La nunta din Cana, Iisus a prefăcut apa în vin sau must?

La nunta din Cana, Iisus a prefăcut apa în vin sau must?

     Iubitorii „licorii lui Bachus” au găsit în minunea săvârșită de Iisus cu ocazia nunții din Cana un argument în favoarea consumării băuturilor alcoolice de către creștini. Ioan este singurul evanghelist care relatează despre minunea transformării apei în vin, aceasta fiind prima minune a Mântuitorului din timpul activității Sale publice ( Ioan 2, 1‑10 ). Întrebarea care se pune este: Ce fel de vin a făcut Iisus: vin fermentat sau must proaspăt de struguri?

În traducerea Bibliei în limba română se folosește cuvântul „vin”, care pare să indice deja un răspuns: vin fermentat. Ceea ce este foarte convenabil pentru cei care, deși creștini fiind, totuși îl au în meniul lor.

În cazul nunții din Cana, trebuie precizat că a fost vorba de o cantitate uriașă de apă transformată în vin. Ținând cont că un vas de piatră avea capacitatea de două sau trei „măsuri”, iar „măsură” avea 38 l (după informațiile oferite de Iosif Flavius în „Antichități”), înseamnă că fiecare vas conținea între 68 și 102 l de vin.

Ioan ne spune că la nunta din Cana erau șase vase de piatră ( Ioan 2,6 ), ceea ce totalizează aproximativ 400 l de vin, adică o cantitate apreciabilă de băutură. Dacă vinul obținut în urma minunii făcute de Iisus ar fi fost fermentat, el ar fi fost suficient să îmbete timp de câteva zile un număr de peste o sută de invitați.

Putea oare Mântuitorul să încurajeze beția încă de la începutul lucrării Sale publice? Putea El să promoveze astfel de petreceri în care aburii alcoolului ar fi luat mintea a zeci de oameni, transformându-i în bețivani? Întrebarea este cu atât mai pertinentă cu cât în clipele agoniei Sale pe cruce, Iisus a refuzat amestecul anestezic pe bază de vin oferit de soldatul roman ( Marcu 15,23 ).

În Talmudul Babilonian se amintește că la Ierusalim se practica oferirea unui astfel de anestezic, făcut din vin și substanțe stupefiante, celor care urmau să fie executați, pentru a le atenua durerile. Dacă în momentele agoniei Sale Iisus, deși avea o justificare să folosească vinul fermentat, a refuzat totuși să-l bea, putem crede că El l-a promovat în rândul oamenilor la petrecerile lor? Este foarte greu de crezut lucrul acesta, ținând cont de sfințenia caracterului Său.

Cuvântul „vin” a fost tradus din grecescul „oinos”, care se poate referi atât la mustul proaspăt de struguri, cât și la vinul fermentat. Astfel, în texte biblice ca Efeseni 5,18; Psalm 75,8; Proverbe 23,31 și Isaia 28,7, „oinos” se referă la vin fermentat, în timp ce în alte texte ca cele din Matei 9,17; Marcu 2,22; Judecători 19,19; Ioel 2,24 și Isaia 16,10, este vorba de must proaspăt, nefermentat.

Cuvântul în sine ( „oinos” ) nu ne ajută să înțelegem despre ce fel de băutură era vorba. Pentru a face diferența între cele două feluri de băuturi trebuie să se țină cont atât de contextul biblic, cât și de cel istoric.

Unii comentatori susțin că în prima parte a mesei de la nunta din Cana ar fi fost consumat vin fermentat, bazându-se pe cele spuse de nun lui Iisus: „Orice om pune la masă întâi vinul cel bun și, după ce oamenii au băut bine, atunci pune pe cel mai puțin bun” ( Ioan 2, 10 ). Acești comentatori consideră că expresia „au băut bine” se referă la faptul că mesenii erau deja beți după consumarea vinului în prima parte a mesei. Însă, dacă astfel ar fi stat lucrurile, dacă mesenii ar fi fost deja băuți, nimănui nu i-ar mai fi păsat de calitatea vinului în a doua parte a mesei.

Alți comentatori susțin că în condițiile climaterice din Palestina primului secol ar fi fost imposibil să fie păstrat must nefermentat în vase de piatră care nu puteau fi închise ermetic. Deși există puține informații referitoare la evrei cu privire la acest subiect, avem totuși informații de la greci și romani despre metode de păstrare a mustului pentru a nu fermenta.

