Tit 1,15: „Totul este curat pentru cei curati”
„Totul este curat pentru cei curati; dar pentru cei necurati si necredinciosi nimic nu este curat; pana si mintea si cugetul le sunt spurcate.”
Contextul in care se afla aceasta afirmatie a apostolului Pavel ne arata ca el nu se refera la alimente in mod special, ci la toate aspectele vietii. Daca am aplica acest text exclusiv la alimente, am ajunge la concluzii dintre cele mai stranii. In cazul in care toate alimentele ar fi curate din punct de vedere biblic, s-ar desprinde cel putin doua concluzii:
1) Carnea tuturor animalelor ar putea fi consumata. Carnea de pisica, magar, caine, sobolan, cartita, broasca raioasa, etc., ar trebui sa se afle pe mesele tuturor crestinilor „curati”, deoarece „totul este curat pentru cei curati”.
2) A doua concluzie care s-ar desprinde din aceasta interpretare ar fi aceea ca acei crestini care refuza sa consume carnea unor animale ca cele amintite mai sus ar fi „necurati si necredinciosi”, avand „mintea si cugetul spurcate.” Am putea accepta asemenea concluzii ?
In viziunea primita de apostolul Petru si relatata in Fapte cap.10, ni se spune ca el „a vazut cerul deschis si un vas cu o fatza de masa mare, legata cu cele patru colturi, coborandu-se si slobozindu-se jos pe pamant. In ea se aflau tot felul de dobitoace cu patru picioare si taratoare de pe pamant si pasarile cerului. Si un glas i-a zis: „Petre, scoala-te, taie si mananca !” „Nicidecum, Doamne”, a raspuns Petru. „Caci niciodata n-am mancat ceva spurcat sau necurat.” ( Fapte 10, 11-14 ).
Mergand pe linia unei gandiri logice, daca „pentru cei necurati si necredinciosi nimic nu este curat” ( Tit 1,15 ), inseamna ca apostolul Petru, refuzand sa manace din animalele respective, facea parte dintre cei „necurati si necredinciosi”. Ar fi corecta o asemenea concluzie ? Cel despre care Insusi Mantuitorul a spus ca ii va da „cheile Imparatiei cerurilor” ( Matei 16,19 ) putea fi in acelasi timp „necurat” si „necredincios” ?
De fapt ce a inteles Petru din viziunea primita ? A inteles el ca din acea clipa trebuia sa renunte la prevederile sanitare date de Dumnezeu prin Moise ? Nicidecum ! Mesajul viziunii era unul cu totul diferit, iar Petru l-a inteles cu ocazia convertirii sutasului Corneliu:
„Atunci Petru a inceput sa vorbeasca si a zis: „In adevar, vad ca Dumnezeu nu este partinitor si ca in orice neam, cine lucreaza neprihanire este primit de El” ( Fapte 10, 34.35 ). Acesta era mesajul cerului pentru apostol, si nicidecum faptul ca din acea clipa putea sa consume orice fel de animal care traieste pe pamant.
De fapt, la ce se refera apostolul Pavel cand ii scrie lui Tit ca „totul este curat pentru cei curati” ? Aluzia este la ritualurile de curatire iudaice prin care unii incercau sa compenseze necuratia morala. Iata cum este interpretat acest text in Comentariile Biblice:
„Curaţi”. Adică cei curaţi la inimă (vezi Matei 5:8), cei care înţeleg neprihănirea prin credinţă şi îşi dau seama de primejdiile sistemului iudaic al ritualurilor, ceremoniilor şi fabulelor evreieşti (Tit 1:14).
„Totul”. Vezi 1 Corinteni 6:12. Pavel se ocupă aici de purificarea rituală iudaică. El face deosebire între cei care încearcă să compenseze lipsa de curăţie morală prin purificări ceremoniale şi cei care cred că ceremoniile nu sunt esenţiale pentru desăvârşirea unei vieţi plăcute lui Dumnezeu. Aici Pavel nu dă de înţeles libertatea creştinului de a se angaja în practici condamnate în altă parte în Scriptură, şi nici faptul că opreliştile biblice cu privire la conduita morală sau cu privire la dietă nu s-ar aplica şi creştinilor. Compară cu învăţătura lui Hristos din Marcu 7:19 (vezi comentariul de la acest verset şi de la Romani 14:20).
„Pentru cei necuraţi”. Adică pentru aceia care n-au fost convertiţi şi care nu cunosc pacea care însoţeşte neprihănirea prin credinţă. Ei sunt „necredincioşii” care refuză să se conformeze Evangheliei proclamate de Pavel, cei „potrivnici” (v. 9).
Lori Balogh
„Atunci Petru a inceput sa vorbeasca si a zis: „In adevar, vad ca Dumnezeu nu este partinitor si ca in orice neam, cine lucreaza neprihanire este primit de El” ( Fapte 10, 34.35 ). Acesta era mesajul cerului pentru apostol, si nicidecum faptul ca din acea clipa putea sa consume orice fel de animal care traieste pe pamant.
Poate, un pic mai precis :
Fapte 10:28 „Ştiţi”, le-a zis el, „că nu este îngăduit de Lege unui Iudeu să se însoţească împreună cu unul de alt neam, sau să vină la el; dar Dumnezeu mi-a arătat să nu numesc pe nici un om spurcat sau necurat.