Geneza 1 si Geneza 2 sunt doua relatari diferite ale Creatiei ?
Criticii Bibliei se folosesc de diferentele existente in relatarea Creatiei din Geneza 1 si Geneza 2 pentru a discredita autoritatea si inspiratia ei. Acestia sustin ca primele doua capitole sunt de fapt doua relatari antagonice ale Creatiei si ca niciunul din ele nu ar fi fost scris de Moise.
Intre argumentele aduse de acesti critici se numara si folosirea unor nume diferite ale lui Dumnezeu in cele doua capitole ( Elohim, in cap. 1 si Yahweh, in cap. 2 ), precum si faptul ca in cap. 1 plantele apar ca fiind create in ziua a treia, in timp ce in cap. 2, ele apar dupa crearea omului.
Capitolele 1 si 2 din Geneza reprezinta doua tablouri care descriu acelasi eveniment unic, maret si irepetabil: Creatia. Existenta a doua relatari despre acelasi eveniment este ceva obisnuit pentru literatura antica a Orientului Apropiat. O structura asemanatoare cu relatarea din Geneza o gasim si in mitul sumerian Enki si Ninmah, unde intalnim doua relatari paralele, precum si in Epopeea lui Atrahasis.
Faptul ca Moise foloseste doua nume diferite ale lui Dumnezeu in cele doua capitole nu reprezinta o dovada ca ar exista vreun antagonism intre ele. Dumnezeul Creator este prezentat sub multe nume pe paginile Scripturii, dar pentru acest motiv nu exista contradictii in Biblie. Este firesc ca o Persoana atat de mareata si slavita ca Dumnezeu sa aiba diferite nume care surprind fiecare in parte cate o latura a personalitatii , naturii si caracterului Sau. Si este la fel de firesc ca autorii cartilor Bibliei sa foloseasca in diferite situatii un alt nume al lui Dumnezeu care sa se armonizeze cu situatia respectiva.
De ce exista totusi doua relatari ale Creatiei in Geneza ? Nu era suficienta doar una ?
Daca Geneza 1 ne prezinta o vedere panoramica, generala, asupra actului Creatiei in cele sase zile, Geneza 2 se concentreaza asupra zilei a sasea, mai precis asupra acelei parti a zilei a sasea in care a fost creat omul.
Geneza 2 se aseamana cu ceea ce in tehnica fotografica se numeste optiunea “macro”. Din marele tablou panoramic al Creatiei, atentia se focalizeaza asupra unui singur eveniment – crearea omului, scotand la lumina detalii si informatii pe care primul tablou nu le ofera.
Astfel, aflam procedeul folosit de Creator pentru aducerea la existenta a omului ( vers. 7 ). Apoi aflam despre caminul pregatit de Creator pentru primii oameni: gradina Edenului ( vers. 8-15 ). Suntem informati de asemenea cu privire la crearea femeii ( vers. 18-25 ), dar si cu privire la singura restrictie impusa de Dumnezeu oamenilor: consumarea fructelor din pomul cunostintei binelui si raului ( vers. 16.17 ).
De fapt, cap. 2 face introducerea a ceea ce este relatat in cap. 3 cu privire la caderea omului. Fara informatiile pe care le avem in cap. 2, nu am fi inteles nimic din cele petrecute cu ocazia ispitirii si caderii omului. Cu greu ne-am putea imagina cartea Genezei fara cap. 2.
Ideea sustinuta de unii critici ai Bibliei potrivit careia cap. 2 sustine ca plantele au fost create dupa crearea omului nu are niciun temei. Versetele 8-17 nu vorbesc despre crearea vegetatiei pe intregul pamant, deoarece aceasta fusese creata in ziua a treia a saptamanii Creatiei ( Geneza 1,11.12 ), ci despre “sadirea” unei gradini in Eden, care urma sa fie caminul primilor oameni.
In concluzie, nu exista nicio contradictie intre relatarile din Geneza 1 si Geneza 2. E vorba doar de doua perspective asupra aceluiasi eveniment maret, unic si irepetabil: Creatia. Geneza 1 ne prezinta o imagine de ansamblu asupra saptamanii Creatiei, in timp ce Geneza 2 se opreste cu reflectorul asupra acelei parti a zilei a sasea in care in centrul atentiei se afla omul asezat in caminul pregatit de Dumnezeu.
Lori Balogh
buna sunt alin as vrea sa va intreb ceva! eu am gasit in geneza 2 doua creati de oameni prima care zice dumnezeu a facut pe om din tarana si a doua dumnezeu a CREAT pe om dupa chipul si asemanarea lui dumnezeu puteti sami spuneti care este raspunsul si de ce sunt doua categori de oameni ???
E vorba despre Dumnezeu tatăl și Dumnezeu fiul . Domnul Dumnezeu e fiul care face ce vede la tatăl. Așa cum și noi nu putem face decât ce vedem la fiul care e tatăl nostru și vom fi oastea noii Împărății.După aceea și fiul se va supune Tatălui ca toți să fim una împreună cu treimea.Aceasta fiind taina descoperită prorocilor