Astfel, mustul proaspăt era fiert până se ajungea la consistența unui gel, care era apoi îndesat în vase de piatră până ce era eliminat tot aerul. Apoi, peste gelul din vas era turnat un strat subțire de ulei de măsline care împiedica pătrunderea aerului în gelul de must. În felul acesta, conținutul vasului putea fi păstrat nealterat timp de luni sau chiar ani de zile. Când era nevoie de must, se scotea gelul din vas, se dilua cu apă până la concentrația dorită și era servit. Astfel, produsul final era nefermentat.

Unii contemporani se îndoiesc de faptul că la o petrecere ca cea a nunții din Cana nu s-ar fi consumat deloc băuturi alcoolice. În cultura noastră este greu de imaginat o petrecere fără alcool. Însă nu trebuie să judecăm cultura ebraică de acum două milenii după criteriile și cultura noastră.

Evreii din primul secol încă știau ce scrie în Vechiul Testament despre vin și băuturi alcoolice             ( vezi Proverbe 20,1; 23,20.29‑35; Psalm 75,8; Isaia 28,7 ). Casa în care s-a desfășurat masa nunții din Cana trebuie să fi aparținut unor evrei pioși, având în vedere că în ea existau șase vase de curățire ( Ioan 2,6 ), folosite la spălările rituale.

Acest amănunt face inacceptabilă ideea că niște iudei evlavioși ar fi folosit vin fermentat la nuntă, fapt care ar fi degenerat rapid în beție. Cu siguranță că ei ar fi luat măsuri de precauție pentru a evita o situație atât de neplăcută. De altfel, există câteva referințe ale unor scriitori din Antichitate care confirmă faptul că în asemenea ocazii vinul fermentat era foarte rar folosit sau chiar exclus.

Pliniu afirmă că „vinul cel bun” este cel care nu conține „spirt”, iar grecii recomandau diluarea vinului cu până la trei sau patru părți de apă. În cultura iudaică, vinul cel mai bun era acela care era cel mai puțin alterat și cel mai proaspăt, căci el putea fi folosit fără riscuri, pentru o perioadă mai lungă de timp și în cantitate mai mare.

Un ultim amănunt important: Referindu-se la minunea transformării apei în vin cu ocazia nunții din Cana, Ioan afirma: „Acest început al minunilor Lui l-a făcut Iisus în Cana din Galileea. El Și-a arătat slava Sa și ucenicii Lui au crezut în El” ( Ioan 2, 11 ).

Se pune întrebarea: Dacă la acea nunta Iisus ar fi transformat 400 l de apă în tot atâția litri de vin fermentat, iar acest vin ar fi fost consumat după ce mesenii „au băut bine” ( Ioan 2,10 ) în prima parte a mesei, cum ar fi arătat acea petrecere? Cum Și-ar fi putut arăta Iisus slava în mijlocul unei beții generale? Este greu de imaginat așa ceva și inacceptabil pentru caracterul sfânt al Mântuitorului.

Dacă însă Iisus a transformat apa în must de cea mai bună calitate, apreciat ca fiind „vinul cel bun” de către nunul degustător, având o aroma și un gust care au întrecut tot ce se cunostea până la acea dată, atunci cu adevărat El a început să-Și arate slava. Transformarea apei în vin era o parabolă vie care arăta spre lucrarea Sa de a transforma lucrurile vechi în lucruri noi, desăvârșite.

Lori Balogh

Bibliografie:

1) Gerhard Pfandl, editor coordonator, „Interpretarea Scripturii”, Institutul de Cercetări Biblice, ed. Viață și Sănătate, București, 2012

2) Samuele Bacchiocchi, „Wine in the Biblie: A Biblical Study on the Use of Alcoholic Beverages”, Berrien Springs, Ml: Biblical Perspectives, 1989, p. 127.128

 

 

This entry was posted in Dileme crestine. Bookmark the permalink.

