Tit 1,15: „Totul este curat pentru cei curați”
„Totul este curat pentru cei curați; dar pentru cei necurați și necredincioși nimic nu este curat; până și mintea și cugetul le sunt spurcate.”
Contextul în care se află această afirmație a apostolului Pavel ne arată că el nu se referă la alimente în mod special, ci la toate aspectele vieții. Dacă am aplica acest text exclusiv la alimente, am ajunge la concluzii dintre cele mai stranii. În cazul în care toate alimentele ar fi curate din punct de vedere biblic, s-ar desprinde cel puțin două concluzii:
1) Carnea tuturor animalelor ar putea fi consumată. Carnea de pisică, măgar, câine, șobolan, cârtiță, broască râioasă, etc., ar trebui să se afle pe mesele tuturor creștinilor „curați”, deoarece „totul este curat pentru cei curați”.
2) A doua concluzie care s-ar desprinde din această interpretare ar fi aceea că acei creștini care refuză să consume carnea unor animale ca cele amintite mai sus ar fi „necurați și necredincioși”, având „mintea și cugetul spurcate. „ Am putea accepta asemenea concluzii?
În viziunea primită de apostolul Petru și relatată în Fapte capitolul10, ni se spune că el „a văzut cerul deschis și un vas cu o față de masă mare, legată cu cele patru colțuri, coborându-se și slobozindu-se jos pe pământ. În ea se aflau tot felul de dobitoace cu patru picioare și târâtoare de pe pământ și păsările cerului. Și un glas i-a zis: „Petre, scoală-te, taie și mănâncă!” „Nicidecum, Doamne”, a răspuns Petru. „Căci niciodată n-am mâncat ceva spurcat sau necurat” (Fapte 10,11‑14).
Mergând pe linia unei gândiri logice, dacă „pentru cei necurați și necredincioși nimic nu este curat” (Tit 1,15), înseamnă că apostolul Petru, refuzând să mănânce din animalele respective, făcea parte dintre cei „necurați și necredincioși”. Ar fi corectă o asemenea concluzie? Cel despre care Însuși Mântuitorul a spus că îi va da „cheile Împărăției cerurilor” (vezi Matei 16,19) putea fi în același timp „necurat” și „necredincios”?
De fapt ce a înțeles Petru din viziunea primită? A înțeles el că din acea clipă trebuia să renunțe la prevederile sanitare date de Dumnezeu prin Moise? Nicidecum! Mesajul viziunii era unul cu totul diferit, iar Petru l-a înțeles cu ocazia convertirii sutașului Corneliu:
„Atunci Petru a început să vorbească și a zis: „În adevăr, văd că Dumnezeu nu este părtinitor și că în orice neam, cine lucrează neprihănire este primit de El” (Fapte 10,34.35). Acesta era mesajul cerului pentru apostol, nicidecum faptul că din acea clipă putea să consume orice fel de animal care trăiește pe pământ.
De fapt, la ce se referă apostolul Pavel când îi scrie lui Tit că „totul este curat pentru cei curați”? Aluzia este la ritualurile de curățire iudaice prin care unii încercau să compenseze necurăția morală. Iată cum este interpretat acest text în „Comentariile Biblice AZS”:
„Curați”. Adică cei curați la inimă (vezi Matei 5:8), cei care înțeleg neprihănirea prin credință și își dau seama de primejdiile sistemului iudaic al ritualurilor, ceremoniilor și fabulelor evreiești (Tit 1:14).
„Totul”. Vezi 1 Corinteni 6:12. Pavel se ocupă aici de purificarea rituală iudaică. El face deosebire între cei care încearcă să compenseze lipsa de curăție morală prin purificări ceremoniale și cei care cred că ceremoniile nu sunt esențiale pentru desăvârșirea unei vieți plăcute lui Dumnezeu. Aici Pavel nu dă de înțeles libertatea creștinului de a se angaja în practici condamnate în altă parte în Scriptură, și nici faptul că opreliștile biblice cu privire la conduita morală sau cu privire la dietă nu s-ar aplica și creștinilor. Compară cu învățătura lui Hristos din Marcu 7:19 (vezi comentariul de la acest verset și de la Romani 14:20).
„Pentru cei necurați”. Adică pentru aceia care n-au fost convertiți și care nu cunosc pacea care însoțește neprihănirea prin credință. Ei sunt „necredincioșii” care refuză să se conformeze Evangheliei proclamate de Pavel, cei „potrivnici” (v. 9).
Lori Balogh
„Atunci Petru a inceput sa vorbeasca si a zis: „In adevar, vad ca Dumnezeu nu este partinitor si ca in orice neam, cine lucreaza neprihanire este primit de El” ( Fapte 10, 34.35 ). Acesta era mesajul cerului pentru apostol, si nicidecum faptul ca din acea clipa putea sa consume orice fel de animal care traieste pe pamant.
Poate, un pic mai precis :
Fapte 10:28 „Ştiţi”, le-a zis el, „că nu este îngăduit de Lege unui Iudeu să se însoţească împreună cu unul de alt neam, sau să vină la el; dar Dumnezeu mi-a arătat să nu numesc pe nici un om spurcat sau necurat.