Privire generala asupra cartii Rut
Cartea Rut este una dintre bijuteriile literaturii sacre. Fiind un apendice la cartea Judecatorii si o introducere la cartile lui Samuel, aceasta carte isi primeste numele, paradoxal, nu de la un evreu, ci de la un moabit. Este cunoscut faptul ca Rut nu era evreica, ci moabita.
Desi personajul central al istorisirii este Naomi, o evreica din Betleemul Efratei, casatorita cu Elimelec si care a trait drama pierderii sotului si a celor doi fii: Mahlon si Chilion, totusi reflectorul Inspiratiei divine se concentreaza asupra lui moabitei Rut. De ce? Exista mai multe motive, insa motivul principal consta in faptul ca aceasta tanara , prin caracterul sau nobil si atasamentul pe care l-a demonstrat fatza de Dumnezeul adevarat si fatza de poporul Sau, a primit privilegiul de a intra in genealogia lui Mesia care urma sa vina.
Cartea Rut nu este o carte de dragoste romantica. Mai degraba este o lucrare despre respect reciproc, reverenta si atasament intre o vaduva tanara, apartinand unui popor pagan, si soacra ei, vaduva si ea, apartinand poporului lui Dumnezeu.
In legatura cu autorul cartii exista unele discutii contradictorii. Unii sustin ca aceasta carte a fost scrisa pe vremea lui Ezra si Neemia, ca un argument in favoarea casatoriilor mixte intre evrei si neevrei. Deoarece in cartea Rut intalnim o casatorie intre o moabita, Rut, si Boaz, un evreu, in urma careia s-a nascut stramosul lui David si al lui Iisus, acesta ar fi un argument impotriva legilor severe care opreau astfel de casatorii pe vremea intoarcerii din exil.
Enciclopedia Iudaica sustine teoria ca aceasta carte a fost scrisa tarziu. Argumentele aduse in sustinerea acestei teorii sunt urmatoarele:
1) Cartea Rut incepe cu expresia „pe vremea judecatorilor” ( cap. 1,1 ), ceea ce ar putea indica faptul ca aceasta carte a fost scrisa mult mai tarziu decat perioada in care s-au desfasurat evenimentele descrise in ea.
2) In Canonul ebraic, cartea Rut apare in cea de-a treia sectiune, „Scrierile”, ceea ce presupune o compunere mai tarzie.
3) Cartea contine cateva cuvinte aramaice care nu apar in naratiunile pre-exilice.
4) Expresia „odinioara” ( cap. 4,7 ) pare sa indice faptul ca ceremonia incaltamintei si a rascumpararii femeilor nu mai era practicata la data scrierii cartii.
Aceste argumente nu dovedesc insa in mod clar ca aceasta carte ar fi fost scrisa mult mai tarziu decat perioada pe care o descrie. Expresia „pe vremea judecatorilor” ne arata intr-adevar ca aceasta carte a fost scrisa dupa perioada judecatorilor, insa nu in mod obligatoriu la distanta mare de aceasta perioada.
Este interesant de observat ca intr-una dintre cele mai vechi traduceri ale Bibliei, Septuaginta, cartea Rut nu apare separat, ci ca o continuare fireasca, asemenea unui apendice, a cartii Judecatorii. In aceasta versiune, cartea Rut nu are nici macar un titlu separat. Folosirea cuvantului „odinioara”, cu referire la practica rascumpararii femeilor, nu ne trimite in mod obligatoriu la un trecut indepartat si uitat, ci la un trecut mult mai apropiat.
In concluzie, multi cercetatori ai Bibliei au ajuns la concluzia ca Rut nu este o lucrare tarzie, post-exilica, ci una timpurie, pre-exilica. Sunt unii comentatori care afirma ca autorul cartii ar fi Samuel, fapt sustinut si de Talmud.
Desi nu este o profetie, ci doar o naratiune, cartea Rut pare sa fie lucrarea unuia dintre cei mai mari profeti. Evenimentele descrise in carte s-au petrecut fara niciun dubiu in perioada judecatorilor, fapt confirmat de expresia „pe vremea judecatorilor”, pe care o intalnim chiar in primul verset al cartii.