13 Responses to La nunta din Cana, Iisus a prefăcut apa în vin sau must?

  1. Florin Stroe says:

    Isus a zis: „nu voi mai bea din acest rod al vitei pana in ceruri cand il voi bea din nou cu voi”…parafrazez. Daca in ceruri Isus cel proslavit impreuna cu mantuitii cu trupuri proslavite vor bea vin alcool,ca cel pe care l-au folosit cand erau pe pamant(asa cum pretind multi sfinti botezati in țuica),atunci hai sa ne obisnuim de-a binelea de-aici de de pamant ca in cer o sa-i dam tare la damigeana…fiecare tine la pofta lui…curvarii se scuza cu David si Bat-Seba, betivii cu nunta din cana si cu Pavel cu Timotei, mincinosii cu Samuel cu jertfa,….etc….fiecare isi scuza patimile si dependentele cu Biblia. Asa a facut si Saul,imparatul lui Israel, si Adam cu Eva cu pofta lor, si Acan,Anania si Safira, Solomon cu femeile lui,Iuda,si cate alte exemple ! Si ce apreciati au mai fost de Domnul ! Dar bunul simt ce te invata (vorba lui Pavel…oare nu ne invata si bunul simt ca…),o simpla analiza cauza-efect ce rezulta…?! Noe a baut vin si a ramas in fundu gol….Lot a baut vin si s-a culcat cu propriile fete, barbatii lui Israel au baut vin si au curvit cu moabitele la Baal-Peor,pana si de ucenici la cincizecime unii isi bateau joc de ei crezand ca-s beti si aiureaza….Se pare ca medicii,nutritionistii,politia,ambulanta si alte ong-euri descurajeaza cu totul consumul de alcool,ca sa nu mai amintesc familiile destramate,crime,batai,copii din flori,saracie,ciroze, leziuni pe creier accidente auto si cata munca pt. groparii din cimitire ca rezultat al folosirii alcoolului,fie el putin sau mult…doar sfintii mai insista ca merge si-asa…Oare nu stiati de bautura numita ” ZEAMA DE CLOPOT”sau „ULTIMU DRUM” ?!….Spor la betie si ne mai vedem mai repede in Rai !!! (P.S. Sper sa mi se publice comentariul chiar daca e putin mai ironic).

  2. riciard says:

    apostolul Pavel care calca pe urmele luiHristos recomanda (din proprie experienta) unui fr ca un consum echilibrat de vin este spre insanotasirea lui.

  3. Gabriel says:

    Faptul ca vasele de apa erau pentru caratirea rituala iudaica este detaliul cheie. Relatarea biblica nu aduce in prim plan o minune neaparat, ci substituirea acelei ape pentru curatire cu vinul care este simbolizeaza sangele Mantuitorului, singurul capabil sa curateasca deplin.

  4. Lori Balogh says:

    Cand este vorba de mancare ( si alte lucruri bune ), Biblia recomanda cumpatarea. Cand este vorba de droguri ( si alte lucruri rele ), nu cumpatarea este solutia, ci abstinenta.

  5. fd says:

    ma scuzati, dar va incurcati singur. tocmai, dezaproba comportamentul unor crestini, nu dezabroba bautul vinului. doua lucruri total diferite. in corint era ideea ca unu vedea cu jumate de bucatarie, iar altul cu o felie de paine, primu se umfla de la cat baga in el iar al doilea inca ii era foame. pavel le recomanda sa fie cumpatati atunci cand se intalnesc si iau cina, nu le interzice sa ia cina.

