Exod 3,5-Suntem indemnati sa ne apropiem cu respect de tot ceea ce este legat de Numele lui Dumnezeu.
Biblia nu isi propune sa dovedeasca existenta lui Dumnezeu. Ea o afirma doar, inca din primul verset al ei: Geneza 1,1
Unicitatea Dumnezeirii
Religia crestina este o religie monoteista, asemenea celei mozaice si mahomedane.
Biblia sustine, atat in V.T., cat si in N.T. faptul ca exista un singur Dumnezeu.
-Texte din V.T.: Deuteronom 6,4; Deuteronom 4,35; Isaia 45, 5; 18; 21; Zaharia 14,9
-Texte din N.T.: Marcu 12, 29-32; Ioan 17,3; 1 Corinteni 8, 4-6; 12,6; Efeseni 4,6; 1 Timotei 2,5.
Conceptia Bisericii Adventiste despre Dumnezeire
“Adventistii de ziua a saptea cred ca exista un singur Dumnezeu: Tatal, Fiul si Duhul Sfant, o unitate a trei Persoane coexistand din vesnicie. Dumnezeu este nemuritor, atotputernic, atotcunoscator, mai presus de toate si pretutindeni prezent. El este infinit mai presus de intelegerea omeneasca, dar cunoscut totusi prin faptul ca S-a descoperit pe Sine. El este pentru totdeauna vrednic de inchinare, adorare si slujire de catre intreaga creatiune.” Puncte fundamentale de credinta, 2
Trinitatea= existenta a trei Persoane in sanul Dumnezeirii. Aceasta nu inseamna politeism, caci Biblia vorbeste clar despre un singur Dumnezeu.
Aici intervin limitele umane in a intelege taina Dumnezeirii. Asa cum, in viata ne bucuram de multe lucruri pe care nu le intelegem ( lumina, gravitatia, viata etc. sunt lucruri inca neexplicate de om, dar ne folosim de ele), la fel ne putem bucura de toate binecuvantarile unei relatii cu Dumnezeu, chiar daca, pentru moment, nu putem intelege totul in legatura cu natura Sa.
Texte ce sustin existenta pluralitatii in sanul Dumnezeirii: Geneza 1,26; 3,22; 11,7-8; Isaia 42,1; 63,9-10; Matei 3,16-17; 28, 19; 2 Corinteni 13,14
Sunt o multime de alte pasaje din Biblie in care apar doar doua din Persoanele ce alcatuiesc Trinitatea: Psalmul 2,7;12; Psalmul 45,7; Psalmul 110,1; Ioan 10,30; 14,9-10; Apocalipsa 5,13 etc.
Relatiile din sanul Dumnezeirii
Intreaga Biblie vorbeste de relatii desavarsite in interiorul Dumnezeirii, in contrast cu cele existente intre zeii pagani, mereu angrenati in conflicte.
1Ioan 4,8 spune ca Dumnezeu este dragoste. Ori dragostea trebuie sa se manifeste pentru a fi dragoste. Primul loc in care se manifesta dragostea este in sanul Dumnezeirii.
Texte ce vorbesc despre relatia intre Persoanele Dumnezeirii: Ioan 10,30; Ioan 14,9-10; 2 Corinteni 5,19; Ioan 15,26; 16,13-15; Matei 3, 13-15 etc.
Numele lui Dumnezeu
Dumnezeu S-a descoperit sub mai multe nume, in functie de nevoia de moment a oamenilor. Fiecare Nume divin descopera o alta latura a caracterului Sau.
Nume amintite in Biblie: Elohim ( nume ce arata puterea lui Dumnezeu ), El Elion ( Cel Prea Inalt ), Adonai ( Domnul ), El Sadai ( Dumnezeul cel Atotputernic ), Iahveh sau Iehova ( Eu sunt Cel ce sunt ), etc.
Dumnezeu Tatal
“Adventistii de ziua a saptea cred ca Dumnezeu Tatal cel vesnic este Creatorul, Izvorul, Sustinatorul si Stapanul intregii creatiuni. El este drept si sfant, milos si indurator, incet la manie, plin de bunatate si credinciosie. Calitatile si capacitatile manifestate in Fiul si Duhul Sfant caracterizeaza de asemenea pe Tatal.” Puncte fundamentale de credinta, 3
Este cel mai gresit inteles dintre Persoanele Divine. Exista prejudecata ca Dumnezeul V.T. este un Dumnezeu aspru, manios, gata sa pedepsesca, total opus Tatalui descoperit in N.T. Nu exista un Dumnezeu al V.T. si Unul al N.T.
Maleahi 3,6: “Eu sunt Domnul, Eu nu Ma schimb…” Dumnezeu a fost si va ramane neschimbator.
Atribute ale Tatalui
1. El este iubire: 1 Ioan 4,8
2. El este sfant: 1 Petru 1,15
3. El este desavarsit: Matei 5,48
4. El este atotstiutor: Matei 6,8 . Un aspect al atotstiintei lui Dumnezeu este prestiinta, adica acea capacitate de a cunoaste viitorul. Pe aceasta capacitate a Sa se bazeaza profetia biblica. Isaia 46,10
5. El este atotputernic: Psalmul 91,1
6. El este omniprezent: Psalmul 139, 7-10; Matei 6,6
7. El este neschimbator: Iacov 1, 17; Maleahi3,6
8. El este nemuritor: 1 Timotei 6, 15-16
Nimeni dintre oameni nu L-a vazut pe Dumnezeu Tatal: Ioan 1,18. Toate ocaziile in care Biblia afirma ca oamenii L-au vazut pe Dumnezeu se refera la Fiul lui Dumnezeu, Cel care L-a descoperit pe Tatal in mod deplin.
In Biblie nu gasim intotdeauna definitiile pe care le cautam, insa gasim elementele de care avem nevoie ca sa definim anumite lucruri.
In ceea ce priveste Trinitatea, Biblia nu ne ofera definitia Ei, insa ne ofera suficiente informatii ca sa intelegem ca Trinitatea este o unitate formata din trei Persoane divine distincte – o Triunitate. Unitatea in natura, atribute, planuri, scopuri, motivatii si actiune este atat de desavarsita incat cele trei Persoane reprezinta un singur Dumnezeu, nu trei Dumnezei.
“Adventistii de ziua a saptea cred ca exista un singur Dumnezeu: Tatal, Fiul si Duhul Sfant, o unitate a trei Persoane coexistand din vesnicie. Dumnezeu este nemuritor, atotputernic, atotcunoscator, mai presus de toate si pretutindeni prezent. El este infinit mai presus de intelegerea omeneasca, dar cunoscut totusi prin faptul ca S-a descoperit pe Sine. El este pentru totdeauna vrednic de inchinare, adorare si slujire de catre intreaga creatiune.” Puncte fundamentale de credinta, 2
Unde gasim aceasta definitie in Cuvantul lui Dumnezeu? Dupa ea, Dumnezeul nostru nu este persoana ci este „o unitate”, un comitet sau o familie. Daca este adevarata atunci cel mai cunoscut verset din Biblie ar trebui sa suna cam asa:
„Fiindcă atât de mult a iubit Dumnezeu (Tatal, Fiul si Duhul Sfant) lumea, că a dat pe singurul Lui Fiu (care nu este fiu cu adevarat ci a treia parte din unitatea numita Dumnezeu), pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţa veşnică.” Ioan 3, 16