Versetul 1 precizeaza un amanunt important: „A fost o foamete in tara”. Insa nici acest amanunt nu ne ajuta prea mult in identificarea timpului exact in care s-au intamplat evenimentele descrise in carte, deoarece pe vremea judecatorilor au fost mai multe perioade de foamete in Palestina.
Exista insa un indiciu important pe care-l gasim in Matei 1,5: „Salmon a nascut pe Boaz din Rahab…” Daca Boaz a fost fiul lui Rahav din Ierihon, cea care a fost salvata impreuna cu familia ei cu ocazia distrugerii Ierihonului, inseamna ca evenimentele descrise in cartea Rut trebuie sa se fi intamplat in perioada timpurie a judecatorilor.
Mai mult decat atat, faptul ca Boaz s-a nascut dintr-o casatorie mixta, l-a pregatit pe acesta sa accepte ca si el sa se casatoreasca cu o neevreica, Rut moabita. La toate aceste lucruri trebuie adaugat faptul ca traditia veche, dupa care s-a inspirat Iosif Flavius, plaseaza evenimentele din cartea Rut pe vremea marelui preot Eli. In actualul Canon ebraic, cartea Rut ocupa un loc deosebit, fiind citita in cinci ocazii speciale sau sarbatori religioase din timpul anului.
Despre tara Moabului se stie ca era un tinut situat la est de Marea Moarta, intre raul Arnon si paraul Zered, avand la est marele desert al Arabiei. Din punct de vedere geografic, predomina podisul, avand o altitudine de aproximativ 914 m fatza de nivelul Marii Mediterane si 1311 m fatza de nivelul Marii Moarte. Podisul este fertil, alimentat de ploi care de obicei sunt suficiente, ceea ce a facut ca in vremurile biblice sa existe o multime de cetati si sate locuite. De asemenea, tara era bogata in pasuni pentru oi si vite.
Poporul moabit era de origine semitica, fiind format din descendentii lui Lot, nepotul lui Avraam. Pricipala zeitate moabita era Chemos, caruia i se aduceau si jertfe umane ( vezi 2 Regi 3, 26.27 ).
Betleemul de care se aminteste in cartea Rut, localitatea natala a lui Naomi si a lui Elimelec, este Betleemul lui Iuda, nu Betleemul din Zabulon, fapt subliniat de doua ori in carte. Astazi, Betleemul este un oras cu aproximativ 15 000 de locuitori, situat la circa 8,4 km sud de Ierusalim.
De ce este prezenta aceasta naratiune din vremea judecatorilor in Biblie? Probabil ca motivul principal pentru care a fost scrisa cartea Rut este acela de a oferi informatii cu privire la stramosii apropiati ai celui mai mare rege israelit, David. Pe aceasta linie genealogica, in care apar in mod neasteptat doua femei pagane: Rahav si Rut, urma sa se nasca Mesia. Cartea Rut ne vorbeste insa si despre binecuvantarile unui camin ideal intr-o lume in care caminul si familia sunt supuse tot mai intens atacului lui Satana.
De asemenea, aceasta carte spulbera un mit: acela ca intre o soacra si nurorile ei conflictele sunt inevitabile. Relatia la superlativ dintre Naomi, in calitate de soacra, si Rut, in calitate de nora, demonstreaza faptul ca acolo unde troneaza dragostea venita de sus, relatiile interumane degradate de pacat sunt refacute pe deplin.
Cuvintele rostite de Rut, la propunerea soacrei sale de a se intoarce in familia parintilor sai si la poporul sau dupa ce a ramas vaduva, ne transmit multe lucruri despre caracterul ei, dar mai ales despre cel al lui Naomi. Ce fel de caracter a trebuit sa manifeste aceasta soacra in relatia cu nora ei, astfel incat sa o determine de aceasta sa fie dispusa sa-si paraseasca obiceiurile, famila, poporul si religia pentru a o insoti pe soacra ei pana la moarte?
Iata o lectie vie si impresionanta despre modul in care trebuie sa se comporte un copil al lui Dumnezeu in aceasta lume, atragandu-i pe oamenii din jur la Dumnezeu. Nu prin predici sau doctrine, ci printr-un caracter placut si atragator.
Lori Balogh