  6. Lori Balogh says:

    Doamna Ioana,
    Ma bucur ca v-ati exprimat sincer opinia cu privire la nunta din Cana si natura vinului servit acolo, chiar daca nu pot accepta crezul d-v. Nu voi relua argumentele mele, caci le-am prezentat in articol, insa va invit sa priviti subiectul si dintr-o alta perspectiva.
    Astazi este recunoscut faptul ca alcoolul este cel mai raspandit drog permis de societate. Faptul ca alcoolul este un drog, nu cred ca ca poate fi negat. Starea de euforie pe care o produce, dependenta, modificarile de comportament si sevrajul provocat de lipsa lui ( mai ales pentru alcoolici ) sunt manifestari pe care doar drogurile le provoaca. D-v chiar credeti ca Fiul lui Dumnezeu, pe care ingerul Gabriel Il numea „Sfantul” ( Luca 1,35 ), iar Tatal Il numea „Fiul Meu prea iubit” ( Matei 3,17 ), a pemis ca mintea si inima sa-i fie tulburate prin consumul acestui drog ? Credeti ca le vorbea oamenilor despre neprihanire, judecata, pocainta si alte adevaruri vesnice avand mintea sub influenta alcoolului ?
    Veti spune ca El a folost bauturile alcoolice doar ocazional si in mod echilibrat. Dar ce inseamna un consum de alcool echilibrat: un paharel, un pahar, o halba sau o sticla ? Unde este limita dintre echilibru si dezechilibru atunci cand vorbim de consumul de droguri ? Notiuea de „echilibru” este foarte relativa si oamenii o pot interpreta dupa bunul plac.
    Probabil ca stiti ca latinii numeau alcoolul „spiritus” ( de aici deriva termenul „spirt” ). Stiti de ce il numeau astfel ? Pentru ca ei au observat ca omul care consuma alcool, chiar in cantitati „echilibrate”, se comporta ca si cum ar fi luat in posesie de un alt spirit. Cu alte cuvinte, un astfel de om nu mai este el insusi, avand devieri de la comportamentul sau obisnuit. Credeti ca neprihanitul Fiu al lui Dumnezeu S-a lasat condus de un alt „spirit” decat „Spiritul Sfant ?
    Vedeti, doamna Ioana, aici este vorba de ceva mult mai profund decat pare la prima vedere. E vorba de cunoasterea lui Dumnezeu, un subiect atat de important incat Mantuitorul a legat viata noastra vesnica de aceasta cunoastere ( Ioan 17,3 ). D-v asa Il cunoasteti pe Mantuitorul: folosind bauturi alcoolice si permitandu-le si urmasilor Sai sa le foloseasca. Eu nu-L cunosc pe Mantuitorul meu in felul acesta. El nu ma poate indruma, nici nu-mi poate permite ( mai ales in secolul al XXI-lea, cand avem atata lumina si avem atatea studii pertinente despre efectele nocive ale alcoolului ) sa folosesc ceva ce mi-ar face rau mie, familiei mele, bisericii mele si societatii in care traiesc.
    Daca bauturile alcoolice ar fi atat de inofensive cum incercati sa dovediti, oare de ce legea circulatiei nu ne permite sa consumam, doar „ocazional si echilibrat”, cate un pahar de bautura alcoolica atunci cand suntem la volan ?
    In ce ma priveste, atata vreme cat am in mana „volanul” vietii, nu vreau sa iau niciodata decizii sub influenta altui „spiritus” decat Duhul Sfant.
    „Nu va imbatati de vin, aceasta este destrabalare. Dimpotriva, fiti plini de Duh !” ( Efeseni 5,18 ). Sau, cu alte cuvinte: „Nu va imbatati de „spiritus”… Dimpotriva, fiti plini de Spirit !”
    Cu stima,
    Lori B.

  7. Ioana says:

    Trebuie sa ne pliem parerile pe Scriptura, nu sa cautam versete care sa sustina parerile noastre. Ati pomenit de acest verset:

    „Şi i-a zis: Orice om pune întâi vinul cel bun şi, când se ametesc, pune pe cel mai slab. Dar tu ai ţinut vinul cel bun până acum” (Ioan 2,10)

    Ati spus ca „a bea bine” nu e acelasi lucru cu „a se imbata de alcool”. Insa cuvantul grecesc folosit este μεθύω (methuó), acelasi cuvant care e folosit si in Fapte 2, 10, unde oamenii credeau ca apostolii erau beti (de alcool). Mai e folosit si in Matei 24:49; 1 Corinteni 11:21; 1 Tesaloniceni 5:7, unde e vorba de betie de vin, nu de must.

    Deci, textul original arata foarte clar ca Hristos a prefacut apa in vin (alcool), nu in must. Ba chiar se spune ca vinul prefacut era cu mai mult alcool decat cel initial.

    A crede ca Hristos nu ar fi avut Slava sau ar fi fost imoral pentru ca le-a dat oamenilor sa bea vin sunt presupuneri personale (pe care, de altfel, le aveau si iudeii cand il numeau ). Scriptura ne relateaza altceva.

    Mai spuneti ca 400 de litri de vin ar fi fost prea mult pentru invitati si ca ar fi degenerat in betie. Nu avem de ce sa presupunem nici ca vasele erau atat de mari, nici ca invitatii erau atat de putini. Iar vinul nu trebuia sa fie consumat neaparat in zilele nuntii. Putea foarte bine sa fie pastrat de miri. Nici la inmultirea painilor nu s-a consumat totul atunci, ci au ramas 12 cosuri cu resturi.

