Arhanghelul Mihail este un inger sau o Persoana divina ?

Arhanghelul Mihail este un inger sau o Persoana divina ?

„In vremea aceea se va scula marele voievod Mihail, ocrotitorul copiilor poporului tau; caci aceasta va fi o vreme de stramtorare cum n-a mai fost de cand sunt neamurile si pana la vremea aceasta. Dar in vremea aceea, poporul tau va fi mantuit si anume oricine va fi gasit scris in carte” ( Daniel 12,1 )

 

Cei mai multi crestini au convingerea ca Mihail este un inger, deci o fiinta creata si inzestrata de Dumnezeu cu o deosebita putere si autoritate. Exista insa si conceptia ca Mihail este o Persoana divina, este Insusi Iisus Christos. Argumentele in sustinerea acestei ultime afirmatii sunt urmatoarele:

1) Capitolul 11 din cartea profetului Daniel ne prezinta o vedere panoramica a conflictului dintre bine si rau. Primele trei versete din capitolul 12 redau finalul acestui conflict, in care, la ridicarea marelui voievod Mihail, „multi din cei ce dorm in tarana pamantului se vor scula: unii pentru viata vesnica si altii pentru rusine si ocara vesnica” ( Daniel 12, 2 ).

Sa observam ca invierea la care se face referire in versetul 2 este legata de „scularea” marelui voievod Mihail pentru a-si elibera poporul. Din Noul Testament stim ca invierea este legata de revenirea lui Christos pentru a-Si elibera poporul ( vezi Matei 24, 29-31; 1 Tesaloniceni 4,15-17; 1 Corinteni 15, 50-55 ). Acest paralelism intre Daniel 12, 1-3 si pasajele din Noul Testament care vorbesc despre inviere reprezinta un indiciu ca Mihail este un Nume al Domnului Christos.

2) Numele Mihail inseamna „Cine este ca Dumnezeu ?” Or in dreptul niciunei fiinte create nu se poate afirma asa ceva. Singurul care este ca Dumnezeu, egal cu El in natura, caracter si atribute, este Fiul lui Dumnezeu, Cel care a afirmat despre Sine in relatia Sa cu Tatal: „Eu si Tatal una suntem” ( Ioan 10,30 ).

3) Literatura ebraica il identifica pe Mihail cu „Ingerul Domnului” , mentionat adesea in Vechiul Testament. Acest „Inger al Domnului” este zugravit ca o Fiinta divina, caci ea putea ierta pacatele oamenilor. Or acest prerogativ Ii apartine in exclusivitate lui Dumnezeu ( Exodul 23, 20-23; Marcu 2,7 ). De asemenea, Scriptura ne spune ca „Numele lui Dumnezeu era in El” ( Exodul 23,21 ).

4) In Daniel 10, 21 apare expresia „voievodul vostru Mihail” ( in engleza apare expresia „domnul vostru”, „printul vostru” ). In acelasi timp, profetia din Isaia 9,6 Il numeste pe Mesia „Domn al pacii”,  cea din Daniel 8,25 Il numeste „Domn al domnilor”, iar cea din Daniel 9,25 Il numeste  „Mesia, Carmuitorul”.

In concluzie, toate aceste argumente pledeaza in favoarea ideii ca Mihail este mult mai mult decat un inger creat. El este chiar Fiul lui Dumnezeu, Domnul domnilor, Capetenia poporului Sau, Ingerul Domnului, Mesia, Carmuitorul.

De fapt, sensul cuvantului „inger” este mult maI larg. In terminologia biblica „ingerii” reprezinta nu doar o fiinte ceresti create de Dumnezeu, ci si soli ai lui Dumnezeu, trimisi cu o anumita misiune cereasca. In sensul acesta larg, Iisus Christos a fost un Inger, adica un Sol, un Mesager al Tatalui intr-o lume pierduta pe care dorea sa o salveze.

Lori Balogh

This entry was posted in Dileme crestine and tagged . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.