creatie, cat si in efectul sau continuu asupra acestui Univers si a vietii noastre, si anume ca Dumnezeu are o influenta continua. Teoria „Intelligent Design”, daca o privesti din punctul stiintei de vedere, pare sa fie reala” ( Charles Townes, laureat al Premiului Nobel pentru fizica, 1964, in Explore as much as we can, UC Berkeley, News, 17 iunie 2005 ).

„Este greu sa crezi ca puterea noastra de gandire a fost adusa prin procesul darwinian al selectiei naturale la perfectiunea pe care o are” ( Eugene Wigner, laureat al Premiului Nobel pentru fizica, 1963, in The Unreasonable Effectiveness of Mathematics, Communications in Pure and Applied Mathematics, vol. 13, No.I, februarie 1960 ).

„Tot ce exista isi are originea si dainuie doar in virtutea unei forte care a adus particulele unui atom in vibratie si tine acesti atomi ai sistemului solar impreuna. Trebuie sa acceptam ca in spatele acestei forte exista o minte constienta si inteligenta” ( Max Planck, parintele cuanticii, laureat al Premiului Nobel pentru fizica, 1918, Gregg Braden, The Spontaneous Healing of Belief, 2008, pag. 212 ).

Acelasi savant declara la ceremonia decernarii Premilui Nobel pentru fizica:

„Ca un om care si-a dedicat intreaga viata stiintei exacte – studiul materiei – va pot spune ca rezultat al cercetarilor mele in legatura cu atomii doar atat: nu exista materie ca atare. Tot ceea ce numim „materie” isi are originea si existenta doar in virtutea unei forte care face sa vibreze particulele unui atom si care mentine integritatea acestui minuscul sistem solar al atomului. Suntem obligati sa presupunem ca in spatele acestei forte exista o minte constienta si inteligenta. Aceasta minte este matricea intregii Creatii.”

Profesorul evolutionist englez, L. H. Matthews, a scris in prefata editiei din 1971 a cartii lui Darwin, Introduction to Origin of the Species, urmatoarele:

     „Evolutionismul este coloana vertebrala a biologiei, aceasta din urma fiind pusa in situatia stranie de a fi o stiinta fondata pe o teorie nedemonstrata. Asadar, este o stiinta sau o credinta? Credinta in evolutie este acelasi lucru cu credinta in creatia divina. Ambele sunt niste concepte acceptate ca adevarate de niste credinciosi, dar niciunul, cel putin pana in prezent, nu a fost demonstrat.”

In final, totul depinde de alegerea fiecaruia. Fiecare alege ce crede. Insa fiecare credinta vine la pachet si cu consecintele credintei respective. De aceea, nu este indiferent ce credem.

Lori Balogh

This entry was posted in Religie si stiinta and tagged , , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.