    Hristos a refuzat amestecul anestezic pe baza de vin oferit de soldatul roman nu pentru ca refuza vinul, ci pentru ca misiunea Sa era sa simta durerea intregii omeniri, nu sa fie anesteziat. Ar fi refuzat orice alt anestezic, nu numai cel pe baza de vin. Asa cum a refuzat si fuga de Cruce la care l-a indemnat Petru.

    Iar pasajele din Vechiul Testament vorbesc de consumarea exagerata a vinului, nu de o consumare ocazionala si echilibrata.

    Sa ne amintim si de paralela care se face intre Sf Ioan Botezatorul si Hristos, cand Iisus spune: „A venit Ioan Botezătorul, nemâncând pâine şi negustând vin, şi ziceţi: Are demon!
    A venit şi Fiul Omului, mâncând şi bând, şi ziceţi: Iată un om mâncăcios şi băutor de vin!” Luca 7,33-34

    Daca Hristos ar fi baut must, nu vin, atunci ce rost avea comparatia cu ascetismul Sf Ioan? Daca Ioan se abtinea doar de la must, practic nu facea mare lucru. Era ca si cum ar fi renuntat la suc, ceai sau cafea.

    Nu trebuie sa-L schimbam pe Hristos dupa cum ni se pare noua, ci sa ne adaptam invataturilor Lui.

  8. Lori Balogh says:

    Daca citim cu atentie contextul, vom observa ca apostolul Pavel dezaproba comportamentul unor crestini din Corint: „Nu va laud, pentru ca va adunati laolalta nu ca sa va faceti mai buni, ci ca sa va faceti mai rai” ( vers. 17 ). Acelasi apostol recunoaste ca in biserica din Corint existau partide si dezbinari ( vers. 18.19 ). Concluzia lui este: „Cand va adunati dar in acelasi loc, nu este cu putinta sa luati cina Domnului. Fiindca atunci cand stati la masa, fiecare se grabeste sa ia cina adusa de el inaintea altuia; asa ca unul este flamand, iar altul este beat.” ( vers. 20.21 ).
    Asadar, Pavel se refera in epistola sa la o indepartare de la adevarul lasat de Mantuitorul cu privire la Cina Domnului, pe care o sesizeaza si o mustra. Daca unii crestini veneau la Sfanta Cina beti de acasa, aceasta nu inseamna ca asa a randuit Domnul Iisus in biserica Sa.
    Cu stima,
    Lori B.

  9. Ioana says:

    „Căci, şezând la masă, fiecare se grăbeşte să ia mâncarea sa, încât unuia îi este foame, iar altul se îmbăta.”(1 Corinteni 11,21)

    Cum se puteau imbata cu must?

  10. Ionut says:

    Mai ideile tale is mai pertinente decat articolu asta,la care eu am contrargumente destule…

  11. Pasculeanu silvia says:

    Domnul isus a facut apa in must,atunci se numea rodul vitei vayn, nou, mustul ameteste daca se bea mai mult,contine fructoza multa. Eu personal am baut must de 2 zile lam fiert si am ametit dupa un kg.Dar evrei il fiebeau mult pina faceau o peltea, daca adaugau lamiie se poate pastra 3 ani,eu am facut si pot sa va recomand ca zeama de lamiie e cel mai bun conservant. Multi crestini beau vin in fiecare zi,ei cred ca asa a a spus dumnezeu, asa inseala diavolul,ei sint crestini cu numele dar sufletul lor e badjocorit de satan.Alcolul e permis doar muribunzilor care sint pe moarte pentru a anestezia,deoarece in vremea aceia nu se cunostea medicament anestezice? E plin pamintul de alcolici, Biserica catolica, Ortodoxa a modificat traducerea, pentru ca Romani si Grecii sint betivii si curvari, si curvesc cu politicul, babilonul cu ficele ei,imbatate de vin. Catolicismul cu ficele ei, ortodoxismul,protestanti,si alti, ecumenismul, Sintem responsabili sa le spunem adevarul altfel dumnezeu o sa fie suparat pe noica am fost indeferenti de pacatul altuia si nu i-am mustrat

  12. palcau ioan says:

    eu cred ca a fost vin

  13. ion says:

    Bun comentariu. Domnul sa va binecuvinteze !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.