A fost Iisus avantajat in lupta cu ispita?
In Epistola catre evrei exista cateva versete care ne arata ca Mantuitorul a cunoscut aceeasi lupta teribila cu ispita pe care o cunoaste orice copil al lui Dumnezeu care tanjeste dupa neprihanire.
„Astfel dar, deoarece copiii sunt partasi sangelui si carnii, tot asa si El Insusi a fost deopotriva partas la ele, pentru ca prin moarte sa nimiceasca pe cel ce are puterea mortii, adica pe diavolul.” ( Evrei 2,14 )
„Prin urmare, a trebuit sa se asemene fratilor Sai in toate lucrurile , ca sa poata fi, in ce priveste legaturile cu Dumnezeu, un Mare Preot milos si vrednic de incredere, ca sa faca ispasire pentru pacatele norodului. Si prin faptul ca El Insusi a fost ispitit in ceea ce a suferit, poate sa vina in ajutorul celor ce sunt ispititi.” ( Evrei 2, 17.18 )
„Caci n-avem un Mare Preot care sa n-aiba mila de slabiciunile noastre, ci unul care in toate lucrurile a fost ispitit ca si noi, dar fara pacat.” ( Evrei 4,15 )
Exista insa si voci care contesta faptul ca Mantuitorul ar fi cunoscut toate ispitele cu care ne confruntam noi, oamenii muritori. Iisus nu a fost casatorit, deci El nu cunoaste din propria experienta tensiunile si ispitele care apar in viata de cuplu. El nu a avut copii, deci El nu cunoaste ce inseamna sa ai un copil razvratit si nerecunoscator, si nici ispita de a te purta prea dur cu un astfel de copil.
Nu ni se relateaza nicaieri in Evanghelii ca Iisus ar fi fost bolnav. Prin urmare, El nu a cunoscut ispita de a te increde mai mult in medici si medicamente decat in Dumnezeu, Marele Medic, si nici ispita de a te indoi de dragostea lui Dumnezeu din cauza suferintelor fizice care te apasa.
Pe vremea lui Iisus nu existau telefoane fixe sau mobile, internet, televiziune, Facebook, Twitter, jocuri video si o multime de alte lucruri care ar fi putut sa-I rapeasca timpul de la implinirea misiunii Sale. Pe vremea Lui nu existau supermarketuri cu ofertele lor tentante, nu fusese descoperit tutunul si oamenii inca nu stiau sa produca bauturile spirtoase pe care le cunoastem astazi.
De asemenea, nu existau cluburi de noapte, discoteci, sali de cinema, pacanele, droguri de mare risc si nici dulciurile rafinate atat de ispititoare de astazi. Iisus nu a fost nevoit sa invete in scoli ca cele din zilele noastre, in care evolutionismul este predat ca fiind o veritabila si incontestabila stiinta. Iisus nu a trait intr-o societate secularizata ca cea in care traim noi.
In concluzie, spun unii, Iisus nu a cunoscut puterea ispitelor cu care ne confruntam noi si, daca tinem cont de faptul ca El a fost si Fiul lui Dumnezeu, Cel Neprihanit, totul pare sa ne conduca intr-o singura directie: El a avut un avantaj fatza de noi. El a putut lupta cu ispita de pe o alta platforma, de la un alt nivel la care noi nu vom putea ajunge niciodata.
A avut Iisus cu adevarat un avantaj fatza de oamenii muritori in lupta cu ispita?
Cred ca problema este pusa gresit inca de la inceput. Problema nu este aceea daca Iisus a avut sau nu un avantaj fatza de omul nascut cu o natura decazuta, ci adevarata problema este alta: Daca El a avut acest avantaj, in favoarea cui l-a folosit? A folosit avantajul pentru Sine sau in beneficiul nostru? Iar Evanghelia ne raspunde fara echivoc: Iisus a facut ceea ce a facut doar pentru binele nostru vesnic, pentru mantuirea noastra.
Da, Iisus, in calitatea Sa de Fiu al lui Dumnezeu, S-a nascut fara o natura pacatoasa ca a noastra. Natura Sa sfanta era necesara tocmai pentru a ne salva din prapastia pacatului. Atunci cand un turist ratacit pe munte cade intr-o prapastie si se raneste grav, salvamontistii care vin sa-l salveze trebuie sa fie ei insisi raniti ca si el pentru a-l salva? Nu trebuie ca ei sa fie pe deplin sanatosi si in putere pentru a face lucrul acesta? Atunci de ce sa-I cerem lui Iisus sa fie exact ca noi, avand o natura decazuta, pentru a ne salva?
Un alt aspect de care trebuie sa tinem cont este urmatorul: De-a lungul istoriei pacatului conditiile si imprejurarile s-au schimbat, insa ispitele au ramas aceleasi in esenta lor, deoarece natura umana a ramas aceeasi.
Iisus nu a fost casatorit, deci se pare ca nu a cunoscut ispita de a se desparti de sotia Sa in cazul unor neintelegeri fara solutie. Insa El a fost ispitit sa „divorteze” de familia Sa care nu-L intelegea si-I facea greutati; a fost ispitit sa rupa definitiv relatiile cu ucenicii Sai care L-au parasit si tradat.
Iisus nu a avut copii biologici care sa fie neascultatori, prin urmare am putea crede ca El nu a cunoscut tentatia parintilor de azi de a fi prea aspri cu copiii lor. Insa Iisus a avut pe pamant milioane de copii spirituali care se razvratesc impotriva Lui si impotriva Legii Sale.
Iisus nu a cunoscut tentatia de a pierde timpul pe Facebook, in fatza televizorului, pe internet sau cu jocurile pe calculator. Insa El putea pierde timpul si pe vremea Sa, potrivit obiceiurilor de atunci. El nu a cunoscut ispita de a pofti o inghetata nesanatoasa, dar ispita de a pofti ceea ce era interzis de Dumnezeu exista si atunci ca si acum.
Iisus nu a invatat evolutionism in scolile vremii, dar necredinta exista si pe vremea Sa. Sa ne gandim doar la saducheii timpului – niste invatatori cu mare influenta in societatea iudaica – care nu credeau nici in existenta ingerilor, nici in inviere. Totusi, Iisus nu S-a lasat influentat de invatatura lor.
Daca analizam cu atentie viata si activitatea Mantuitorului, ajungem la concluzia ca El a cunoscut toate ispitele cu care ne confruntam si noi, insa in forma lor primara. Daca inaintam mai adnac in subiect, putem afirma ca Iisus a fost ispitit teribil in aspecte in care noi nu suntem ispititi.
Noi suntem doar niste creaturi muritoare, El este Insusi Creatorul. Daca pe noi ne-ar palmui, batjocori, scuipa, biciui si, in final, rastigni o autoritate pamanteasca, nu am putea face nimic, neavand nicio putere. Insa atunci cand El a trebuit sa treaca prin aceste patimi, El putea sa Se salveze si sa Se razbune pe asupritorii Sai. Era ispitit sa-Si foloseasca puterea divina sau sa apeleze la Tatal Sau pentru a Se salva, dar nu a facut-o.
Cand a fost arestat de aprozi in Ghetsemani, iar Petru a scos sabia si l-a lovit pe robul marelui preot, Iisus i-a poruncit categoric acestuia: „Pune-ti sabia la locul ei, caci toti cei ce scot sabia, de sabie vor pieri. Crezi ca n-as putea sa rog pe Tatal Meu care Mi-ar pune indata la indemana mai mult de 12 legiuni de ingeri?” ( Matei 26, 52.53 )
Da, a refuza sa-ti folosesti puterea in propriul avantaj, cand stii ca ai putere, este una din cele mai mari provocari. In pustia ispitirii, Iisus, Creatorul, putea sa transforme pietrele in paini pentru a-Si potoli foamea. Si totusi Iisus nu a facut lucrul acesta.
Cand a fost arestat in Ghetsemani asemenea unui talhar de rand, Iisus putea chema in ajutor intreaga ostire a cerurilor. Un singur inger puternic ar fi fost suficient pentru a-L salva. Si totusi El nu a apelat la puterea si autoritatea Sa de Imparat al imparatilor si Domn al domnilor.
Cand era biciuit, scuipat si insultat de soldatii romani si de conducatorii religiosi evrei, un singur cuvant daca ar fi rostit ar fi fost suficient sa le arate acestora cine este El, dandu-le o lectie pentru totdeauna. Si totusi nu a facut lucrul acesta.
Iar atunci cand agoniza pe cruce sub soarele arzator si sub ploaia de insulte ale celor care Il priveau, Iisus putea sa Se coboare de pe cruce si sa Se intoarca in cer fara sa guste moartea. Si totusi, din dragoste fatza de omul pacatos, El nu a facut lucrul acesta, ci a suferit pana la capat, caci ne-a iubit pana la capat.
Asadar, nu se pune problema daca Iisus a avut sau nu un avantaj fatza de noi in lupta cu ispita. Important este pentru cine a folosit El acest avantaj: pentru Sine sau pentru noi? Raspunsul este evident: Pentru noi!
Si inca ceva: Noi, cand cedam ispitelor si pacatuim, avem un Mijlocitor in Persoana Sa la tronul Tatalui. „Copilasilor, va scriu aceste lucruri ca sa nu pacatuiti. Dar daca cineva a pacatuit, avem la Tatal un Mijlocitor, pe Iisus Christos, Cel Neprihanit. El este jertfa de ispasire pentru pacatele noastre, si nu numai ale noastre, ci pentru ale lumii intregi.” ( 1 Ioan 2, 1.2 )
Daca ar fi cedat unei singure ispite, pentru Iisus cine ar fi mijlocit? Nimeni! Si atunci, revine intrebarea: In lupta cu ispita, cine a fost mai avantajat: Iisus sau omul pacatos?
Lori Balogh
Cred ca Biblia si Spiritul Profetic sunt clare in legatura cu Umanitatea Domnului Isus. Ele afirma fara urma de indoiala ca mantuirea noastra a depins de biruinta dobandita de Domnul Isus Hristos intr-o fire ca a noastra nu diferita. Puterea ispitei, intensitatea ei trebuia sa fie simtite de El pentru a fi un Mare Preot milos, vezi Evrei 2:10-18, 4:15-16, Romani 8:3-4, Filipeni 2:5-8.